FENOMENOLOJİK HUKUK ANLAYIŞI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KONUMUZ DİN FELSEFESİ.
Advertisements

Bilim nedir? Evren ve toplumsal yaşam konusundaki sistemli bilgi bütünüdür Her sistematik bilgi bütünü bilimi mi oluşturur? Bilim, bilimsel yöntemle toplanmış.
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
Sosyal Bilimlerde Kullanılan Temel Kavramlar
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
DEĞERİN PSİKOLOJİK TEMELİ BÜLENT DİLMAÇ
Analitik Eğitim Felsefesi
FELSEFİ BİLGİ NEDİR?.
KUANTUM FİZİĞİ ve BİLİNÇ İLİŞKİSİ
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
Stratejik Planlama. Stratejik Planlama-1 A: İşi doğru yapma B: Doğru işi yapma A: Etkinlik B: Etkililik.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Stratejik Yönetim.
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
Okullardaki sosyal sermaye anlayIŞI
Epistemolojiye Genel Bakış
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık. Rehberlik kavramından ne anlıyorsunuz?
1.PSİKOLOJİ BİLİMİNİN DOĞASI
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
GELİŞİM PSİKOLOJİSİNDE KURAMLAR VE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
STRUKTURCULAR Psikolojinin bir bilim olarak ortaya çıkışına eşlik eden ve doğa bilimlerinden esinlenen bir yaklaşımdır. 1879’da Alman psikolog WILHELM.
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
ÇAĞDAŞ DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI
8 TANRI ALGISI Hakan ZAFER Din Psikolojisi
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
HEGEL ‘İN DİYALEKTİĞİ ˜ KANT ‘IN ÖDEV AHLAKI
4/26/2017 Sakarya Üniversitesi Psikolojiye Giriş PSİKOLOJİYE GİRİŞ 1.
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
BÖLÜM 4 KURAMSAL MODELLER: NASIL DÜŞÜNMELİYİZ?.
BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?. BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?
Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Araştırma Süreci II
AHLAK FELSEFESİ (ETİK).
Varoluşçuluk Temelini özgürlüğe dayandıran varoluşçuluk özgürlük ile insanın kendi kendini yarattığını savunur. Bilgi edinmenin yolu sezgidir. Özgürlük,
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
Yrd. Doç. Dr. Mustafa TOPRAK
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
Tanri nin varligini kabul eden görüsler
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
BİLGİ FELSEFESİ  BİLGİNİN OLUŞUM SÜRECİ  BİLGİ TÜRLERİ.
Hukuksal Realizm.
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
Pozitivizm A. Comte.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
ANTROPOLOJİ Kelime anlamı olarak antropoloji; “insanla ilgili düzenli bilgi” anlamındadır. Antropoloji, biyolojik yapısıyla insanı ve insan davranışlarını.
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
Sosyal Politika Araştırmalarında Nitel Yaklaşım
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PSİKOLOJiYE GiRiŞ.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
VAROLUŞÇULUK VAR OLMAK, ÖNCE KENDINI TANıYABILME CESARETINI GÖSTEREBILMEKTIR. VAROLUŞÇULUK, 20. YY ıN SONLARıNA DO Ğ RU FRANSA’DA ORTAYA ÇıKAN INSANıN.
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
HUKUK BAŞLANGICI 1.
Sunum transkripti:

FENOMENOLOJİK HUKUK ANLAYIŞI

Genel olarak Bağdaştırıcı felsefi yaklaşımlar içinde yer alan fenomenolojinin salt bir akım mı yoksa bir yöntem mi olduğu tartışması yapılmaktadır. Somut fenomene ağırlık verir. Araştırma nesnesini bütün bağlantıların dışına alır. Birden fazla fenomen söz konusu olduğunda bunların hepsi için ayrı ayrı bunu uyguladıktan sonra aralarındaki bağlantı incelenir.

Fenomenolojik bağdaştırma yapılırken bazı ön kabullerle işe başlanacaktır. İlkin önyargıların önlenmesi için fenomenlerin varlığı veya yokluğu konusundaki inançların ertelenmesi gerekir. Yönelinen fenomenin incelenmesi ya doğrudan gözlem ya da iç deneyim yani sezgi ile yapılmalıdır. Öncelikle bir ayrıştırma yapılır, sonra fenomenin analitik incelemesine geçilebilir. Fenomen eğer belirli bir durum içinde değerlendiriliyorsa bunun sistematik açıklamalarının da yapılması gerekir.

Bu ilkeleri hukuka uyguladığımızda iki sorunla karşılaşırız. 1. zaman; insan o kadar uzun zamandır hukukla iç içe yaşamaktadır ki onu gerektiren ihtiyaçları ve olguları hatırlamaz. 2. hukukun çok boyutlu oluşu. Biçimsel, rasyonel, değerlerle ilgili vb. birden fazla yönü vardır. Bunlardan hangisinin temel alınacağı bir problemdir.

Edmund husserl Ona göre felsefenin konusu görünüşler değil bilincin kendisidir. Fenomenoloji varlığın özünü kavrama olanağı tanır. Bunun için somut özellikleri paranteze alınarak, bireysel yanı ortadan kaldırılır. Tin doğa ile özdeş değildir. Bilinmesi de doğa bilimlerinin yöntemiyle olamaz bu nedenle.

Husserl bilginin elde edilme olanakları içinde deney ve ussalşatırmanın gölgesinde kalan sezgisel bilgiyi, yeni bir açılımla ele alır ve teorisinin merkezine oturtur. Fakat psikolojizme karşı da tavır alır. Zorunlu doğruları bilinçteki çağrışımlara ve ampirik genellemelere indirgemek olanaklı değildir. Bu aslında tüm bilimlerin yerine antropoloji ve psikolojinin ihdas edilmesi gibi saçma bir sonuca götürür.

Husserl’e göre ne psikolojiye ve antropolojiye indirgenme ne de rölativizme savrulma gibi bir zorunluluk vardır. Şayet bilincin sınırları dahilinde kalınır ise şeylerin özünü kavramak mümkündür. Bu zihinsel bir deneydir, sezgiseldir. Kesin ve kuşku duyulmaz sonuçlara varılır.

Hukuk ve devlet anlayışı Fenomenolojinin hukuk alanında, «hukukun özü nedir ve bu öz pozitif hukuka nasıl yansır?» sorusunu sorar. Yöntem hukuka uygulandığında hukukun özü olarak düzen ve insana saygı ikilisine ulaşılır. Bu hukukun nesnesine ilişkin bir indirgemedir. Norm boyutuna dikkat çeker. Bir de hukukun öznesine ilişkin indirgeme yapılacaktır. Ancak bu aşamada farklı fenomenolojik kavrayışlar ortaya çıkar. Çok boyutlu teori örneğin Scheler tarafından Husserl’in entelektüalizminin tersine, duygu ve iradeye vurgu yapar. Ahlak ve özneler arası olanın altını çizer. Onun fenomenolojik antropolojisi , ben ve ötekinin karşılıklı bağımlılığına ve salt bilen özneden daha fazla birşey olan farklı bir kişi kavramına dayanır.