Ders 2 Kavram Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
3/A SINIFI.
Advertisements

Beyaz Işık Gerçekten Beyaz mıdır?
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
KAVRAM ÖĞRETİMİ.
İlköğretim Müfettişleri Kurulu
KAVRAM ÖĞRETİMİ.
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
BİÇİMBİLİM Bugün biçimbilim adı altında yapılan araştırmaların, sözcüklerin kökenlerinin saptanması,ek ve kök olarak belirlenmeleri, dilbilgisinin en.
Gülsel KARABAŞ Zihin Engelliler Sınıf Öğretmeni
ÇEVRE.
BECERİ VE KAVRAM ANALİZİ
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
*Kırmızı rengi öğreniyorum
ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİLERE KAVRAM ÖĞRETİMİ
VARLIKLAR ARASINDAKİ İLİŞKİLER
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
Geometrik Cisimler.
Konya n. Erbakan Üniversitesi
BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
KAVRAM VE BECERİ ÖĞRETİMİ
DÖRTGENLER.
BÖLÜM 6.
Aynı-Farklı Kavramı Dilek Selek
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Matematik kümeler vedat çelik mesut kılınç.
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
EŞANLI DENKLEMLİ MODELLER. Eşanlı denklem sisteminde, Y den X e ve X den Y ye karşılıklı iki yönlü etki vardır. Y ile X arasındaki karşılıklı ilişki nedeniyle.
TÜRKÇE SUNUSU Gülse Tözenli 6\C.
1 Her şekil 3 kişiyi gösterir. 3 Her şekil 3 meyveyi gösterir.
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
Hazırlayanlar Müge Çagman G. Pınar Sıdal
Kaynaştırma Ortamında Kavram Öğretimi ve Öğretimsel Uyarlamalar
Ölçme ve Değerlendirmede Temel Kavramlar
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
HEDEF TAKSONOMİLERİ AHMET TEVFİK KARAASLAN. İnsan Eğitim TOPLUM İstendik özellikli İstendik Toplum insanlar.
ÇOKGENLER.
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
Grafik ve Animasyon.
CİNS İSİMLER.
KESİR GÖSTERİMLERİ Kesirlerin somut modellerle gösteriminde dört değişik yol vardır. Bunlar, bölge, çizgi, küme ve alan gösterimleridir. BÖLGE MODELİ.
YAŞAMIN SİHİRLİ ÖRTÜSÜ RENKLER
Renk Kavramı.
GÖKKUŞAĞINA BAKIN!.
KAVRAM HARİTALARI. 1. Kavramın kendisi, resmi ya da temsili sınıfa getirilmelidir. Örneğin, sınıfta bir çiçeğin bölümleri incelenecekse, sınıfa çeşitli.
ÖĞRENME ÜRÜNLERİ VE ÖĞRETİMİ
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
Ders 3 Kavramların sunulması
Ders 13 Okuma-yazmaya hazırlık becerileri
DERS 8: Ölçüt Bağımlı Değerlendirmeler
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
Eşleştirme Bir kümedeki her nesneyi diğer kümedeki bir nesne ile eşleme işlemine ‘birebir eşleme’ denir. Piaget’e göre eşleştirme becerisinin temeli sayı.
Ders 10 Kavram Öğretiminin Planlanması ve Uygulanması
Ders 4 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
GRAFİKLERİN KULLANIMI
KAVRAM ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Kesirler 1/2 1/8 1/3 6/8 3/4.
Ders 8 Değerlendirme ve kavram öğretimi
Kaynaştırma Ortamında Kavram Öğretimi ve Öğretimsel Uyarlamalar
Bloom ve Bilişsel Taksonomi
BİRLİKTE DENİZDEKİ BALIKLARI SAYALIM MI?
GELİŞİM.
Eşleştirme Bir kümedeki her nesneyi diğer kümedeki bir nesne ile eşleme işlemine ‘birebir eşleme’ denir. Piaget’e göre eşleştirme becerisinin temeli sayı.
GRAFİKLERİN KULLANIMI
Sunum transkripti:

Ders 2 Kavram Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler Kavramın yapısına ilişkin özellikler ve Sunulma biçimi etkilemektedir. Kavramın yapısal özellikleri, kavramın kendisinde var olan ve bir kavramı diğer bir kavramdan ayıran özelliklerdir. Bu özellikler:‬ ‪fiziksel olabileceği gibi (örn., şekil, renk,vb.)‬ ‪tanımsal da olabilir (örn., güçlük düzeyi,kural ya da kuralları).‬ Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavramın Yapısına İlişkin Özellikler: Kavramın kurallarının yapısı, Kavramın ilişkili ve ilişkisiz nitelikleri ve Kavramın taksonomisi şeklinde üçe ayrılır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Aynı nitelikten oluşan kavramlar daha kolay öğrenilmektedir. 1. Kavramın Yapısına İlişkin Özellikler: a) Kavramın Kurallarının Yapısı Kavramın nitelikleri arasındaki ilişkiyi ve onların işlevini belirleyen kurallar kavramı tanımlamaktadır (Mc Laughin,1976). Bu kurallar renk kavramı gibi kırmızı, sarı, mavi gibi aynı niteliğin bir arada bulunmasını içerebileceği gibi, büyüklük kavramı gibi birbirinden farklı niteliklerin bir arada bulunmasını da içerebilir. Aynı nitelikten oluşan kavramlar daha kolay öğrenilmektedir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Aynı cinste, aynı büyüklükte, farklı renkte, iki nesne arasından “kırmızı renkte olanı göster” dendiğinde, üç kezden ikisinde gösterir (1 tane kırmızı pil ve 1 tane mavi pil gibi)‬. Aynı cinste, farklı büyüklükte, farklı renkte, iki nesne arasından “kırmızı renkte olanı göster” dendiğinde, üç kezden ikisinde gösterir (1 tane büyük kırmızı düğme ve 1 tane küçük sarı düğme gibi)‬. Farklı cinste, farklı renkte iki nesne arasından “kırmızı renkte olanı göster” dendiğinde, üç kezden ikisinde gösterir (1 tane kırmızı kalem ve 1 tane yeşil düğme gibi). Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

1. Kavramın Yapısına İlişkin Özellikler: b) Kavramın İlişkili ve İlişkisiz Nitelikleri Kavramın ilişkili nitelikleri kavramı tanımlar ve onun benzer özelliklerini oluşturur. İlişkisiz nitelikler ise kavramı tanımlamayan, ancak kavramın yapısında var olan niteliklerdir. İlişkisiz nitelikler kavramın özelliklerinin farklı olmasını sağlar. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Örneğin ; “kırmızı” kavramı için tek ilişkili nitelik onun rengidir. Kırmızıyı temsil eden nesnenin şekli, malzemesi gibi nitelikler ilişkisiz niteliklerdir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

İlişkisiz nitelikleri ayırmak zorlaştıkça kavramın öğrenilmesi de zorlaşır. Örneğin; Aynı cins ve büyüklükte değişik renklerde boncuklar arasından kırmızı olanı göstermek, farklı cinste nesneler arasından (boncuk, düğme, ataç) kırmızıyı göstermekten daha kolaydır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavramı kavram yapan nitelikler, özelliklerdir. Kavramın ilişkili (ayırıcı) nitelikleri, onun benzer özelliklerinin oluşturulmasına yardımcı olur ve onu tanımlar. Kavramı kavram yapan nitelikler, özelliklerdir. Bu özelliklerden bir ya da birkaçı çıkarıldığında kavram artık o kavram olmayacaktır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavramı kavram yapmayan özelliklerdir. İlişkisiz (ayırıcı olmayan) nitelikler, kavram örneğinin yapısında var olan niteliklerdir; ancak kavramı tanımlamaz, örneklerinin farklı olmasına yarar. Kavramı kavram yapmayan özelliklerdir. Bunlar hem o kavramın örneklerinde olabilen hem de başka kavramlarda da yer alabilen özelliklerdir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Örneğin, “öğretmen” kavramının ilişkili niteliği, üzerinde çalıştığı varlık olan öğrenci ve yaptığı işin niteliğidir (sınıf yönetme ve öğretim). İlişkisiz nitelikleri ise öğretmen ve öğrencilerin yaşı, cinsiyeti, boyu kilosu ve giysileri, sınıfı yönetme ve davranışı değiştirmede kullanılan değişik yöntemlerdir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Bu tanım dikkate alındığında, uzun kavramının ilişkili nitelikleri; Örneğin, uzun kavramı, aynı düzlem (yatay-dikey) ve aynı başlangıç noktasında birbirine paralel olan iki nesneden birinin diğerine göre yüzey ölçü birimi olarak daha fazla olması şeklinde tanımlanır. Bu tanım dikkate alındığında, uzun kavramının ilişkili nitelikleri; İki nesnenin aynı düzlemde olması, İki nesnenin aynı başlangıç noktasında birbirine paralel olması ve Nesnelerden birinin diğerine göre yüzey ölçü birimi (metrenin alt katları ve katları) olarak daha fazla olmasıdır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Uzun kavramı ile ilgili ilişkisiz nitelikler, nesnelerin rengi, İlişkili nitelikler kavramın benzer özelliklerinin oluşturulmasına yardımcı olurlar. Uzun kavramı ile ilgili ilişkisiz nitelikler, nesnelerin rengi, uzunlukları arasındaki farkın ölçüsü, nesnelerin yapıldığı malzeme ve nesnelerin işlevidir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kedi denildiğinde aklımıza dört ayaklı, tüylü bir hayvan gelmektedir. Örneğin; Kedi kavramı Kedi denildiğinde aklımıza dört ayaklı, tüylü bir hayvan gelmektedir. Ancak köpek de dört ayaklı ve tüylüdür, kaplan da. O halde kediyi diğerlerinden ayırt eden ve kediyi kedi yapan niteliği yani ilişkili niteliği nedir? Miyav diye ses çıkarması yani sesidir. Küçük kedi, gri tüylü kedi olması, ya da siyah olması ise ilişkisiz niteliklerdir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Yeşil limon, küçük limon, sarı limon olması ilişkisiz niteliklerdir. Limon kavramı Tüm limonların ortak özelliği asitli ve ekşi oluşlarıdır. O zaman asitli ve ekşi olma ilişkili niteliklerdir. Yeşil limon, küçük limon, sarı limon olması ilişkisiz niteliklerdir. Vahşi Hayvanlar İlişkili nitelikler : Doğada yaşamaları, insanlar ilişki kurmamaları İlişkisiz nitelikler : Tüylü olmaları, etle beslenmeleri, suda yaşamaları, karada yaşamaları Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Örneğin Kare Kavramı “Kare” kavramının ilişkili niteliği onun biçimidir. Yani, dörtkenarı ve açılarının birbirine eşit olması, kareyi tanımlayan niteliklerdir. Kareyi örnekleyen nesnenin yapısı, yani tahtadan ya da plastikten olması, büyüklüğü, rengi gibi özellikleri ilişkisiz niteliklerdir, kare kavramlarının örneklerinin yapısında yer alır, ama kare kavramını tanımlamayan niteliklerdir. Kare kavramının örneklerini oluşturmaya yararlar. Kare kavramı, ancak kare biçimini değişik yapıdaki, büyüklükteki ve renkteki nesne özellikleri kullanılarak kazandırılır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

İlişkili Nitelik İlişkisiz nitelik Kırmızı elma Meyve Örneğin, kırmızı kavramını ele alırsak ilişkili niteliği renginin kırmızı olması ve ilişkisiz nitelikleri büyüklüğü malzemesi ve nesnenin ne olduğudur (şekil, biçim) İlişkili Nitelik İlişkisiz nitelik Kırmızı elma Meyve Kırmızı gül Bitki Kırmızı kazak Giysi Kırmızı top Oyuncak Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

İlişkili nitelikleri ayırmak için örnekleri arttırmak gerekir. Kavramın ilişkili nitelikleriyle, ilişkisiz niteliklerini ayırt etmek güçleştikçe kavramın öğrenilmesi de güçleşir. Örneğin kare ve eşkenar dörtgen/ bordo ile kırmızı vb. İlişkili nitelikleri ayırmak için örnekleri arttırmak gerekir. İlişkili nitelikleri ilişkisiz niteliklerden ayırmak için somut örneklerden yararlanmak ayırmayı olduğu kadar kavram öğrenmeyi de kolaylaştırır. Somut örneklerle göstermek mümkün olmadığında, şemalarla gösterme ve sözel betimlemelerde bulunarak örnekleme, ayrımı kolaylaştırmaya yardım eder. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Örneğin kedi kavramını öğretirken yalnızca sarı kedi örneği kullanılırsa çocuk siyah kedi gördüğünde ne olabilir? Kavramı kavram yapan özellikler o kavramın ilişkili niteliklerini oluşturmaktadır. Renk, büyüklük, şekil, malzeme gibi özellikler kavramın ilişkisiz niteliklerini oluşturmaktadır Ölçü aracı oluştururken ilişkili nitelik hiç değişmeden her bildirimde yer almakta ve ilişkisiz nitelikler sırayla devreye sokulmaktadır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

1. Kavramın Yapısına İlişkin Özellikler: c) Kavramın Taksonomik Düzeyi Zihinsel becerilerin en basitten en karmaşığa doğru sıralanmasına taksonomi denilmektedir (Örn: Hayvan- evcil hayvan-köpek). Taksonominin üst sıralarındaki davranışlar, bunlar için önkoşul niteliğindeki alt düzey davranışlardan daha karmaşık olup, herhangi bir düzeydeki davranışın kazanılması bir alt düzeydeki davranışın kazanılmasına bağlı bulunmaktadır. Buna göre, Taksonomi aşamalı sınıflama sistemidir. Örneğin kırmızı kavramı, renk kavramının altında yer alan bir kavramdır. Bu nedenle kırmızı kavramının öğrenilmesi renk kavramının öğrenilmesinden daha kolaydır (Özyürek,1984; Varol; 1992). Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Bitki Çiçekli bitki Gül •‪ Taksonomik düzey, bir kavramın hangi sayıda kavramı içerdiğini ifade eder. Bir başka deyişle kavramın güçlük düzeyinin bir ifadesidir.‬ •‪ Kavramın taksonomik düzeyinin yüksek olması karmaşık bilgi düzeyinde olduğunu gösterir.‬ Örnekler Bitki, çiçekli bitki, gül kavramları aynı kavram hiyerarşisinin üyeleridir.   Bitki           Çiçekli bitki Gül     Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret