MOTOR GELİŞİM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

TED KAYSERİ KOLEJİ OKUL ÖNCESİ BÖLÜMÜ “ŞUBAT AYI BÜLTEN”
TED KAYSERİ KOLEJİ OKUL ÖNCESİ BÖLÜMÜ “OCAK AYI BÜLTEN”
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
TED KAYSERİ KOLEJİ OKUL ÖNCESİ BÖLÜMÜ “NİSAN AYI BÜLTEN”
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
“Çocuğunuzun Yaşam Kalitesini Yükseltin”
Aylık Çocukların Gelişim Özellikleri
PSİKOMOTOR GELİŞİM Yrd.Doç.Dr. Serkan HAZAR.
TED KAYSERİ KOLEJİ OKUL ÖNCESİ BÖLÜMÜ “MART AYI BÜLTEN”
Eğitimin Psikolojik Temelleri
MUSTAFA ABAK Özel Eğitim Öğretmeni
Gelişime Giriş.
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Motor Gelişim.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
PSİKOMOTOR AKTİVİTELER
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Oyunun Özellikleri ve Önemi
ÇOCUK ANTRENMANINDA TEMEL HAREKET EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
KUVVET YETENEĞİNİN GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
Birinci Sınıf Çocuklarının Gelişim Özellikleri Fiziksel Özellikleri En az iki kaynaktan edindiği bilgileri kullanarak yeniden anlam kurmaktır. Fiziksel.
PSİKOMOTOR GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
1-3 DÖNEMİ BÜYÜME VE GELİŞME
GELİŞİMİN KRİTİK DÖNEMLERİ ve
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
OKULUN TOPLUMLA İŞBİRLİĞİ SÜRECİ
GÖRME ENGELLİLER.
ÇOCUKLARIN DUYUSAL GELİŞİMİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
Kuvvet Antrenmanları -Giriş-.
ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
MOTOR GELİŞİM (BÜYÜK VE KÜÇÜK KASLARIN MOTOR GELİŞİMİ) Çocukta Motor gelişimi Psiko-motor gelişim, fiziksel büyüme ve merkezi sinir sisteminin gelişimine.
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
HAZIRLAYANLAR ESMANUR ÖZDEMİR EDA AKKUŞ NURSEMA YALÇIN
OKUL ÖNCESİ UYUM PROGRAMI
HAREKET EĞİTİMİ Temel hareket becerileri ve
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Okul öncesİ dönemde müzİk İle Öğretİm
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
BEDENSEL VE DEVİNSEL GELİŞİM
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
BİREYSEL FARKLILIKLAR
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
Kültürel Tarihsel Kuram
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
Spor hareketleri dönemi
TEMEL HAREKETLER DÖNEMİ
GELİŞİM.
BECERİ ÖĞRENİMİ.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI. PLAN Bir düşünceyi, bir işi ve tasarıyı sonuçlandırmak için önceden belirtilen hususların çizgi resim ve ya yazıyla gösterilmesidir.
Sunum transkripti:

MOTOR GELİŞİM

Motor gelişim Fiziksel büyüme ve merkezi sinir sisteminin gelişimine paralel olarak organizmanın isteme bağlı hareketlilik kazanması olarak tanımlanır. Motor gelişim farklı değişikliklere uğrasa da bireyin tüm yaşamı boyunca devam eden bir süreçtir. Motor gelişim, düzenli bir sıra izler. gelişim ve merkezi sinir gelişiminin

Gelişimin Yönü

Büyüme hızı

Farklılaşma ve Bütünleşme

Kritik dönem kavramı

Bireysel farklılıklar

Beden ölçüleri

Filogeni ve ontogeni

Büyük kas motor becerileri, aynı zamanda ‘kaba motor beceriler’ veya ‘geniş kasların kullanılması’ diye de anılmaktadır. Emekleme, ayakta durma, yürüme, koşma, salınım, dönme, yuvarlanma, zıplama, denge gibi hareketler üzerindeki kontrolü anlatmak için kullanılmaktadır. Küçük kas motor gelişimi ise; aynı zamanda ‘ince devinimsel beceriler’ olarak da adlandırılabilmektedir. Eli ve ayağı kullanma becerileri ile nesne becerilerini kapsar. Tutma, kavrama, yazma, yırtma, çizme, yapıştırma, kesme gibi beceriler örnek olarak gösterilebilir.

İnsanın gelişimi, sürekli olmakla birlikte bu sürekliliğin hızı her yaşta aynı değildir. Örneğin döllenmeden doğuma kadar olan evrede çok hızlı bir büyüme süreci yaşanır. Her gelişim evresi, diğer evrelerden farklı bir hızda gelişir ve insanın değişik yaşlarını kapsar. Çocuk için yaptığı her motor hareket, sözsüz iletişim anlamındadır. Fiziksel gelişim, motor gelişim ile paralel gitmektedir ve birbirinden ayrı düşünülemez.. motor gelişimin sağlıklı olması, fiziksel gelişiminin yanı sıra zihinsel, duygusal ve sosyal gelişimlerine de önemli katkı sağlar.

Motor Gelişimi Etkileyen Faktörler

PSİKOMOTOR YETENEKLER Psikomotor beceriler, bir işin yapılması sırasında kullanılan bilinçli zihinsel etkinliğin yönlendirdiği koordineli kas etkinlikleridir. Örneğin el yazısı yazma, daktilo yazma, piyano çalma birer psikomotor beceridir. Motor yetenek, vücudun bir ya da birden fazla organının katıldığı kas hareketi ya da işlemidir. Psikomotor öğrenme, çocuğun doğumundan sonra psikomotor yeteneklerin gelişmesine bağlı kalarak ve yaşı ilerledikçe hızlanarak devam eder. Doğumdan sonra psikomotor yetenekler hızla gelişir. Psikomotor öğrenme, bu yeteneklerin gelişmesine bağlıdır. Bu psikomotor yetenekler şunlardır: Dikkat, kuvvet, denge, tepki hızı, eş güdüm ve esneklik.

2.Kuvvet bir direnci yenebilme, karşı koyabilme becerisi olarak da tanımlanabilir. Motor davranışlarda kas ve sinir sisteminin gelişmesi önemli bir yer tutar. Kemiklerde ve iç organlardaki büyüme doğrultusunda kaslar, merkezi sinir sisteminin direktifleri ile istenilen davranışı yapar. Çocuklarda kas kuvvetinin yoğunlaşması yaşa, cinsiyete, olgunlaşma düzeyine, daha önceki fiziksel etkinlik aşamalarına ve bedensel ölçülere bağlıdır. 1. Dikkat . kelime anlamı ile ‘duygularla düşünceyi, bir olay ve bir nesne üzerinde toplama’ olarak tanımlanır.

3. Denge belli bir yerde bir hareketi veya pozisyonu sürdürme durumunu devam ettirme olarak tanımlanabilir. İlk önemli denge biçimleri, oturma ve ayakta durabilmedir. Vücut kısımlarını, vücudun ağırlık merkezine göre etkili olarak kullanmayı öğrenecektir. Denge; yürüme, koşma ve atlama becerilerinin kazanılmasında da çok önemli bir faktördür 4. Tepki Hızı İnsanların duyu organlarını harekete geçiren ve insanda bir tepkiye yol açan iç ve dış durum değişikliğine uyarıcı; dışarıdan ya da içeriden gelen uyarıcılara karşı organizmanın gösterdiği davranış tepki olarak tanımlanır. 5. Eş güdüm (Koordinasyon) belli bir amaca ulaşmak için; bilinçli motor hareketlerin devamlılığı, ahenkli ve uyumlu çalışması olarak tanımlanabilir. Psikomotor öğrenmenin pek çoğu birden fazla organların çalışmasını gerektirir. En yalın bir davranışta bile göz, el, kol veya ayak, gövde ile ayağın veya iki elin bir düzen içinde çalışması oldukça zordur. 6. Esneklik Vücudun gerektiği zaman öne, yana, geriye ve istenen yönlere eğilmesi; yani esnek olması gereklidir. Gövdenin, bacakların yeterli esnekliğe sahip olmadığı zamanlarda psikomotor davranışları öğrenmek mümkün değildir.

ETKİNLİK PLANI FORMATI MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2012) ETKİNLİK PLANI FORMATI (Etkinlik Adı) :Kaç değişik şekilde yürüyebilirim Etkinlik Türü : Hareketli (Uygulama Şekli) Yaş Grubu : 5 yaş Ay KAZANIMLAR VE GÖSTERGELER Dil gelişimi Kazanım 5. Dili iletişim amacıyla kullanır Göstergeler: sohbete katılır Motor gelişim Kazanım 1:yer değiştirme hareketleri yapar Göstergeler: yönergeler doğrultusunda yürür. Çift ayak şıçrayarak belirli mesafeye ilerler Tek ayak sıçrayarak belirli mesafe ilerler Kazanım 5: Müzik ve ritim eşliğinde hareket eder Göstergeler: Müzik ve ritim eşliğinde çeşitli hareketleri ardı ardına yapar Sosyal-duygusal gelişim Kazanım 7: Bir işi ya da görevi başarmak için kendini güdüler Göstergeler: Başladığı işi zamanında bitirmek için çaba gösterir Kazanım10: Sorumluluklarını yerine getirir Göstergeler: Üstlendiği sorumluluğu yerine getirir Bilişsel alan Kazanım 1: Nesne/durum/olaya dikkatini verir Göstergeler: Dikkat edilmesi gereken nesne/durum/olaya odaklanır     ÖĞRENME SÜRECİ Çocuklarla birlikte daire şeklinde oturun. Daha önceden birlikte hazırladığınız kartları inceleyin İnceleme sırasında hareketlerdeki benzerlik ve farklılıklara dikkatlerini çekin. ‘’kaç değişik şekilde yürüyebilirim?’’ sorusunu yönelterek çocukların ürettikleri yürüyüş şekillerini deneyerek göstermelerine yardımcı olun   MATERYALLER İnsan ve hayvanların değişik yürüyüşlerini içeren resim kartları SÖZCÜKLER - KAVRAMLAR Tek, çift, ileri, geri

DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR   DEĞERLENDİRME Yaptığımız yürüyüşlerinden hangisi en çok dikkatinizi çekti? Bu yürüyüşlerden en çok hangisinde zorlandınız? Hayvan yürüyüşlerinden en çok hangisini sevdiniz, neden? Kullandığımız hayvanlardan günlük hayatta en çok hangileriyle karşılaşıyorsunuz?   AİLE KATILIMI Aileler çocuklarıyla birlikte bu oyunu evlerinin bahçelerinde oynayabilirler. Açık havada oynanması çocuklar için daha zevkli hale gelir   DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR Öğrenme sürecine çocuğun etkin katılımını sağlayacak ipuçları verilir. Oyun hakkında bilgi verilir.   UYARLAMA Sınıfta özel gereksinimli çocuk bulunduğunda etkinliğin materyal, yöntem, teknik ve öğrenme sürecinde yapılacak olan düzenlemelere dikkat edilmelidir.

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI (2012) ETKİNLİK PLANI FORMATI (Etkinlik Adı) :Kurdele bağlama-çözme Etkinlik Türü : Hareketli (Uygulama Şekli) Yaş Grubu : 5 yaş Ay KAZANIMLAR VE GÖSTERGELER Dil gelişimi Kazanım 7:Dinlediklerinin/izlediklerinin anlamını kavrar Göstergeler: Sözel yönergeleri yerine getirir Motor gelişim Kazanım 1:yer değiştirme hareketleri yapar Göstergeler: göstergeler doğrultusunda koşar. Kazanım 4: Küçük kas kullanımını gerektiren hareketler yapar Göstergeler: Nesneleri değişik malzemelerle bağlar Sosyal-duygusal gelişim Kazanım 7: Bir işi ya da görevi başarmak için kendini güdüler Göstergeler: Başladığı işi zamanında bitirmek için çaba gösterir Kazanım10: Sorumluluklarını yerine getirir Göstergeler: Üstlendiği sorumluluğu yerine getirir Bilişsel alan Kazanım 1: Nesne/durum/olaya dikkatini verir Göstergeler: Dikkat edilmesi gereken nesne/durum/olaya odaklanır   ÖĞRENME SÜRECİ Oyuncular 2 gruba ayrılır. Önde bulunan oyunculara 15-20 cm uzunluğunda bir kurdele verilir. Her grubun 8 – 10 adım karşılarına bir arkadaşları konur. Öğretmenin işareti ile ilk sıradaki oyuncular koşarak kurdeleyi arkadaşının koluna bağlarlar ve geriye döner.2’nci avucuna vurup yerine otururlar. 2’nci oyuncuda işareti alınca koşar ve bağlanan kurdeleyi çözer, 3’ncü arkadaşına verir. Yarışma bu şekilde son oyuncuya kadar sürer. Oyun sonunda kurdeleyi çabuk bağlayıp çözen grup kazanır   DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR Oyunun oynanışı hakkında çocuklara bilgi verilir.

  AİLE KATILIMI Aileler ayakkabılarını bağlama, düğmelerini ilikleme sorumluluğunu çocuklarına verebilirler   DEĞERLENDİRME Etkinliğimizin adı neydi? Etkinliğimizde kaç tane kurdele kullandık? Kurdelelerin rengini hatırlıyor musunuz? Bunlar nelerdi? Kurdele bağlarken ve çözerken ne hissettiniz?   MATERYALLER Kurdele (farklı renkte) SÖZCÜKLER - KAVRAMLAR Kurdele bağlama- çözme   UYARLAMA Sınıfta özel gereksinimli çocuk bulunduğunda etkinliğin materyal, yöntem, teknik ve öğrenme sürecinde yapılacak olan düzenlemelere dikkat edilmelidir.

SINIFIMIZIN OLMAZSA OLMAZLARI HAZIRLAYANLAR SINIFIMIZIN OLMAZSA OLMAZLARI MERAL ESEN ESRA DİRLİK ROZERİN KAYA