SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
2-A SINIFI BİLGİ YARIŞMASINA HOŞ GELDİNİZ Yarışmada; Hayat Bilgisi 5 soru Türkçe 6 soru Matematik 5 soru ve Genel kültür 4 soru olmak üzere Toplam 20 soru.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DİYARBAKIR 2008.
S. R. Ranganathan ve Bilgi Hizmetlerinin Geleneksel İlkeleri
GEOMETRİK CİSİMLER VE HACİM ÖLÇÜLERİ
Sözsüz İletişimin Özellikleri
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
BİLGİ :Öğrenme ile kazanılır.Tekrar ile pekiştirilir. Test çözme tekniğini kullanmanın temelini teşkil eder. YORUM: Öğrenilen ve tekrar ile pekiştirilen.
SIFAT ( ÖN AD) ÖRNEKLER: * Beyaz tahta * Görgülü kişi
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
SAYILAR ve RAKAMLAR.
Metinlerin Sınıflandırması
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
Öğretimin Uyarlanması
TAM ÖĞRENME MODELİ.
klasik mantik önermeler
Hazırlayan: Safiye Çakır Mat.2-A
MÜNAZARA.
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
TEMEL GEOMETRİK KAVRAMLAR VE ÇİZİMLER
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
Tanımlar-Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ayşe Kuzu.
FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞİMLER
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ 2017.
SOSYAL DAVRANIŞ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
ŞEKİLLER.
KAVRAM HARİTALARI.
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
ÖĞRETİM İLKELERİ.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
KALITIM VE ÇEVRE I. Kalıtım II. Çevre
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
FELSEFE İLE DÜŞÜNME 2. ÜNİTE.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
Sosyal Bilimlerde Yöntem Prof. Dr. Aykut Çelebi
FELSEFE İLE DÜŞÜNME.
Dönem 2 Biyoistatistik Uygulama
4. HAFTA Geçerlik, Güvenirlik ve Etik Kavramları
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
OLASILIK Uygulamada karşılaşılan olayların birçoğu kesin olmayan diğer bir ifadeyle belirsizlik içeren bir yapıya sahiptir. Olasılık kavramı kesin olmayan.
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Sunum transkripti:

SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ: Anlatım Soru-Cevap Karşılaştırma Örneklendirme

İnsan, aklın sınırlarını zorlamadıkça hiçbir şeye erişemez. MANTIĞA GİRİŞ İnsan, aklın sınırlarını zorlamadıkça hiçbir şeye erişemez. Albert Einstein

DOĞRU DÜŞÜNME NEDİR? Düşünme, semboller arasında bağ kurma işlemidir. Doğru düşünme, akıl ilke ve kurallarına uygun şekilde gerçekleştirilen düşünmedir. İşte bu düşüncelerin belli kurala ve uygulamalara göre oluşturulması ise "MANTIK" ile mümkündür.

NEDİR BU MANTIK? Mantık, bilinenler yoluyla bilinmeyenlere ulaşmanın yollarını gösteren kurallar bütününe verilen addır. Bir başka ifadeyle ; "Doğru düşünmenin ilke ve kurallarını araştıran disiplindir."

Mantığı günlük hayatımızda sıkça kullanırız.

Bilgi Doğrusu Mantık Doğrusu Doğru düşünmenin kurallarını araştıran mantık, "doğrunun" kendisini ikiye ayırır: Bilgi Doğrusu Mantık Doğrusu

Adıyaman Güneydoğu Anadolu Bölgesi'ndedir. 2+2=4 Bilgi doğrusu yargıların içeriği ile ilgili iken mantık doğrusu akıl yürütmenin biçimi ile ilgilidir. Bilgi Doğrusu Mantık Doğrusu Adıyaman Güneydoğu Anadolu Bölgesi'ndedir. 2+2=4 Farabi Türk-İslam filozofudur. Bütün canlılar solunum yapar. Kalem canlıdır. O halde kalem de solunum yapar.

Kedi Nerede? Hoca bir gün evine iki kilo et götürmüş. Hanımına eti akşama pişirmesini tembih etmiş. Hanımı da eti pişirip komşularıyla bir güzel, afiyetle yemiş. Akşam et yeme ümidiyle eve gelen Hoca’ya da: ─ Efendi sorma etin başına gelenleri. Bizim kedi senin getirdiğin eti kapıp kaçtı. Arkasından koştum ama yetişemedim. Anlayacağın hain kedi senin eti yedi. Hoca hemen oracıkta duran cılız kediyi tutmuş ve tartmış. Kedi iki kilo gelmiş. Hanımına: ─ Hatun, bu kedi ise benim et nerede, bu et ise bizim kedi nerede?

A)TEMEL KAVRAMLAR Akıl yürütme Önerme Öncül Sonuç Geçerlilik Geçersizlik Tutarlılık Tutarsızlık

Akıl Yürütme Zihnin, birbirleriyle ilişkili önermelerden yeni bir önerme çıkarması işlevidir. Yani en az iki önermeden hareketle bir sonuca ulaşma işlemidir.

Önerme: Doğru veya yanlış yargı bildiren ifadelerdir. Van kedisinin bir gözü mavi bir gözü yeşildir.

Öncül: Akıl yürütmede sonuca kaynak olan kanıtlayan durumundaki önerme ya da önermeler. Bütün meyveler vitaminlidir. (Öncül) Elma bir meyvedir. (Öncül) O halde elma da vitaminlidir.

Sonuç Akıl yürütmede öncüllerden elde edilen önerme. Örnek: Bütün meyveler vitaminlidir. Elma bir meyvedir. O halde elma da vitaminlidir. (Sonuç)

Geçerlilik Öncül adı verilen önermelerin doğru olması durumunda sonucun da zorunlu ve kesin olarak doğru olması. Örnek: Bütün öğrenciler insandır. Hasan öğrencidir. O halde Hasan insandır.

Geçersizlik Sonucun öncüllerden zorunlu ve kesin olarak çıkarılamaması. Örnek: Ali hızlı koşarsa derse yetişebilir. Ali hızlı koşmuyor. O halde Ali derse yetişebilir.

Tutarlılık Akıl yürütmenin, akıl ilkelerine ve mantık kurallarına uygun olarak yapılması. Örnek: Kitap okumak faydalıdır. Zamanımı kitap okuyarak değerlendiririm.

Tutarsızlık Akıl yürütmenin, akıl ilkelerine ve mantık kurallarına uygun olarak yapılmaması. Örnek: Kitap okumak faydalıdır. Zamanımı uyuyarak değerlendiririm.

B. AKIL İLKELERİ/ DOĞRU DÜŞÜNME İLKELERİ Özdeşlik İlkesi Çelişmezlik İlkesi Üçüncü Halin İmkansızlığı İlkesi Yeter-Sebep İlkesi

Özdeşlik İlkesi Özdeşliğe göre bir şey ne ise odur. Özdeşlik, benzerlik ya da eşitlik değildir. Çünkü benzerlik ve eşitlik iki ayrı şey arasındaki ilişkidir. Oysa özdeşlik bir şeyin kendisiyle aynı olmasıdır. "Köpek köpektir."

Bir şey, her yönüyle kendisine benzeyebilir Bir şey, her yönüyle kendisine benzeyebilir. Bu durum, her şeyin kendi kendisiyle özdeş olduğunu gösterir. İkizler bile özdeş olamazlar.

Klonlanan ilk koyun Dolly

Çelişmezlik İlkesi Çelişmezlik, bir şeyin aynı zamanda hem kendisi hem de bir başkası olmamasıdır. Çünkü, özdeşlik ilkesi gereği her şey kendisine özdeştir. Yani "A, A olmayan değildir." -Çay sıvıdır. -Çay sıvı değildir. Bu iki önermeden biri mutlaka yanlıştır.

Bir şey aynı anda hem etken hem edilgen olamaz; hem çizen, hem çizilen olamaz.

Üçüncü Halin İmkansızlığı Üçüncü halin olanaksızlığı, "Bir şey ya kendisidir ya da kendisi olmayandır, üçüncü bir hal düşünülemez." olarak ifade edilir. Yani "A ile A olmayan arasında üçüncü bir hal düşünülemez."

Günlük yaşamda her zaman yol ayrımlarıyla karşılaşırız Günlük yaşamda her zaman yol ayrımlarıyla karşılaşırız. Ya birini ya da diğerini tercih ederiz. Çoğu zaman önümüzde tek seçenek olur.

Yeter Sebep İlkesi Yeter sebep ilkesi, ilk defa W. Leibniz (1647-1716) tarafından akıl yürütme ilkesi sayılmıştır. Bu ilkeye göre var olan her şeyin bir varoluş sebebi vardır. Evrende hiçbir şey kendiliğinden gerçekleşmez. O nedenli yeterli bir sebep olmadıkça herhangi bir şeyin var olmayacağını dile getiren ilkedir.

Newton'un, yerçekimini görseldeki gibi bulduğu söylenmektedir.