GEMİ KULLANMANIN TEMEL PRENSİPLERİ KONTROL EDİLEBİLİR KUVVETLER KONTROLÜ MÜMKÜN OLMAYAN KUVVETLER STANDART KOMUTLAR
TEMEL PRENSİPLER 3 ALTIN KURAL .... Mevki ölçümlerini yap Manevrayı hesapla Kontrol et ve düzelt
TEMEL PRENSİPLER GEREKLİ HESAPLAMALARI YAP 1. Mevki ölçümlerini yap MESAFE VE KERTERİZLERİ ÖLÇ GEMİNİN HIZI SUYUN DERİNLİĞİ RÜZGAR VE AKINTI HIZIYLA İLGİLİ HESAPLAMALARI YAP. GEREKLİ HESAPLAMALARI YAP
TEMEL PRENSİPLER 2. Manevrayı hesapla. Dönüş Yerine Mesafe Dönüş Noktası Sürat Artırma Sürat Azaltma Rotaya oturmak için gereken zaman
TEMEL PRENSİPLER 3. Kontrol et ve Düzelt. Manevranın doğruluğu Düzeltme
KUVVETLER
KUVVETLER PERVANE
KUVVETLER PERVANE
KUVVETLER DÜMEN
KUVVETLER HALATLAR
KUVVETLER DEMİRLER
KUVVETLER DEMİRLER ?
KUVVETLER DEMİRLER
YARDIMCI PERVANELER (APU) KUVVETLER YARDIMCI PERVANELER (APU) Auxiliary Propeller Unit Manevralarda yardımcı Azami 5 Kts. sürat
YARDIMCI PERVANELER (APU) KUVVETLER YARDIMCI PERVANELER (APU)
ÇEKİCİ-İTİCİ VASITA / ROMORKÖR KUVVETLER ÇEKİCİ-İTİCİ VASITA / ROMORKÖR
ÇEKİCİ-İTİCİ VASITA / ROMORKÖR KUVVETLER ÇEKİCİ-İTİCİ VASITA / ROMORKÖR Kumanda 1. Halat 2. Halat
KUVVETLER
KONTROLU MUMKUN OLMAYAN KUVVETLER RÜZGAR; * RÜZGARIN YÖNÜ HER ZAMAN ESTİĞİ DOĞRULTU ESAS ALINARAK VERİLİR. ÖRN; KARAYELDEN 5 ŞİDDETİNDE ESİYOR. * 30 KNT SURATLE ESEN BİR RÜZGAR 1 KNT ŞİDDETİNDE AKINTI OLUŞTURUR!
KONTROLU MUMKUN OLMAYAN KUVVETLER AKINTI; AKINTININ YÖNÜNE KISACA “SET” ŞİDDETİNE İSE “KAYMA” MANASINA GELEN “DRİFT” DENİR.
MANEVRA USULLERİ ORTADA BAŞ SANCAĞA KIÇ İSKELEYE BAŞ İSKELEYE MAKİNE DÜMEN HAREKET YÖNÜ SANCAK TORNİSTAN ORTADA BAŞ SANCAĞA KIÇ İSKELEYE İSKELE İLERİ BAŞ İSKELEYE KIÇ SANCAĞA
KONTUR MANEVRA ÇİFT PERVANELİ GEMİLERDE PERVANELERDEN BİRİNİN TORNAYT (İLERİ YOLDA),DİĞERİNİN TORNİSTAN (GERİ YOLDA) ÇALIŞTIRLMASIYLA YAPILAN MANEVRADIR.
“PITCH” KAVRAMI PITCH KISACA PERVANE ADIMIDIR. YANİ,PERVANENİN BİR TAM DÖNÜŞÜ SONUNDA, PERVANENİN ALDIĞI YOLDUR.PITCH BİR MESAFEDİR VE MİLİMETRE CİNSİNDEN İFADE EDİLİR.
PITCH KONTROL PITCH BİR MESAFE OLDUĞUNA GÖRE,PERVANENİN KANAT AÇILARINI DEĞİŞTİRMEKLE PERVANENİN “PITCH” ‘İNİ DEĞİŞTİRMİŞ OLURUZ.PERVANENİN “PITCH” ‘İNİ DEĞİŞTİRDİĞİMİZ İÇİN BU SİSTEME “PITCH KONTROL “ DENMİŞTİR.
MANEVRA USULLERİ
MANEVRA USULLERİ
MANEVRA USULLERİ
MANEVRA USULLERİ
MANEVRA USULLERİ
MANEVRA USULLERİ
MANEVRA USULLERİ
MANEVRA USULLERİ Devir Dairesi Geminin sabit sürat ve dümen açısı ile 360 lik bir dönüş yaptığı zaman oluşturduğu iz. İlerleme Geminin dümene basıldığı noktadan itibaren esas rota üzerinde geminin aldığı mesafe. Yanlama Dümene basıldıktan sonra geminin döndüğü noktadan esas rotaya olan dik mesafesi.
MANEVRA USULLERİ Manevra Çapı (Taktik Çap) Gemi 180 dönüşü tamamladığı anda gemi ile dönüşten önceki esas rota arasındaki dik mesafedir. Son Çap (Nihai Çap) Geminin 360lik devrini tamamladığında oluşan dairenin çapıdır.
SADECE MAKİNELER İLE MANEVRA ÇİFT PERVANE KONTUR MANEVRA YANİ PERVANELERİN BİRBİRLERİNİN AKSİ İSTİKAMETİNE ÇALIŞTIRILMASI İLE,DÜMEN DE KULLANILIRSA ETKİ DAHA DA BÜYÜR TEK PERVANE BAZEN YANAŞILAN RIHTIM GEMİNİN PERVANESİNİN PADIL ETKİSİNDEN YARARLANILMASINA MÜSADE EDER.
MANEVRA USULLERİ DENİZE ADAM DÜŞTÜ Gündüz Adamın denize düştüğü yön anons edilir. Adamın denize düştüğü mevki haritaya plotlanır. Personel denize adam düştü mevkilerine alınır. Adamın ne taraftan kurtarılacağı anons edilir. Kurtarma timi hazırlanır. Harp hastanesi hazır hale getirilir. Gemi düdüğü ile 6 (Altı) kısa düdük çalınır. Oruç sancağı toka edilir.
MANEVRA USULLERİ DENİZE ADAM DÜŞTÜ Gece Gündüz yapılacak işlemler yapılır. 1 (Bir) beyaz veri fişeği atılır. 360 den görülür alt alta çakarlı 2 (İki) kırmızı fener yakılır.
MANEVRA USULLERİ DENİZE ADAM DÜŞTÜ
MANEVRA USULLERİ WILLIAMSON TURN
TEK DÖNÜŞ/DAİREVİ/ANDERSON MANEVRA USULLERİ TEK DÖNÜŞ/DAİREVİ/ANDERSON
MANEVRA USULLERİ YARIŞ PİSTİ
MANEVRA USULLERİ GECİKMELİ DÖNÜŞ
HALATLARIN NUMARALANDIRILMASI MANEVRA USULLERİ HALATLARIN NUMARALANDIRILMASI
HALATLARIN NUMARALANDIRILMASI MANEVRA USULLERİ HALATLARIN NUMARALANDIRILMASI
MANEVRA USULLERİ ABORDA OLMA
MANEVRA USULLERİ ABORDA OLMA İskeleye 10 ila 20 derece ile yaklaş. Makineleri durdur. Dümeni iskelenin aksi tarafına bas İleri kayışı durdurmak üzere ihtiyaca göre tornistan yol ver.
ABORDA OLMA /AVARA ETME MANEVRA USULLERİ ABORDA OLMA /AVARA ETME
MANEVRA USULLERİ ŞAMANDIRAYA BAĞLAMA
MANEVRA USULLERİ DEMİRLEME PRUVA KERTERİZİ LGB 140 FUNDO t t KERTERİZİ 6 PRUVA KERTERİZİ 8 4 2 10 20 16 14 MESAFE 20 G 1 YAYLARI FUNDO 16 DAİRESİ R 2 4 14 R 10 2.5s 2 LGB 140 14 16 20 14 YAKLAŞMA FUNDO t 4 t İZİ 6 KERTERİZİ 2 14 t t 10 8 4 6 12 t 14 8 . 12 14 1 m 14 16 16 16 5s 20 16
MANEVRA USULLERİ DEMİRLEME 500 Yarda Sürat 5 mil 200 Yarda Stop 100 Yarda 1/3 tornistan DEMİRLEME
MANEVRA USULLERİ DEMİRLEME DERİNLİK KALOMA 7 Kulaca kadar 30 Kulaç 20 Kulaçtan fazla Derinliğin üç katı
MANEVRA USULLERİ DEMİRLEME 300 yarda 130 yds Tarama Dairesi Salma Dairesi