DİSSOSİYATİF BOZUKLUKLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
RUH SAĞLIĞI Zafer Zengin Özel Fatih Fen Lisesi Biyoloji Zümre Başkanı
Advertisements

KADIN CİNSEL İSTEK BOZUKLUKLARINDA TANI VE TEDAVİ ALGORİTMASI
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
Şİddet Muhammet GÜLER.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KRONİK HASTALIK TANISINA İLK TEPKİLER Fadime Şahin
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ERGENLİK DÖNEMİNİN ZİHİNSEL, RUHSAL VE SOSYAL ÖZELLİKLERİ
ADIYAMAN İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ RUH SAĞLIĞI VE SOSYAL HASTALIKLAR ŞUBESİ
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
Kanserli hasta ve iletişim becerileri
Yönetimde stres kaynakları
Disosyatif Bozukluklar
DÜNYADA ÖZÜRLÜLERİN DURUMU BOLU İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM ŞUBESİ İL EĞİTİMCİLERİ HÜMEYRA ERTOK NAGİHAN KARAL.
Patolojik Yas Kavramına Yeni Bir Yaklaşım: “Travmatik Yas”
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI.
Artık benim için yaşamak bir ıstırap. Eskiden çok değer verdiğim şeyler dahi anlamını kaybetti. En ufak şeylerden zevk alırdım. Şimdi dünyaları verseler.
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
Kadına Şiddet İlk Görüşme
ERGENLİK DÖNEMİ VE GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
KIZLARDA GÖRÜLEN ERGENLİK DÖNEMİ DEGİŞİKLİKLERİ VE SORUNLARI
KTÜ FARABİ HASTANESİ AİLE HEKİMLİĞİ A.D DR. SELMAN DEMİRCİ
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
YEME BOZUKLUKLARI OBEZİTE ANOREKSİYA NEVROZA BLUMİYA NEVROZA.
AİLE İÇİ ŞİDDET.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
YEME BOZUKLUKLARI.
Madde Bağımlılığı.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
Travma Nedir? Post Travmatik Stres Bozukluğu.
BÖLÜM 3 DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM. BÖLÜM 3 DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM.
OTİZM.
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
Cinsel Uyum Sorunları Cinsel Kimlik; Bireyin kendi bedeni ve benliğini belli bir eşeylik içinde algılayışı, kabullenişidir. Cinsel Yönelim; Bireyde duygu,
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
Kişisel Rehberlik.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
ZARARLI ALIŞKANLIKLAR ve BAĞIMLILIK YARATN MADDELER
Anksiyete ve depresyonla karışan durumlar Prof. Dr. Kültegin Ögel Acıbadem Üniversitesi
Kişilik Yapısı Kesin bir kişilik yapısı tanımlanamamakla birlikte, dikkate değer ölçüde narsisistik özellikler taşıyan ve yalnızlığa eğilimli kişiler olduğu.
Tik bozukluğu. Tik bozukluğu nedir? Tikler ani ve tekrarlayıcı kas kasılmaları sonucu yarı istemli bir şekilde ortaya çıkan hareket ve sesler olarak tanımlanabilir.
ERGENLİK.
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Psikiyatride öykü alma ve muayene
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
GÜNLÜK YAŞAM AKTİVİTELERİ
Arş.Gör.Dr. Abdullah Kaan KURT
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
TRAVMA SONRASI STRES BOZUKLUĞU (TSSB)
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
STRES YÖNETİMİ
ÜRİNER İNKONTİNANS TANI VE TEDAVİSİ DR.V. LALE BAKIR S.B.Ü.HASEKİ EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ KADIN HASTALIKLARI VE DOĞUM KLİNİĞİ.
olmadığında uygun koşullar sağlanarak
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
MÜSKÜLER DİSTROFİ (KAS DİSTROFİSİ) Zeliha IŞIK
Sağlık Bilimleri Fakültesi
NORMAL DIŞI DAVRANIŞLAR
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

DİSSOSİYATİF BOZUKLUKLAR Herhangi bir beyin hasarı olmadan psikolojik nedenlerle ortaya çıkan bellek,bilinç,kimlik veya çevrenin algılanmasının kaybıdır. Dissosiyatif Amnezi Dissosiyatif Füg Dissosiyatif Kimlik Bozukluğu Depersonalizasyon Bozukluğu

Dissosiyatif bozukluların en yaygın olanıdır. DİSSOSİYATİF AMNEZİ Stresli ve travmatik durumlarda görülen,önemli bilgilerin ani kaybıdır.yeni bilgi öğrenme kapasitesi bozulmamıştır. Dissosiyatif bozukluların en yaygın olanıdır. Hastalar, genellikle bellek kaybından haberdardır. Sadece belli bir takım hatıra, duygu ve düşünceler değil, uzun yaşantılar da hatırlanamayabilir. Ergenlikte, erken erişkinlikte ortaya çıkar.

“Geriye dönüp hayatıma baktığımda birkaç parçası eksik bir yapboz gibi görünüyor.” “Günlük aktivitelerimi hatırlamakta zorlanıyorum.” “Adım, yaşım, adresim, doğum günüm gibi kişisel bilgilerimi unutuyorum.” “Sanki çocukluk anılarım içimde bir yerde saklı gibi hissediyorum.” “Evimde bana ait eşyalar buluyorum ama onları nasıl veya nereden aldığımı hatırlamıyorum.”

◊ Olası Hemşirelik Sorunları: - Bellek kaybına bağlı etkisiz başa çıkma - Kargaşa ve sapmaya bağlı zarar verme riski - Geçmişi hatırlayamamaya bağlı rahatsız kişilik kimliği Hemşirelik bakımı : Hasta bellek kaybı yaşadığında hemşire güvenli bir ortam sağlamalı, ihtiyaç olduğunda hastayı gerçeğe yönlendirmelidir.

Kişinin aniden kendisini nasıl geldiğinden habersiz DİSSOSİYATİF FÜG Kişinin aniden kendisini nasıl geldiğinden habersiz olduğu bir yerde bulması, geçen sürede yaptıklarından habersiz olduğu, farklı biri gibi davrandığı dönemlerdir. Yeni kimliğiyle tamamen normal bir görünümdedir; gariplik içinde görülmez. Ör: birey aniden yeni bir kimlik takınıp bilinçli bir şekilde seyahatlere çıkabilir. Emosyonel travmalar hastalığın ortaya çıkışına katkıda bulunur. Aşırı alkol kullanımı yatkınlık geliştirebilir. Borderline, histrionik ve şizoid kişilik bozukluklarında daha sık görülür.

◊ Hemşirelik bakımı: - Kaçış (füg) durumunda güvenli bir çevre hazırlamak - Hastayı zamana, çevreye ve iyileşme süresindeki hastaya yeniden yönlendirmek - Birebir hemşire-hasta ilişkisi, destek grupları, süren psikoterapi

DİSSOSİYATİF KİMLİK BOZUKLUĞU Aynı kişide ayrı kişilik ve kimlikler yaşanır. Kişi o sırada, sanki diğer kişiliği yokmuş gibi davranır ve o anda yaşadığı kişilik, tutumlarına ve davranışlarına hakim olur. Hasta ikinci bir kimliğe geçtiğinde, orijinal kişilik genellikle hatırlanmaz; orijinal kişilik diğerinden haberdar değildir. Bir kişilikten diğerine geçiş genellikle anidir. Kişiliklerin karakteristik özellikleri büyük farklılıklar gösterir. Ergenlik ve erken erişkinlikte görülür. Kadınlarda daha fazla ortaya çıkar.(Ancak sinemada daha çok erkek karakterler yer almaktadır).

Çocuklukta ruhsal ve fiziksel kötüye kullanım, hastalığın etiyolojisinde rol oynar. Çocuklukta yaşanan bu olaylar, dehşet ve acıdan kendini uzaklaştırma ihtiyacına yol açar. Bu uzaklaşma ihtiyacı, orijinal kişiliğin ayrı yönlerinin bilinçdışı bir bölünmesine yol açar. Yeni kişilik, orijinal kişiliğin ifade etmeye cesaret edemediği niteliklerdir. Yeni kişilik var olan orijinal kişiliğe zarar verici davranışlar gösterebilir. Orijinal kişiliği öldürüp, yerine geçmek için intihar girişimlerinde bulunabilirler.

◊ Olası Hemşirelik Sorunları: - İki kişiliği bağdaştırmakta yetersizliğe bağlı etkisiz başa çıkma - İntihara eğilimli ya da adam öldürmeye eğilimli içgüdüye bağlı zarar verme riski - Çocuklukta suiistimal ya da travmaya bağlı travma sonrası sendromu

◊ Hemşirelik bakımı: - Güvenli bir çevre oluşturmak, hastayı ve diğer hastaları korumak için tüm güvenlik tedbirlerini almak - Personelleri hastalığın gidişatı ve tedavisi hakkında eğitmek - Aile bireyleri tarafından tedavi planına katılan her eklentiyi dikkatlice değerlendirmek - İlaç tedavisini order edildiği gibi uygulamak ve sonuçlarını değerlendirmek - Ortaya çıkan her bir kişiliği ya da ortaya çıkan öncüleri idare etmek ve belgelemek

DEPERSONALİZASYON BOZUKLUĞU Kişinin kendisi veya bedeninden sürekli ayrılma hissini yaşamasıdır. Kendi ve bedeni hakkında gerçek dışılık duygusu içindedir. Bu duygular benliğe yabancıdır. Zaman ve uzay algısında bozulmalar, kol ve bacakların olduğundan çok uzun ya da kısa görünmesi, derealizasyon (dış dünya hakkında tuhaflık hissi) yaygındır. Hastalar kendilerini robot gibi hissedebilirler. Başdönmesi, depresif belirtiler, obsesyon, anksiyete ve bedensel zihin uğraşları sık görülür. 40 yaşın üzerinde nadiren görülür.

ÖRNEK VAKA On sekiz yaşındaki üniversite birinci sınıf öğrencisi Sue Parker üniversitenin sağlık birimine geldi ve zihinsel sağlık durumu için başvurdu. Kararsızca ve büyük bir anksiyeteyle okul başladıktan üç ay sonra gittikçe kendisinin gerçek olmadığını, bir rüyada olduğunu, “Bu gerçekten ben miyim” diye düşündüğünü ifade etti. “Bir robotun içindeki duyguları kontrol etmesi gibi” hissettiğini söyledi. Bu duygularla kendini rahatsız hissettiğini ifade etti. En son ve en ürkütücü semptom, birden kısa bir süreliğine renkleri algılayamamasıydı. Sue, bir şeye baktığını ve o şeyin kimliğinin bir renge sahip olduğunu ama her şeyi gri gördüğünü söylüyordu. Sue Parker delireceğinden korkmaya başlamıştı ve Sue, okulda ve arkadaşlık kurmada başarılı bir öğrenciydi. Son günlerde Sue’nun okulunun spor takımı için olduğu fiziksel muayenede bir sağlık probleminin olmadığı ortaya çıktı. Psikolojik açıdan araştırma yapıldığında görüldü ki Sue, okula başlamak için ilk defa evinden 4 ay bir süre uzak kalmıştı, küçük kardeşi de bir araba kazasında hayatını kaybetmişti. Doktorun başlangıç tanısı “depersonalizasyon” oldu.

◊ Hemşirelik Tanıları: • Korku semptomlarına bağlı anksiyete • Evden ayrı kalmaya ve kardeşinin ölümüne bağlı fonksiyonel üzüntü • Gerçek olmadığı hissine bağlı rahatsız kişisel kimlik • Renkleri algılamada yetersizliğe bağlı duygusal algı (görsel) bozukluğu

◊ Planlama ve Hedefler: • Sue Parker sağlık merkezinde ayakta tedavi edilecek • Anksiyetesi azaltılacak ve psikoterapisine devam edilecek • Sağlıklı bir mutsuzluk sürecine girecek ve daha sonra etkili başa çıkma becerisini öğrenecek.

◊ Hemşirelik Uygulamaları: 1. Sue’yu iyileştirici ilişkilere sokmak. 2. Sue’ya gelişmekte olan psikolojik semptomlar ile şiddetli stres arasında bağlantının öğretilmesi. 3. Sue’yu kimliğe yönelik stresörlere karşı ve sağlıklı başa çıkma becerisini geliştirmesine yönelik cesaretlendirme. 4. Sue’nun kampüs yaşamına aktif olarak katılması için onu cesaretlendirmek.

√ Dissosiyatif Kimlik Bozukluğu DEĞERLENDİRME ◊ Dissosiyatif Amnezi’de hasta bellek kaybından haberdardır. √ Doğru ◊ Bireyin aniden, yeni bir kimlik takınıp, bilinçli bir şekilde seyahatlere çıkması hangi hastalıkta görülen bir tablodur? √ Dissosiyatif Füg ◊ Hangi hastalıkta bireyin sahip olduğu kişiliklerin karakteristik özellikleri büyük farklılıklar gösterir? √ Dissosiyatif Kimlik Bozukluğu