Ses eğitimine ilişkin fonksiyonlar İnsan sesi Ses eğitimine ilişkin fonksiyonlar
Ses Eğitimi Ses eğitimi; konuşma, şarkı söyleme ve şan gibi alt basamakları içeren disiplinler arası bir özel eğitim alanıdır.
Bireylere konuşurken ve şarkı söylerken anatomik ve fizyolojik yapılara uygun bir şekilde seslerini kullanabilmeleri için gerekli davranışların kazandırıldığı bir eğitim niteliğindedir.
Diğer taraftan konuşma eğitimi ise “diksiyon”, “hitabet”, “retorik” (belâgat) gibi sözcüklerle Türkçe diline yerleşmiş bu amaca yönelik öğretilerdir.
Kendi dilini doğru bir şekilde konuşmak ve kendini doğru ifade edebilmek, yani doğru bir diksiyona sahip olmak isteyen bir kişi diksiyon sanatının içeriğini oluşturan, artikülasyon, ses-nefes, fonetik, vurgu, tonlama ve ulama gibi önemli maddeleri öğrenmeli ve uygulamalıdır.
Bu noktada mesleğini konuşarak yürütmek durumunda olan avukatlar, hatipler, politikacılar ve öğretmenlerin doğru, etkili ve güzel konuşma biçimini öğrenmekle kalmayıp, ses sağlığı ve korunması hakkında da bilgilendirilmeleri gerekmektedir.
Ses eğitiminin tarihçesi キ MS 600 yılında papaz Gregory okullarda kilise müziği için eğitime başlamıştır. o Bu isimle anılan bir şan tekniği bile bulunmaktadır. O zamanlar ideal ses yüksek tında esnek erkek sesi olarak kabul edilmiştir.
İnsanların, doğuştan gelen konuşma yeteneklerini düzgün ve doğru bir şekilde kullanabilmeleri için okul hayatlarında alacakları konuşma eğitimi oldukça önemlidir.
Eğitim kurumlarındaki konuşma derslerinin genel amacı, öğrencilere duygu, düşünce, gözlem, hayal ve isteklerini dil kurallarına uygun ve etkin bir şekilde ifade etme becerisi kazandırmaktır.
İletişim Duygu, düşünce veya bilgilerin usa gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılması, bildirişim, haberleşme İki yada daha çok kişi arasında anlaşma, uzlaşma doğmasını sağlayan karşılıklı konuşma, diyalog
İletişimde kişinin konşma biçimi, seçtiği sözcükler, ses tonu, beden duruşu, jest ve mimikler önemlidir.
Sözlü iletişim Yazılı iletişim Hareketler ile iletişim
Konuşma Dinleyicilere yönelik olarak bir kişinin belli bir konu üzerinde sarf ettiği sözlere konuşma denir . Dil, diş, dudak, damak, yumuşak damak konuşma sesini şekillendiren artikülatör yapılardır
Konuşmanın Bileşenler Konuşmanın unsurları şunlardır: 1)Ses 2)Telâffuz 3)Konuşma dinamiği (duygu, düşünce, istek) 4)Kelime hazinesi 5)Üslûp
1. Ses Hava titreşimlerinin kulakta duyulanı olan ses diyafram, kaburga ve göğüs kafesi, ciğerler, nefes borusu, gırtlak, dil, dişler gibi organların katkısıyla kendiliğinden oluşan karmaşık işlemler sonucunda meydana gelir. Her sesin çıkışında bu organların gerilme, duraklama ve çözülme faaliyeti oluşur. Yapılan araştırmalar ses ile kişilik arasında bir ilişkinin bulunduğunu göstermektedir. Nitekim kendimiz görünmesek de sesimiz bizim kim olduğumuzu açıkça ortaya koymaktadır.Kaliteli bir seste şu unsurların bulunması gerekmektedir: a)İşitilebilirlik b)Akıcılık c)Hoşa giderlik d)Anlamlılık(5)
2. Telâffuz Birtakım simgelerin itibarî anlamlar yüklenerek ses hâlinden kelime hâline getirilmesine telâffuz diyebiliriz.Ses simgelerine yüklenen itibarî anlamların karşımızdakiler tarafından doğru ve tam olarak anlaşılabilmesinin ön şartı doğru telâffuzdur. Konuşma eğitiminde en çok üzerinde durulması gereken hususlardan birisi de telâffuzdur. Vücutta bulunan fizikî noksanlıklara dayalı telâffuz hatalarının hemen hemen tamamı iyi bir eğitimle düzeltilebilir. Telâffuz hataları ile dolu bir konuşmanın inandırıcı ve etkili olması mümkün değildir.
3.Konuşma dinamiği (duygu, düşünce, istek): Dilin en büyük fonksiyonu insanlar arasında anlaşma vasıtası olmasıdır. İnsanların duygu, düşünce ve isteklerini kullanmada dil önemli bir araçtır. İşte bu unsurlar konuşmanın da dinamiğini oluştururlar.
4. Kelime hazinesi: İnsanlar içinde bulundukları topluluğun maddî ve manevî değerlerini benimseyerek o topluluğa mensup olduklarını düşünürler.İnsanlara aidiyet duygusunu veren ise o insanların kelime servetlerinde bulunan kelimelerin taşıdıkları anlamlardır. Bu kelimeler aynı zamanda insanların geçmişleri ile gelecekleri arasında bir köprüdür.
5. Üslûp: Duygu ve düşüncelerin ifade şekli diye kısaca tanımlayabileceğimiz üslûp da konuşma eğitimi sırasında kontrol edilmesi gereken bir unsurdur. Konuşmanın amacı muhatabımıza derdimizi anlatmak ya da bir maksada erişmek olduğuna göre istediğimiz sonucu alabilmek için nasıl bir üslûp kullanmamız gerekeceğine de karar verebilecek durumda olmalıyız.