Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Advertisements

ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
DİYARBAKIR 2008.
Program Tasarım Modelleri
Sözsüz İletişimin Özellikleri
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
Genel Öğretim İlkeleri EBİM altunsaray altunsaray.
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
SIFAT ( ÖN AD) ÖRNEKLER: * Beyaz tahta * Görgülü kişi
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
İşlev Açısından Kelime Türleri
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Bütünleştirme uygulamaları
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
Program Tasarım Modelleri
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ders 8 Değerlendirme ve kavram öğretimi
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
ŞEKİLLER.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bilişsel Gelişim.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRETİM İLKELERİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
ÖĞRENME.
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Sunum transkripti:

Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret Ders 1 Kavram Giriş Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram nedir ? Kavram Kavramlar, benzer ve/veya ortak özellikleri olan nesne, olay, fikir ve davranışların oluşturduğu sınıflamaların soyut temsilcileridir. Kavramların gerçek hayatta tam karşılıkları yoktur, örnekleri vardır. Eğitim açısından kavram ise, ortak tepkiye yol açan ilişkili uyaran takımıdır. Kavramlar, insanların duygu, düşünce ve hareket bütünlüğü içinde edindikleri deneyimleri ile oluşurlar. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram nedir ? (devam) Örneğin, geometrik şekillerden üçgeni ele alırsak, üçgen kavramına sahip olan kişi, üçgen şekillerini kare, dikdörtgen ve üçgenin dışındaki tüm geometrik şeklerden ayırır (ayırt etme). Diğerlerinin üçgen olmadıkları şeklinde tepki verir. Üçgen olanları aynı kategori içinde toplar ve üçgen olarak tepkide bulunur. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram nedir ? (devam) Kavram sözcükten faklıdır. Kavrama sahip olan kişi nesneleri isimlendirmekten çok o nesne sınıfına özelliğini veren soyut niteliklere tepkide bulunur. Sözcüğün öğrenilmiş olması kavramın öğrenildiği anlamına gelmez. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram nedir ? (devam) Kavramlar çevremizdeki nesne, fikir ya da olayları gruplamamızı sağlar. Çevremizde temel özellikleri bakımından benzer; ancak, ayrıntıları farklı nesne ve olaylar bulunmaktadır. Kavramlar bizi ayrıntılardan kurtararak çevremizdeki olay ve nesneleri daha kolay tanımamızı ve anlamamızı sağlar. Kavramlar, benzer ve/veya ortak özellikleri olan nesne, olay, fikir ve davranışlara benzer tepki vermemizi sağlar. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Çeşitleri Kavramlar genel olarak somut ve soyut kavramlar olarak iki gruba ayrılırlar. *Duyu organları ile algılanabilen kavramlar somut kavramlar kategorisinde yer almaktadır (örn: sebzeler, sayılar, kediler vb). *Duyu organları ile algılanamayan, kişiden kişiye göreli olabilen kavramlar ise soyut kavramlardır (örn: sıfat, zamir, demokrasi, sevgi vb). Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Çeşitleri (devam) Somut kavramların öğrenilmesi, olumlu ve olumsuz örneklerinin daha belirgin olması nedeniyle daha kolaydır. Somut kavramlar, soyut kavramların öğrenilmesinde önkoşuldur. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Soyut ve somut kavramları da içeren Kavram Çeşitleri...... ‪Yer Bildiren Kavramlar (Konum Kavramları):‬ Üstünde-altında, arasında, içinde-dışında, sağında-solunda, önünde-arkasında, yanında, yakında-uzakta, ilk-son . Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Zıtlık Bildiren Kavramlar:‬ Sıcak-soğuk, açık-kapalı, temiz-kirli, yumuşak-sert gibi. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Niteleme Kavramları:‬ Uzun-kısa, kalın-ince, büyük-küçük gibi. ‪Miktar Kavramları:‬ Az-çok, ağır-hafif, dolu-boş, bütün-yarım-çeyrek Niteleme Kavramları:‬ Uzun-kısa, kalın-ince, büyük-küçük gibi. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Karşılaştırmalı Kavramlar:‬ Daha geniş, daha büyük, daha ağır gibi En Üst Dereceyi Bildiren Kavramlar:‬ En geniş, en büyük, en ağır gibi. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Eylem Bildiren Kavramlar:‬ Gel, koş, Al- ver, Doldur- boşalt, getir, at, fırlat, vur, yerleştir, kes, yırt, atla, oyna, bırak, kalk, otur, git, yürü, dur Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Renk Kavramları:‬ Kırmızı, sarı, mavi, yeşil, siyah, beyaz, kahverengi Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Ad Bildiren Kavramlar:‬ Genel Kavramlar: Yiyecek, içecek, giyecek, bitkiler, hayvanlar, oyuncak, mobilya, geometrik şekiller, gibi. (b) Belirgin Kavramlar: Et, portakal, araba, erkek, sandalye, masa, gömlek, daire, gibi. (c) En Belirgin: Selpak, Hürriyet, Tofaş gibi. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Soyut ve somut kavramları da içeren Kavram Çeşitleri...... “Yer bildiren, zıtlık bildiren, miktar kavramları, niteleme kavramları, karşılaştırmalı kavramlar, eylem bildiren kavramlar, en üst dereceyi bildiren kavramlar, renk kavramları” varlıkları niteleyen kavramlardır. Bu kavramların öğretiminde “Bu varlığı niteleyen nedir?” Öğretim formatı kullanılır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Ad bildiren kavramlar/Varlıklara ilişkin kavramların öğretimi için izlenen öğretim formatı ise “Bu …dır” “Şimdi sen söyle bu nedir?” “Bu bir …dır” biçimindedir. Varlığın ne olduğunu göstermeyi ve söylemeyi/isimlendirmeyi gerektirir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

KAVRAM ÖĞRETİMİ Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret Varlıklara İlişkin Kavramlar Varlıkları Niteleyen Kavramlar Kavram Öğretimi Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Zihin Engelli Çocuklar ve Kavram Öğrenme Zihinsel yetersizlik gösteren çocuklar, normal gelişim gösteren çocukların aile ve arkadaş ortamlarında doğal süreç içinde kendiliklerinden edindikleri kavramları sistematik bir öğretim sürecinden geçmeksizin öğrenememektedirler. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Zihin Engelli Çocuklar ve Kavram Öğrenme? ..... Zihinsel yetersizlik 2002 AAMR tanımı şöyledir: Zeka geriliği, zihinsel işlevde bulunma ve kavramsal, sosyal ve pratik uyumsal becerilerde kendini gösteren uyumsal davranışların her ikisinde anlamlı sınırlılıklar olarak karakterize edilen bir yetersizliktir. Bu yetersizlik 18 yaşından önce başlar (Luckasson ve diğerleri, 2002, s. 8). Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

* sosyal ve algısal zorluklar yaşarlar, Zihinsel yetersizliği olan bireylerin zekalarındaki gerilik, zihin işlevlerine sınırlılıklar getirmektedir. Sonuç olarak zihinsel yetersizliği olan bireyler; * zihinsel bir süreç olan kavram oluşumunun gerçekleştiği normal gelişim aşamalarını gösteremezler. * sosyal ve algısal zorluklar yaşarlar, * kavramları bireysel yaşantılarıyla etraflarındaki çevreyi doğru bir şekilde gözlemleyerek edinemezler, * kavramları gözlem ve yaşantı yoluyla öğrenmede güçlük çekerler. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Zihin Engellilerde Kavram Öğrenmeye İlişkin Görüşler Gelişimsel Görüş: Bu görüşe göre, zihinsel yetersizliği olan bireylerin geçtiği bilişsel gelişim basamakları  ve bu basamakları geçişte izlenen sıra normallerle aynı olmaktadır. Farklılık hızda ve ulaşılan en son gelişim basamağındadır. Sadece ağır derecede zihinsel yetersizliği olan bireyler ileri basamaklara ulaşamamaktadırlar. Farklılık Görüşü: Bu görüşün karşısında olan Farklılık Görüşüne göre, zihin yetersizliği olan bireylerin bilişsel gelişimleri sadece hız ve ulaşılan düzey yönünden değil, gelişimin niteliği yönünden de normal gelişimden farklılık göstermektedir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

ZİHİN ENGELLİLERE KAVRAM ÖĞRETİMİ‬NDE ÖNEMLİ KONULAR.......... Zihinsel yetersizliği olan bireylerin gelişim özellikleri dikkate alınarak kavram öğretiminde izlenecek basamaklar dikkatlice düzenlenmelidir.‬ ‪Zihinsel yetersizliği olan bireylere kavram öğretimi için bireyselleştirilmiş öğretim programları hazırlanmalıdır.‬ ‪Öğretim sürecinde hazırlanan basamakların öğretiminde uygun öğretim yöntemleri seçilmelidir.        Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavramın Özellikleri Kavramlar, dünyadaki gerçek obje ve olayların deneyimlere dayalı olarak algılanabilen özellikleri kadar tanımlanabilmektedirler.‬ Bir obje (nesne), durum, olay, ya da kişi hakkında deneyimimiz yoksa ya da sınırlı ise algılamalarımız da bu deneyimlerimize bağlı olarak sınırlı olacaktır. Bu nedenle de nesne, durum, olay ya da kişilerin algılanan özellikleri bireyden bireye değişiklik gösterecektir. Kavramlar nesne, durum, olay ya da kişilerin hem doğrudan hem de dolaylı olarak gözlenebilen özelliklerinden oluşurlar. Kavramların bazı özelikleri, bazen birden fazla kavramın üyesi olabilirler.‬ Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavramın Özellikleri........ Kavramlar çok boyutludur. Kavramlar kendi içlerinde, özelliklerine uygun belli ölçütlere göre gruplanabilirler. Kavramların özellikleri de kendi içlerinde de birer kavramdır. Nitelikler arasındaki ilişkiyi ve onların işlevini belirleyen kurallar, kavramı tanımlamaktadır. Kavramların ilişkili ve ilişkisiz nitelikleri bulunmaktadır. Kavramın aşamalı sınıflandırılması (Taksonomi) kavramın yapısına ilişkin özelliktir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretimi Kavramların öğrenilmesinde bir sıra bulunmaktadır. Bu sıra hem yatay hem de dikey olabilmektedir. Dikey sıra farklı kavramların içindeki sırayı, yatay sıra ise aynı kavramın içinde yer alan alt kavramların kendi içindeki sırasını göstermektedir. Örneğin çocuklar renkleri şekillerden önce öğrenmektedirler. Bu sıra dikeydir. Ancak renklerde kendi içinde bir sıraya sahiptir. Çocuklar önce kırmızıyı, sonra sarıyı daha sonra maviyi ve yeşili öğrenir. Bu da yatay sıradır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretimi Zihinsel becerilerin en basitten en karmaşığa doğru sıralanmasına taksonomi denilmektedir (Örn: Hayvan- evcil hayvan-köpek). Taksonomi aşamalı sınıflama sistemidir. Taksonominin üst sıralarındaki davranışlar, bunlar için önkoşul niteliğindeki alt düzey davranışlardan daha karmaşık olup, herhangi bir düzeydeki davranışın kazanılması bir alt düzeydeki davranışın kazanılmasına bağlı bulunmaktadır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret

Kavram Öğretimi Kavram analizi, bir kavramı öğretilebilecek en küçük birimlerine ayırma işlemidir. Kavramlar zihinsel becerilerdir. Bu zihinsel beceriler birbirinin üzerine inşa edilerek öğrenilir. Dolayısıyla çocuk öncelikli basamakları öğrenerek bir üst basamağı öğrenmek için hazır olur. Fakat öncelik teşkil eden basamak öğrenilmezse çocuk bir üst basamağı öğrenemez. Bu nedenle kavram analizini diğer bir deyişle kavram öğrenmeyi etkileyen etmenlerin bilinmesi gerekmektedir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret