ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

EBA BİLİŞİM AĞI TANITIMI VE KULLANIMI. EBA v2 EBAv2 : Eğitimde FATİH Projesinin içerik bileşeni olarak 2012 yılında yayın hayatına başlayan Eğitim Bilişim.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
İçerik Analizi Alan Araştırması BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
E- Pazarlama Nedir? Pazarlama, bir ürünün tüketici tarafından bilinmesi, talep edilmesi ve alınmasını sağlayan, bu çerçevede, birçok bileşeni bulunan planlanmış.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
Veri Toplama Veri ya bireyleri gözlemleyerek ya da onlara soru sorularak elde edilebilir. Veriler gözlemcinin gördüğü, duyduğu, hissettiği, okuduğu hakkında.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Öğretmen Merkezli Egitim
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
TÜRK HUKUK SİSTEMİNDE METODOLOJİ İHTİYACI
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
BAŞVURU SAĞLAMA VE SEÇME
Bilgiye Ulaşma ve Biçimlendirme
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
İNSAN KAYNAKLARI SAĞLAMA VE SEÇME
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
EMRE ŞİMŞEK E-Anket.
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
TEBLİGATIN İŞLEVİ Tebligatın adil yargılama hakkının sağlanması ve adaletin gerçekleştirilmesi açılarından ÖNEMLİDİR.
İK MAKALESİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
Sivil Toplum Kuruluşlarının Kanun Yapım Sürecindeki Rolü
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EPİDEMİYOLOJİ GİRİŞ.
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
ESKİ ZAMANLARDA TEKNOLOJİ Buse Beren Eğrilmez
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Türkiye Atıf Dizini nedir?
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
Başlangıç Hükümleri- 2. Hafta
Tezin Olası Bölümleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Nitel Araştırma Süreci
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
Nitel Araştırmalar.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ YÖNERGESİ
Hukukun Bilgi Kaynakları
Sunum transkripti:

ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ PROF.DR.ABDULLAH DEMİR

VERİ TOPLAMA ARAÇLARI Bir araştırmada konu ve yöntem belirlendikten sonra veri toplama aşamasına geçilir. Bir araştırmada konuyu açığa kavuşturmak için kullanılan her türlü bilgi, belge, kayıtlara veri denilir. Veriler: a.Birinci el kaynaklar: Anket, gözlem, deney b.İkinci el kaynaklar: Yazılı belge Bir araştırmada ihtiyaca göre bu yöntemlerden birisi ya da bir kaç tanesi kullanılabilir.

SÖZLÜ KAYNAKLAR İnsanlar ilk olarak sözlü iletişimle bilgi aktarımında bulunmuşlardır. Yazının bulunması ile iletişimde yazılı döneme geçilmiş ve bilgi yazı ile aktarılmaya başlanmıştır. Sözlü bilgi kaynaklarının çoğunluğu tarih boyunca yazılı hale getirilmiş ve kitaplarda yerini almıştır. Bununla birlikte sözlü kültür yaşamaya devam ettiği için yazıya geçirilmemiş sözlü bilgi kaynakları da bulunmaktadır.

YAZMA ESERLER Türkçe ve yabancı dillerdeki yazma eserlerin büyük kısmı yazma eser kütüphanelerinde ve özel kolleksyonlarda muhafaza edilmektedir. Ülkemizde ve dünyanın önemli şehirlerinde yer alan yazma eser kütüphanelerinde çeşitli dillerde çok sayıda yazmalar araştırmacıların hizmetine sunulmaktadır. Yazma eser kütüphanelerinden elektronik ortamda belge almak ya da belge hakkında bilgi sahibi olmak mümkün olmaktadır

YAZILI KAYNAKLAR Hukukla ilgili araştırmalarda büyük oranda yazılı kaynaklar kullanılmakla birlikte diğer kaynakların kullanılması da mümkündür. Özellikle sağlık hukuku, spor hukuku, kriminoloji gibi karma hukuk alanlarında gözlem, anket gibi diğer veriler de kullanılabilir. Hatta hukuk araştırmalarının tekdüzelikten kurtarılması ve daha nitelikli hale getirilmesi için yazılı kaynaklar dışındaki veri toplama metodlarının da kullanılması gerekir.

YAZILI ESERLER Yazılı eserlerin toplu olarak araştırmacılara ve okuyuculara sunulduğu mekanlar kütüphanelerdir. Halk kütüphaneleri daha çok genel okuyucuya hizmet verirken, araştırma kütüphanelerinden araştırmacılar faydalanırlar. Ankara'da Milli Kütüphane, İstanbul'da Beyazıt Halk Kütüphanesi, Üniversite kütüphaneleri, araştırma kurumlarının kütüphaneleri, devlet kurumlarının kütüphaneleri, sivil toplum kuruluşlarının kütüphaneleri, özel kütüphaneler gibi çeşitli şehirlerde çok sayıda kütüphane bulunmaktadır.

Kütüphanelerde yer alan kaynaklara ulaşmada kataloglar kullanılmaktadır. Günümüzde kataloglar elektronik ortama aktarıldığı için bilgisayarla kaynak taraması yapılabilmektedir. Kaynak araştırmada bibliyografyalardan da faydalanılmaktadır. Genel bibliyografyalar bütün kitap ve makaleleri içinde bulundururken, ihtisas bibliyografyaları ise belli bir alanla ilgili kaynakları derlemektedir

ELEKTRONİK KAYNAKLAR Elektronik bilgi kaynaklarına ulaşım ise internet üzerinden gerçekleştirilmektedir. İnternet arama motorlarıyla ya da veri tabanları ile elektronik ortamdaki sayısız kaynağa ulaşma imkanı bulunmaktadır

HUKUK ARAŞTIRMALARI KAYNAKLARI Hukuk kaynakları kanunlar, kararnameler, yönetmelikler, mahkeme kararları ve doktrindir. Kanunlar, kanun hükmünde kararnameler, tüzükler, kararnameler ve yönetmelikler mevzuatı oluşturmaktadır. Hukuk kaynaklarına Resmi Gazete, Kanunlar Dergisi, Düstur, TBMM Tutanak Dergisi, Yürürlükteki Kanunlar Külliyatı, Kanun Hükmünde Kararnameler Külliyatı, Yürürlükteki Tüzükler Külliyatı ya da özel mevzuat derlemelerinde ulaşılabilmektedir.

Mahkeme kararları Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay Kararları Dergilerinde, Adalet Dergisi'nde, Baro dergilerinde, çeşitli özel karar derlemelerinde yer almaktadır. Hukukun diğer bilgi kaynağı olan bilimsel görüşler ise bilim adamlarının kitap, makale ve bildirilerinde yer almaktadır.

GÖZLEM Gözlem, olayları ve kişileri bulundukları ortamlarda gözlemleyerek bilgi toplamadır. Gözlem metodu çoğunlukla doğa bilimlerinde kullanılır. Bununla birlikte sosyal bilimlerde de kullanılabilir. Hukuk sosyolojisi, kriminoloji gibi hukuk alanlarında da gözlem metodundan faydalanılabilir. Gözlem yoluyla veri toplamanın belirli bir amaç için yapılması, planlı olması, verilerin kaydedilmesi ve ispatlanabilir olması gerekir.

ANKET Anket, araştırma konusu hakkında çeşitli kimselerin bilgi, görüş ve düşüncelerini almak amacıyla sorular sormak ve cevaplar almaktır. Anket sosyal bilimlerin çeşitli dallarında veri toplamak için kullanılmaktadır. Anket soruları hedef kitleye sözlü olarak sorulabilir, cevaplaması için yazılı metin olarak verilebilir, posta yoluyla gönderilebilir ya da elektronik ortamda yöneltilebilir. Yüz yüze yapılan anketler daha güvenilir sonuçlar verirken, posta yoluyla ya da elektronik ortamda daha fazla kişiye ulaşmak mümkün olmaktadır.

Anketin başında kim tarafından yapıldığı, amacı, soruların nasıl cevaplanacağı açıklandıktan sonra muhataba vakit ayırdığından dolayı teşekkür edilir. Bu açıklama uzun ve sıkıcı olmamalıdır. Ankette sorular açık uçlu veya kapalı uçlu olabilir. Açık uçlu sorular muhatabın serbest ve ayrıntılı cevaplar vermesine imkan verecek niteliktedir. Kapalı uçlu sorular ise muhatabın cevap şıklarından birisini seçmesi şeklinde hazırlanır. Açık uçlu sorularla yapılan anketlerde daha doğru ve ayrıntılı bilgi almak mümkün olur.

Anket sorularının hazırlanması bilgi, özen, emek ve ön çalışmayı gerektirir. Araştırma konusu hakkında yeterli bilgiye sahip olmak, konuyu tasnif etmek ve her bölümle ilgili sorular hazırlamak gerekir. Sorular herkesin cevaplayabileceği şekilde açık, net, kısa ve anlaşılır olmalıdır. Anket hazırlarken daha önce hazırlanmış anketler örnek alınabilir

Bir ankette muhatabın kimlik, bilgi, davranış ve görüşleri ile ilgili sorular yer alır. Kimlik bölümünde isim istenmeden deneğin doğum yeri, yaşı, öğrenim durumu, mesleği, medeni durumu, memleketi gibi sorular sorulur. Ankette isim sorulmaması daha doğru cevaplar alınmasını sağlar. Bilgi bölümünde muhatabın anket konusu hakkında bildikleri öğrenilmek istenir. Davranış bölümünde muhatabın alışkanlıkları, eğlence anlayışı gibi durumları sorulur. Görüş bölümünde ise duygu, düşünce ve inançlarla ilgili sorular yer alır.

GÖRÜŞME Görüşme, veri kaynağı olan kişi veya grupla yüz yüze, soru sorarak derinlemesine bilgi alma yöntemidir. Doğrudan doğruya ve ayrıntılı bilgi sahibi olmak istenildiğinde kullanılan görüşme yöntemi çeşitli alanlarda yaygın şekilde kullanılmaktadır. Görüşme önceden planlanabileceği gibi vukuata tabi olarak doğaçlama da yapılabilir. Planlı görüşmelerde kiminle, hangi konuda, ne zaman, hangi sorular sorularak görüşüleceği önceden ayarlanır. Planlı görüşmeler daha verimli ve daha faydalı sonuçlar verir.

Plansız görüşmeler ise hayatın akışı içerisinde karşılaşılan kişi ya da gruplarla bir anda karar verilerek yapılır. Bu görüşmelerde ayrıntılı hazırlık yapma imkanı olmadığı için planlı görüşmeler kadar verimli olmayabilir. Bununla birlikte hayatın olağan akışı içerisinde karşılaşılan önemli kişi veya gruplarla yapılan plansız görüşmelerde son derece faydalı bilgilere ulaşılabilir. Görüşme yöntemi yüz yüze yapıldığı için konu hakkında tatmin edici bilgiler alınana kadar soru sormaya devam edilebilir. Bu yönüyle daha verimli ve faydalı bir yöntemdir. Objektif sonuçlara ulaşabilmek için görüşme yapılan kişi ya da grupların inanç, görüş ve değerleri göz önünde bulundurulmalıdır.

DENEY Deney, fen ve sağlık bilimlerinde kullanılan bir veri toplama yöntemidir. Sosyal bilimlerde uygulanması oldukça zordur. Deney yönteminde araştırmacı olaylar arasındaki sebep sonuç ilişkilerini belirleyerek hipotezini test etmeyi amaçlar. Sözgelimi yabancı dil öğretiminde cümle ezberlemenin kelime ezberlemeden daha etkili olduğu hipotezini ispat etmek için, aynı niteliklere sahip öğrenci gruplarından birisine kelime diğerine cümle ezberletilerek hangi grubun daha iyi yabancı dil öğrendiği test edilebilir.