Teröre maruziyet sonrası krize müdahale

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
Advertisements

BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
ERGENLIK, STRES VE AILE Büşra ATICI Rehber Öğretmen.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
STRES YÖNETİMİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Tssb un tedavisi. HİPNOZLA PSİKOTERAPİNİN İLKELERİ Bu tip psikoterapinin prensipleri aşağıda anlatılan sekiz C ile özetlenebilir: Yüzleştirme (Confrontation).
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
İKİNCİL TRAVMA VE TÜKENME
Sağlık Psikolojisi “health psychology” Prof Dr Süheyla Ünal.
Acil Durum Yönetimi E ğ itimleri Galip USTA AFET PS İ KOLOJ İ S İ.
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
İhmal ve İstismar Kavramları
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
İşletmelerde Tesis Yönetimi
Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist. Dr. Gönül ERDAL Psikiyatrist.
ÖFKE ve SALDIRGANLIK Prof Dr Süheyla ÜNAL.
AFETE YARDIMDA KARŞILAŞILAN İKİNCİL TRAVMALAR ve BAŞA ÇIKMA
SINAV KAYGISI NEDEN OLUR? NASIL AŞILABİLİR?
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
Grup Aşamaları Prof Dr Süheyla Ünal.
Prof Dr Süheyla ÜNAL İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
Ruh Sağlığının Ölçütleri
MADDE BAĞIMLILIĞI VE AİLE
Olgu Yönetimi Standartları
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
Psikososyal Okul Projesi
ENGELLİ PSİKOLOJİSİ Prof Dr Süheyla Ünal.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
YAŞLILIKTA DEMANS (BUNAMA)
SINAV KAYGISI.
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
TÜKENMİŞLİK SENDROMU İklim ÖZ.
TUTUM VE ALGILAR.
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ŞİDDET DÖNGÜSÜ ve Kadına Yönelik Şiddet
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
STRESLE BAŞ ETMENİN YOLLARI
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
TEST DIŞI TEKNİKLER.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Isı Enerjisi ve Gerekliliği
KENDİNİ TANIMA.
Çocuk Ruh Sağlığı Risk / Koruyucu Etkenler
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Kişinin bedensel ruhsal sınırlarının tehdit edilmesi ile ortaya çıkar.
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
Sağlık Ortamında Şiddet
DUYGU Dr. Ege AKGÜN.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sanal ve Şebeke Örgütleri
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
TEKİRDAĞ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Sunum transkripti:

Teröre maruziyet sonrası krize müdahale Prof Dr Süheyla Ünal

Kriz Bir bireyin, grubun, örgütün ya da topluluğun normal işlevlerini yerine getirmesini engelleyen ve acil ilgi ve çözüm gerektiren, hafife alınamayan, sıra dışı, beklenemeyen bir durum ve ani değişiklik

Kriz yaralanma ve yaşam kaybı etkileri uzun sürse bile zamanla sınırlı ve ani büyük miktarda kişiyi etkiler sıradan deneyimlerin dışındadır hemen herkes için gerginliğe sebep olan psikolojik travmadır

YAŞAMA OLASILIĞI OLANLAR KIRILGANLIK ÇEMBERLERİ OLAYI YAŞAYANLAR YAKINLARI YAŞAMA OLASILIĞI OLANLAR TOPLUM

Krize müdahale TEMEL MÜDAHALE İKİNCİ DERECEDE MÜDAHALE Bir krizin oluşmasını engelleyen etkinlikler İKİNCİ DERECEDE MÜDAHALE Bir kriz oluştuktan sonra etkilerini en aza indirmek için yapılan etkinlikler ÜÇÜNCÜ DERECEDE MÜDAHALE Kriz sonrası uzun süreli (krizi takip eden haftalarda, aylarda, yıllarda) yapılan etkinlikler

Birincil önleme E Ğ İ T İ M Farklı kültür, din, inanç ve davranışları anlamak İnsanı, insanlığı öncelemek herkes için eşitlik, barış, özgürlük ve adalet istemek Terörün kaynaklarını kurutmak

İkincil önleme Terör faaliyetlerini yakından izleme Erken saptama Vatandaşı koruyucu sistemler geliştirme

Üçüncül önleme Teröre maruz kalanların kurtarılması Halkın geri kalanının yatıştırılması Travmanın etkilerinin azaltılması

Teröre maruziyet Şok ve kargaşa fazı Dikkati odaklama ve sürdürme güçlüğü Bellek sorunları Yargılama ve karar verme güçlüğü “Kendilik” kavramında dağılma Bağlanma ihtiyacının artması, telkine yatkınlık Duyguların düşünceye etkisinin artması Tükenme

Ortaya çıkan tepkiler Şok Öfke Umutsuzluk Terör Huzursuzluk Duygusal küntlük Suçluluk Yas, üzüntü Disosiasyon Normal etkinliklere ilgi kaybı İnanamama Şaşkınlık Çarpıtma Telkine yatkınlık Konsantrasyon kaybı Karar verme güçlüğü Bellek bozukluğu Kendilik saygısında azalma Zorlayıcı düşünce ve anılar Kaygı

Ortaya çıkan tepkiler Yorgunluk Uykusuzluk Aşırı uyarılma Başağrısı Bedensel yakınmalar Bağışıklık sisteminde bozulma Gastrointestinal sorunlar İştah azlığı Libido azlığı İrkilme tepkisi Yabancılaşma Sosyal geri çekilme İlişkilerde çatışma Sosyal işlevlerde bozulma

Travmaya gösterilen tepkiler Fiziksel Tepkiler Mental Tepkiler Duygusal Tepkiler Davranışsal Tepkiler Uyarılma artışı Heyecan Kas gerginliği Mide bulantısı Hızlı Nabız Baş dönmesi Enerji eksikliği Yorgunluk Diş sıkma Kendi hakkında düşüncelerinde değişiklik Dünya hakkında düşüncelerinde değişiklik Diğer insanlar hakkında düşüncelerinde değişiklik Farkındalık artışı Farkındalık azalması, çözülme Dikkati odaklamada güçlük Dikkatte azalma Bellek sorunları Karar verme güçlüğü Zihne dalıcı imajlar Korku, güvenlik hissi kaybı Üzüntü, yas, depresyon Suçluluk Öfke, huzursuzluk Duygusuzluk İlgi, istek kaybı Keyf alamama Güven kaybı Özsaygıda azalma Çaresizlik hissi Diğerlerinden duygusal olarak uzaklaşma Yoğun ve aşırı duygulanım Kronik boşluk duygusu Künt duygulanım Sosyal geri çekilme Çabuk uyarılma Durumlardan, yerlerden kaçınma Saldırgan, çatışkan olma Yeme alışkanlıklarında değişim Kilo kaybı ya da artışı Huzursuzluk Cinsel aktivitede artma ya da azalma Kendine zarar verme Öğrenilmiş çaresizlik Bağımlılık davranışları

Psikolojik ilk yardım Güvenliği sağlamak Ek sorunlardan korumak Fizyolojik alarmı azaltmak/durdurmak Yalnız bırakmamak Restoratif kaynakları, sosyal destekleri harekete geçirmek

Psikolojik ilk yardım Travmayı anlatmasını sağlamak Güvenilir bilgi aktarmak Bilişsel saptırmaları yeniden çerçevelendirmek Gerçekliğe yönelimi sağlamak

Psikolojik ilk yardım Rutin yaşamı tesis etmek, yaşama tutunmasını sağlamak Stresle başa çıkma ve uyumsal davranışlar konusunda eğitmek Sağlıklı iletişimi arttırmak Özsaygıyı, kontrol duygusunu geliştirmek

Kronik dönemde yaklaşım Yasını uygun bir şekilde yaşayıp sonlandırmasını sağlamak Duygusal stabilizasyonu sağlamak Sorunu uygun bir yere yerleştirmek Madde kullanımına yönelmesini önleme

Kronik dönemde yaklaşım Bireyin sosyal ilişkilerini düzenlemesini sağlamak, sosyal izolasyonu önlemek Sosyal bağ ve desteklerini arttırmak Sorun çözme becerisini geliştirmek Yeni ilgi ve uğraşlar edinmesini sağlamak