Ölçme-Değerlendirme Kurulu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MADDE ANALİZİ.
Advertisements

MADDE ANALİZİ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
Doğru- Yanlış Testleri
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Madde : Ölçme değerlendirme ve test tekniğinde her bir soru için kullanılan terimdir. Madde analizi temelde; belli niteliklere sahip olması gereken bir.
Çoktan Seçmeli Sınavlar
Test nedir? Kapsadığı sorulara (uyarıcı) verilen cevaplara ya da gösterilen tepkilere dayanılarak, bireyler ya da bireyin değişik özellikleri arasındaki.
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
OSTEOPOROZ (KEMİK ERİMESİ)
Kİ-KARE TESTLERİ A) Kİ-KARE DAĞILIMI VE ÖZELLİKLERİ
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ VE
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
GEÇERLİLİK Kapsam Geçerliliği
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Ölçme Aracının Özellikleri
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -8-
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
Sözlü Sınavlar Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
TEST SINAVLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ Veli ÇAĞLAR Tıp Fak. Anatomi A.D.
Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi
İki Ortalama Farkının Test Edilmesi
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
YEŞİM KULA ÖMER MART İLKÖĞRETİM OKULU REHBER ÖĞRETMENİ
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ 15 ADIMDA TEST ÇÖZME: 1.Çözeceğiniz testin konusunu önceden mutlaka okuyun… 2.Testi hazırlayan kişinin ne demek istediğini düşünüp.
Anket Hazırlama.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE Kısa Cevaplı Testler Yazılı Yoklamalar
Madde (soru istatistikleri)
Çoktan seçmeli testler
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ AHMET ATİLLA KONURALP REHBERLİK SERVİSİ.
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
İSTATİSTİKTE TAHMİN ve HİPOTEZ TESTLERİ İSTATİSTİK
Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama Teknikleri ve Püf Noktaları
Çoktan Seçmeli Sorular
Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama Tıp Eğitimi AD 18 Nisan
Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama 1 Şifa Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015.
FAKÜLTEMİZ ÇOKTAN SEÇMELİ SINAVLARINDA YAPILAN ANALİZLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ Ölçme-Değerlendirme Kurulu Ve Sınav Merkezi.
SINAVMATİK Soru Bankası Raporlarının Yorumlanması Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. / 171.
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI ANKET FORMU DÜZENLENMESİ.  Anket: Bilgi toplamak için biçimlendirilmiş veri formları…  Bilginin doğruluğu soruların niteliğine.
TEST PLANI MADDE ANALİZİ.
GÖRME ENGELLİLER.
MATEMATİK ÖĞRENEBİLİR
AKTS Hesaplaması.
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Sınav Analizleri. Sınav Analizleri SINAV ANALİZLERİ 1- FREKANS 2- MADDE ANALİZLERİ FREKANS Dağılımdaki her puanın kaç kez tekrar etiğini gösteren sayı,
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
BÖLÜM-6: YAŞAM BOYU SPORDA AEROBİK EGZERSİZLER YAŞAM BOYU/HERKES İÇİN
F.Ç DERS: İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ : İKİNCİL KAYNAKLAR.
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
Geçerlik ve Kullanışlılık
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Sunum transkripti:

Ölçme-Değerlendirme Kurulu FAKÜLTEMİZ ÇOKTAN SEÇMELİ SINAVLARINDA YAPILAN ANALİZLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ Ölçme-Değerlendirme Kurulu

Soru Değerlendİrme Fakültemizde yapılan çoktan seçmeli sınavlarda yer alan her sorunun (Madde) ayrı ayrı analizi yapılabilmektedir. Sınav sonunda analiz sonuçları ilgili Anabilimdalı başkanlığı aracılığıyla soruları hazırlayan öğretim üyelerine ulaştırılacaktır.

Fakültemize yapIlan Soru Değerlendİrme Analİzlerİ Sorunun güçlük derecesi Ayırt edicilik endeksi Çeldiricilerin işlerliği gibi kriterler kullanılarak analizler yapılacaktır.

1. Sorunun güçlük derecesİnİn değerlendİrİlmesİ: Madde güçlük derecesi bir maddeyi doğru yanıtlayanların testi alanların tümünün sayısına bölümüdür. Yüksek olması sorunun kolay olduğunu, düşük olması ise zor olduğunu gösterir. Sınavlarda soruların orta güçlükte olması önerilmektedir.

Bir maddenin güçlük indeksinin 0,50 olması istenir; testteki tüm maddelerin güçlüklerinin 0,50 olması tercih edilmez. Bunun yerine testin bir bölümü zor, bir bölümü kolay, bir bölümü de orta güçlükte hazırlanır. Böylece testin ortalama güçlüğü 0,50 olur. Madde Güçlük İndeksi Maddenin Değerlendirilmesi 0,29 ve altında bulunan maddeler  ZOR 0,30 ve 0,49 arasında bulunan maddeler  ORTA GÜÇLÜKTE 0,50 ve 0,69 arasında bulunan maddeler  KOLAY 0,70 ve 1,00 arasında bulunan maddeler  ÇOK KOLAY

2. Soru ayIrt edİcİlİk endeksİnİn değerlendİrİlmesİ : Sorunun kalitesini gösteren bir değerdir. Bir sorunun bilen öğrenciyle bilmeyen öğrenciyi ayırt etmesi beklenir. Soru ayırt edicilik endeksi -1,00 ile +1,00 arasında değerler alır. Negatif ayırt edicilik sorunun önemli bir kusuru olduğunu gösterir ve kullanılması önerilmemektedir.

0,40 ve daha büyük  Çok iyi madde Madde Ayırt Etme İndeksi Maddenin Değerlendirilmesi 0,40 ve daha büyük  Çok iyi madde 0,30 ve 0,39  Oldukça iyi madde. Yine de geliştirilebilir 0,20 ve 0,29  Düzeltilmesi ve geliştirilmesi gerekir 0,19 ve daha küçük  Çok zayıf madde. Mutlaka testten atılmalıdır

Soru güçlük Endeksi (p) Soru ayırt edicilik endeksi (r) Soru güçlük ve ayırt edicilik endekslerin yorumu Soru güçlük Endeksi (p) Soru ayırt edicilik endeksi (r) YORUM 0.90 dan fazla Değer yok Eğer etkili bir öğretim varsa tercih edilir 0.60-0.90 r>0.20 Tipik iyi bir madde r<0.20 Üzerinde çalışılması gereken madde p<0.60 Zor fakat ayırt edici bir madde (Eğer yüksek standartlara sahipseniz bu soru iyidir) Zor ve ayırt edici olmayan madde (Bu madde kullanılamaz)

3. ÇELDİRİCİLERİN İŞLERLİĞİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ : Sınav sorularında çeldiricilerin soruyu bilmeyenleri eşit oranda çeldirmesi beklenir. Çeldiricilerin işlerliği iyi olursa,sorunun ayırt ediciliği yükselir. Ayırt ediciliği yüksek olan sorulardan oluşan sınavın geçerliliği yüksek olur. Sınav sonuçlarına bakıldığında doğru cevaplanan seçeneğin oranı 100’den çıkarıldıktan sonra kalan sayının 4’e bölünmesi ile bulunan sayı her çeldiricinin cevaplama oranı olmalıdır(Beklenen bir sorunun yanlış yanıtlarının çeldiriciler arasında eşit dağılımıdır). Buradaki azalmalar çeldiricinin işlerliğinin olmadığını gösterir. Bu nedenle bu çeldirici yeniden düzenlenmelidir.

KSÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOKTAN SEÇMELİ SINAV SORUSU HAZIRLAMA ŞABLONU Times New Roman, 10 punto, tek aralık, sola yaslanmış Seçenekler büyük koyu, harf ve parantez ile sıralanmalıdır [A), B), C) gibi] Kök metni koyu, seçenekler normal yazılmalıdır. Sorunun zorluk derecesi şöyle hesaplanmalıdır: Bu soruyu sınıftaki öğrencilerin % 90’dan fazlası bilir (ÇOK KOLAY). Bu soruyu sınıftaki öğrencilerin % 71-90’ı bilir (KOLAY). Bu soruyu sınıftaki öğrencilerin % 31-70’i bilir (NORMAL). Bu soruyu sınıftaki öğrencilerin % 11-30’u bilir (ZOR). Bu soruyu sınıftaki öğrencilerin % 10’undan daha azı bilir (ÇOK ZOR) Bir sınavda soruların %10’u çok kolay, %20’si kolay, %40’ı normal, %20’si zor ve %10’u çok zor olmalıdır.

Çoktan Seçmelİ SorularIn Anatomİsİ Hasan K'nın oğlu Mikaile'a kalp nakli yapılması gerekmektedir, ancak sigortaları bu büyüklükteki bir ameliyatı karşılamamaktadır." Yukarıda belirtilen sorun daha çok aile hekimliğinin temel prensiplerinden hangisi ile alakalıdır? A) Sağlık hizmetlerine ulaşım B) Sağlık hizmetlerinin koordinasyonu C) Sürekli sağlık hizmeti sunma D) Kapsamlı sağlık hizmeti sunma E) Ortama uygun sağlık hizmeti sunma Soru Kökü Soru cümlesi Cevap+Çeldiriciler

Çoktan Seçmelİ Soru HazIrlamak İçİn Önerİler Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama Kontrol Listesi Evet Hayır 1 Soru kökü tek başına anlamlı mı? (Seçenekler okunmadan da yanıtlanabiliyor mu?) X 2 Soru kökünde, yanıt için gerekmeyen bilgi var mı? 3 Soru kökünde (değildir, yanlıştır vb) olumsuz ifade var mı? 4 Soruda kişisel fikir soruluyor mu? (düşünürsünüz, yaparsınız vb) 5 Seçenekler arası bilgi alanı bütünlüğü var mı? 6 Seçeneklerde gereksiz tekrarlar var mı? 7 Seçeneklerdeki sayısal değer sıralaması/ağırlığı düzenlenmiş mi? 8 Zıt seçenekler kullanılmış mı? 9 Hiçbiri-hepsi seçeneği kullanılmış mı?

Çoktan Seçmelİ Soru HazIrlamak İçİn Önerİler Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama Kontrol Listesi Evet Hayır 10 Görece uzun ifade edilmiş seçenek (doğru ya da yanlış) var mı? X 11 Etkisiz seçenek var mı? 12 Genellikle, sıklıkla, hiçbir zaman, her zaman vb. kullanılmış mı 13 Kök ve seçenekler arası gramer uyumsuzluğu var mı? 14 İstenmeyen ipucu barındırıyor mu? 15 Seçeneklerde gruplama hatası var mı?

Soru kökü tek başIna anlamlI değİl Soru kökünde olumsuz İfade yer alIyor Aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? A) Kas kasılması esnasında kasın boyu değişmiyorsa bu kasılmaya izotonik kasılma denir. B) Kas hipertrofisinde kas liflerinde miyofibrillerin sayısı hipertrofi derecesiyle orantılı olarak artar C) Kas hipertrofsinde mitokondri enzimleri % 120'den fazla artar. D) Kas hipertrofisinde fosfajen metabolik sistemin komponentleri yüzde 60-80'ne kadar artar . E) Kas hipertrofisinde glikojen deposu yüzde 50 kadar artar. National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf

Çoktan seçmeli test maddelerinde, yanıtlayandan ne beklendiği, açık, belirgin ve tamamlanmış bir soru cümlesi ile soru kökünde doğrudan ifade edilmelidir. Seçenekler kapatıldığında sorunun yanıtlanabilmesi, diğer bir deyişle konuyu bilen bir kişinin seçeneklere bakmak zorunda kalmadan soruyu yanıtlayabileceği şekilde ne sorulduğunun açıkça belirtilmiş olması gerekir. "Hangisi yanlıştır", ".. olmayan hangisidir", "Hangisi değildir", ".yapılmaması gereken nedir", " hangisi beklenmez", ". hangisi görülmez" gibi olumsuz soru cümlelerinin yer aldığı sorulara sınavlarda mümkün olduğunca yer verilmemesi uygun olacaktır. Yanlış olanın yerine doğrunun bilinip bilinmediğini ölçmek daha değerlidir; sınav sorularının gerçek yaşamdaki uygulamalar ile paralelliği açısından olumsuz kök taşıyan sorular sınavın geçerliğini zayıflatmaktadır. Bütün bunlara karşın, ölçülmek istenilen hedefi olumsuz soru köküne sahip bir soru ile İstisnai olarak, eğer sıklıkla yapılabilecek bir yanlış, kaçınılması gereken bir durum, öğrenme hedefleri içinde özellikle vurgulanıyorsa olumsuz soru kökü ile birlikte sorulabilir. Kullanılan olumsuz anlam taşıyan kelimenin altı çizilmeli, okuyan için belirgin hale getirilmelidir. Soru kökünde olumsuz ifade kullanılmak zorunda kalınmışsa seçeneklerde olumsuz ifade(ler) kullanmaktan özellikle kaçınılmalıdır.

Soru kökünde, yanit için gerekmeyen bilgi var Suyun içilebilirliğini ortaya koyan kriterlerden biri de suyun koliform organizma ihtiva etmemesidir. Bunu saptamak için bakteriyolojik analizler yapılır. Nüfusu 100.000'in üzerinde bulunan kentlerde yürürlükteki mevzuata göre, örnek alma ve muayene sıklığı ne olmalıdır? a. her gün b. 2 günde bir c. 5 günde bir d. haftada bir e. ayda bir National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

Çoktan seçmeli test maddelerinin soru kökünde sadece soruyu yanıtlamak için gerekli olan bilgiler yer almalı, yanıt için gerekli olmayan ayrıntılara yer verilmemelidir. Çoktan seçmeli soru, kök ve seçeneklerin anlamı bozulmadan ifade edilebilecek en az sözcükle yazılmalıdır. Bu örnekte, soru kökünün ilk iki cümlesi "Suyun içilebilirliğinianalizler yapılır" çıkarıldığında sorunun ölçmek istediği hedef ve soru içeriğinde hiçbir değişiklik olmayacaktır. Soru kökü "Yürürlükteki mevzuata göre, nüfusu 100.000'in üzerinde olan kentlerde, içme sularının analiz sıklığı nedir?" biçiminde düzenlendiğinde, soru en yalın haliyle aynı hedefi ölçme amacına hizmet edebilir.

Soruda kİşİsel fİkİr soruluyor Dilusyon konsantrasyon testinde bir hasta idrarını konsantre edemiyorsa aşağıdaki mekanizmaların hangisinde bozukluk beklersiniz? a- zıt akım değiştirici ve çoğaltıcı b- sodyum geri emilimi c- üre atılımı d- amonyak sentezi e- potasyum sağlanması National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

Çoktan seçmeli test maddesinin soru kökünde kişisel fikir ve tercihi soracak şekilde gerçek özne kullanılmamalı, soru cümlesi edilgen yapıda olmalı ve sözde özne kullanılmalıdır. Bu soruda kişisel fikir sorulması nedeniyle verilecek her yanıt doğru kabul edilmek zorundadır. Soru kökünün şu şekilde değiştirilmesi uygun olacaktır: "Dilusyon konsantrasyon testinde bir hasta idrarını konsantre edemiyorsa aşağıdaki mekanizmaların hangisinde bozukluk beklenir?"

Seçeneklerde gereksİz tekrarlar var 24 saatlik idrar miktarı hangi düzeye düşen hasta anürik olarak değerlendirilir? a. 10 cc nin altına b. 30 cc nin altına c. 100 cc nin altına d. 300 cc nin altına e. 500 cc nin altına 24 saatlik idrar miktarı kaç cc altına düşerse hasta, anürik olarak değerlendirilir? a. 10 b. 30 c. 100 d. 300 e. 500 Aynı sözcüğün seçeneklerde tekrar edilmemesine özen gösterilmeli, soru kökünde olduğu gibi seçeneklerin de en az sözcükle ifade edilmesine dikkat edilmelidir. Her seçenekte kullanılan sözcüğün soru köküne yerleştirilmesiyle seçeneklerde tekrar eden kullanımlar engellenebilir. National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

Seçeneklerdekİ sayIsal değer sIralamasI / ağIrlIğI sorunlu Erişkinlerde ortalama total serebral kan akımı ne kadardır? a. 50ml/100gr/dakika b. 500ml/100gr/dakika c. 5ml/100gr/dakika d. 150ml/100gr/dakika e. 15ml/100gr/dakika Erişkinlerde ortalama total serebral kan akımı 100 gr/dakika için kaç mililitredir ? a. 5 b. 15 c. 50 d. 150 e. 500 Sayısal bir değerin bilinmesi/bulunması beklenen çoktan seçmeli test maddelerinde seçeneklerde yer alan sayısal değerler büyükten küçüğe ya da tam tersi şekilde sıralanmalıdır. Böyle bir sıralama sorunun yanıtını bilen kişinin doğru seçeneği bulması için harcaması gereken zamanı en aza indirecektir. National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

ZIt seçenekler kullanIlmIş HIV için yanlışı işaretleyiniz. a. Retroviridae ailesi üyesidir b. Zarflı virustur c. RNA virusudur d. pH 2 asitlerle inaktive olur e. Zarfsız virustur Çoktan seçmeli bir sorunun seçenekleri arasında (başka seçeneği dikkate almayı gerektirmeyen, başka alternatifi olmayan) doğru yanıtın tam karşıtı-zıttı seçeneğin yer alması diğer seçenekleri etkisiz hale getireceğinden kullanılmamalıdır. National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

Hİçbİrİ-hepsİ seçeneğİ kullanIlmIş Yanıt anahtarını bu ifadelerin herhangi birinin bulunduğu seçeneğin oluşturduğu durumda iki seçeneğin doğru ya da iki seçeneğin yanlış olduğunu bilen bir kişi, diğer seçenekleri değerlendirmeye gerek duymadan "hepsi" ya da "hiçbiri" seçeneklerini doğru yanıt olarak seçecektir. "Hepsi"nin doğru yanıt olarak değil de bir çeldirici olarak kullanılması durumunda da tek bir seçeneğin yanlış olduğunu bilmek, "hepsi" seçeneğini elemeye yetecektir..

Çoktan seçmeli test maddelerinde "Hepsi" ya da "Hiçbiri" seçeneklerinin doğru yanıt ya da çeldirici olarak kullanılmaması gerekir. Yanıt anahtarını bu ifadelerin herhangi birinin bulunduğu seçeneğin oluşturduğu durumda iki seçeneğin doğru ya da iki seçeneğin yanlış olduğunu bilen bir kişi, diğer seçenekleri değerlendirmeye gerek duymadan "hepsi" ya da "hiçbiri" seçeneklerini doğru yanıt olarak seçecektir. "Hepsi"nin doğru yanıt olarak değil de bir çeldirici olarak kullanılması durumunda da tek bir seçeneğin yanlış olduğunu bilmek, "hepsi" seçeneğini elemeye yetecektir. "Hiçbiri"nin çeldirici olarak kullanıldığı durumda seçeneklerin değerlendirilmesi için mantıksal bir ipucu söz konusu değildir, ancak genel olarak bu tür ifadeler yerine doğru yanıta alternatif oluşturabilecek nitelikteki çeldiricilerin kullanılması önerilmektedir.

Görece uzun İfade edİlmİş seçenek (doğru ya da yanlIş) Basınçlı pnömotoraks tedavisinde aşağıdaki yöntemlerden hangisi uygulanır? a. perikardiosentez b. segmanter rezeksiyon c. hastanın öksürtülmesi d. medioklavikuler çizgi üzerinde, 2. veya 3. interkostal aralıktan su altı drenajı Çoktan seçmeli test maddesinde seçeneklerin tümü hemen hemen aynı uzunlukta ve benzer nitelikte olmalı, yanıt anahtarını oluşturan seçeneğin çeldiricilerden daha uzun, daha özenli ve ayrıntılı olmamasına dikkat edilmelidir. Soru hazırlayanlar yanıt anahtarını oluşturan seçenekle ilgili daha özenli ve ayrıntılı ifadeler kullanma eğilimindedir. Doğruya gösterilen bu özen diğer çeldiriciler için gösterilmediğinde aradaki ifade ve nitelik farkı çeldiricilerin sorunun ölçme gücüne olan katkısını zayıflatacaktır. National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

Etkİsİz seçenek İçerİyor Çocukluk çağı gelişim destek programı kaç yaşına kadar sürdürülür? 1 yaş 3 yaş 5 yaş 7 yaş ömür boyu Çoktan seçmeli soruların seçeneklerinde, sorunun yanıtı olmadığı çok açık veya diğer seçenekler yanında anlamsız kalan/görünen ve öğrenci tarafından seçilmeyeceği açık olan ifadeler seçenek olarak kullanılmamalıdır. National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

Mutlak / muğlak İfade(ler) kullanIlmIş (genellİkle, sIklIkla, hİçbİr zaman vb) Soru kökü ve özellikle seçeneklerinde genellikle, yaygın olarak, sıklıkla, nadiren, ara sıra, her zaman, hiçbir zaman gibi belirsizlik ve kesinlik ifade eden sözcüklerin kullanılmaması gerekir. Çoktan seçmeli test maddelerinin soru kökü ve özellikle seçeneklerinde genellikle, yaygın olarak, sıklıkla, nadiren, ara sıra, her zaman, hiçbir zaman gibi belirsizlik ve kesinlik ifade eden sözcüklerin kullanılmaması gerekir. Soru hazırlayanlar ve soruları yanıtlayanlar için bu tür sözcüklerin nasıl bir sıklık ifade ettiği ile ilgili çok farklı sonuçlar elde edilmiştir. Kesinlik ifade eden "hiçbir zaman" ya da "her zaman" gibi sözcüklere ait değerler arasında büyük farklılıklar saptanmamıştır; ancak mutlak kesinlik bildirmesi nedeniyle soruyu yanıtlayanlar tarafından bu tür sözcüklerin yer aldığı seçeneklerin doğru olma olasılıklarının zayıf olduğu tahmin edilebilir.

Kök ve seçenekler arasI anlam/gramer uyumsuzluğu var Aşağıdakilerden hangisi trigeminal nevralji tanımı için doğrudur? a. beşinci kraniyal sinir dağılım alanında ani, şiddetli ve kısa süreli ağrılar b. ağrı nazofarenks, larinks, iç kulak ve dilin 1/3 arka kısmına yayılır c. akut atak tedavisinde NSAE ilaçlar kullanılır d. ağrı sırasında ağrıyan taraftaki gözün kızarması, gözyaşı akması gibi otonomik belirtiler görülür e. tek tedavi şekli cerrahidir Bu örnekte soru kökü "tanım"a uygun ifadeyi sormaktadır; ancak b, c, d, e seçenekleri "tanımlama" ifadeleri olmaktan çok trigeminal nevraljinin değişik özelliklerini ifade etmektedir. Bu durumda yanıtlayan kişi doğru seçeneği bilmiyor olsa bile yanıtın "a" seçeneği olması gerektiğini tahmin edebilir ve diğer dört seçenek işlevsiz kalabilir. National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

İstenmeyen İpucu barIndIrIyor Testteki her madde, başka maddelerin cevaplandırılmasında ipucu olmayacak bağımsız bir problemi içermelidir.

Seçeneklerde gruplama hatasI var Bebeklerde günlük ağırlık artışı kaç gram olmalıdır? a. ilk hafta 1-2gr/gün b. ilk üç ayda 5-10 gr/ay c. ilk üç ayda 10-15 gr/ay d. ilk üç ayda 15-20 gr/ay e. ilk üç ayda 20-25 gr/ay National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf