BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilim nedir? Evren ve toplumsal yaşam konusundaki sistemli bilgi bütünüdür Her sistematik bilgi bütünü bilimi mi oluşturur? Bilim, bilimsel yöntemle toplanmış.
Advertisements

Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Zinde İSG Etiği DRUZ.
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bitirme Çalışması Çevre Mühendisliği Bölümü Bölüm Başkanı Prof. Dr. Yüksel ARDALI
Hafta 2 Bilimin Doğası: Bilimsel bilgi ve bilimsel metod
Akademik Etik İhlalleri
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Felsefe Haftası.
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
ELEKTRONİK YÜZYIL.
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
ETİK NEDİR?.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Felsefe Nedir?.
Hazırlayan:Ahmet DEMiR
Yöntem, Proje Ekibi, Araştırma Olanakları, Yaygın Etki/Katma Değer
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
AHLAK NEDİR?.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
TARİHİN FAYDALANDIĞI BİLİM DALLARI
UZEM TANITIM.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
ARAŞTIRMA ETİĞİ. BİLİM Bilimsel araştırma sonuçları bilimin kendi doğasından gelen geçicilik, değişebilirlik ve gelişebilirlik özelliklerini taşırlar.
ARAŞTIRMA ETİĞİ.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
Akademik Etik İhlalleri
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ
Literatür ve Kaynakça Hazırlama
ARAŞTIRMA NASIL YAPILIR Araştırma Sürecindeki Aşamalar
HEMŞİRELİK DİSİPLİNİ VE ARAŞTIRMA
ARAŞTIRMADA ETİK YAKLAŞIMLAR
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNEMLERİ
NESNELLİK KONUSU.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Araştırma Yöntemleri Ders1: Bilimsel Etik.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Ders2: Akademik yayınlarda yapılan yanlışlar
Literatür ve Kaynakça Hazırlama
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
Teorik kavramlarımızla gerçek dünyayı anlamanın olanaklı olduğu inancı olmaksızın, dünyamızın iç uyumuna inanmaksızın, bilim denen şeyin ortaya çıkması.
Bilimsel Araştırma Etiği
Bilimsel Bilgi ve Özellikleri Bilimsel Araştırma Nedir-Türleri
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
NİTEL ARAŞTIRMALARDA ETİK
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel Bilgi ve Özellikleri Bilimsel Araştırma Nedir-Türleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
B İ L İ M FELSEFES İ 10.Sınıf Bilim felsefesi; genel olarak bilimin doğasını, yapısını ve işleyişini özel olarak da onun kavramlarını, ilkelerini ve.
Sunum transkripti:

BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği Bilimsel Bilgi ve Etik Prof. Dr. Bülent EKMEKCİ

PHILOSOPHY Seviyorum, peşinden koşuyorum, arıyorum "phileo" Bilgi, bilgelik "sophia" sözcüklerinden türeyen terimin işaret ettiği entelektüel faaliyet ve disiplin. Felsefe ‘bilgelik sevgisi’ ya da ‘hikmet (bilgelik) arayışı’ anlamındadır. Bu özgün anlama göre, her türden bilimsel araştırmacıya filozof adı verilmiştir.

BİLGİ FELSEFESİ (EPİSTEMOLOJİ) Bilgi önemlidir. Toplumsal sistemlerin temelinde önemli bir yer tutar. Bilgi hem düşüncede hem de uygulamada kuvvettir. Doğal kuvvetleri ve teknolojinin desteğini aldıktan sonra, bilginin kuvveti hızla artmaktadır. Bilgiyi sağlayan, bilimdir. Bilgi, özne (süje) ile onun yöneldiği, algıladığı, düşündüğü bir nesne (obje) arasında meydana gelen bir ilgidir. Süje (özne) denen insan bilinci (aklı), obje, aklın algıladığı, kavramaya yöneldiği nesnedir. Bilim, en genel anlamıyla, süje ile obje arasında ilgi, ilişkidir.

BİLİMSEL BİLGİ Bilimsel yöntemler ile elde edilir. Bilimsel yöntem akıl, deney ve gözleme dayalıdır. Bilimsel bilgi birikimli olarak ilerler. Nesneldir. Akla ve deneye dayanır. Sistemlidir. Sonuçları kesindir. Sonuçları formüle edilebilir. Olgusaldır.

BİLİM TARİHİ Bilginin hangi aşamalardan geçerek, bugün bilim dediğimiz bilgi türünün oluştuğunu, Bilime ne gibi ve ne zamanlar katkılar yapıldığını, Bu katkılar için bilim adamlarının verdiği uğraşıları, Kullandıkları yöntemleri, araç ve gereçleri konu alır. Elde edilen bilimsel sonuçların nasıl uygulandığı, İnsan yaşamında ne gibi değişikliklere sebep olduğu bilim tarihinin konuları içine girer.

BİLİMSEL AÇIKLAMA Biçim yönünden (mantıksal açıdan) geçerli, İçerik yönünden doğrulanmaya elverişli önermelerden kurulu bir çıkarımdır. Bilimsel açıklamada öncül durumdaki önermelerden en az birinin yasa niteliğinde olması gerekir.

YASA Tüm gözlem veya deney sonuçlarının doğruladığı olgusal içerikli bir genellemedir. Buna göre: Yasa, mantıksal yada analitik önermelerden ayrılır. Örneğin ‘üçgen üç kenarlı bir şekildir.’ Yasa, tek bir olguyu yada nesneyi değil olgular yada nesneler grubunun tümünü yada büyük bir kısmını kapsayan bir ifadedir. Yasa, belli bir zaman ve yerle sınırlı bir genelleme değildir. Örneğin ‘bu sınıftaki canlılar insandır’ genellemesi bir yasa değildir. Yasa, olgularca doğrulanmış olmalıdır. Örneğin ‘arı su 100 derecede kaynar’ ifadesi empirik bir genelleme ile elde edilmiş bir yasa, ‘bir cismin hızı, aldığı yol ve geçen zamanla doğru orantılıdır’ ifadesi kuramsal genelleme ile elde edilmiş bir yasadır.

HİPOTEZ Henüz ya tümüyle yada yeterince doğrulanmamış bir genellemedir. Bazı durumlarda yasayı hipotezden ayırmak zordur. Yasa hipoteze göre daha yüksek derecelerde doğrulanabilir. Başka bir deyişle, doğrulama derecesi arttıkça, hipotezlerin yasalara dönüştüğü söylenebilir.

HİPOTEZ Hipotez henüz doğrulanmamış bir genelleme olduğuna göre, bir konu hakkında pek çok hipotez ileri sürülebilir denebilir. Ancak hipotez ileri sürmek keyfi bir iş değildir. Bunun için: Hipotez ileri sürmede bilim adamının yaratıcı etkinliği kadar konusu hakkında bilgi ve tecrübesi olması gerekir. İyi bir hipotez, daha önce gözlem ve deney sonuçları ile doğrulanmış, yani yasalaşmış genellemelerle bağdaşabilir olmalıdır. Son olarak da elden geldiğince az varsayıma dayanmalıdır.

TEORİ Teori (theoria); kuşbakışı seyretmek Bilimsel etkinliğin amacı, olgular üzerinde hipotezler kurmak bunları olgularla doğrulama ve açıklamadır. Doğrulanmış hipotez yasalaşarak bize, belli olgular yada olgular arasındaki ilişki hakkında topluca özet bir bilgi verir. Bazen tek tek yasalar yada hipotezlerle değil, bu yasaları yada hipotezleri bir bölümüyle içeren daha karmaşık bir açıklama şekli gerekebilir. İşte evrenin bir bölümünü yada ya da tümünü anlamak için yasaları yada hipotezleri de içeren bu karmaşık açıklama etkinliğine bilimin teori kurma etkinliği denir.

ETİK Latince ethos; Töre, gelenek, alışkanlık Ahlak anlamında kullanılsa da, bazı farklılıklar içerir. TDK sözlüğüne göre “çeşitli meslek kolları arasında tarafların uyması veya kaçınması gereken davranışlar bütünü”

ETİK Varlık amacı, Bilimsel çıktıların niteliğini yükseltmek, Etik kurallara dayalı olmayan bilimsel çalışmalar, Güvenli ve geçerli çıktılar üretmeyecektir.

ETİK İLKELER 1. Dürüstlük (honesty) 2. Güvenirlik (reliability) 3. Nesnellik (objectivity) 4. Tarafsızlık (impartiality) 5. Bağımsızlık (independency) 6. Açıklık (openness) 7. Hakkaniyet (fairness) 8. Saygı ve Sakınma 9. Sorumluluk

Bilim Etiği Açısından Araştırmalarda Bilimsel Tutumlar Kanıt toplamada ve kullanımında dikkat. Fikir ve eserlere saygı. Bilgide şüphecilik ve alternatiflere açıklık Söylemde nezaket ve ikna yolunun tercih edilmesi. Çevreye ve canlılara zarar verilmemesi. Kişisel değerlendirmelerde açıklık ve anlaşılırlık.

Etik Sorunlar TUBİTAK (2006), etik ihlallerini şu şekilde listelemektedir; Uydurma (fabrication) Aşırma (plagiarism), İntihal Duplikasyon (duplication) Yinelenen Yayın Dilimleme (Least Publishable Units) Çarpıtma (falsification) Kurum Desteğini Belirtmeme Diğer

Etik sorunların nedenleri Eğitim eksikliği Bireylerin biran önce yükselme hırsları Bilimde niceliğin niteliğin önüne geçmesi Araştırmacılar üzerinde oluşan ekonomik baskı

YAPTIRIMLAR Etik ihlali yapanlara uygulanacak yaptırımların neler olacağını TÜBİTAK şu şekilde sıralamaktadır; Araştırıcı veya araştırıcıların projelerinin iptali, İlgili oldukları kurum, kuruluş ve üyesi oldukları uzmanlık ve meslek derneklerine bildirim. Belirli süreler ile desteklerin kesilmesi. Yayın geri çekme ve gerekçesinin yayımlanması. Daha önce yapılmış yayınların incelemeye alınması. Yayın etiği ihlali tespit edilen yazarlar ve ihlalin niteliği yazarların kurum ve kuruluşlarına, üyesi oldukları derneklere ve ilgili dergilere yazılı bildirimi.

YAPTIRIMLAR "Bilimsel Yalancılık veya Bilimsel Yanıltma" yapıldığı ortaya konulduktan sonra araştırmacının mensup olduğu kurum yöneticilerinin de uygulaması gereken bazı kurallar tanımlanmıştır. İstifasının istenmesi, Kurum ile ilişiğinin kesilmesi, Devlet, özel veya diğer destekli araştırmalardan en az 3 yıl süreyle men edilmesi ve yeni hiçbir mali destek verilmemesi, Üniversite veya bulunduğu kurumda uygulamalı, teorik mezuniyet öncesi ve mezuniyet sonrası dönemde eğitime katılmaması,

YAPTIRIMLAR Alınan mali proje desteklerinin iadesi, Hiçbir idari göreve tayin edilmeme, varsa idari görevlerinin iptali, Üyesi bulunduğu veya alanı itibariyle katıldığı ulusal veya uluslararası bilimsel dernek, birlik ve toplantılara adayın "bilimsel yalancılık" yaptığının bildirilmesi, Araştırmacının saptırma ve yalan ifadeler kullandığı verileri tespit edilen bütün yayınları uluslararası literatürden daha önce yayınlandığı aynı dergilerin aynı bölümlerinde ilan edilerek bilim dünyasından geri çekilmesi. Yayının bilimsel literatürden ve bütün indekslerden editör tarafından geri çekilmesi bir bilim insanına bilim dünyasının verilebileceği en ağır ceza şeklidir.

LİSANSÜSTÜ ÇALIŞMALARDA SORUNLAR Kaynak gösterilmeden alıntı yapmak, İnternet üzerinden erişilebilen bilginin sunumu, Farklı kaynaklardan elde edilen bilgilerin montajlanarak sunulması, Başkası tarafından hazırlanmış çalışmaların kendi çalışması gibi sunulması, Para karşılığı yada karşılıksız ödev, tez hazırlatılması, Lütfen okuyunuz, Nazan Özenç Uçak ve Hatice Gülşen Birinci ‘Bilimsel etik ve intihal’ Türk Kütüphaneciliği 22, 2 (2008), 187-204.