«YURTTAŞ GAZETECİNİN ALET ÇANTASI: CEP TELEFONU» EZGİ AKTAŞ
Başlarken… Ericsson’un Haziran 2015’de yayınladığı bir araştırmaya göre; Bugün dünyada 2,6 milyar kişi akıllı telefon kullanıyor. 2020’de dünyadaki toplam mobil abone sayısının 9.2 milyar olacağı öngörülüyor. Akıllı telefon kullanıcılarının sayısının 2020 yılında 6,1 milyara ulaşması bekleniyor. https://www.ericsson.com/thecompany/press/releases/2015/06/1925907
Yurttaş Gazeteciliği Nedir? Yurttaş gazeteciliği; profesyonel medya çalışanı olmayan sade vatandaşların yeni çağın getirdiği teknolojik imkanlardan yararlanarak haberin üretimi ve dağıtılmasında aktif rol alması anlamına geliyor.
Yurttaş olarak haber üretmek ve dağıtmak için temelde iki şey yeterli: Orta segmentte akıllı bir mobil cihaz ve internet bağlantısı.
Sivil toplum gönüllüleri ve hak savunucuları cep telefonları sayesinde birer yurttaş gazeteciye dönüşebilirler.
Yurttaş gazeteci için neler haberdir? Yer aldığınız sivil toplum örgütünün düzenlediği bir etkinlik, Yakınınızda meydana gelen yerel bir olay, Kitlesel yürüyüş ve mitingler, Dava takibi, Ani gelişen olağanüstü bir durum (kaza, terör olayı, doğal felaket vs.)
Haber üretirken nelere dikkat etmeli? Unutmayın, bir yurttaş gazeteci olarak haber üretirken dikkat etmeniz gereken temel noktalar var: Haberde 5N1K kuralına yer vermek: Kim, Ne, Nerede, Ne zaman ve Nasıl. Açık ve anlaşılır haber üretmek Doğrulanmamış bilgiyi paylaşmaktan kaçınmak Etik ilkelere bağlı kalmak
Yurttaş gazeteciler için mecralar Video platformları Microblogging siteleri Twitter Facebook Periscope Instagram Youtube Vimeo
Yurttaş gazeteciler için mecralar Yurttaş Gazeteciliği Platformları Bağımsız mecralar Diken.com.tr Bianet.org dokuz8haber.com Sendika.org 140Journos Ötekilerin Postası Kamera Sokak Çapul TV HaberSİZsiniz
Twitter Yurttaş gazeteciliğin en önemli mecralarından biri 140 karakterde meramını anlatma sanatı Gönderilerine video ve fotoğraf ekleyebilme olanağı Hızlı ve etkileşime olanak sağlayan bir yapı Aktivizm ve hak odaklı içeriklerin rahatlıkla paylaşma ve yaygınlaşma olanağı sunması Canlı yayın özelliği ile olay yerinden direkt bildirebilme
Twitter’ı etkin kullanma yolları Aktarmak istediğiniz haberi/içeriği/duyuruyu net bir şekilde ifade edin. Unutmayın, meramınızı anlatmak için 140 karakteriniz var. Tweetinizi görünür kılmak için konunuzla ilgili kısa bir #hashtag ekleyin. İçeriğinizle ilgili muhatap ve kaynakları mention yaparak muhakkak belirtin. (@) Mention’u asla başa yazmayın.
Örnek Tweet
Facebook Karakter sınırı yok Kullanım yaygınlığı nedeniyle çok sayıda insana ulaşmayı kolaylaştırması Habere video ve fotoğraf ekleme olanağı Canlı yayın özelliği ile olay yerinden direkt bildirebilme Takipçilerle direkt etkileşime geçebilme
Facebook’u etkin kullanma yolları Haberinizde konuya dair fotoğraflar ve videolara yer verin. Yapılan araştırmalar görsel içeren haberlerin içermeyenlere göre daha fazla etkileşim aldığını gösteriyor. İnsan etkileşimi odaklı bir sosyal medyası olan Facebook’ta haber paylaşımlarınıza kendi bakış açınızı ekleyin. Haberinizdeki odak noktalarını ön plana çıkarın. Takipçilerinizle etkileşime geçin. Onlardan gelen soru/yorumlara yanıt vermeye çalışın. Haberinize dair gelişmeleri sürekli güncellemeyi ihmal etmeyin.
Periscope Telefonunuzun kamerasıyla anında olay yerinden canlı yayına geçme Canlı yayını otomatik olarak Twitter hesabından da takipçilerle paylaşma olanağı Takipçilerle direkt olarak etkileşime geçebilme
Periscope’u etkin kullanma yolları Yapacağınız yayının konusunu seçerken dikkat çekici olmasına özen gösterin. Konuyu farklı açılardan ele almaya ve ilgi çekici bilgiler paylaşmaya özen gösterin. Görüntü kalitesine özen gösterin. Yayınınızla ilgili ilginç ve net bir başlık yazın. Bu kullanıcıların yayınınıza dahil olma isteğini arttıracaktır. Yayınınızı başta Twitter olmak üzere sosyal medya araçlarında duyurun.
17 Aralık yolsuzluk ve rüşvet soruşturması konusu TBMM’de görüşüldüğü esnada Meclis TV’nin spor yayınlarını gerekçe göstererek yayından çıkması üzerine o zaman CHP milletvekili olan Melda Onur müzakereleri tabletinden canlı yayınlamıştı.
Instagram Fotoğraf ve video tabanlı bir sosyal medya aracı (herkes kameraman ve fotoğraflarını dünyayla paylaşabilir) İstenen uzunlukla içerik yaratabilme Hashtag kullanımı ve etiketleme yoluyla geniş kitlelerle ulaşabilme imkanı Takipçilerle direkt etkileşim kurabilme (yorum, direkt mesaj vs.)
Instagram’ı etkin kullanma yolları Instagram bir hikaye anlatma aracı. Bir etkinlik, olay ya da duyuru amacıyla paylaşmanın yanında «İNSAN HiKAYESİ» anlatmak için de kullanabilirsiniz. Instagram’da yer vereceğiniz fotoğraf ve videoların iyi çözünürlükte ve doğru kadrajda olmasına özen gösterin. Yayınladığınız görselin altına yazacağınız metinleri istediğiniz uzunlukta yazabilirsiniz. Fakat, yerinizi verimli kullanın, mesajlarınızı ve anlatmak istediğiniz olayla ilgili bilgileri net belirtin. Instagram’daki popüler ve konunuzla ilgili hashtaglerden yararlanıp, takipçileriniz/potansiyel takipçilerinizle etkileşiminizi arttırın.
Teşekkür ederim