Ders Plânının Hazırlanması ve Uygulanması Doç. Dr. Necati CEMALOĞLU
Ayşe: “Lütfen söyler misin, hangi yoldan gitmeliyim? Kedi: “Bu büyük ölçüde nereye ulaşmak istediğine bağlı” Ayşe: “Nereye gideceğim çok da fark etmez” Kedi: “O zaman hangi yolu takip edeceğin de fark etmez” Ayşe: “... bir yere ulaştığım sürece...” diye açıklar... Kedi: “Şüphe yok ki bunu yapabilirsin... çok yürümeyi göze aldığın sürece...”
Plan nedir? Belirli hedeflere ulaşmak için hangi öğretim etkinliğinin seçileceğini, bu etkinliklerin nasıl uygulanacağını ve başarının nasıl değerlendirileceğini önceden tasarlayıp kâğıt üzerinde saptamaktır.
Ders Plânı Hazırlama Aşamaları Kazanımların saptanması. İçeriğin belirlenmesi. Öğrenme etkinliklerinin planlanması. Öğrenme materyallerinin seçimi. Değerlendirme etkinliklerinin belirlenmesi.
Kazanımları saptanması Plân hazırlanırken öncelikle ünitelendirilmiş yıllık plâna uygun olarak kazanımlar saptanır. Kazanımlar, öğrencilerin ne yapacağını tanımlamanın yanında uygun öğretim yaklaşımlarının ve materyallerinin seçilmesine rehberlik eder.
İçeriğin Belirlenmesi Kazanımlar belirlendikten sonra, kazanımlara ulaşmayı sağlayacak içerik analiz edilir. Konunun ayrıntıları kararlaştırılır.
Öğretim Etkinliklerinin Planlanması Kazanımlar ve içerik belirlendikten sonra, bu kazanımlara ulaştırıcı etkinlikler belirlenir ve sıraya konur. Etkinlikler belirlenirken öğrenci, konu ve öğretim ortamının özellikleri dikkate alınmalıdır.
Kalıcı öğrenme için, Öğrenme etkinlikleri, kazanımlara yönelik olmalıdır. Öğrenci merkeze alınmalıdır. Bireysel farklılıklar dikkate alınmalıdır. Düşünmeye ve bireysel anlam yaratmaya yardımcı olmalıdır. Öğretilenler, günlük yaşama transfer edilmelidir. Sosyal etkileşimi sağlamalıdır.
Öğrenme materyallerinin seçimi Ders planı daha önceden yapıldığı için, materyal seçimi de ona göre yapılır. Ders kitabı, okuma materyalleri, resimler, bülten tahtaları, grafikler, filmler, videolar somutlaştırmayı sağlar
Değerlendirme etkinliklerinin belirlenmesi Öğrencilerin öğrenme düzeyinin belirlenmesi için değerlendirme sürecinin de belirlenmesi gerekir.
Dersin İşlenmesi Dikkat çekme: Öğretmenin, öğrencilerin dikkatini öğretilecek yeni konuya çekmesi gerekir. Öğretmen konu ile ilgili bir soru sorarak, örnek vererek, fıkra, anı anlatarak ya da materyal kullanarak öğrencilerin dikkatini çekebilir.
Dikkat Çekme Örnekleri
Dikkat Çekme Örnekleri Yaş Öğretmen derste çocuklara dönerek sorar: - Söyleyin bakayim, kuzeyimizde karadeniz, güneyimizde akdeniz, batımızda ege denizi varsa BEN KAÇ YAŞIMDA OLURUM..? Arka sıralardan bir parmak kalkar: - Kırkdört öğretmenim.. Gerçekten de o yaşta olan öğretmen şaşırır: - Doğru..Ama nasıl bildin.?.. - Gayet kolay öğretmenim..Benim yarı manyak bir ağabeyim var; tam yirmiiki yaşında..Onun yaşını iki ile çarpınca sizin yaşınız çıkıyor....
Dikkat Çekme Örnekleri Eğer siz yetkili bir kişi olsaydınız, aile plânlaması için neler yapardınız? Isınan cisimlerin niçin genleştiğini biliyor musunuz?
Güdüleme Bu bölümde, kazanılacak bilgilerin ne işe yarayacağı ve neden öğrenilmesi gerektiği üzerinde durulur.Öğrencilerin ilgi, istek ve merakı toplanır. Öğrencilerin ilgilerini çekecek etkinliklere ders sürecinde devam etmek gerekir.
Güdüleme Örnekleri Bu derste, bilgisayarınızda çalışırken, bilgisayarınızın ekranı donduğunda ne yapacağınızı öğreneceksiniz. Bu dersin sonunda, otobüsün gitmek istediğiniz yere kaç saatte gidebileceğini hesaplayabileceksiniz.
Güdülemek önemlidir. Çünkü; Her insanın içinde bir aslan vardır.
Bazılarının aslanı uyur.
Bazılarının aslanı ise kükrer.
Atı zorla dereye götürebilirsiniz, ama zorla su içiremezsiniz Atı zorla dereye götürebilirsiniz, ama zorla su içiremezsiniz. (Kızılderili Atasözü)
Gözden Geçirme Derste kazandırılacak kazanım ve davranışların sunulduğu bu bölüm, öğrenciler için yol göstericidir. Öğrencilerin derste kazanacağı bilgiler üzerinde durulur. İyi bir öğretmen bu aşamada amaçlarını ve beklentilerini açıklarken, öğrencilerin amaçlarını da dikkate alır.
Gözden geçirme örnekleri Bu dersin sonunda, bilgisayarda excel programını kimseden yardım almadan kullanabileceksiniz.
Derse giriş İçerik tanımlanır. Ders sürecinde öğrenilecek bilgi ve beceriler hakkında öğrenciler bilgilendirilir. Öğrencilerin yeni öğrendikleri bilgiler ile eski bilgiler ilişkilendirilir.
Derse giriş örnekleri; Bu derste; Excel çalışma sayfası hazırlama, Excel çalışma sayfasında veri tabanı oluşturma Excel çalışma sayfasında dört işlem yapma becerilerini kazanacaksınız.
Bireysel ve grupla öğrenme etkinlikleri Yeni konuyla ilişkin kazanımların kazandırıldığı ve öğrencinin yeni materyalle etkileşime girdiği bölümdür. Kullanılacak yöntem ve teknikler, kazanımlara, içeriğin yapısına, öğrenci özelliklerine, öğretim materyallerine, öğretmenin deneyim ve becerisine bağlı olarak değişir.
Örnekler Öğretmenin excel programının nasıl kullanıldığını anlatması Öğretmenin çevre kirliliğine neden olan olayları anlatması Öğretmenin yol, hız ve zaman problemlerini anlatması
Özet Dersin sonunda ana noktalar vurgulanarak, bu dersin önceki ve sonraki konularla bağlantısı kurulur.
Özet örnekleri; Bu derste………………………………öğrendiniz. Excel programının çalışma biçimi hangi programa benziyor? SPSS
Öğrenme etkinliklerini ölçme Öğrencilerin yeni konuyu ne kadar öğrendiği, eksik ve yanlış öğrenmelerin olup olmadığı saptanır. Değerlendirme sonuçlarına göre, yeni ders planı yeniden planlanmalıdır.
Örnekler Excel programında toplama işlemi nasıl yapılır? Saatte 90 km hızla giden bir otobüs 4 saatte kaç km yol alır? Erozyon nedir? Doğal afetler nelerdir?
Ders Plânı örnekleri
Dersin adı Sosyal Bilgiler Sınıf 4 Ünitenin adı Yurdumuz Türkiye Konu BÖLÜM I: Dersin adı Sosyal Bilgiler Sınıf 4 Ünitenin adı Yurdumuz Türkiye Konu Doğal Afetler Süre 4 ders saati
SABRINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM. Doç. Dr. Necati CEMALOĞLU 0505319 75 82 necem@gazi.edu.tr necaticemaloglu@hotmail.com