SOSYAL MEDYA VURGUSU TEKSTİL ENDÜSTRİSİNDE Türkiye Tekstil Endüstrisinde Faaliyet Gösteren Firmalar Üzerine Bir Metin Madenciliği Analizi
SOSYAL MEDYA VE TEKSTİL ENDÜSTRİSİ Sosyal Medya Nedir? Web 2.0’ın fikirsel ve teknolojik tabanı üzerine kurulmuş olan internet tabanlı uygulalamardır ve bu uygulamalar kişiye özgü içeriklerin oluşturulması ve bunların paylaşılmasına olanak tanır. Sosyal medya aynı zamanda tüketici bazlı medya da demektir. Sosyal medya, kullanıcıların Facebook, Twitter, Linkedln, Instagram, Myspace, YouTube gibi uygulamalarla bir şeyler oluşturdukları, paylaştıkları, bilgi ve fikirleri tartıştıkları sanal bir topluluk ve ağdır
Sosyal Medya Çeşitleri Sosyal ve Online Topluluklar Facebook, twitter, Linkedin, İnstagram, Snapchat Bloglar genellikle güncelden eskiye doğru sıralanmış yazı ve yorumların yayınlandığı, web tabanlı bir yayını belirtir Mikro Bloglar Bloglarla kıyasladığımızda; en temel farkı anlık kısa içeriklerle içerik paylaşılmasını sağlamak RSS (Çok Basit Dağıtım) RSS, genellikle haber sağlayıcıları, bloglar ve podcastlar tarafından kullanılan, yeni eklenen içeriğin kolaylıkla takip edilmesini sağlayan bir web sayfası bildirimcisidir.
Sosyal Medya Kullanımı Yetişkinlerin 73%’nün herhangi bir sosyal ağ sitesinden birini kullandığını belirtmektedir. Dünyadaki 7.3 milyar insandan 3.1 milyarı internet erişimine sahipken, 2.2 milyar kadarı da çeşitli sebplerle sosyal medya kullanmaktadır. Facebook 1.366 milyon, Twitter 500 milyon, Google+ 343 milyon, İnstagram 300 milyon
Şirketler ve Sosyal Medya Web 2.0 tabanlı sosyal medya plaformlarının ortaya çıkmasıyla şirketlerin iç ve dış müşterilerle iletişim yolları ve şekilleri tamamen değişmiştir. 2010-2015 arasında şirketlerin %90’ı bu platformları kullanmaya başlamışlardır. Rekabet şartları firmaları sosyal medyaya girmeye zorlamakta ve böylece girişimciler bu yenilikçi teknolojileri kullanmaktadır.
Şirketler ve Sosyal Medya Ayrıca firmaların 2011-2016 yılları arasında sosyal medya yatırımlarını yıllık %34 oranında arttırması beklenmektedir. Son zamanlardaki iş dünyası raporları da sosyal medya reklamlarına yapılan toplam harcamaların dünya çapında arttığını belirtmektedir. (2013’de bu rakam 11.36 milyar $ iken 2014’te 17.74 milyar $’a yükselmiştir ki bu %56.2’lik bir artış demektir.)
Danimarka Dijital Dünyaya Büyükelçi Atıyor.
Türkiye’de Tekstil Endüstrisi Tekstil endüstrisi Türkiye’deki en önemli iş kollarından biridir. Bu sektörün ihracat gelirleri %22.6 civarındadır. Sektörde 2 milyona yakın işçi çalışmaktadır ve 40 bin civarında firma bulunmaktadır. Bu firmaların çoğunluğu Kobi, geri kalanları da büyük prakendeci şirketlerdir.
Türkiye’de Tekstil Endüstrisi Türkiye Tekstil Endüstrisi %1.7’lik payıyla dünyadaki ilk 15 büyük tekstil endüstrisi arasındadır. 1990’da %12.2’lik bir büyüme ile tekstil sektörü Türkiye’de en hızlı yükselen sektör olmuştur. 2001 krizinde ihracat gelirleri düştüğü halde tekstil sektörü toplamdaki payını arttırmayı başarabilmiştir. 2005’te bu sektör dünyada hazır giyimde 4. ve tekstil üretiminde 11. sırada yer almıştır.
ÇALIŞMANIN AMACI Bu çalışmada sosyal medyanın tekstil sektöründe ne denli etkili kullanıldığına Twitter üzerinden bakılmıştır. Sosyal medya hesabı olarak Twitter kullanan 5 tekstil firması belirlenmiştir. Bu firmalar aynı zamanda hazır giyim sektöründe faaliyet gösteren en büyük firmalardandır. Seçtiğimiz firmaların Twitter’ı ne derece etkin kullandıkları göz önünde bulundurulmuştur
Tweetler Takip Edilen Takipçi Favoriler Twitter Adı De Facto Mavi LCW 5.616 1 202.609 1.257 @defactosocial Mavi 6.697 67 171.451 2.131 @mavi LCW 1.961 2 112.321 34 @LCWaikiki Koton 5.383 3.939 98.442 404 @koton Colin’s 2.257 24 81.138 66 @colins Toplam 21.914 4.033 665.961 3.892
Firmaların Takipçi Sayıları
TWEETLERİN İÇE AKTARILMASI
METİN MADENCİLİĞİ
FİRMA TWEET ANALİZİ
De Facto En Çok Favori Alan Tweet En Çok Retweeted Alan Tweet 1.076 Hayatına kattığın bir yeniliği #biyenilik ve #DeFacto ile paylaş! Detaylar http://t.co/gW7Ivt7GoG 'de! :) http://t.co/WxuHwUqsJw 153 Gün ışığında renk ve şekil değiştiren tişörtler DeFacto'da! http://t.co/vpufLhFwx8 https://t.co/3IvzAuptzX Mavi 5.392 Serenay Sarıkaya ve Kerem Bürsin ile "Çok mu çok modayız!" #yepyenibirjean @SrnySrkyResmi @KeremBursin https://t.co/5MZT0bYWaf 2.287 Beklenen an geldi! Serenay Sarıkaya ve Kerem Bürsin ile yeni @Mavi reklamı Çok mu Çok Maviyiz yayında! #1jean1tişört https://t.co/0SIeOY89Pp LCW 954 http://t.co/sbES1B04Wq’da videonuzu paylaştınız mı? Hemen gelin, mutlu yüzlerimizden biri olma şansı yakalayın! http://t.co/cZ41RtwAqI 1.261 Bank Asya ile ticari ilişkilerimiz geçmişte olduğu gibi devam etmektedir. Çıkan haberler asılsızdır, gerçeği yansıtmamaktadır. Koton 901 Bazı parçalar aşkı anlatır. <3 http://t.co/kYKhRP1BNR 252 #okulheyecanı ve yepyeni başlangıçlar Eylül’ü sevdirir. Okul alışverişinin en güzel hediyesi Koton’dan! http://t.co/T3gI2fXPpV Colin's 3.519 Çağatay Ulusoy ve Taylor Marie Hill'in yer aldığı Colin's reklam filmini görmeyen kaldı mı? #bizeuyar https://t.co/GCtkklOUVZ 1.152 Çağatay Ulusoy ve Taylor Marie Hill'den yeni görüntüler. #Colinsbizeuyar https://t.co/6jKwLSYzWf
FİRMALARIN SOSYAL MEDYAYI KULLANMA AMACI Reklam yapmak, bilinirliği arttırmak Müşteri ilişkilerini yönetmek(CRM) Şikayet yönetimi Yeni ürünler ve indirim haberleri vermek Promosyon ve hediye çeki dağıtımı Projelerden haberdar etmek
SOSYAL MEDYA KULLANIMININ ASIL AMACI Veri Toplamak
KATILIMINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER Hazırlayanlar: GÖKHAN SİLAHTAROĞLU gsilahtaroglu@medipol.edu.tr RECEP ÖZSÜRÜNÇ rozsurunc@medipol.edu.tr AHMET MURAT ERMİŞ ahmetmuratermis@gmail.com Sunan: RECEP ÖZSÜRÜNÇ rozsurunc@medipol.edu.tr