Tanımı ve Pazarlama Anlayışındaki Gelişmeler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Strateji Tasarımı İlker acar.
Advertisements

PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Kurumsal İletişim: İşletmelerin amaçlarını gerçekleştirmek için uyguladıkları stratejileri ve planladıkları iletişim çalışmalarının bir entegrasyonudur.
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
STRATEJİK PAZARLAMA 1.Hafta Pazarlama Nedir
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: TUTUNDURMA
REKLAMCILIK Hafta 5.
BÖLÜM X HALKLA İLİŞKİLER.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
PROMOSYON  Kökeni Latince promotio kelimesinden gelen promosyonun anlamı fikir,öne çıkarmak olarak tercüme edilir.  Bir firmanın ya da bir arzın tanıtılması.
HAFTA I.
HALKLA İLİŞKİLER Yrd. Doç. Dr. Hakan KİRACI.
Kişisel satış, Satış geliştirme, Reklam ve Halkla İlişkiler
Dağıtım Kanalları PAZARLAMA İLKELERİ
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
Halkla ilişkiler Tüm işletmelerin varoluş ve işleyiş amaçlarını topluma yeterince açıklayabilme arzularıdır.
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
KÜÇÜK İŞLETMELERDE PAZARLAMA İŞLEVİ VE YENİ PAZARLAMA YÖNTEMLERİ
Satış Saha Planlaması B.ÖZTÜRK 12.
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
Pazarlama Giriş 1 1.
BİRAZ DÜŞÜNELİM! PAZARLAMA NE DEĞİLDİR? PAZARLAMA NEREDE BAŞLAR?
Pazarlama ve Temel Kavramlar
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA
1 İşletmeye Giriş Konu 12: İşletmelerde Pazarlama Yönetimi - II Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK
Elektronik pazarlama: – internetin kar yaratmak amacıyla kullanılması – birçok aşamayı ortadan kaldırmakta – daha hızlı ve daha düşük maliyetli –
Pazarlama İletişimi.
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA. “Müşteri değeri olgusu, müşteri tatmini unsurlarına ek olarak, ürünün rakipler arasından nasıl seçildiğini, seçim kriterlerinin.
REKLAMCILIK Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN. Reklamda Kampanya Süreci ve Strateji  Kampanyanın amacı açık ve doğru bir biçimde saptanmalıdır.  Pazarlama.
CRM İÇIN STRATEJIK BIR YAKLAŞıM Hafta 5 – Adrian Payne Chapter 1 Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
1. “turizm işletmesinin ya da turizm bölgesi yönetiminin gelecek dönemlerde yapılacaklarla ilgili konularda bugünden karar vermeleri” 2.
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
PAZARLAMANIN ÖNEMİ.
Sam Walton tarafından 1962 yılında kurulmuş Amerikan perakende satış yapan mağazalar zinciridir yılında Walmart büyük kazandıracak olan borsaya.
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
PAZARLAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE PAZARLAMA ANLAYIŞLARI
Teknoloji ve Tasarım Dersi
BÖLÜM: 1 PAZARLAMA VE SATIŞ.
Pazarlama Giriş 1 1.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
TURİZM PAZARLAMASINDA GÜNCEL YALAŞIMLAR
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
PAZARLAMA İLETİŞİMİ (Pİ)
ÜRÜN ve FİYATLANDIRMA ÜRÜN KAVRAMI ve ÇEŞİTLERİ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİ
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
PAZARLAMA SİSTEMİNE GİRİŞ Büşra YARADILMIŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Pazarlama nedir? bilim, akademik disiplin? sanat?  uygulama alanı?
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
HEDEF PAZAR.
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
İŞLETMEDE BİLGİ SİSTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Hizmet Pazarlamasında Ürün Kavramı
Pazarlama İletişimi
Sunum transkripti:

Tanımı ve Pazarlama Anlayışındaki Gelişmeler

Tanımlar İktisatçılara göre “Zaman ,yer ve mülkiyet faydası yaratan eylemlerdir.” İşletmecilere göre ”Mal ve hizmetlerin üreticiden tüketiciye veya kullanıcıya akışını sağlayan tüm faaliyetlerdir.” AMA(Amerikan Pazarlama Derneği)ya göre ”Kişilerin ve örgütlerin amaçlarına uygun bir şekilde değişimi sağlamak üzere,malların,hizmetlerin ve düşüncelerin yaratılmasını,fiyatlandırılmasını,dağıtımını ve satış çabalarını planlama ve uygulama sürecidir.”(1985)

Pazarlama bilgisi özellikle A. B. D Pazarlama bilgisi özellikle A.B.D. de gelişmiş ve diğer ülkelere yayılmıştır. Bu ülkeler pazarlama bilgisine kuramsal bilgiler katmaktan çok geliştirilen bilgileri kullanma yolunu seçmişlerdir. Bu nedenle pazarlama bilgisinin gelişimi denince A.B.D. gelişimi anımsanır. Gelişim 10 yıllık dönemlere göre şöyle özetlenebilir.

1900-1910 yılları arasında pazarlama yeni bir buluş olarak ortaya çıkmıştır. 1900 yıllarından önce alışveriş uygulamaları ve pazardaki davranışlar ekonomi bilgisinde makro açıdan açıklanmaya çalışılırdı. Üreticiler ile tüketicilerin giderek birbirinden uzaklaşması arz ve talep arasındaki ilişkinin tersine dönmesi ve yeni yaşam biçiminin gelişmesi ekonomik eylemin yeniden yorumlanmasını zorunlu kılmıştır

1910-1920 yıllan arasında satma, satın alma, taşıma ve depolama gibi tekrarlanan işlevler tanınmıştır. Ayrıca pazarlamada fayda kavramı ortaya atılmıştır. Psikologların çalışmaları gelişmiş, reklam ve satış konularına daha çok önem verilmiştir.

1920-1930 yıllan arasındaki çeşitli pazarlama konulan üzerinde çalışılmış özellikle toptancılık ve pazarlama araştırması alanlarında bilgiler geliştirilmiştir. Pazarlamada sık tekrarlanan işlevler, satma, satın alma, depolama, taşıma, standartlaştırma, riske katlanma ve pazara ilişkin bilgileri sağlama olarak belirlenmiştir.

1930-1940 yılları arasında büyük ölçekli perakendecilik gelişmiştir 1930-1940 yılları arasında büyük ölçekli perakendecilik gelişmiştir. Bu dönemde tüketicilerin çıkarlarının pazarlama eylemlerinin temel amacı olduğu belirlenmiştir.

1940-1950 döneminde pazarlama bilgisinde pek verimli gelişme olmamıştır. II. Dünya Savaşı nedeniyle sanayi ve akademik çalışmalar yavaşlamıştır.Bu döneme pazarlama bilgisinin olgunluk dönemi denilebilir.

1950-1960 döneminde pazarlama karması kavramı geliştirilmiştir 1950-1960 döneminde pazarlama karması kavramı geliştirilmiştir.Pazarlamanın 4 P si tanımlanmış(Product,Place,Price,Promotion) Pazarlama yönetiminde başlangıç noktasının tüketiciler olduğu görüşü benimsenmiştir.

1960-1970 döneminin ilk yıllarında pazarlama yönetimi daha doğrusu pazarlama kavramı çok geliştirilmiş bu açıdan pazarlamanın ilkeleri teknikleri ve yöntemleri açık seçik biçimde belirlenip uygulanmıştır. örgütsel pazarlama kavramı doğmuştur. 1970'ten sonra ise pazarlamanın olumsuz çevresel etkileri ve toplumsal görevleri üzerinde çalışmalar yoğunlaşmış ve toplumsal pazarlama kavramı geliştirme çabalan başlamıştır.

1970 li yıllardan sonra ortaya çıkan yeni gelişmelerle ve bilgisayarların ve bilgi teknolojileri olanaklarının gelişmesiyle pazarlama modern pazarlama anlayışı çerçevesinde yepyeni boyutlar kazanmış yeni kavramlar ortaya çıkmıştır

Yeni Pazarlama Kavramları Yeşil Pazarlama:Çevre bilincinin giderek önem kazanması pazarlamayı da etkilemiş.(Dönüşümlü ambalaj,çevreci üretim) Maksi Pazarlama:Tüm kaynaklardan maksimum yararlanma.Toplam maliyetin en az satış gelirlerinin en yüksek düzeyde tutulması

Veri Tabanı Pazarlaması:Ürüne Veri Tabanı Pazarlaması:Ürüne .müşteriye ve işlevlere ilişkin oluşturulan veri tabanları ile pazarlama işlevlerinin analizlerini yapmak ve planlamada ,strateji geliştirmede kullanmak . İlişkisel pazarlama: Özellikle hizmet pazarlamasında müşteri ile yakın ilişkiler kurarak müşterinin işletmeye bağlılığını sağlamaya yönelik çalışmalar

Radikal pazarlama:Büyük bütçeli pazarlama çabaları yerine ucuz yöntemlerle başarılı olunacağı esasına dayanır.Belirli müşteri gurubuna yönelme uzun dönemli büyüme ve kaynak aktarımı temellidir. Bire Bir Pazarlama:Her bir müşteriye özgü ürün ve hizmet geliştirilmesi.Müşteri ile ilgili veri tabanı oluşturarak strateji geliştirilir.

Viral pazarlama:İnternetten yararlanarak tavsiye ile mesajın paylaşılmasına dayanmaktadır.Elektronik posta ile mesaj virüs gibi yayılmaktadır.

Gerilla Pazarlama:Temelinde yaratıcılık ve hayal gücünün bulunduğu,hızlı ve hareket kaabiliyeti gerektiren bir pazarlama stratejisidir. Bütçesi küçük ,hayalleri büyük girişimciler içindir.

Gerilla pazarlama, paradan çok zaman yatırımı, enerji, hayal gücü ve bilgi gerektiriyor. Küçük şirketlerde kaynaklar büyük şirketlere göre daha kısıtlı oluyor. Bu nedenle küçük firmalar daha farklı pazarlama stratejileri kullanmak zorunda. Bu noktada gerilla pazarlamaya çok iş düşüyor. Gerilla pazarlama yöntemini uygulayacak olan kişinin yaratıcı olması ve alışılmışın dışında promosyon yöntemleri üretmesi gerekiyor. Reklamın birçok çeşidi ucuz, hatta bedava olabilir. Gerilla pazarlamanın en önemli işlerinden biri, farklı tanıtım ve reklam kanalları aramak. Alışılmışın dışındaki gerilla taktikleri küçük şirketler için iyi bir araçtır. Daha ucuz ve daha etkili olan bu yöntemle daha fazlasını öğrenmek mümkün. Gerilla pazarlama sınıra ulaşmaktır, bugünün pazar koşullarında saniyenin binde biriyle kazanmaktır Kaynak:http://www.vsdergi.com/200602/03/02.asp

Gerilla pazarlama örneği Ufak bir işyeri var mobilya satıyor. Etrafta ondan çok daha büyük mobilya mağazaları var. Bir yanındaki mağaza kocaman; mağaza boyunda bir afiş asmış “yüzde 60 indirim!” diğer yanındaki ondan da büyük “yüzde 75 indirm!” Ve ortadaki gerillanın ise ne bu kadar indirimi yapacak,ne de bu kadar büyük afiş asacak parası var. O da tam ortaya kapısının üzerine şunu yazıyor: “Ana giriş”. İşte gerilla ruhu budur...” Ve Levinson bu hikayenin hemen ardından ekliyor; “Gerilla pazarlama bir süreçtir, bir olay, bir etkinlik değildir.” Kaynak:http://www.portakalonline.com/?pg=posts&id=224

Çağdaş pazarlama 1. Dünya Savaşından sonra gelişmiştir Çağdaş pazarlama 1. Dünya Savaşından sonra gelişmiştir. Hızla sanayileşen ülkelerde üretim sorun olmaktan çıkmış pazarlama gerçek sorun olmaya başlamıştır. Sonuç olarak; 1. Önce uluslararası pazarlama, sonra ulusal pazarlama gelişmiştir. 2.Sanayi Devrimi üretim olanaklarını arttırınca, pazar alanını ve pazarlama eylemlerini geliştirme gereği duyulmuştur. Pazar alanı ve pazarlama eylemlerinin gelişmesi üretimin daha da arttırılmasını zorunlu kılmıştır. Böylece pazarlama eylemleri ile üretim eylemleri karşılıklı etki ve tepkilerle birbirini kamçılayarak bugünkü aşamaya gelinmiştir

Pazarlama Anlayışında Gelişmeler 1)Üretime yönelik anlayış:1900lü yıllarda arzın talepten fazla olduğu dönemlerdeki anlayıştır. Üretim artırılmaya ,dağıtım yaygınlaştırılmaya çalışılır. Bu anlayış satış çabalarına önem vermez. Tüketicilerin satın almalarında sadece fiyat ve kaliteye önem verdikleri varsayılır.

2)Ürüne yönelik anlayış:Tüketicilerin kendilerine sunulan en üstün nitelik performans ve özelliklerdeki ürünleri tercih edeceklerini kabul eder.Tüketici istek ve ihtiyaçları dikkate alınmamakta, tüm çabalar iyi mamul üretmede yoğunlaşmaktadır.

3)Satışa yönelik anlayış:1930lu yıllarda ABD de ortaya çıkmış1960 lı yıllarda yerini pazara yönelik anlayışa bırakmıştır. 4)Pazara yönelik anlayış(Modern pazarlama anlayışı):Tüketici istek ve ihtiyaçlarını esas alır.Müşteri tatmini esastır.Bu anlayışta pazarlama çabaları üretim öncesi başlar.

5)Toplumsal pazarlama anlayışı:1970li yıllarda ortaya çıkmaya başlamıştır.İşletmelerin toplumsal sorumluluğu gündeme gelmiştir.Pazarlamaya toplumsal görev ve roller yükler.

Modern Pazarlama Anlayışının Unsurları Hareket noktası tüketici istek ve ihtiyaçlarıdır. -Alıcıya yönelik olma, -Hedef Pazar, -Bütünleşik pazarlama çalışmaları, -Alıcıyı tatmin ederek kar sağlama.