XIX. Asır Azeri Edebiyatı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HACI BEKTAŞ,SEYYİD NESİMİ,HALLACI MANSUR VE PİR SULTAN ABDAL
Advertisements

11.Ve 12. yüzyıllarda İslamiyet ve Türk Kültürü
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
Türkçülük akımının nazariyatçısı / sosyolog / fikir adamı/ eğitimci
Türklerde Tarih Yazıcılığı
Ziya Gökalp (23 Mart Ekim 1924).
MEHMET AKİF ERSOY’UN HAYATI ( )
TİMURLULAR.
Döneme adını veren Tanzimat Fermanı’nın 1839 da ilan edilmesine rağmen Tanzimat Edebiyatı neden 1860 yılında başlar ??
Şinasi Şair Evlenmesi.
Ahmet Şuayip’ in Biyografisi
Orhun abideleri / göktürk yazıtları
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ -I
İBNİ SİNA . Doğum:Ağustos 980 Afşana Köyü, Buhara, Samanî Devleti(bugün Özbekistan) Ölüm :21 Haziran 1037 Hamedan, İran.
ANADOLU BİLGELERİNİN AHLAK ANLAYIŞI
Hazırlayan:Celalettin KÜÇÜKÇINAR Hazırlayan:Celalettin KÜÇÜKÇINAR 2 TÜRKİYE GÜRCİSTAN ERMENİSTAN İRAN IRAK SURİYE YUNANİSTAN BULGARİSTAN.
TÜPRAŞ 50.YIL ANADOLU LİSESİ
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
NURETTİN TOPÇU Eğitim ve Kültür Değişmeleri.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
Binbir Gece Masalları.
Tanzimat dönemi öğretici metinler
Nedim’in Hayatı.
ANADOLU SELÇUKLULARI VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET.
Sosyal Bilgiler ANADOLU’DA İLK TÜRK DEVLETİ ve BEYLİKLERİ
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
1.ÜNİTE BİR KAHRAMAN DOĞUYOR ÖZET
FATİH SULTAN MEHMET Tarihte idari yönü yanında ilmî yönü
BESNİ ANADOLU İMAM HATİP VE İMAM HATİP LİSESİ TURK DİLİ VE EDEBİYAT DERSİ ÖĞRETMENİN ADI SOYADI:AHMET KURT HAZIRLAYANLAR; SEYDİ EMRE MEHMET SEVİNDİ.
Motivasyon Nedir? Motivasyon, bireyin bir hedefe ulaşmak için bir davranışı başlatmasını ve hedefe ulaşana dek o davranışı sürdürmesini sağlayan güçtür.
AHMET VEFİK PAŞA
Türkçe veya Türkiye Türkçesi, batıda Balkanlar’dan doğuda Hazar Denizi sahasına kadar konuşulan Altay dillerinden biridir. Yaşı, en eski hesaplara göre.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
Osmanlı Devleti 17. yüzyıldan itibaren toprak kaybetmeye başlamıştır
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
TÜRK LİRASININ ARKA YÜZÜNDEKİ İSİMLER. 5 TL Ord. Prof. Dr. Aydın Sayılı.
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, eğitim-öğretim yılında 41 öğrenciyle eğitime başlamıştır. Türk Dili ve Edebiyatı; kültürel mirasımızın geleceğe.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
TÜRK İSLÂM DEVLETLERİ Türklerin İslam'la Tanışma Süreçleri
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
Tatar Modernleşmesi.
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
Sınav Takvimi 9.Sınıf TARİH FİZİK DERS SAATİ
İBRAHİM ŞİNASİ HAYATI VE ESERLERİ
ZİYA GÖKALP ( ).
Azeri Türklerinin Hızla Modernleşmesinde Rol Oynayan Faktörler
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Harf İnkılabı
İSLAM MEDENİYETİ Prof. Dr. Şadi Eren.
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
YUNUS EMRE.
( ).  1904 yılında İstanbul’da doğmuştur.  Bahriye Mektebi, İstanbul Üniversitesi Felsefe bölümünde öğrenim gördü.  17 yaşında ‘’İstanbul.
Ziya Paşa (1825 – 1880).
 Türkî-î basit, basit türkçe demektir. Sadece Türkçe kelimelerden oluşmuş ya da ağırlıklı olarak Türkçe kelimelerden oluşan unsurlara denir. Türkçe kelimelerle.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
Edebiyat,sanat,siyaset,ticaret,spor gibi alanlarda başarılı olan; insanlık adına faydalı işlerde bulunan insanların hayatlarının.
ZIYA GÖKALP (23 MART EKIM 1924). Ziya Gökalp, özellikle Milliyetçilik ve Türkçülük üzerine kaleme aldı ğ ı eserleri ile ünlenmiştir. 18 yaşında.
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ Adı:Ömer Soyadı:Koca No:284 Sınıf:10/H.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
İslam kültür ve medeniyetinde yönetim anlayışının esasları.
ARUZ ÖLÇÜSÜ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Sunum transkripti:

XIX. Asır Azeri Edebiyatı 12 hanlık ile yönetilen Azerbaycan bölgesi komşusu Türkiye ve İran’ın tesirlerine açık idi. Bu bölgede siyasi birliğin olmaması ve hanlıkların arasındaki itilaf, Rusların bu bölgeleri işgalini kolaylaştırmıştır. 1828 Rus-İran arasında imzalanan Türkmençay Ant. ile topraklar ikiye bölündü. Kafkasya ve Azerbaycan’daki modernleşme Rus işgali ile başlar. Ruslar Hazar Denizi’ne hakim olmuşlar ve buradaki ticareti düzenlemişlerdir. Demir yollarının yapılması, yolların düzenlenmesi ticaretin gelişmesine ve buna bağlı olarak medenî ve kültürel hayatın da canlanmasına olanak sağlamıştır.

1820 “Tiflisskie Vedomosti” gazetesi Rusça olarak neşredilir. Tiflis’in Avrupa’ya yakın olması, Avrupa’daki siyasi ve fikri hareketlerden de haberdar olmasını sağlıyordu. 1828’de Rusya’da DEKABRİSTLER adı verilen ayaklanmadan sonra birçok ihtilalci Tiflis’e sürgün edilmişti. Otokratik rejimi hedef alan bu anayasal rejimin kurulmasını amaçlayan askerî grup Çara karşı ayaklmanmışlar ve yenilmişlerdi. Bu isyan Aralık (Dekabr) ayında olduğu için DEKABRİSTLER İSYANI denir. Hareket ezilen sınıflardan çok ayrıcalık sahibi kişiler içinde destek bulmuştur.

YENİLENME HAREKETİ 1802’de İlk Rus mektebi kurulmuş. Asilzadeler sınıfı Anlaşma vasıtası olarak Azeri Türkçesi’nin kullanılması (Tatarca) Tatar-Azeri Yeni okulların açılması (1847-50) Bu okullarda Rusça okutulması ve fenni ilimler Mirza Şefî Vazıh’ın ilk özel okul açması Modern Azeri edebiyatının doğmasında ve gelişmesinde rol oynayan şahsiyetlerin yetişmesinde hem Rus mektepleri hem de Azeri mekteplerinin büyük tesiri olmuştur.

İlk Azeri Maarifçiler Rus istilası ile Rusçanın öğrenilmesi bu vasıta ile batı medeniyetini tanıma, Fransız ihtilalinin yaydığı hürriyetçi düşünceler, demokrasi idealini benimseme ve uygulama yolunda adımlar atma. Bu dönemde yetişmiş Azeri aydınları Rus hizmetine giren ilim adamlarıdır.

Mirza Cafer Topçubaşı (1784-1869) Gence’de doğmuştur. Tiflis’te medrese eğitimi almıştır. Arapça, Farsça, Ermenice, Gürcüce ve Rusçayı öğrenmiştir. 1817’de İran sefirinin heyeti ile Petersburg’a gitmiştir. Rus Hariciye Bakanlığında mütercim olarak görev yapmıştır. Petersburg yüksek öğretmen okulunda Şark dilleri (Türkçe, Arapça, Farsça) ve edebiyatlarını okutmuştur. 1823’te Petersburg Ünv. Fars edebiyatı prof. Olmuştur. Rus-Fransız savaşı hakkında yazdığı Farsça “Zafer Nağmesi” ile şair yönünü de ortaya koymuştur. Rusya’da nümizmatik ilminin kurucusudur.

Mirza Kazım Bey (1802-1870) Reşt’te doğmuştur. Mükemmel derecede Arapça ve Farsça bilir. İsveçli Misyonerlerle ilişkileri. Katolik X Ortodoks 1826’da Kazan Ünv. Şark dilleri ve edeb. Okutur. 1829’da “Kazanskiy Vestnik” memuasında Sadi’nin Gülistan’ında bir kısım yerleri Rusça’ya çevirdi. Seyid Rıza’nın “Es-Sebü’s-Seyyar” adlı tarihini Rusçaya çevirmiştir. Almanca ve Fransızcayı da iyi derecede öğrendiği biliniyor.

17 yaşında iken Arap diline ait bir gramer yazmıştır. Ona dünya çapında şöhret kazandıran eseri 1839’da Kazan Ünv. neşredilen “Turetsko-Tatarskogo yazıka” adlı Rusça umumi Türk-Tatar gramerini yazdı. Dünyada yazılan ilk karşılaştırmalı Türk lehçeleri grameri olması bakımından önemlidir. İngilizceye çevirerek neşrettiği DERBENTNAME de büyük ilgi görmüştür.

Ansiklopedik bir şahsiyettir. Birçok alanda eser vermiştir Ansiklopedik bir şahsiyettir. Birçok alanda eser vermiştir. (tarih, edebiyat, felsefe, din, pedagoji, islam hukuku, nüzmizmatik v.s.) Rusçadaki şark dillerinden alınmış kelimeler hakkındaki incelemesi (1852), Rus kültür ve medeniyetine Şarklıların (Türklerin) tesirini göstermesi bakımından önemlidir. Bu iki şahsiyet Azerbaycan’ın dışında bulundukları halde eserleriyle Azerbaycanın dışında bulundukları halde eserleriyle Aze. Modern edebiyatının doğuşuna zemin hazırlamışlardır.

Abbaskuluağa Bakıhanlı Kudsî (1774-1846) Ailesi Bakû hanları neslindendir. 18462da hacca giderken I. Abdülmecit Han’a Esrarü’l Meleküt adlı astronomiye ait eserini takdim etti. Farsça’nın sarh ve nahvine ait “Kanun-ı Kudsî” adlı eseri yazmıştır. Tezhib-i Ahlâk adlı eseri orta halli insan yetiştirmek maksadı ile kaleme alınmıştır. Lâ-dini düşüncerlerden etkilenmemiştir. Dindar bir insandır.

Azeri edebiyatında ilk modern hikâyenin müjdecisi olan manzum ve mensur karışık bir şekilde iki gencin aşk hikâyesinin anlatıldığı “Kitab-ı Askeriye” eserini yazmıştır. Şiirlerini Azeri Türkçesi ile yazmış, bir divana sahiptir. Gülistan-ı İran, Kafkasya ve Azerbaycan tarihine hasrolunmuş bir eserdir.

Mirza Şefî Vazıh (1794-1852) Gence’de ilk hususi mektep açmıştır. 1844’de Tiflis’te Divan-ı Hikmet adında bir şairler meclisi kurmuştur. Tiflis’te Bodenştet’e Farsça, Azeri Türkçesi ve edebiyat dersleri vermiştir. Şefî’nin şiirleri Almanya’da bastırılmış ve büyük ilgi görmüştür. Müntehabat adlı eseri Azeri Türkçesi ile basılan ilk ders kitabıdır. Ahundzade’ye telkinlerde bulunmuş ve din adamı olmasını engellemiştir.

Kasım Bey Zakir (1784-1857) Azeri şiirinde Vakıf ve Vidadi ile başlayan realim çığırının mahallileşme cereyanının en mühim temsilcisidir. Aşık tarzı şiirden yararlanmıştır. Şiirlerinde lirizm çok güçlüdür.

İsmail Bey Kutkaşınlı (1806-1869) Rus mekteplerinde okumuştur. Rusça ve Fransızcayı iyi bilir. Varşova’da 1835’te “Rechid-bey et Saadete-chanime” adlı hikayesini neşreder. Seyehat hatıralarını “Sefername” adlı Azeri Türkçesi ile yazdığı küçük bir kitapta toplamıştır.