HEMŞİRELİK DİSİPLİNİ VE ARAŞTIRMA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
ANALİZ YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
BİLGİNİN KAYNAĞI BİLİM KAVRAMI BİLİM YÖNTEM İLİŞKİSİ
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Yenİ kurulan Ünİversİtelerdekİ
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
UZMANLIK TEZLERİ Dr. Süheyla Ocak Cerrahpaşa Tıp Fakültesi
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
BTO423 Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
Öğretim İlke ve Yöntemleri
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Sağlık Hizmetlerinde Araştırma ve Değerlendirme Teknikleri
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
Yrd. Doç. Dr. Duygu GÜR ERDOĞAN
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
SAĞLIK YÖNETİMİ TOPLULUĞU Yönetim, en geniş anlamda ortak bir amacı gerçekleştirmek için işbirliği içinde çaba gösteren birey ya da grupların.
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
TANILAMA.
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma: Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımlar
ÇOCUK ONKOLOJİ HEMŞİRESİNİN ROLLERİ VE HEMŞİRELİK STANDARTLARI.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Durum Çalışması
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNEMLERİ
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
. Hücre zarından madde geçişine ilişkin kontrollü bir deney yapar. a. Hücre zarından madde geçişine ilişkin deney öncesi bilimsel yöntem basamakları bir.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE YÖNTEM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilimsel Bilgi ve Özellikleri Bilimsel Araştırma Nedir-Türleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel araştırma türleri
GRS751 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ
ARGÜMANTASYON.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel Bilgi ve Özellikleri Bilimsel Araştırma Nedir-Türleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

HEMŞİRELİK DİSİPLİNİ VE ARAŞTIRMA Öğr. Gör. Funda Veren

ARAŞTIRMA NEDİR ?

ARAŞTIRMA NEDİR ? Araştırma; bir konuyu aydınlatmak, bir soruna çözüm getirmek, belirli kavram ve kuralların sorgulanmasına ve açıklığa kavuşmasına yardımcı olabilmek için yapılan bilimsel çabadır.

Araştırma hangi alanda olursa olsun yeni bilgi yaratma çabasıdır Araştırma hangi alanda olursa olsun yeni bilgi yaratma çabasıdır. Bunu bilimsel ilkelerle yürütülen sistematik bir inceleme ile yapar

Araştırma dünü arkasına alarak bugünü sorgular ve yarına bakmaya çalışır

BİLGİ KAYNAKLARI NELERDİR ?

BİLGİ KAYNAKLARI NELERDİR ? GELENEK OTORİTELER KİŞİSEL DENEYİM SEZGİ DENEME / YANILMA BİLİMSEL AKIL YÜRÜTME DİSİPLİNLİ ARAŞTIRMA

BİLİM NEDİR?

BİLİM NEDİR? Başka araştırıcılarca doğrulanabilen, nesnel ve mantıksal özellikleri olan düzenlenmiş anlamlı bilgidir.

Bilim, anlamlı ve düzenlenmiş bilgiler topluluğudur

Bilim, gerçeğin bir kısmı ile kanıtlamaya dayalı bağ kurma süreci ve bunun sonunda elde edilen bilgiler bütünüdür

Bilim, denetlenmiş gözlem ve deneylerle biçimlenmiş ve test edilmiş çıkarsamalara dayalı bir bilgi üretme faaliyetidir

Sağlam ve göreli bilgidir BİLİMİN ÖZELLİKLERİ Olgusaldır Sistemlidir Akılcıdır Genelleyicidir Evrenseldir Birikimlidir Kayıtlıdır Sağlam ve göreli bilgidir

BİLİMİN İŞLEVLERİ Anlama (nedir?) Açıklama (niçin?) Kontrol (uygulama)

ANLAMA (NEDİR?) Durumu ortaya koyma Özelliklerini saptama

AÇIKLAMA (NİÇİN?) Ortaya konan durumun nedenleri incelenir Nedensel ilişkilerin bulunması ve kuram geliştirme “Soyut genellemelerdir” “Olguları ve olgusal ilişkileri açıklayan kavramsal sistemlerdir”

KONTROL (UYGULAMA) Üretilen bilginin uygulamaya aktarılmasıdır Doğa ve toplum olaylarının denetim altına alınması

“Bilimde varılan her aşama, uzun bir yolculuktaki “konaklama yerleri” olarak algılanmalıdır” RUSSEL

Bilimsel düşünce olaylara farklı yönlerden bakmayı gerektirir!!!!!!!!!

Bilimsel düşünce insan yaşamını mükemmelleştirmeye yöneliktir!!!!!!!!

BİLİMSEL YÖNTEM “Kanıtlanmış bilgi elde etmek için izlenen yol”

Bilimsel yöntemin aşamaları Güçlüğün saptanması (sorunu görme) Sorunun tanımı (araştırılabilir hale getirme) Çözümün tahmini (hipotezler) Gözlenebilir verileri seçme (veri top. araçlar) Deneme ve değerlendirme (istatistikler vs.) Raporlaştırma (araştırmanın yazılması)

BİLİMSEL BİR ÇALIŞMANIN AŞAMALARI GÖZLEM HİPOTEZ GERÇEKLEME GENELLEME GİRİŞ YÖNTEM BULGULAR TARTIŞMA

BİLİMSEL BİR ÇALIŞMANIN AŞAMALARI GÖZLEM HİPOTEZ GERÇEKLEME GENELLEME GİRİŞ YÖNTEM BULGULAR TARTIŞMA

GÖREBİLMEK İÇİN BİLGİ GEREKİR !

HEMŞİRELİK İÇİN ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ

1. Tüm mesleklerin kendine özgü ve bilimselliğe dayanan bir bilgi temeline gereksinimi vardır

2. Mesleki bilgi artışı sunduğu hizmetin gelişmesi için de zorunludur

3. Araştırma hemşireliğin kendi kimliğini oluşturması ve ispatlamasına da yardım eder

4. Hemşireliğin sağlık ekibi içinde kendine özgü rolünü tanımlamada faydalıdır

5. Topluma, devlete ve sağlık kurumu yöneticilerine mesleğin etkinliği ve vazgeçilmezliğini ispat etme

HEMŞİRELİK-EBELİK ARAŞTIRMALARININ TEMEL AMAÇLARI NEDİR ? Hemşirelik aktiviteleri için bilimsel temel oluşturmak 2. Bilimsel temelli girişimlerin sayısını arttırarak seçme fırsatı sunma 3. Maliyet-etkin hemşirelik aktiviteleri oluşturma 4. Standartlar oluşturma ve kalite güvenliği için temel sağlama

7. Düşünen hemşirelerin akademik merakını gidermek 5. Hemşireliğin güçlü ve zayıf yanlarını açığa çıkarmak 6. Hemşirelik talebini arttırmaya ve desteklemeye yönelik kanıt sağlamak 7. Düşünen hemşirelerin akademik merakını gidermek 8. Hemşireliğin mesleki statüsünü kazanmak ve savunmak

ARAŞTIRMADA HEMŞİRENİN ROLLERİ

ARAŞTIRMANIN TÜKETİCİSİ (FARKINDALIK ÖNEMLİ)

SİSTEMATİK BİLGİ TOPLAMA (FORMLAR, KAYITLAR VS.)

ARAŞTIRMA ASİSTANLIĞI (BİLEREK YA DA BİLMEYEREK)

GÖREV OLARAK (YÖNETİM, ORGANİZASYON)

ARAŞTIRMACI OLARAK (BİREYSEL YA DA EKİP ÜYESİ)

HEMŞİRELİK ARAŞTIRMASININ TARİHSEL GELİŞİMİ 1900-1940 **** Çalışmaların çoğu hemşirelik eğitimine yönelik 1940’ lı yıllar ** Mesleki kimlikleri, iş yükü ve çalışma süreleri konusunda 1950’ ler ****** Araştırma sayısı giderek artıyor ve konular çeşitleniyor 1970-1975 ***** Kuramsal ve kavramsal tartışmalar, iletişim gereksinimi, dergiler vs.

1975-1980 **** Araştırma konuları hemşirelerin kendisinden hasta bakımına dönüşüyor 1980’ ler ***** Araştırmaların niteliği ve etik konular tartışılmaya başlıyor 1990’ lar ***** Bu gelişmeler artarak sürüyor ve araştırmada öncelikler belirleniyor

TÜRKİYE’ DE HEMŞİRELİKTE ARAŞTIRMANIN GELİŞİMİ 1960*** Hemşirelikte ilk araştırma – Velioğlu, Tüzün ve Kum tarafından Colombia Üni. İşbirliği ile 1962*** Hacettepe Üni. ve aynı üniversite ile – “ Türkiye de hemşirelerin rol imajı” 1968*** Hacettepe Üni. de Hemşirelikte yüksek lisans açılıyor 1972*** Hacettepe Üni. de Hemşirelikte doktora başlatılıyor

1979***Hacettepe Üni. ve aile planlaması derneği ile “Türkiye de kırsal toplum sağlığı” Aynı yıl Florance Night. de “hemşirelikte araştırma” semineri düzenleniyor 1980*** Hacettepe Üni. Araştırma ile ilgili konferanslar düzenleniyor 1990*** Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Derneği (HEMAR-G) kuruluyor www.hemarge.org 1999*** Hemşirelikte araştırma dergisinin 1. Sayısı çıkıyor

GELİŞMEKTE OLAN ÜLKELERDE ARAŞTIRMA KONUSUNDA SORUNLAR EĞİTİM YETERSİZLİĞİ ARAŞTIRMACI SAYISININ AZ OLMASI ARAŞTIRMALAR ÜLKE GEREKSİNİMLERİNİ YANSITMAYABİLİR DEVLETİN ARAŞTIRMAYA AYIRDIĞI DESTEK SINIRLIDIR