Türkiye’de Yeni Medya Kullanım Eğilimleri Araştırması Ekim 2016
Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 Amaç İstanbul‘da internet kullanımı trendlerini saptamak, sosyal medya, akıllı telefon kullanım alışkınlıkları ve bağımlılıklarını belirlemek. Yöntem Araştırma Yöntemi : Niceliksel Araştırma Veri Toplama Tekniği : Bilgisayar destekli yüzyüze anket uygulaması Örneklem Evren: İstanbul, 16-74 yaş arası son 3 ay içerisinde internete girmiş olanlar Örneklem büyüklüğü : 840 Güven Düzeyi : % 95 Hata Payı : ± 3,38 Proje Ekibi Yard. Doç. Dr. Çiğdem BOZDAĞ (Yürütücü) Prof. Dr. Banu BAYBARS HAWKS Doç. Dr. Eylem YANARDAĞOĞLU U. Ulaş TOL - Yaşama Dair Vakıf Saygın Vedat ALKURT– Yaşama Dair Vakıf Takvim Saha Çalışması : 09 – 27 Nisan 2016 / Yaşama Dair Vakıf (YADA)
internet alıyor. ‘Bilgisayar Çağı’ndan ‘İnternet Çağı’na geçiliyor: Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 Bilgisayarın yerini internet alıyor. ‘Bilgisayar Çağı’ndan ‘İnternet Çağı’na geçiliyor: Artık bilgisayar çağındayız dediğimiz yıllar geride kaldı. Bilgisayarın toplumun çoğunluğunda internet dışı bir kullanımı neredeyse kalmamış durumda. Ayrıca artık bilgisayar internet için tek imkan değil. Akıllı telefonlar, tabletler, bilgisayarlardan daha öne çıkmış durumda.
Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 Artık bilgisayar değerli bir araç değil. Bilgisayar öğrenmek bir hedef olmaktan çıkıyor. Değerli olan internete erişim ve internet kullanımı. Bilgisayar kullanmak çoğunluk için internete girmek anlamına gelse de tersi geçerli değil. Akıllı telefondan internete girmek için gün içinde ayrılan süre bilgisayardan daha yüksek. Bilgisayar ve İnternet Kullanım Becerisi Bilgisayar ve internet kullanımınız konusunda kendinizi ne kadar yeterli görüyorsunuz? 1’in hiç yeterli değil, 10’un son derece yeterli olduğu bir puanlamada kaç puan verirsiniz? Baz: 840
Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 Akıllı telefonlar internete girişin en yaygın aracı, bilgisayarlar ikinci planda. Akıllı Telefon Sahipliği Mobil İnternet Kullanımı İnternet kullanıcılarının %96’sı akıllı telefon kullanıyor. %93’ünün mobil internet bağlantısı var. Bilgisayar sahipliği akıllı telefon sahipliğinden düşük. Hanelerin %95’inde akıllı telefon, %80’inde bilgisayar/laptop var. Geleneksel cep telefonu fonksiyonları önemini yitiriyor. Online mesajlaşma SMS’in yerini alıyor. Akıllı telefonların «telefon» özelliği ikinci planda. Gün içerisinde internete ayrılan süre Sayacağım aktivitelere günde yaklaşık ne kadar zaman ayırırsınız? Baz: 840
Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 Her kuşak internet kullanıyor ancak farklı şekillerde kullanıyor. Gençler telefonu konuşmak için değil mesajlaşmak için kullanıyor. Yaşlılar görüntülü konuşmayı gençlere göre daha çok benimsemiş, gençler yazışarak haberleşiyor. Akıllı Telefonda Kullanılan Özellikler Gün içerisinde akıllı telefonunuzda en sık kullandığınız ilk 3 özellik hangisidir? Akıllı telefonda kullanılan özellikler Gün içerisinde akıllı telefonunuzda en sık kullandığınız ilk 3 özellik hangisidir? Baz: 840 L0301 Baz: 840
İkinci ekran kullanımı Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 Her kuşak internet kullanıyor ancak farklı şekillerde kullanıyor. E-mail kullanımı E-Mail adresiniz var mı? E-mail hala kullanılıyor. Fakat sosyal medya üyeliği olanların oranı e-maili kullananlardan çok daha yüksek görünüyor. Kullanıcıların %77.8’inin e-mail adresi var. Gençlerde bu oran %95-96 iken 45 yaş üstünde daha düşük: %45. İnternet kullanıcıları arasında yaygınlaşan bir eğilim: TV izlerken bir gözünün telefonunda ya da tabletinde olması (%33.3). Gençlerin (35 yaş ve altı) %45’i ikinci ekran kullanırken, 45 yaş üstünün %11’i kullanıyor. . İkinci ekran kullanımı Aynı anda birden fazla elektronik cihaz (akıllı telefon, televizyon, bilgisayar, tablet) kullandığınız olur mu? L0301 Baz: 840
İnternet kullanım becerisi Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 Her kuşak internet kullanıyor ancak farklı şekillerde kullanıyor. İnternet kullanım becerisi internet kullanımınız konusunda kendinizi ne kadar yeterli gördüğünüze ilişkin değerlendirmelerinizi almak istiyoruz. İnternet kullanımınıza 1’in hiç yeterli değil, 10’un son derece yeterli olduğu bir puanlamada kaç puan verirsiniz? Erkekler kadınlara göre hem bilgisayar hem de internet kullanım becerilerinin daha yüksek olduğunu belirtiyor. Kullanıcıların %53’ü internet kullanırken başka birinden hiç destek almadığını söylüyor. Yaş ilerledikçe destek aldığını belirtenlerin oranı artıyor. İnternet kullanırken destek alma İnternet kullanırken başkalarından ne sıklıkta destek alırsınız? L0301 Baz: 840
İnternet günlük hayatın parçası Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 İnternet günlük hayatın parçası
Akşam yatmadan ne kadar öncesine kadar internete giriyorsunuz? Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 İnternet bir yandan hayatı kolaylaştıran pek çok özelliğe sahip. Bilgilenme, eğlenme, vakit geçirme gibi pek çok katkısı var. Öte yandan internet yeni bir bağımlılık konusu olmaya da başlıyor. Sabah İnternet Sabah kalktıktan, uyanmayı takiben, ne kadar sonra internete giriyorsunuz? Akşam İnternet Akşam yatmadan ne kadar öncesine kadar internete giriyorsunuz? Her 3 internet kullanıcısından 1’i uyanır uyanmaz internete giriyor (%33.3). Uyandıktan sonrai 1 saat içerisinde internete girenlerin oranı ise %62’yi buluyor. Yine %70’i akşam uyumadan 1 saat öncesine kadar internette. L01/ L04 Baz : 840
İnternet bağımlılığının iki boyutu: Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 İnternet bağımlılığının iki boyutu: yoksunluk hissi ve soyutlanma hissi. Baz: 840
İnternetten uzak kalınca… Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 İnternetten uzak kalmak «yoksunluk» hissi oluşturuyor. İnternetten uzak kalınca… İnternetten uzak kaldığınızda en çok neyin eksikliğini duyuyorsunuz? L01/ L04 Baz: 840
İnternet demek “sosyal medya» demek Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 İnternet demek “sosyal medya» demek
İnternet deyince aklınıza neler geliyor? Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 İnternet deyince akla en çok «sosyal medya» geliyor. İletişim çağrışımı da yüksek. İnternet deyince… İnternet deyince aklınıza neler geliyor? İnternet «Gündemin» tanımını genişletiyor. Kullanıcılar için hem ülke gündeminden hem yakın çevrelerinde olup bitenden haberdar olmayı kapsıyor. Sosyal medya ve uygulamalar hem haber alma hem aile, arkadaş, müşteriler ve tanıdıklarla haberleşme ihtiyacını karşılıyor. Bilginin tanımı genişliyor… Bilgiye erişim: yemek tariflerinden, maç sonuçlarına, iş ve eğitim amaçlı araştırmadan yeni kişilerle tanışmaya, gündelik hayatta ihtiyaç duyulabilecek tüm bilgilere işaret ediyor. L01/ L04 Baz : 840
Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 Herkes sosyal medyada. Öne çıkan sosyal medya kullanımı da sosyalleşme hedefli. Herkes Sosyal medyada. Facebook tüm yaş gruplarında kullanılıyor. Twitter ve İnstagram’da gençler daha yoğun. Baz : 840
Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 İnternet kullanıcıları üretici / katılımcı aktivitelerden çok seyirci / tüketici aktivitelere eğilimli. Video içerik üretimi düşük. Youtube en çok takip edilen mecralardan olsa da içerik üretimi oldukça düşük. Twitter varoluş sebebiyle tutarlı olarak en çok içerik üretilen mecra. Ancak Facebook ve Instagram kadar çok kullanılmıyor. Foursquare’de «check-in»ler pek takip edilmiyor. Baz: 840 Bu mecralarda paylaşımları ne kadar sık takip edersiniz? 1 hemen hemen hiç giriş yapmıyorum; 5’in her gün takip ediyorum anlamına gelecek şekilde puanlar mısınız? Bu sosyal medyalarda ne kadar içerik (statü güncelleme, tweet, video, yazı, yorum, vb.) paylaştığınızı 1-5 arasında puanlar mısınız?
Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 İnternette farklı aktivite türleri oluşuyor. Sosyalleşme en yaygın olanı.
Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 İnternette sosyalleşme, izleme, paylaşma yaygın, içerik üretimi daha az. L0301 Baz: 840
Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 Tüm aktivite biçimleri üniversite ve üstü eğitimlilerde, kültür / sanat aktiviteleri, tüketici ve finansal aktiviteler gençlerde, emekli aktiviteleri 35 yaş üstü kesimde yaygın. L0301 Baz: 840
Gündem internetten, daha çok da sosyal medyadan takip ediliyor. Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 Gündem internetten, daha çok da sosyal medyadan takip ediliyor.
Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 Güven İnternet, televizyon ve gazete gibi konvansiyonel araçlara göre daha itibarlı ve daha güvenilir görülüyor. İnternet gazeteleri (6.7), basılı gazetelere (5.7) göre daha itibarlı bulunuyor. Sosyal medyanın itibarı basılı gazeteden daha yüksek olsa da sosyal medyaya güven ile basılı gazetelere güven hemen hemen aynı düzeyde. Televizyon basılı gazetelere göre daha itibarlı görülse de televizyona güven basılı gazeteden düşük. İtibar L0301 Kullanıcılara yöneltilen sorular: Sayacağım medya araçlarının sizin gözünüzdeki değeri, itibarı ne kadardır? 1’in hiç itibarlı değil, 10’un son derece itibarlı anlamına gelecek şekilde puanlar mısınız? Haber alma kaynakları arasında, sayacağım medya araçlarından hangisine ne kadar güvenirsiniz? 1’in hiç güvenmem, 10’un son derece güvenirim anlamına gelecek şekilde puanlar mısınız? Baz: 840
Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 Gündem ve güncel haberlerle ilgili paylaşımlar sosyal mecralarda en sık yapılan faaliyetlerde ikinci sırada geliyor. Facebook Kullanıcısı olduğunuz sosyal medyalarda en sık ne tür paylaşımlarda bulunursunuz? [En sık paylaştığı 3 seçenek] Twitter Kullanıcısı olduğunuz sosyal medyalarda en sık ne tür paylaşımlarda bulunursunuz? [En sık paylaştığı 3 seçenek] Baz: 840
Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 Özet
Özet Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 «Bilgisayar Çağı»ndan «İnternet Çağı»na: Artık bilgisayar öğrenmek bir hedef ve bilgisayar değerli bir araç değil, internet kullanımı ve internete erişim bir değer. Bilgisayar internete erişimde öne çıkan araç değil, akıllı telefonlar açık ara önde. İnternet tüm kullanıcıların günlük hayatının parçası. Hem eğlencesi, hem hayatını kolaylaştıran bir unsur, fakat internet bağımlılığı yüksek düzeyde. Başta gençlerde olmak üzere internet bağımlılığı yaygın. İnternet demek büyük oranda “sosyal medya» demek olarak algılanıyor. Haber basılı gazeteden okunmuyor, kısmen online haber sitelerinden ama çoklukla sosyal medyadan takip ediliyor. İnternet, televizyon ve gazete gibi konvansiyonel araçlara göre daha itibarlı ve daha güvenilir görülüyor. Her kuşak internet kullanıyor ancak farklı biçimlerde. Kategorileri ortak kesen sosyalleştirici aktiviteler, ayrıştıran katılımcı aktiviteler. İnternete pasif katılım biçimleri yaygın. İnternet kullanıcıları üretici / katılımcı aktivitelerden çok seyirci / tüketici aktivitelere eğilimli.
Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 | 2 Araştırma Örneklemi
Demografi Araştırma Örneklemi Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 | 3 Demografi Araştırma Örneklemi Cinsiyet Dağılımı Yaş Dağılımı L01/ L04 Baz : 840
Demografi Araştırma Örneklemi Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 | 6 Demografi Araştırma Örneklemi Eğitim Seviyesi Meslek Dağılımı Baz : 840
Genel Seçimleri Sonuçları 1 Kasım 2015’te Oy Verilen Parti Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 | 7 Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 | 6 Demografi Araştırma Örneklemi 1 Kasım 2015 Genel Seçimleri Sonuçları % AK Parti 49,5 CHP 25,3 MHP 11,9 HDP 10,8 1 Kasım 2015’te Oy Verilen Parti 16 yaş altı katılımcılar için: Son Genel Seçimde -milletvekili seçiminde- oy verebilecek olsaydınız hangi partiye oy verirdiniz? Baz: 840
Muhafazakarlık kategorileri Türkiye’de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması 2016 | 6 Demografi Araştırma Örneklemi Muhafazakarlık kategorileri Dindarlık düzeyi Kendinizi ne derece dindar görüyorsunuz? 1 “Hiç dindar değilim” ve 10 “Son derece dindarım” olacak şekilde puanlar mısınız? Baz: 840