ÇOCUK MAHKEMELERİNDE PSİKOLOJİK DANIŞMAN OLMAK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
5395 SAYILI ÇOCUK KORUMA KANUNU
Advertisements

5395 SAYILI ÇOCUK KORUMA KANUNU ve UYGULAMALARI
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI
ÇOCUKLARIN CEZA HUKUKUNDAKİ YERİ
REHBERLİK Yıldız KOCADAĞ.
TEFTİŞ KURULU BAŞKANLIĞI
ÇOCUK KORUMA KANUNU VE KORUYUCU/DESTEKLEYİCİ TEDBİR KARARLARININ UYGULANMASINDA MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ ROLÜ KONAK RAM-Haziran 2014.
7-19 YAŞ ETKİLİ ANNE BABA EĞİTİMİ
5395 Sayılı Çocuk Koruma Kanunu
ÇOCUK İSTİSMARINA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
KORUYUCU AİLE NEDİR?.
GENEL OLARAK MAHKEMELER
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı
KURULUŞU Çocuk felsefesi anlayışı: Bir çocukta bütün çocukları düşünmek. Çocuk ödevi yaklaşımı: Türkiye'de ve dünyada tek bir sorunlu çocuk kalmayıncaya.
Engellilik ve Dava Örnekleri
5395 SAYILI ÇOCUK KORUMA KANUNU DANIŞMANLIK TEDBİRİ UYGULAMALARI
HUKUK Hukuk Okuryazarlığı - Ceza Mahkemeleri -.
MEB – ÇİM İŞBİRLİĞİ SAMSUN ÇOCUK İZLEM MERKEZİ.
MÜDÜR YARDIMCISI / SOSYAL HİZMET UZMANI
EĞİTİM SÜRECİ Yönetim ve Denetim PDR ve diğer öğrenci kişilik hizmetleri Akademik:Öğretim ve araştırma.
İstanbul Üniversitesi Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Aile Danışmanlığı Sertifika Programı Çocuk Hukuku 09 Şubat- 07 Ağustos 2013 Dönemi.
ÇOCUK KORUMA KANUNU VE UYGULAMA ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
Amaç MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, korunma ihtiyacı olan veya suça sürüklenen çocuklar hakkında verilen danışmanlık tedbirlerinin uygulanmasına ilişkin.
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
5395 SAYILI ÇOCUK KORUMA KANUNU DANIŞMANLIK TEDBİRİ UYGULAMALARI
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ
AİLE HUKUKU Ailenin Korunması Projesi Elmadağ ilçe M.E.M. AR-GE BİRİMİ
ÖZEL EĞİTİM DÜZENLEMELERİ
AYDIN ÇOCUK MAHKEMESİ İSMAİL ÇEKİN PEDAGOG
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Şubat, 2012
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
DURMUŞ ÇAVDAR (Rehber Öğretmen)
ADLİ SİCİL VE İSTATİSTİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Mahkûm Kadınlar İçin Kariyer Planlama Merkezleri Projesi
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
PROF. DR. YASEMİN IŞIKTAÇ
PROF. DR. YASEMİN IŞIKTAÇ
PROF. DR. YASEMİN IŞIKTAÇ
PERŞEMBE MESLEKİ VE TEKNİK
SAĞLIK TEDBİRİ UYGULAMALARININ ETKİNLİĞİNİN ARTTIRILMASI KONUSUNDA ANKARA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜNÜN ÇALIŞMALARI Tülay ERÇİN ŞAHİN, Özlem GÜLER AYDIN, A.Çiğdem.
5395 SAYILI ÇOCUK KORUMA KANUNU DANIŞMANLIK TEDBİRİ UYGULAMASI
AİLE ve DİNİ REHBERLİK BÜROSU
NASIL VERGİ MÜFETTİŞİ OLUNUR ? VERGİ DENETİM KURULU BAŞKANLIĞI.
Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli
BURDUR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BEYKOZ AİLE VE DİNİ REHBERLİK BÜROSU
VERGİ DENETİM KURULU BAŞKANLIĞI VERGİ MÜFETTİŞ YARDIMCISI OLUNUR ? NASIL.
DANIŞMANLIK TEDBİRİ UYGULAMALARI
SUÇA SÜRÜKLENEN ÇOCUKLARDA DANIŞMANLIK VE EĞİTİM TEDBİRLERİ İPEKYOLU REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
AİLE VE TÜKETİCİ HİZMETLERİ ALANI
Görev ve Sorumluluklar PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI sayılı Kanunun 35 inci Maddesi Uyarınca Geçici Kadro Tahsisi ile Mecburi Hizmet Yükümlülü.
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
SABUNCUOĞLU ŞEREFEDDİN SAĞLIK HİZMETLERİ
VESAYET VESAYET İLE VELAYET ARASINDAKİ FARKLAR VESAYET ORGANLARI
Ali Serdar Yıldız – Y.Emre Gürten Muharrem Urhan ve MAZMAZ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ÇOCUK HUKUKU’NUN HUKUK SİSTEMİNDEKİ YERİ VE ÖZEL HUKUKTA ÇOCUK HAKLARI
VELAYET VELAYET, VELAYETE SAHİP OLANLAR VE VELAYET ALTINDA BULUNANLAR
UŞAK ÇOCUKLARINA KORUYUCU AİLE OLUYOR
T.C. BURSA AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR İL MÜDÜRLÜĞÜ
ESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
Görev ve Sorumluluklar
Eğitim tedbiri.
FİKRİ VE SINAİ HAKLAR MAHKEMELERİ
İŞ MAHKEMELERİ.
OKUL TEMELLİ ÖNLEYİCİ REHBERLİK ve PSİKOLOJİK DANIŞMA
Sunum transkripti:

ÇOCUK MAHKEMELERİNDE PSİKOLOJİK DANIŞMAN OLMAK Osman ZORBAZ Uzm. Psi. Dan. / Pdg. Ankara 1. Çocuk Mahkemesi osman.zorbaz@adalet.gov.tr

Giriş Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans mezunları 2005 yılından itibaren Çocuk Mahkemesi, Çocuk Ağır Ceza Mahkemesi ve Aile Mahkemelerinde “pedagog” kadrosunda görev yapmaktadırlar. Bu mahkemelerde; Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Psikoloji ve Sosyal Hizmet Bölümü mezunları “birlikte” çalışmaktadır.

Çocuk mahkemeleri her il merkezinde, aile mahkemeleri ise nüfusu 100 Çocuk mahkemeleri her il merkezinde, aile mahkemeleri ise nüfusu 100.000'den büyük ilçelerde ve il merkezlerinde kurulur. Adalet Bakanlığı Faaliyet Raporu’na (2014) göre Türkiye’de 100 kurulu çocuk mahkemesi ve 18 Çocuk Ağır Ceza Mahkemesi bulunmaktadır.

Adalet Bakanlığı İç Denetim Birimi Başkanlığı’nca (2012) hazırlanan rapora göre; =>18 Çocuk Ağır Ceza Mahkemesinin 9’u, =>100 kurulu çocuk mahkemesinin ise 73’ü faaliyet göstermektedir. =>Türkiye’nin bazı illerinde ise henüz çocuk mahkemesi bulunmamaktadır.

Aynı rapora göre; Türkiye genelinde çocuk mahkemelerinde 107 sosyal çalışma görevlisi çalışmakta olup; bunların 38’i psikolog, 37’si sosyal çalışmacı ve 32’si pedagog (psikolojik danışman) kadrosunda bulunmaktadır. Çocuk Ağır Ceza mahkemelerinde ise 6 psikolog, 4 sosyal çalışmacı ve 4 pedagog (psikolojik danışman) görev ifa etmektedir.

Çocuk Mahkemeleri Çocuk mahkemeleri çocuğun kişilik ve gelişim özelliklerini dikkate alan, onun yargılama sürecinden en az düzeyde zarar görmesini amaçlayan ve suçun neden işlendiği üzerine odaklanarak altta yatan sorunları çözmeye çalışan özel bir mahkemedir.

Çocuk Mahkemelerinde Yapılan Çalışmalar Suça sürüklenen çocuklar ile yapılan çalışmalar (12-15; 15-18 Yaş) Korunma İhtiyacı Olan Çocuklarla İlgili Yapılan Çalışmalar-Tedbir Talepleri (0-18 Yaş) Mahkemeye mağdur/müşteki olarak gelen çocuklar ile yapılan çalışmalar (8-18 Yaş) – (Bilirkişilik-Sulh Ceza, Asliye Ceza ve Ağır Ceza Mah.)

Sosyal İnceleme? Suça sürüklenen çocuğun bilişsel, duygusal, gelişimsel özelliklerinin yanında, çocuğun işlediği fiil kadar içinde bulunduğu koşulların da önemli olması nedeniyle çocuğu suça iten nedenleri araştırılmasını içerir. Sosyal incelemede psikolojik danışman çocuğun yanı sıra; ebeveynleri, aile bireyleri, öğretmeni gibi çocuğun sosyal çevresi ile de görüşmeler yapar, araştırır. Bunun sonucunda Sosyal İnceleme Raporu (SİR) hazırlar.

Koruyucu ve Destekleyici Tedbir Kararları (ÇKK 5/1) a) Danışmanlık tedbiri, çocuğun bakımından sorumlu olan kimselere çocuk yetiştirme konusunda; çocuklara da eğitim ve gelişimleri ile ilgili sorunlarının çözümünde yol göstermeye, (Aile ve Sosyal Pol. Bak. / MEB) b) Eğitim tedbiri, çocuğun bir eğitim kurumuna gündüzlü veya yatılı olarak devamına; iş ve meslek edinmesi amacıyla bir meslek veya sanat edinme kursuna gitmesine veya meslek sahibi bir ustanın yanına yahut kamuya ya da özel sektöre ait işyerlerine yerleştirilmesine, (MEB / Çalışma ve Sos. Güv. Bak.)

c) Bakım tedbiri, çocuğun bakımından sorumlu olan kimsenin herhangi bir nedenle görevini yerine getirememesi hâlinde, çocuğun resmî veya özel bakım yurdu ya da koruyucu aile hizmetlerinden yararlandırılması veya bu kurumlara yerleştirilmesine, (Aile ve Sosyal Pol. Bak.) d) Sağlık tedbiri, çocuğun fiziksel ve ruhsal sağlığının korunması ve tedavisi için gerekli geçici veya sürekli tıbbî bakım ve rehabilitasyonuna, bağımlılık yapan maddeleri kullananların tedavilerinin yapılmasına, (Sağlık Bakanlığı) e) Barınma tedbiri, barınma yeri olmayan çocuklu kimselere veya hayatı tehlikede olan hamile kadınlara uygun barınma yeri sağlamaya yönelik tedbirlerdir. (Aile ve Sosyal Pol. Bak. /Belediyeler-Kadın Sığınma Evleri)

Çocuk Mahkemesi Uzmanlarının Mesleki Yeterlilikleri Çocuk Mahkemesinde çalışan bir psikolojik danışmanın meslek yeterliliklerinin yanı sıra aşağıdaki konulara ilgili olması beklenir; Gelişim Psikolojisi, Çocuk Suçluluğu, İhmal ve İstismar, Akran İlişkileri, Akran Zorbalığı, Riskli Davranışlar, Madde Bağımlılığı vb. Ekolojik Sistem Yaklaşımı Hukuk, Çocuk Ceza Hukuku (ÇKK, ÇKK Yönetmeliği, TCK, CMK, SHÇEK Kanunu vb.)

Uygulamalardaki Önemli Noktalar Kültüre duyarlılık Önyargılar / Hipotezler Motivasyonel yapı Göç olgusu Gönüllülük önemli mi? Gizlilik ve sınırlar

ÇOCUK MAHKEMESİ TEŞKİLAT ŞEMASI

Çocuk ve Aile Mahkemelerine Atanma Süreci ÖSYM tarafınca düzenlenen (çift yıllarda) KPSS 3 (Genel Kültür-Genel Yetenek) puanı (en az 70) ile ve Adalet Bakanlığınca yapılan mülakat sonrasında atama yapılır. Mülakat sonrasında başarılı olan adayların istenilen evrakları Adalet Bakanlığı PGM’ye teslim etmesinin ardından 1 ay sürecek güvenlik araştırması, arşiv soruşturması süreci başlar. Soruşturmanın olumlu sonuçlanmasının ardından göreve başlanır. (yaklaşık olarak 3 ay)

Özlük Hakları Mesai? İzin? Adli Tatil? Yüksek lisans ve doktora çalışmaları? Zorunlu görev? Tayin? Eş durumu, eğitim durumu nedeni ile tayin? Kariyer olanakları? Maaş?

Kaynakça Adalet Bakanlığı (2014). Adalet bakanlığı faaliyet raporu. http://www.adalet.gov.tr/Bakanlik/FaaliyetRaporu/pdf/rapor2014.pdf adresinden 16.08.2015 tarihinde erişildi. Adalet Bakanlığı (2012). Adalet bakanlığı iç denetim birimi başkanlığı raporu. http://www.icdenetim.adalet.gov.tr/raporlar/yayinlanan_rapor/2012-3.pdf adresinden 16.08.2015 tarihinde erişildi.

ÇOCUK MAHKEMELERİNDE PSİKOLOJİK DANIŞMAN OLMAK Osman ZORBAZ Uzm. Psik. Dan. / Pdg. Ankara 1. Çocuk Mahkemesi osman.zorbaz@adalet.gov.tr