DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
Advertisements

EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE BEP
ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
ÖZEL EĞİTİM VE ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI VE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ VE GÖREVLERİ
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Çoğunluktan farklı ve özel gereksinimli çocuklara sunulan, üstün özellikleri olanları yetenekleri doğrultusunda kapasitelerinin en üst.
Patnos Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Hizmetleri Bölüm Başkanlığı KAYNAŞTIRMA BEP.
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ÖZEL EĞİTİM HİZMET İÇİ EĞİTİM PROGRAMI
KONU BAŞLIKLARI Özel eğitimin tanımı ve önemi
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
TAHSİN TEMİZER SİLVAN R.A.M. MÜDÜRÜ
ZİHİNSEL YETERSİZLİK Zihinsel işlevler ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerinde anlamlı sınırlılıklar görülen yetersizlik durumudur
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
ÖZEL EĞİTİM SINIFI VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Özel eğitime ilişkin devlet ve akademisyenler tarafından yapılan çeşitli tanımlar mevcuttur. Özel eğitime ilişkin M.E.B. tarafından.
TANILAMA.
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
OKUL ÖNCESİNDE KAYNAŞTIRMA PROGRAMLARI
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
Engelli Bireylerin Eğitimi Yasası (Individuals with Disabilities Education Act-IDEA)-(1990)
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Özel Gereksinimli Çocuklar
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
  Özel eğitim gerektiren bireylerin, Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda, genel ve meslekî eğitim görme haklarını kullanabilmelerini.
BE BEP NEDİR ?.
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLAR
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ GEÇİŞ HİZMETLERİ PLANI Geçiş, bir eğitim programından bir diğer programa geçme sürecidir. Geçiş süreci öğrencinin var olan eğitim yaşantısından.
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
Sunum transkripti:

DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU MSÖ405 ÖZEL EĞİTİM DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU

DERSİN İÇERİĞİ ÜNİTE I: ÖZEL EĞİTİM ÜNİTE II: ÖZEL EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME ÜNİTE III: BEP HAZIRLAMA ve ÖĞRETİMİN BİREYSELLEŞTİRİLMESİ ÜNİTE IV: KAYNAŞTIRMA ve DESTEK ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ ÜNİTE V: AİLE EĞİTİMİ ÜNİTE VI: ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE VII: İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE VIII: GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE IX: FİZİKSEL YETERSİZLİĞİ/SÜREĞEN HASTALIĞI OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE X: DİL VE KONUŞMA BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE XI: ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE XII: DUYGU DAVRANIŞ BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE XIII: OTİSTİK BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE XIV: ÇOKLU YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER ÜNİTE XV: ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

ÜNİTE XIV: ÇOKLU YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER Çoklu Yetersizlik Nedir? Çoklu Yetersizliği Olan Öğrencilerin Yaygınlığı Çoklu Yetersizliğin Nedenleri Çoklu Yetersizliği Olan Öğrencilerin Özellikleri Çoklu Yetersizliği olan Öğr. Değerlendirilmesindeki Roller Çoklu Yetersizliği Olan Öğrenciler Nasıl Eğitim Alabilirler? Çoklu Yetersizliği Olan Öğrencilerin Eğitimlerinde Stratejiler Çoklu Yetersizliği Olan Öğrencilerin Eğitiminde Yaklaşımlar Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Giriş Çoklu yetersizliği olan öğr., gereksinimleri ve özelliklerinin daha çok farklılaşması nedeniyle, engel grupları içerisinde en az konuşulan grup Ağır ve çok ağır düzeydeki zihin engelli öğr., işitme veya görme gibi ek olarak en az bir farklı engele birlikte sahip olan öğrenciler; Genelde bu yetersizlikler arasında otizm, zihin engellilik, iletişim yetersizlikleri, görme ve işitme kayıpları, bedensel yetersizlikler, travmatik beyin zedelenmesi, duygusal ve davranışsal yönden kabul edilen sınırın dışında olma, sağlıkla ilgili sürekli yetersizlik/ süreğen hastalıklara sahip olma Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Tanım Zihinsel fonksiyonlarla bağlantılı çevrenin günlük isteklerine uyum sağlamada önemli derecede geriliği olanlar, “Fiziksel, zihinsel ya da duygusal problemlerinin yoğunluğundan dolayı, toplumsal, psikolojik, tıbbi ve eğitsel özel destek hizmetlere gereksinimi bulunan çocuklardır” şeklinde tanımlanmaktadır. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği (2006) Çok ağır düzeyde zihinsel yetersizliği olan birey, “bireyin zihinsel yetersizliği yanında başka yetersizlikleri bulunması nedeniyle öz bakım, günlük yaşam ve temel akademik becerileri kazanamaması nedeniyle yaşam boyu bakım ve gözetime ihtiyacı olan birey” olarak tanımlanmaktadır. MEB. Eğitim Uygulama Okulu Eğitim Programına (2002) göre, ağır ve çoklu yetersizlik; “bireyin ciddi biçimde konuşma ve dil gelişimi güçlüğü, sosyal, duygusal veya davranış problemleri ile temel öz bakım becerilerini öğrenmesinde ortaya çıkan gecikme durumudur”. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Çoklu Yetersizliği Olan Öğrencilerin Yaygınlığı Okul çağı çocukların nüfusuna göre % .1 ile %1 arasında değişmektedir ve çok engellilerin özel gereksinimli çocukların toplam nüfusu içerisindeki oranının %2 olduğu tahmin edilmektedir (ABD). Ülkemizde bu çocukların sayısının henüz gerçek olarak bilinmemesine karşın her 1000 çocuktan 3 veya daha azının ağır ve çok engelli olduğu kestirilmektedir. Çok engelli olan çocukların çoğunun; eğitimden dışlanmış olmaları, evde ve kurumlarda bulunmaları nedeniyle gerçek sayıları bilinmiyor Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Çoklu Yetersizliğin Nedenleri Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Çoklu Yetersizliği Olan Öğrencilerin Özellikleri Sınırlı konuşma ve iletişim, Temel fiziksel hareketlerde zorluk, Kullanamamadan dolayı becerileri çabucak unutma eğilimi, Bir öğrenme durumunu benzeri bir duruma uygulama ile ilgili becerilerde yani genellemelerde güçlükler, Yaşamla ilgili etkinliklerin büyük çoğunluğunda (ev yaşamı, boş zaman, sosyal toplum içinde yaşam ve mesleki yaşamla ilgili) özel desteğe ihtiyaç duymaları, Birçok tıbbi problemlere sahip olma, Ancak, çoklu ekip yaklaşımı ile öğrencilerin ihtiyaçlarına cevap verebilme (aileler, eğitim uzmanları, tıbbi uzmanlar ve diğerler örneğin sosyal hizmet uzmanları), Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Devam… Bunlara uygulanacak eğitim programının dört temel alanı içermesi (günlük yaşam, boş zaman, sosyal ve mesleki yaşam), Program içeriğinin bu çocukların beceri kazandırıcı ve bunları günlük yaşamda kullanabilecek işlevsellikte olması, Öğretim etkinliklerinin, iletişim, işlevsel becerilerin gelişimi, yaşa uygun sosyal becerilerin öğretim alanlarını kapsamalıdır. Sınıf düzenlemelerinin öğr. tıbbi, özel beslenme ve özel olarak hazırlanmış araç ve gereçlerin uygulanmasına olanak tanıması, (bilgisayar programları, tekerlekli sandalyeler, yazı aletleri, başlıklar, mengeneler, özel hazırlanmış tutacaklar, iletişim için özel yapılmış masalar). Mesleki beceriler açısından özel araç ve gereçlere duyulan gereksinim düşünülmelidir. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Devam… Bilişsel özellikleri Akademik özellikleri, İletişim becerileri, Sözel dil gelişimi, Matematik, Sosyal duygusal dil gelişimi, Davranışsal özellikleri, Motor gelişim, Yıkıcı davranışlar, Davranış ve genel eğitim ortamı Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Yardım için; Bu öğrenciler, öğrendiklerini farklı insanlar üzerinde veya ortamlarda kullanmada veya öğrendiklerini uygulamada güçlükler yaşayabilmektedir. Bu problemleri belirtmek ve bu olumsuzlukları en aza indirmek için; Becerileri küçük adımlara bölerek öğretmek, Bir harfin nasıl yazılacağını göstermek için öğrencinin elinden tutarak fiziksel yardımla, göstererek, sözel ipuçları vererek veya model olma gibi yardımlar sağlama, Doğru bir tepki ile karşılaşıldığı zaman öğrenci hemen ödüllendirilmeli, Öğrendiklerini çok defa farklı ortamlarda ve farklı zamanlarda tekrar ettirmek ve becerilerini kullanabilmeleri için fırsat vermek. Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Değerlendirme Öğretim için değerlendirme (alternatif yollar), Standart değerlendirme (yapay ortamlar, bilişsel ve dil güçlükleri, neden-sonuç ilişkisi ?) Değerlendirmenin otantik formları Birey temelli yaklaşım (güçlü zayıf yönleri, neyi öğrenmesi gerekir, öğrencinin ilgi ve özellikleri, gözleme dayalı veriler) Fonksiyonel ve ekolojik (çevresel) değerlendirme (öğr.nin yazılı-görsel notları, video ve dijital kayıtlar, çevrenin istekleri, öğr.nin performansı, beceri analizi, öğr. portfolyosu ) Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Çoklu Yetersizliği Olan Öğrencilerin Eğitimi Erken çocukluk İlköğretim ve ortaöğretim İlköğretim sonrası eğitim Yarı-zamanlı katılım Bütünleştirme/kaynaştırma uygulamaları Geçiş programları Kontrollü iş ve meslek edinimi Toplum temelli öğretim Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Çoklu Yetersizliği Olan Öğrencilerin Eğitimlerinde Stratejiler Anlamlı ve bireyselleştirilmiş eğitim programı (anlamlı bireyselleştirilmiş program, programı anlamlı hale getirme), İşbirliğine dayalı yaklaşımlar (aktif aile katılımı, ekibin işbirliği) Olumlu (pozitif) davranış teknikleri (Olumlu Davr. Destek planı/ ODD) Bütünleştirme/kaynaştırma eğitimi Ailelerin algılamaları Kültürel faktörler Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU

Çoklu Yetersizliği Olan Öğrencilerin Eğitiminde Yaklaşımlar Bütün öğrenciler için akademik performans İlgili hizmetlerin birleşimi Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU