EBRU SANATI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TOPRAĞIN HİKAYESİ HORİZON: Toprağı meydana getiren katmanlara horizon adı verilir. TOPRAK: Toprak taşların parçalanması ve ayrışmasıyla meydana gelen,
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Mastarlar.
SACLARIN VE PROFİLLERİN ŞEKİLLENDİRİLMESİ
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Mısır danatında resim ve heykel
PAS PAYI ELEMANLARI Son yıllarda, “paspayı” olarak adlandırılan, donatı örtü tabakasının kalınlığının bazı ülkelerde (örneğin Almanya’da) 4-5 cm’ye kadar.
ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ DOKTORA PROGRAMI İŞ AKIŞ ŞEMASI ( YÜKSEK LİSANS DERECESİYLE KABUL EDİLENLER) 1.Yarıyıl: Ders Aşaması 1. yarıyıl.
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
KABAK KEMANE.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
O R T L G İ M A A Ve Problem çözme.
MOLEKÜLER BİYOLOJİDE KULLANILAN YÖNTEMLER II:
AŞI NEDİR ? İki bitki parçasını birleştirip kaynaştırmak ve tek bir bitki gibi büyüyüp gelişmesini sağlamaktır. Anaç : Aşının kök sistemini oluşturan.
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
ATLETİZM.
ARAZİ TESVİYESİ.
T.C ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ PEDAGOJİK FORMASYON BÖLÜMÜ DERS PLANI III.HAFTA DERS SUNUMU HAZIRLAYAN YASİN KILIÇ.
3. ÜNİTE.
İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı
NUMUNE BASKI Şablonla Baskı Yaparak Kontrol Etme 1.2. Baskıda Kalıp Sırası 1.3. Kalıptan Kaynaklanan Baskı Hataları 1.4. Desen Kayması.
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
RENKLİ RESİM UYGULAMALARI I
Hİjyenİk El YIkama Normal sabunlar ve antiseptik özellikli sabunlar kullanılabilir. Bu şekilde geçici mikroorganizmalar uzaklaştırılır ya da öldürülür.
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
FNP GRUBU: fatma ışık, nagehan öztürk, pınar sevindik
IR SPEKTROKOPİSİ.
ASTAR DEKORLAR ŞABLON DEKORLARI.
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
AMAÇ Bu faaliyette verilen bilgiler doğrultusunda, uygun ortam sağlandığında, alçı şekillendirmede kullanılan pim çeşitlerini tanıyarak, teknik resim kurallarına.
Çiti Kilim Örme.
1.DİJİTAL BASKI MAKİNESİNİ BASKIYA
KUVER AÇMA Diğer takımlar kuver tabağının çevresinde yer alır. Bazı restoranlarda kuver tabağı kullanılmayabilir. Bu durumda peçete kuver tabağından.
Ziyafet ve İkram Hizmetleri
Konfeksiyon Yardımcı Malzemeleri
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
DIGIKENT Kent Yönetim Platformu Elektronik Belge Yönetimi
Arazinin Tesviye Edilmesi ve Doğrusal Programlama Tekniği
Temel Haslık Testleri.
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ.
YEM KÜLTÜRÜNÜN İLKELERİ
Kırınım, Girişim ve Müzik
*Tıraş çeşitleri Kıvırma Tıraşı Yakma Tıraşı Bindirme Tıraşı
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
BÖLÜM 1 Kuvvet ve Hareket. BÖLÜM 1 Kuvvet ve Hareket.
‘AHŞAP OYUNCAK YAPIMI VE AHŞAP BOYAMA KURSU’
BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR. BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR.
Yüzey Drenaj Sistemlerinin Tipleri Yüzey Drenaj Sistemlerinin Bakımı
Maddeler doğada karışık halde bulunur
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KIRIK, ÇIKIK VE BURKULMALARDA İLKYARDIM
MADDEYİ TANIYALIM.
Ölçü transformatorları
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Bir Kurumda Öğrenme Merkezi (ÖMer) Nasıl Oluşturulur?
RENK.
ÇİFT SİLİNDİR İNFİLTROMETRE İLE İNFİLTRASYON TESTLERİ
PATATES.
PATATES.
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÖRSEL ARAÇ ÇEŞİTLERİ.
Işığın Kırılması.
ZAMİRLER(ADILLAR) 6.SINIF.
HIYARDA GÖRÜLEN BESİN ELEMENT NOKSANLIĞI
KUVVET VE SÜRTÜNME KUVVETİ
KARIK SULAMA YÖNTEMİ Prof. Dr. A. Halim ORTA.
OKÇULUK RUMEYSA ÇETİN.
Sunum transkripti:

EBRU SANATI

EBRU SANATI Ebru; renklerin suyla dansının yarattığı bir ahenktir aslında.           Zorlu ve emek isteyen bir sanat olan ebru, geri dönüşü olmayan, tekrarı olmayan, çok değişkenli bir sanattır.            Birçok eski eserde süsleme amacıyla kullanılan ebru, geleneksel el sanatlarımızdan bir örneğidir.

EBRU TARİHİ       Ebru sanatının ilk kez ne zaman ve nerede yapıldığı tam olarak bilinememektedir      Bugün kayıtlardaki en eski ebru 1595 yılına aittir. Şebek Mehmed Efendi imzasını taşır.        

EBRU ÇEŞİTLERİ Battal Ebru : Boyaların koyu renkten başlanarak, açık renge doğru fırça yardımıyla Kitreli su üzerine serpilmesiyle elde edilir. Boyalar daha sonra kağıda geçirilir.

Gel-Git Ebrusu : Battal Ebru yapıldıktan sonra ince bir çubuk yardımıyla üzerine paralel çizgiler çekilerek oluşturulur.

Şal Ebrusu : Gel-Git Ebrusu yapıldıktan sonra yine ince bir çubuk yardımıyla enine üç adet, boyuna da iki adet ( S ) harfi, bunların aralarına da istenildiği gibi kavisler çizilerek hazırlanır.

Somaki (Mermer)Ebrusu: Gel-Git veya şal Ebrusu üzerine fırça yardımıyla Battal Ebru yapılarak elde edilir.

Taraklı Ebru : Ebru teknesinin eninden 5 mm Taraklı Ebru : Ebru teknesinin eninden 5 mm. küçük tahtalarla, belli aralıklarla dizilmiş toplu iğne, tel veya ince çivi ile hazırlanan taraklar kullanılarak yapılır. Önce Gel-Git Ebrusu oluşturulur, daha sonra Gel-Git enine hazırlandıysa boyuna, boyuna hazırlandıysa enine tarak yardımıyla tarama yapılır. Eğer istenirse üzerine enine veya boyuna " S " harfleri çizilerek taraklı şal ebrusu oluşturulur.

Hafif Ebru : Üzerine daha sonra yazı yazmak için oluşturulan, renkleri soluk ve cansız ebrulardır. Burada yazı ön plana çıkar. Hazırlanan kitreye su ilave etmek ve boyalara da damlalık yardımıyla öd ve su, ilave edilerek oluşturulan malzemeyle yapılır.

Akkase Ebru : Arap zamkı kullanılarak hafif Ebrunun bazı kısımları kapatılır. Sonra daha koyu bir ebru yapılır. Arap zamkı sürülen yerler ikinci boyaları almazlar, boş kalan bu yerlere daha sonra yazı veya Tezhip yapılabilir.

Kumlu-Kılçıklı Ebru : Tekne iyice kullanıldıktan sonra dibinde kalan kitreden bu çeşit ebru yapılır. Kitrenin kirlenmesiyle oluşan mukavemet ve boyadaki su oranının az olmasıyla, teknede boyaların çatlaklar oluşturmasıyla elde edilir.

Yazılı Ebru : Arap zamkıyla yazılan yazıların olduğu kısım boya almaz ve o bölüm boş kalır

Hatip Ebrusu : Zemine Battal Ebru yapılır, sonra Hatip Ebrusunda kullanılacak renkler seçilir. Tekneye boyuna ve enine dört-beş adet eşit aralıklarla boya damlatılır, içlerine diğer renkler de aynı şekilde damlatılır. Daha sonra üzerlerine çubuk yardımıyla şekil verilir.

Çiçekli Ebrular : Zemine Battal Ebrusu yapılıp üzerine çubuklar yardımıyla lale, gelincik, karanfil, papatya gibi çiçekler yapılarak hazırlanır.

GELENEKSEL TÜRK EBRU SANATINDA KULLANILAN MALZEMELER Kâğıt : Emici özelliği fazla ve mat olanları tercih edilir. Kitre : Kitre, Anadolu’da yetişen, geven türü dikenli bitkilerden elde edilen, yapışma özelliği az olan bir zamk. Tekne : Ebru yapımında tekne dediğimiz, içine kitre konan kaplar kullanılır.

Fırça : Fırçanın sapı için, esnek olduğundan dolayı gül dalı kullanılır. Kıllar ise, at kuyruğundan elde edilir. Boyalar: Ebru yapımında genellikle oksit kırmızı, oksit sarı, oksit siyah, lahur çiviti kullanılır. Diğer renkler de bunların karışımından elde edilir.Bu nedenle koyu renklerden başlanarak renkler kullanılır. Öd : Renklerin kitre üzerinde kalmasını sağlar. Boyanın içine atılarak kullanılır. Biz : Büyük, kalınca iğne olup, ebruya şekil vermekte kullanılır.

EBRU NASIL YAPILIR?       Ebru yapımına başlamadan önce seçilecek kağıdın ölçüsüne uygun büyüklükte bir tekne alınır, tekne kitreli su ile doldurulur.     Kitre, bir bitkinin özü olup baharatçılarda (aktarlarda) satılır. Sinme bir avuç veya tepeleme iki çoba kaşığı kitre iki litre kadar su içinde 2, 3 veya 4 gün bekletilerek kitrenin su içinde iyice şişmesi sağlanır.                 

Şişen kitre su içinde el ile yoğurularak suya karışması sağlanır Şişen kitre su içinde el ile yoğurularak suya karışması sağlanır. Kitreli su boza kıvamında veya az seyreği olmalıdır. Hazırlanan sıvı ince bir tülbent ile süzülerek temizlenir. Son haliyle tekneye yavaşça (köpürtmeden) boşaltılır.

 Değişik renklerde toprak boyalar ayrı ayrı iki cam yüzey arasında iyice ezilir. Ezilme esnasında hafif su katılır. Ezilme sonrasında meydana gelen çamur benzeri boyaya sığır ödü katılarak 15 gün veya bir ay kadar bekletilir. Boyanın öd asidiyle pişmesi sağlanır. Beklemeden sonra mamül sulandırılarak kullanılır. Boya açılmıyorsa öd katılır. Rengi açmak için su kullanılır. Bir ebru bir defa yapılabilir.

Hazırlanan boyalar fırça veya metal çubuk yardımıyla daha önce hazırlanmış olan kitreli suyun üst yüzeyine damlatılır. Boyaların açılmasını ve şekillerin yuvarlaklığını kesin olarak bilemeyiz. Ancak fikir sahibi oluruz. Yaptığımız ebrunun tam olarak nasıl olacağını değil neye benzeyeceğini bilebiliriz. Bu yüzden iki defa aynı ebruyu yapmak imkansızdır. Kağıt tekneye serilir, iş tamamlanır.      

 Kağıt düzgünce tekne üzerine bırakılır, görüntünün kağıda işlemesi sağlanır. Kağıt temiz bir ortamda kurumaya bırakılır.            Su yüzeyinde meydana gelen şekiller, teknik gereksinme sonucu daha çok soyut olarak gelişir. Bu düzenlemeden sonra seçilen kağıt su yüzeyine yatırılır.

  Birkaç saniye sonra kaldırılır ve kitreli suyu süzülünceye kadar iki ucundan asılır.            Bu ebrû tekniğinde sanatçı, boyaların kitreli su üzerindeki dağılışına yeterince hakim olamaz. Bu yüzden bir takım kalıplaşmış ebrû tipleri oluşmuştur.