Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü Diskalkuli
Zihinsel Hastalıklar Tanı Ölçütleri Başvuru Kitabı’nda özel öğrenme güçlükleri dört grupta ele alınmaktadır. Okuma bozukluğu (disleksi), Matematik öğrenme bozukluğu (diskalkuli), Yazılı anlatım bozukluğu (disgrafi) ve başka türde adlandırılamayan öğrenme bozukluklarıdır.
Matematik öğrenme bozukluğu olan öğrenciler; Rakamları, basit işlemleri, problemleri anlamada ve problemlerle ilgili sezgide bulunmada güçlük çekerler. Doğru yöntemi kullanıp doğru yanıtı verseler bile soruları, kendilerine güvenmeden, mekanik olarak yanıtlamaktadırlar. Matematiksel ilişkileri kurma, kavrama ve hesaplamada, sayısal sembolleri tanıma, kullanma ve yazmada açığa çıkan bozukluk ya da yetersizliktir.
Matematik öğrenme bozukluğu kavramı ilk olarak 1970’li yıllarda birkaç bilim adamı tarafından tanıtılmıştır. 1970’li yıllar ve öncesinde matematik öğrenme bozukluğu olan çocuklara yönelik matematik öğretimi yapılmamış ve onlara uygun özel ortamlar oluşturulamamıştır. Günümüzde ise matematik öğrenme bozukluğu, özel eğitimin ilgilendiği en önemli konular arasındaki yerini almıştır. Yapılan araştırmalara göre okul çağı çocuklarının %3-%8’i matematik öğrenme bozukluğuna sahip olabilir.
Matematik Öğrenme Bozukluğu’nun nedeni nedir? Genetik aktarımla bağlantılı veya gelişimsel olabilir. Hangi durumda olursa olsun kaynağının nörolojik olduğu görülmektedir. Beynin bazı bölümlerindeki lezyon adı verilen bir takım fonksiyon yetersizlikleri, matematiğin bazı kavram ve becerilerini öğrenmede zorluk yaşanmasına neden olmaktadır.
Yapılan birçok çalışma matematik öğrenme bozukluğu ile diğer öğrenme ve psikolojik bozuklukları arasındaki ilişkiyi araştırmaya yöneliktir. Bir araştırma sonucunda matematik öğrenme bozukluğu olan çocukların %17’sinin okuma bozukluğu ve %26’sının hiperaktif olduğu saptanmıştır. Okuma bozukluğu tanısı olan öğrencilerin aynı zamanda matematik dersini anlamada zorlandıkları gözlemlenmiştir. Eğitim psikologlarından bazıları düşük zekâ seviyesinin matematik öğrenme bozukluğunu güçlendirdiğine inanmaktadır. Bütün bu sebeplerden dolayı matematik öğrenme bozukluğu olduğu düşünülen öğrencilere bağımsız tanı koymak neredeyse imkânsızdır.
Matematik Öğrenme Bozukluğu’nu nasıl teşhis ederiz? Matematiksel işlemler açısından yaşıtlarından en az 2 yıl geride olma Sayının büyüklüğünü anlamada zorluk (7 mi büyük 8 mi?) Sayma stratejilerinde ilkel yöntemlerin kullanılması (İşlemlerde sürekli on parmak kullanma) Problem çözmede ilk aşamalarda olma Gün, hafta, ay, mevsimler vb. kavramları anlamada güçlük çekme Para üstü verirken şaşırma
Calculation ve Number Processing Battery Kategori Açıklama Soru sayısı Sözel sayma Sözel ritmik sayma, rakam okuma, yazı okuma 3 Noktaları sayma Düzenli noktalar, dağınık noktalar, orta çoklukta gruplanabilir noktalar, dağınık çokluklar, doğrusal dizilim şeklindeki noktaları sayma 5 Dönüştürme Sözelden rakama, rakamdan yazıya, rakam okuma, söyleneni rakamla yazma, yazıdan rakama dönüştürme 7 Aritmetik semboller =, X, -, + sembollerini okuma ve yazma 2 Sayıları karşılaştırma Rakamla yazılan iki sayıyı, yazıyla yazılmış iki sayıyı karşılaştırma Zihinden hesaplama Söylenen sayıları toplama, rakamla yazılı verilen sayıları toplama
3 10
Matematik Öğrenme Bozukluğu olan çocuklara nasıl yardımcı olabiliriz? RAM desteği almak Tıp fakültelerinin noröloji bölümlerine başvurmak Kaygı durumunu engellemek Aileye rehberlik yapmak Bu konuya özgü bilgisayar oyunlarını edinmek Beş duyuya hitap eden farklı türlerde etkinlikler yapmak Tekrarlar yaparak becerilerin kalıcılığını sağlamak