ZİYA GÖKALP (1876-1924).

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YİRMİNCİ YÜZYIL TÜRK EDEBİYATI
Advertisements

İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
PARAGRAFTA ANLAM. Soru 1 Aşağıdaki cümlelerde bir paragraf oluşturulursa hangisi ilk cümle olur? A)Hatta halk arasında hikâye denilince masal akla gelir.
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ.
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
Ziya Gökalp (23 Mart Ekim 1924).
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ 1.ETKİNLİK EŞLEŞTİRME.
ÜLKÜCÜLÜK designed by harbii78
5N 1K Değerlendirme Aracı
TOPLUMCU GERÇEKÇİLİK (Sosyal Realizm)
GARİP AKIMI (I. YENİ).
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
Servet-i Fünun Dönemi Gezi Yazısı
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Performans Ödevi Ders : Dil ve Anlatım Konu : Makale (Makale Nedir?Makale Çeşitleri Nelerdir ? Makalenin Özellikleri) Öğrenci Bilgileri İsim: Burak.
ŞİİRDE AHENK.
ATATÜRK’Ü ETKİLEYEN OLAYLAR
Kültür ve Dil Hüdayi Can Çankırı, 2014.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
‘’……eski dönemin hurafelerinden ve doğuştan var olan özelliklerimizle hiç de ilişkisi olmayan yabancı fikirlerden, doğudan ve batıdan gelebilen etkilerden.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
NURETTİN TOPÇU Eğitim ve Kültür Değişmeleri.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
Tanzimat dönemi öğretici metinler
SANAT TARİHİ.
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
MEHMET KÜÇÜKYILMAZ TARİH ÖĞRETMENİ BİREY DERSANELERİ.
BESNİ ANADOLU İMAM HATİP VE İMAM HATİP LİSESİ TURK DİLİ VE EDEBİYAT DERSİ ÖĞRETMENİN ADI SOYADI:AHMET KURT HAZIRLAYANLAR; SEYDİ EMRE MEHMET SEVİNDİ.
Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
GEZİ YAZISI GEZİ YAZISI.
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ DESTAN DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Osmanlı Devleti 17. yüzyıldan itibaren toprak kaybetmeye başlamıştır
TANZİMAT EDEBİYATI 1. DÖNEM
SELÇUK TÜREYEN SELÇUK TÜREYEN DERİNCE 19 MAYIS ANADOLU LİSESİ UZMAN TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETMENİ.
TÜRK EDEBİYATININ DÖNEMLERİ
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
Servet-İ fünun edebİyatI
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
 Osmanlının yıkılı ş ına do ğ ru devleti ve milleti kurtarmak için birtakım fikir akımları olu ş mu ş tur.  Bunlar Osmanlıcılık, İ slamcılık, Batıcılık.
Etnoğrafya Müzesini Geziyoruz
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
ALİ CANİP YÖNTEM ( ).
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
Hikaye.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
SÜLEYMAN NAZİF ( ).

Hazırlayan:Ayşe Ulusoy
İBRAHİM ŞİNASİ.
Ziya Paşa (1825 – 1880).
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
MAKALE. Herhangi bir konuda bilgi vermek, bir gerçeği ortaya koymak, bir tezi kanıtlamak veya bir düşünceyi savunmak amacıyla kaleme alınan ve temel öğesi.
Edebiyat,sanat,siyaset,ticaret,spor gibi alanlarda başarılı olan; insanlık adına faydalı işlerde bulunan insanların hayatlarının.
ZIYA GÖKALP (23 MART EKIM 1924). Ziya Gökalp, özellikle Milliyetçilik ve Türkçülük üzerine kaleme aldı ğ ı eserleri ile ünlenmiştir. 18 yaşında.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ Meşrutiyet (1908)'ten sonra memlekette başlayan ve o devirde "Türkçülük" adı verilen milliyet hareketi, "edebiyatta millî kaynaklara.
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
Sunum transkripti:

ZİYA GÖKALP (1876-1924)

Şairliğinden çok düşünce adamıdır. İstanbul’un işgali üzerine Malta’ya sürgün edilmiştir. Türkçülük akımını bir sisteme bağlamış ve bu sistemi yapıtlarında işlemiştir. Milli Edebiyat akımının düşünce yönüyle temellerini atmıştır. Türk milletinin, dil, edebiyat, din ve ahlak yönüyle aynı kültürle yetişmiş kişilerden oluştuğuna inanmış; Turancılık idealinin savunuculuğunu üstlenmiştir.

Edebiyatı, görüşlerini yaymada bir araç olarak kullanmıştır. Yapıtlarında asıl amaç sanat değildir. Eserlerini halkın anlayacağı şekilde sade, sanat yapma amacı gütmeden yazmıştır. Şiirlerini hece ölçüsü ve halk şiiri biçimleriyle yazmıştır.

Beş Hececiler üzerinde etkili olmuş, aruzu bırakarak hece ölçüsünü kullanmalarını sağlamıştır. Dil konusundaki düşüncelerini başlıklar halinde Lisan adlı şiirinde açıklamıştır. Genç Kalemler topluluğunda yer almış, Türkçe karşılıkları olan Arapça, Farsça kelime ve tamlamaların atılması gerektiğini , halk diline yerleşmiş olanların da Türkçeleşmiş olarak kabul edilmesi gerektiğini belirtmiştir.

II.Meşrutiyet Dönemi’ndeki fikir ortamında Türkçülük, Turancılık düşüncesini savunmuş, daha sonra Türkiye Türkçülüğü düşüncesinde karar kılmıştır. 1911 yılında Ömer Seyfettin ve Ali Canip Yöntem’le birlikte Genç Kalemler dergisini çıkararak Milli Edebiyat’ın öncü isimlerinden olmuştur.

Ziya Gökalp, ilk Türk sosyoloğudur Ziya Gökalp, ilk Türk sosyoloğudur. Emil Durkhem’in düşüncelerinden etkilenmiş, milliyetçiliği bilimsel görüşlerle sistemleştirmeye çalışmıştır. Kızıl Elma, Alageyik, Altın Destan, Altın Yurt, Lisan, Çanakkale, Yeni Hayat, Vatan, Çobanla Bülbül gibi şiirlerinde değişik tonlarda Turancılık, Türkçülük, milliyetçilik fikirlerini işlemiştir.

Şiirleri sanatsal bakımdan güçlü değildir Şiirleri sanatsal bakımdan güçlü değildir. Kendisi de şiiri bir araç olarak gördüğünden şiirde bulunması gereken estetik değerleri ikinci plana itmiştir. Şiirleri ve düşünceleri ile hem Milli Edebiyat’a hem de kendisinden sonraki milliyetçi yazar ve şairlere yön vermiştir. Günlük konuşma dili ile yazı dilini başarıyla birleştirmiş, manzumelerinde hece ölçüsünü kullanmıştır.

Eserleri Şiir: Kızıl Elma, Yeni Hayat, Altın Işık, Altın Destan Makale-İnceleme: Türkleşmek-İslamlaşmak- Muasırlaşmak, Türk Töresi, Doğru Yol, Türk Medeniyet Tarihi, Hars ve Medeniyet Mektup: Limni ve Malta Mektupları

Ziya Gökalp’in ilk şiir kitabıdır. Bu ilk kitap, ulusçuluğun gerçekçi programını henüz bulamamış olan Gökalp’in kökene dönüş, Asya değerlerini buluş, ırksal geçmişe sahip oluş özlemlerinin duygusal anlatımıdır.  1918’de yayımlanmıştır.

Eserde şiir ve düz yazı olarak işlenmiş masallar ve iki perdelik bir manzum piyes olan "Alparslan ve Malazgirt Savaşı" yer almaktadır. Altın Işık, Türk çocuklarına tarih bilinci vermek, onları mâzilerine yöneltmek ve millî değerlerimizi sevdirerek onların milliyetçiler olarak yetişmelerinde ilk adımı atmalarını sağlamak için hazırlanmış bir Türk masal kitabıdır. 1922’ de yayımlanmıştır.

Gökalp, Yeni Hayat başlığı altında bir araya getirilen şiirlerinde Türkçülük fikrini geniş halk kitlelerine daha kolay tanıtabilmek ve onu duygu temelinde işleyebilmek için Türkçenin adeta bütün imkânlarını kullanmaya   çalışmıştır.

Yazar, önce Türkçülüğün tarihini özetler, bu yolda emeği geçenleri anar.“Türkçülük Nedir” başlıklı yazıda çeşitli ulus tanımlarını değerlendirir. Türkçülükle Turancılığı karşılaştırır, milli kültürle medeniyeti karşılıklı olarak değerlendirir, halka doğru ilkesine ulaşır. Garba doğru amacının gerekliliğini ortaya koyar. Kitabın 2. ana bölümü “Türkçülüğün Programı” adını taşır. Dilde, estetikte, ahlakta, hukukta, dinde, iktisatta, siyasette, felsefede ulusçuluk ülküsünün programını sergiler: “Ey bugünün. Türk genci! Bütün bu işlerin yapılması yüzyıllardan beri seni bekliyor” tümcesiyle sonuçlanır.

Türk medeniyeti tarihi, hazırlanış biçimi, terminolojisi ve yöntemiyle bilimsel bir eserdir. Başlangıç kısmında verilen bir takım teorik bilgilerden sonra beş kitaptan oluşmaktadır: İslamiyet’ten Evvel Türk Dini, Türk Muakelesi (Mantığı), İslamiyet’ten Evvel Türk Devleti, İslamiyet’ten Evvel Türk Ailesi ve İslamiyet’ten Evvel Türk İktisadı.

Tanzimat’tan Osmanlı Devleti’nde tartışılan üç fikir akımı üzerinde durmuştur: Türkçü-lük, İslâmcılık ve medeniyetçilik. Gökalp, devletin ve milletin kurtuluşunu bu üç fikrin uzlaşmasında aramış; İslâmcılık ve medeniyetçilik düşüncelerini, Türkçülük düşüncesini daha da zenginleştirecek bir vasıta olarak görmüştür. Türkleşmek, İslâmlaşmak, Muasırlaşmak, Ziya Gökalp’ın bir sistem içerisinde sunduğu düşünceleri-nin özeti mahiyetindedir. Kitapta, Türk milletinin ve devletinin 20. yüzyılın ilk çeyreğinde yaşadığı sorunlarına dair yazarın ortaya attığı çözüm önerileri yer almaktadır.

Ziya Gökalp, öncelikle töre kelimesini, tarihî ve edebî kaynaklardaki takibini yaparak tanımlamıştır. Ziya Gökalp’a göre Türk töresi, eski Türklere atalarından kalan bütün kaidelerin toplamı demektir. Bu yüzden Ziya Gökalp, Türk mitolojisinin ana karakterlerinden tutun da yirminci yüzyılda bile canlılığını hâlâ muhafaza eden kadim geleneklerimiz arasında bağlantılar kurarak, Türk töresini bütün yönleriyle ele almış ve oldukça sade bir dille okuyucuya sunmuştur. 1923’te yayımlanmıştır.

Hazırlayan: Süleyman Kara Edebiyatsultani.com