Prof Dr Süheyla Ünal Psikiyatri AD

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
Advertisements

ÇOCUK İSTİSMARINA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM
SAĞLIĞIN TANIMI: KİŞİLERİN, SADECE HASTA OLMAMASI HALİ DEĞİL, BEDENEN, RUHEN VE SOSYAL YÖNDEN TAM BİR İYİLİK HALİDİR. Sağlık Otoriteleri tarafından kabul.
PSİKİYATRİK ACİLLER Dr. Elif USAL. Acil psikiyatri genel psikiyatrinin, acil terapotik girişimin sıklıkla gerekli olduğu durumlarla başetmek için özel.
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
Destekleyici Çevre Oluşturma Müdahaleleri
Toplum Sağlığını Geliştirme
TOPLUM TEMELLİ RUH SAĞLIĞI HİZMETLERİ Prof. Dr. Medaim Yanık
2. Sağlık hizmetleri.
SAĞLIK KAVRAMI.
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
HALK SAĞLIĞINA GİRİŞ Dr. Ferit Koçoğlu.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
REHBERLİK DERSİ III.
KORUYUCU HEKİMLİK.
BİRİNCİ BASAMAK HEKİMLİĞİ
TOPLUM SAĞLIĞINI GELİŞTİRME ÇALIŞMA GRUBU
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
SAĞLIK VE HALK SAĞLIĞINA GİRİŞ
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
YAŞAM BOYU SAĞLIK.
KRONİK HASTALIKLAR *Genellikle tam iyileştirilmeleri söz konusu olmayan, *Sürekli, *Yavaş ilerleyen, *Çoğu kez kalıcı sakatlıklar bırakan, *Oluşmasında.
Yrd. Doç. Dr. Özdem Nurluöz
Sağlık Hizmetlerinin Sınıflandırılması Ve yaralanma Yolları
DİĞER TUTUMLAR.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Psikolojik Hizmetler Klinik Psikolog Barış Gürkaş.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
GENEL ÖNERİLER. ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE NE TÜR PROGRAMLAR/ MÜDAHALELER ETKİLİ? BİREYSEL DÜZEYDE MÜDAHALELER: Bu kategorideki programlardan/müdahalelerden.
Suisit-İntihar-Özkıyım
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
HALK SAĞLIĞI VE SOSYAL PSİKİYATRİ Prof. Dr.Recep AKDUR.
PSİKOSOSYAL RİSK ETMENLERİ. Amaç; İşyerindeki sağlığa zararlı psikososyal risk etmenleri hakkında bilgi sahibi olmak.
Tütün Kontrolünde Aile Hekiminin Rutindeki Rolü Dr Zeynep Ayfer Aytemur İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Hastalıkları AD Malatya.
Sağlık hizmetleri 11/E SBT Giresun/Bulancak 2016
SAĞLIKLI YAŞAMIN KORUNMASI Hazırlayan = Yakup Çelik
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
SABUNCUOĞLU ŞEREFEDDİN SAĞLIK HİZMETLERİ
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Özel Körfez Marmara Hastanesi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
AİLE, ÇOCUK, ÖĞRETMEN İLETİŞİMİNİN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
Ruh Sağlığında Birincil Koruma
YAYGIN EĞİTİM.
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Madde Bağımlılığı Politikası
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
Risk faktörleri-koruyucu faktörler perspektifi
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
HALK SAĞLIĞI VE SAĞLIĞIN GELİŞTİRİLMESİ
Arş.Gör.Dr.Kevser Ayar KTÜ Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD
SAĞLIK HİZMETLERİ VE PERSONEL YÖNETİMİ
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
ŞİDDET.
Klinik psikiyatri uygulamasında koruyucu yaklaşımlar
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Doç.Dr.Mehmet Merve ÖZAYDIN
Davranım Bozukluğu.
REHBERLİK DERSİ III.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Sunum transkripti:

Prof Dr Süheyla Ünal Psikiyatri AD Toplum ruh sağlığı Prof Dr Süheyla Ünal Psikiyatri AD

Hedefler Ruh hastalıkları için risk ve koruyucu etkenleri sıralamak Birincil, ikincil ve üçüncül korumayı tanımlamak Birincil, ikincil, üçüncül korumada söz konusu olan girişimleri saymak “Döner kapı” olgusunu engellemek için yapılması gerekenleri sıralamak

Ruh sağlığı Kişinin kendi kendisiyle, çevresini oluşturan kişilerle ve toplumla barış içinde olması, sürekli denge, düzen ve uyum sağlayabilmek için gerekli çabayı sürdürebilmesi Gerilim ve anksiyeteyi kontrol edebilmesi Yaşamın gerektirdiklerini karşılayabilmesi

Ruhsal hastalıklar Yüksek yaygınlık oranları Kronikleşme eğilimleri Tedavi güçlükleri ile bir toplum sağlığı sorunudurlar

Ruhsal hastalıkların yaygınlığı Dünyada en çok yeti yıkımına neden olan on hastalıktan beşi ruhsal kaynaklıdır Birleşmiş Milletler Raporları’na göre, yeryüzünde 450 milyon kişi halen bir ruhsal veya nörolojik hastalıkla mücadele etmektedir

Ruhsal hastalıkların yaygınlığı Birçok ülkede yapılan toplum taramaları, ruhsal hastalıkların sanılandan çok daha yaygın olduğunu göstermektedir ABD’de, çocukların %12’sinde, erişkinlerin %15’inde bir ya da birden çok psikiyatrik bozukluk saptanmıştır DSÖ raporlarına göre 2020 yılında en sık görülen hastalık “depresyon” olacaktır

Ruhsal hastalıkların yaygınlığı Türkiye Ruh Sağlığı Profili sonuçlarına göre, ruhsal hastalıklar toplumun %17.2’sinde görülmektedir Polikliniklere başvuran hastaların %20-40’ı ruhsal sorunlar taşımaktadır (şizofreni, depresyon, alkol ve madde bağımlılığı, zeka geriliği gibi)

Ruhsal hastalıkların yaygınlığı Tüm ruhsal sorun ve bozukluklar genellikle kadınlarda erkeklere göre daha yaygın Tüm ruhsal bozukluklar evli kadınlarda evli erkeklere göre daha yaygın Yaş arttıkça ruhsal sorun ve bozuklukların yaygınlığı artmakta

Ruhsal hastalıkların yaygınlığı Ruhsal bozukluk yaygınlığı kırsal kesimden kente doğru gidildikçe artış göstermekte Düşük sosyoekonomik kesimlerde daha yaygın Öğrenim görmemiş kişilerde daha yüksek yaygınlık oranları bulunmakta

Yaygınlık artışının toplumsal nedenleri Hızlı toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimler, fiziksel çevredeki değişimler Aile yapısında değişme, toplumsal iletişim ağındaki çözülme, bireycileşme İç ve dış göç, kentleşme sorunları, toplumsal dayanışmanın bozulması, artan stres etkenleri ve örselenme yaşantıları

Hastalığın ve sağlığın belirleyicileri İnsanlar fiziksel, biyolojik ve sosyal bir çevre içinde yaşarlar Çevrelerindeki faktörlerden etkilenirler ve çevrelerini etkilerler Kişileri hastalıklardan korurken ve hastaları tedavi ederken bu faktörlerin de göz önünde bulundurulması gerekir

Sosyal çevre Kişilerin eğitimleri, gelir düzeyleri, sosyal statüleri, inanışları değer, tutum, motivasyon, kendi kavramları, grup dinamikleri, medya, toplumun genel yaşam tarzı, hastalanmalarını, sağlık hizmetlerinden yararlanmalarını, hastalıklardan korunmalarını, tedavi uygulamalarını etkiler Kültürüne ve beklentilerine uygun olmayan hizmetleri kullanmazlar

İnsan-Çevre ilişkisi Çevredeki olumsuz faktörler düzeltilmeden hastalıkların kontrol edilmeleri mümkün olamaz Çevrenin biyolojik, fizik ve sosyal olarak tüm kapsamıyla ele alınarak olumlu hale getirilmesi önem taşımaktadır

İç ve dış etmen lerin başarılı uyumu.. Genetik Beden yapısı Bağışıklık sistemi Sinir sistemi Endokrin sistem Kişisel stres Huy (mizaç) SAĞLIK İç ve dış etmen lerin başarılı uyumu.. Sosyo-ekonomik durum Ekolojik çevre Eğitim düzeyi Çalışma koşulları Özel yaşam biçimi Toplumla bütünleşme İÇ SİSTEM DIŞ SİSTEM Biyolojik ve psikolojik Toplumsal, ekonomik yapı ögeleri ve kültürel ögeler

Sağlığın korunması Bir ailedeki hasta, o ailenin düzenini ve ekonomik durumunu bozduğu gibi diğer aile bireyleri üzerinde psikolojik, sosyal sorunlara neden olabilir Hasta kişiler işgücünde azalmaya ve sağlık harcamalarında artışa neden olarak toplumun genelini etkileyebilir

Sağlığın geliştirilmesi Sağlık, fiziksel kapasiteyi olduğu kadar, sosyal ve kişisel kaynakları da vurgulayan pozitif bir kavramdır. Sağlıklı yaşam ve davranış değişikliği için, eğitim, örgütsel, ekonomik ve çevresel desteklerin bileşimini gerektirir Sadece sağlık sektörüne ait bir sorumluluk değildir Sağlıklı yaşam tarzlarının kabulü ve uygulamasına ilişkin bir genel süreçtir

Sağlığın geliştirilmesi Ottawa Şartında sağlığı geliştirme; “İnsanların sağlıkları üzerinde kontrol gücüne sahip olma ve sağlıklarını geliştirme kapasitesine sahip olma süreci” olarak tanımlanmaktadır. Tam olarak fiziksel, mental ve sosyal anlamda iyi olma halini sağlayabilmek için; birey veya grup, isteklerinin farkında olabilmeli, isteklerini tanımlayabilmeli, çevreyi değiştirebilmeli ve uyum sağlayabilmelidir.

Sağlığın geliştirilmesi Sağlığı geliştirme politikaları tek bir sağlık sorununa odaklı kurgulanmamaktadır. Eğitim, toplumsal kalkınma, politika, yasal düzenlemeler, bulaşıcı hastalıklardan korunma-yaralanmalar-şiddet-ruh sağlığı sorunları-süregen hastalıklar konusunda herkes için “eşit” yaklaşımlar önerilmektedir

Toplum Sağlığı Kavramı Toplumların sağlık düzeylerini yükseltmede pek çok kişinin rolü ve sorumluluğu vardır Toplum Sağlığı Kavramı öğretmenler ana-babalar din görevlileri yöneticiler komşular muhtarlar polisler planlamacılar

Sağlığın korunması Bireylerin hasta olmalarını engellemek için yapılan hizmetler bütünü Kişileri hastalıktan korumak (birincil koruma) Birincil korunmanın amacı hastalık ortaya çıkmasını önlemek, risk faktörleri ve hastalık insidansını düşürmektir. Erken tanı ve tedavi (ikincil koruma) Sakatlıkların en aza indirilmesi (üçüncül koruma)

Sağlığın korunması Evrensel önleme Genel sosyal politikalar-evrensel düzeyde programlar Seçici önleme bireyler ya da alt gruplara yönelik-toplumun geri kalanlarından daha fazla ruhsal bozukluk geliştirme yönünden risk taşıyan gruplar İndirgenmiş önleme yüksek riskli gruplar

Önlemek niçin gerekli? İşlevsellikte kayıp-yeti yitimi Damgalanma-ayrımcılık Aile üzerindeki etkiler Toplumsal rollerinde yaşanan değişimler

Koruyucu hekimlik Kısa sürede iyileştirme Komplikasyonları önleme Yeti yitimi oluşumunu önleme Hastalık şiddetini azaltma Rehabilitasyon

Toplum ruh sağlığı Tüm toplumun ruh sağlığını iyileştirmek Ruh sağlığı sorunlarını önlemek Ruh hastalıkları yaygınlığını azaltmak Ruh sağlığı sorunları olanların yaşam kalitelerini arttırmak Birey ve bireyin etkileşimde bulunduğu çevreye ilişkin psikiyatrik hizmetleri geliştirmek

Birincil koruma  Sağlığın daha iyiye götürülmesi Stresle başa çıkmanın ei stresi kaynağında yok etmek. Erken teşhis ve tedavi süreçleri BİRİNCİL KORUMA İKİNCİL KORUMA ÜÇÜNCÜL KORUMA Eğitim ve öğretim ile bilinçlendirme ve beceri geliştirme. STRES Birincil koruma  Sağlığın daha iyiye götürülmesi İkincil Koruma  Erken tanı  Uygun tedavi Üçüncül koruma  Yeniden işlevsellik kazandırma

Etkenin Olasılığı Bireysel İnsiyatif Etken 1. aşama 2. aşama Hastalıkları Önleyici Sağlık Hizmetleri 3. aşama Hastalık İnsidansı Ayaktan Tedavi Edici Sağlık Komplikasyon (hasar) 4. aşama Kompanse (Telafi) Edilemeyen 5. aşama Yataklı Hizmeti Yoğun bakım veya Rehabili tasyon

Birincil koruma Çevrede hastalık yapan etken bırakmamak, Hastalık yapan etkenleri insandan uzaklaştırmak, ayırmak, ona ulaşmasını engellemek, Hastalık etkenlerine karşı insanları güçlü kılmak, Hastalık etkenlerine karşı insanları duyarsız kılmak

Ruh sağlığını geliştirme Olumlu davranışlar – Sağlığın geliştirilmesi davranışları Riskli davranışlara karşı kendini kontrol edebilme Pozitif davranışlar için sosyal destek sağlanması

Ruh sağlığını geliştirme Öfke kontrolü Duygularını düzenleme “Hayır” diyebilme, ısrarlara karşı koyabilme Kendini ortaya koyma İletişim becerileri Sorun çözme becerileri Stresle başa çıkma Kendini tanıma

Birincil koruma ana baba diğer bireyler arasında destekleyici ilişkilerin varlığı, güvenli bağlanma, bağlılık aile içi rol paylaşımında denge ve nitelik, aile içi dinamiklerin düzeyi okullaşma, okul olanaklarının düzeyi sağlık sistemine ulaşmanın kolaylığı sosyal dayanışma

Koruma Etkenle teması önleme Hastalığı başlamadan önleme Duyarlı kişinin direncini artırmaaşılama Stres etkenlerini azaltma Aile eğitimi Beceri eğitimi

Koruyucu ruh sağlığı hizmetleri Koruyucu etkileri güçlendirmek Risk etkenlerini azaltmak Bireyleri güçlendirmek Toplumu güçlendirmek Yapısal sorunları azaltmak

İkincil koruma Erken tanı ve uygun tedavi programları uygulayarak, kişilerin hastalığı en az hasarla geçirmesini sağlamak Tanı ve tedavide en ekonomik ve etkili yol ve yöntemleri bularak, onları geliştirmek, Hastalara en etkin ve ekonomik tedavi yöntemlerini uygulamak

Erken tanı Öncelikli temel koruyucu yaklaşım erken tanı… Erken tanı koymanın olumlu sonuçları Erken tanının geliştirilmesi…. Eğitim Düzenli muayene Tarama çalışmaları Hastalığın öncül belirtilerini tanıma Erken müdahale

Uygun tedavi Hastalıkların standart tedavilerinin yapılabilmesi Zamanında tedaviye ulaşabilme Zamanında tedaviye başlayabilme

Tedavi İlaçlar Krize müdahale Stresle başa çıkma Psikoterapi Kişiler arası ilişki terapisi  Bilişsel Davranışcı Terapi  Diğer terapiler

Üçüncül koruma Tedaviye uyumu sağlama Prognozu kontrol altına alarak, komplikasyonları önleme/azaltma Rehabilitasyon bedence ya da ruhça sakat kalmış olanları başkalarına bağımlı olmaksızın yaşayabilmelerini sağlayabilmek için yapılan çalışmaların tümü Tıbbi Sosyal

Döner Kapı Olgusu Kronik ruhsal hastalığı olan bir grup hastada, hastaneye yatış ve çıkış sıklığının fazla oluşu Nedenleri tedaviye uyumsuzluk madde kullanım bozukluğu yetersiz hasta izlemi yetersiz rehabilitasyon hizmeti

Ruh sağlığında koruyuculuk Risk ve koruyucu etkenlerini tanımlama, önleme stratejileri geliştirme Belirlenen önleme stratejilerini toplumun yapısını göz önünde bulundurarak uyarlama ve uygulama Akut alevlenmeleri engelleyerek hastaneye yatış sıklığını azaltmak Hastaları topluma yeniden kazandırmak

Toplum Ruh Sağlığı Merkezleri Ruhsal problem yaşayan hastalara, toplum temelli ruh sağlığı modeli çerçevesinde psiko sosyal destek hizmeti veren Hastaların takip ve tedavilerin yapılmasını sağlayan Gerektiğinde evde takip, tedavi ve hasta-aile eğitimi yapan Etkin ve ulaşılabilir bir hizmetin sunan kurumlardır

Ruh Sağlığı Hastanesi Devlet Hastanesi Psikiyatri Kliniği 1.Basamak Ara Kurum Koordineli Ruh Sağlığı Hastanesi Devlet Hastanesi Psikiyatri Kliniği Toplum Ruh Sağlığı Merkezi -Aile Hekimliği -Sağlık Ocağı -Toplum Sağlığı Merkezi Rehabilitasyon Merkezi (Gündüz) Bakım Merkezi (Yatılı-Gündüz) Gezici Ekip (Psikiyatrist, Psikolog,S.h.u. Hemşire) Tıp Fakültesi Psikiyatri Kliniği Korumalı iş yeri Korumalı ev 2.Basamak 3.Basamak (SHÇEK) + Belediye + Sivil Toplum Örgütleri+Vakıf+Halk Eğitim Merkezi