ENGELLİ OLMAYA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bakanlık Düzeyinde Rehberlik Örgütü (Milli Eğitim Bakanı)
Advertisements

EĞİTİM PSİKOLOJİSİ EĞİTİM PSİKOLOJİSİ.
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
ÖZEL EĞİTİMDE SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
ÖZEL EĞİTİM NEDİR?.
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
DİL VE KONUŞMA ENGELLİLER
Özel Eğitim Şeyda Demir.
REHBERLİK.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
POLATLI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
EĞİTİM SÜRECİ Yönetim ve Denetim PDR ve diğer öğrenci kişilik hizmetleri Akademik:Öğretim ve araştırma.
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Çoğunluktan farklı ve özel gereksinimli çocuklara sunulan, üstün özellikleri olanları yetenekleri doğrultusunda kapasitelerinin en üst.
Özel eğitim: Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
Özel Eğitime Giriş Şeyda Demir.
ÖZEL EĞİTİM HİZMET İÇİ EĞİTİM PROGRAMI
ZİHİNSEL ENGELLİĞİN NEDENLERİ
KONU BAŞLIKLARI Özel eğitimin tanımı ve önemi
Kaynaştırma Uygulamaları ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
ÖZEL EĞİTİM DÜZENLEMELERİ
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
ÖZEL EGİTİMİN TANIMI: Özel eğitimin tanımına geçmeden bazı kavramların anlamını vermek, yapacağımız tanımların anlaşılmasını kolaylaştıracaktır.
«Özel Gereksinimli Bireylerin Yetersizlik Tür ve Düzeylerine Göre Tanılama ve Destek Eğitim Hizmetlerine Katılma Durumları» Mustafa AYRAL, Şenol DEMİRHAN,
ÖZEL EĞİTİM OKUL VE SINIFLARI MALTEPE RAM
“ÖZEL EĞİTİM” Ayça YALÇIN Ecem EVGİN
EŞİT BİR EĞİTİM İÇİN ENGELSİZ KAMPÜS
YÜKSEKOVA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
PERŞEMBE MESLEKİ VE TEKNİK
KAYNAŞTIRMA VE DESTEK ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN AMAÇLARI YAPISI VE SORUNLARI
DİĞER TUTUMLAR.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
ACİL BAKIM GEREKTİREN HASTALIKLARDA İLK YARDIM.
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Özel eğitime ilişkin devlet ve akademisyenler tarafından yapılan çeşitli tanımlar mevcuttur. Özel eğitime ilişkin M.E.B. tarafından.
TANILAMA.
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
ENGELLİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN MATERYALLER
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
KAYNAŞTIRMA Prof. Dr. Neriman ARAL Sağlık Bilimleri Fakültesi
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Montessori Eğitiminin Tarihçesi Felsefesi, İlkeleri ve Materyalleri Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE VE İLKELER
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZEL EĞİTİM Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim.
3 Aralık Dünya Engelliler Günü
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
  Özel eğitim gerektiren bireylerin, Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda, genel ve meslekî eğitim görme haklarını kullanabilmelerini.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLAR
REHBERLİĞİN GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
BÖLÜM 1: KAYNAŞTIRMA: TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE ve İLKELER
* ZEDELENME : Bireylerin psikoloji fizyolojik ya da anatomik özelliklerinde geçici yada kalıcı işleyiş bozukluğudur. Vücudun bir parçasının olmayışı.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK
Özel EĞİTİM Doç. Dr. Necati HIRÇA.
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
Sunum transkripti:

ENGELLİ OLMAYA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR ENGELLİ ÇOCUKLAR ENGELLİ OLMAYA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR

ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Özel eğitim gerektiren bireylerin eğitim ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim programları ve yöntemleri ile onların özür ve özelliklerine uygun ortamlarda sürdürülen eğitimdir.

ZEDELENME Çeşitli nedenlerle bireyin psikolojik, fizyolojik, anatomik özelliklerinde geçici ya da kalıcı türden bir kayıp ya da işleyiş bozukluğu sonucunda organların işlevlerini ve görevlerini yerine getirmede zorlanma durumudur. Örneğin, bacakların olmayışı, kolların felçli oluşu, parmakların tutmayışı, iyi görememe, işitememe, yüz felci, zihinsel gerilik gibi durumlar birer zedelenmedir.

YETERSİZLİK Gelişim alanlarında ya da duyu organlarında bir insan için normal kabul edilen bir durumun önlenmesi, sınırlanması haline yetersizlik denilmektedir.

ÖZÜRLÜLÜK Özür-Engel:Bireyin yaşamı boyunca çeşitli etmenlere bağlı olarak oynaması gereken bazı roller vardır. Birey yetersizlik nedeniyle bu rolleri yeterince yerine getiremezse yetersizlik özür engel durumuna dönüşür. ENGELLİLİK (Handicapped): yetersizlik veya özür nedeni ile yaşa, cinsiyete, sosyal ve kültürel faktörlere bağlı olarak kişiden beklenen rollerin kısıtlanması veya yerine getirememesidir.

kaynaştırma 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye göre Kaynaştırma;özel eğitim gerektiren bireylerin diğer bireylerle karşılıklı etkileşim içinde bulunmalarını sağlamak ve eğitim ihtiyaçlarını en üst düzeyde gerçekleştirmek için geliştirilmiş eğitim ortamları olarak ifade edilebilir.

ÖZEL EĞİTİMİN TARİHÇESİ

DÜNYADA ÖZEL EĞİTİM Büyük dinlerin öncesine dayanan dönem: Tek tanrılı büyük dinlerin ortaya çıkmasına kadar geçen çok uzun bir dönemde normal insanlardan farklı doğan bebekler veya normal gelişim göstermeyen çocuklar ya öldürülmüş ya da kaderine terk edilmiştir. Büyük dinlerin yayıldığı dönem: Hıristiyanlık ve Müslümanlık gibi büyük dinlerin ortaya çıkması ve yayılması ile birlikte farklı özellikler taşıyan, engelli bireylere acınarak yaklaşılmış ve bu bireyler korumaya alınmıştır. Bu yaklaşımın arkasında daha çok sevap kazanmak veya günah işlememek duygusu yatmaktadır.

18. ve 19. yüzyıllarda özel eğitim kavramının oluşmaya başladığı söylenebilir. Çeşitli bireysel çalışmalar özel eğitim ve engelliler için önemli başlangıçlardır. Aşağıda bu çalışmalara bazı örnekler verilmiştir: Jean Marc Gespard Itard (1775-1838): Bir Fransız olan Itard'ın zihinsel engelli çocuklarla ilk bireysel çalışmayı başlattığı söylenmektedir.

Alfred Binet (1857-1911): Yine bir Fransız olan Binet zekânın ölçülebileceğini savunarak ilk defa zekâ testi hazırlamıştır. Maria Montessori (1870-1952): Bir İtalyan doktor olan Montessori, eğitimcilerin çok iyi bildikleri yapılandırılmış eğitim materyallerini ilk defa zihinsel engelli çocukların eğitimi için geliştirmiş ve kullanmıştır.

TÜRKİYE’DE ÖZEL EĞİTİM Türkiye'de özel eğitim çalışmalarının başlangıcı aslında çok eskilere dayanmaktadır. Hatta Osmanlı dönemindeki Enderun mekteplerinin dünyada üstün zekâlı çocukların eğitimleri açısından en eski örnek olduğu söylenmektedir. 1889'da ise ilk olarak Grati isminde bir kişi İstanbul Ticaret Mektebi içerisinde bir bölümde sağırlar okulunun açılmasını sağlamıştır. Daha sonra bu okul içerisinde bir de körler için sınıf açılmıştır.

1921 yılında İzmir'deki körler okulunu, 1923'te yine İzmir'de sağırlar okulu takip etmiştir. Takip eden yıllarda ise diğer okullar açılmaya başlamıştır. Önceleri Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı'na bağlı olan okullar 1950'de çıkan bir yasayla Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlanmıştır. Önceleri bakanlık içerisinde küçük bir birimden çalışmalar yürütülürken; bu birim 1980 yılında Özel Eğitim Genel Müdürlüğü, 1983 yılında ise Özel Eğitim ve Rehberlik Dairesi Başkanlığı'na dönüşerek görev ve yetkileri genişletilmiştir.

1992 yılında ise Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü kurulmuştur. Bunlarla birlikte üniversitelerin özel eğitim bölümleri bu alana uzman yetiştirmekte ve bilimsel çalışmalar yapmakta, kliniklerde engelli bireylere hem tıbbi hem de eğitsel yardımda bulunmaktadır.

Kaynağından alınmıştır. Bu bölüm; Aral, N. ve Gürsoy, F. 2007. Özel Eğitim Gerektiren Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Kaynağından alınmıştır.