OYUNUN TARİHÇESİ Doç. Dr. Ender DURUALP.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÜNİTE : 8 HEPİMİZİN DÜNYASI. ÇOCUKLARIN ORTAK YÖNLERİ VE İLGİ ALANLARI Çocuklar; Sevmeye,Sevmeye, Korunmaya,Korunmaya, Bakılıp büyütülmeye muhtaçtır.Bakılıp.
Advertisements

OLAĞANDIŞI DURUMLARIN EPİDEMİYOLOJİK ÖZELLİKLERİ.
BİLİŞSEL GELİŞİM Biliş dünyamızı anlamayı, tanımayı ve öğrenmeyi içeren tüm zihinsel süreçleri kapsar. biliş denince aklımıza ilk gelen zekadır. ayrıca.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
ALPER KABASAKAL 6/A 95 SOSYAL BİLGİLER.
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
Mısır danatında resim ve heykel
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
SIFIRIN TAR İ HÇES İ NESL İ HAN KAPLAN Haluk Bingöl CMPE 220-Fall 2010/ /11.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 4
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
TÜRK TARİHİ Anadolu'ya İlk Türk Akınları Malazgirt Savaşı
DEDE KORKUT HİKAYELERİ
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
SAĞLIK TURİZMİ VE HEMŞİRELİK
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Çağdaş Türk sanatını konu alan birçok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim, 1906 yılında İstanbul`da.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
ASYA HUN DEVLETİ. Asya Hun Devleti Tarih bilgilerimize göre Orta Asya'da kurulan ilk Türk devleti Büyük Hun Devleti'dir. Hunlar'ın bilinen ilk hükümdarı.
ASYA HUN DEVLETİ. Asya Hun Devleti Tarih bilgilerimize göre Orta Asya'da kurulan ilk Türk devleti Büyük Hun Devleti'dir. Hunlar'ın bilinen ilk hükümdarı.
OYUN MATERYALLERİ VE OYUNCAK SEÇİMİNDE AİLELERE VE EĞİTİMCİLERE ÖNERİLER Doç. Dr. Ender DURUALP.
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
OYUNUN GELİŞİM ALANLARINA ETKİSİ
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
Makro İktisat.
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
II.BALKAN SAVAŞI (29-30 HAZİRAN 1913).
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili engellerin kaldırılması uluslararası öncelikler arasında yer almaktadır yılına kadar okula kayıt,
JANR RESİM.
İletişimin Zamanda yolculuğu
ÇOCUK VE DRAMA DRAMA İLE İLGİLİ TERİMLER, ÇOCUKLARDA DRAMA UYGULAMALARININ TARİHÇESİ Öğr. Gör. : Yasemin SU.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
ESENLİ BİLAL ŞAHİN İMAM HATİP ORTAOKULU
DRAMA UYGULAMALARI VE DRAMANIN ÖNEMİ
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Orta Asya, İslamiyet, Anadolu ve
DÜNYANIIN YEDİ HARİKASI HAZIRLAYAN:EDANUR CERİTLİ NUMARA:
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OYUN VE OYUNCAK Kısa kısa… OYUN VE OYUNCAK Kısa kısa…
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞ ve Meslek Sosyolojisi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Kuramı Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
İLKOKULDA TEMEL MATEMATİK
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

OYUNUN TARİHÇESİ Doç. Dr. Ender DURUALP

Oyunun Tarihçesi Oyun, canlıların var olmasıyla başlamıştır. İnsanlık tarihi kadar eskidir. Etrafımızdaki hayvanları izlediğimizde onların oynadıkları oyunları görebiliriz.

İnsanoğlunun ataları, çevrelerinde gördüklerini taklit ederek, yaptıklarını hareketlerle birbirlerine anlatarak farkında olmadan oyunu yaratmışlardır. Avını avlayan insan, avını nasıl avladığını taklitlerle diğer insanlara anlatmıştır. Bu hareketler, zamanla bilinçli yapılan büyüsel, dinsel törenlere dönüşmüş ve oyun bu aşamada kültürel bir özellik kazanmıştır.

Büyüklerin avlarını nasıl avladıklarını anlatırken onları izleyen çocuklar, büyüklerin yaptıklarını günlük yaşamlarında taklit etmişler ve büyüklerine özenerek benzer hareketleri yapmaya başlamışlardır. Bu tür oyunlar, çocuklar tarafından nesilden nesile geliştirilerek aktarılmış ve bugünkü oyunları oluşturmuştur.

Çocuk oyunları içerisinde taşla ve aşıkla (koyun ve keçi gibi hayvanların arka ayak diz bölgesinden çıkan kemiklerle) oynanan oyunları genelde en eski oyunlar olarak kabul edilmektedir. British Museum’da bulunan ve İ.Ö. 800 yıllarında topraktan yapılmış bir heykel, iki kızı aşık oynarken göstermektedir.

Eski Mısır’da bulunan Orta Krallık dönemi duvar resimlerinde ise oyun tahtası üzerinde oynanan oyunlar, sıçrama oyunları, yine İ.Ö. 2600 yılında Mısır’da Ak-hor mezarında bulunan duvar resminde bir kız, el vuruşma oyunu oynarken gösterilmektedir. Efes harabelerinde Roma’dan kalma mermer bloklar üzerinde üç taş ve dokuz taş oyun yerleri belirlenmiştir. En eski taş oyunlarından biri beş taş ülkemizde de bilinmektedir.

Yunan çömlek resimlerinde tavlaya benzer bir oyuna rastlanmıştır. Girit Uygarlığı’nın kalıntılarında da bebeklere, minyatür ev eşyalarına rastlanmıştır. Eski Yunan ve Mısırlılarda çıngırakların ve bebek ve bebek oyunlarının bilindiği görülmektedir. Mısırda bir kız küçük yaşta ölmüş ve bebeğiyle birlikte gömülmüştür. Kolları hareket eden bu bebek British Museum’da bulunmaktadır.

Eski Hindistan’da oyun tahtası üzerinde zarla oynanan oyunlar ve topaç çevirme ile ilgili duvar resimleri bulunmuştur. Çember çevirme ve suda taş kaydırma oyunu çok eskiden beri bilinmektedir. Dünyanın birçok yerinde oynanan ip oyunu eski oyunlardan biridir.

Tüm dünyada en eski oyun araçlarından biri top ve en eski oyunlarından biri top oyunlarıdır. Eski Mısır’da açılan mezarlarda deriden yapılmış toplar bulunmuştur.

Fransa’da 17. yüzyılda çok sayıda oyuncak bebek odası üretilmiştir. 18. yüzyılda kağıt oyuncak yapımında dekoratif bir materyal olarak kullanılmıştır. Hareket edebilen oyuncak yapımı gelişmiştir. 19. yüzyılda kesip çıkartılan bebekler önem kazanmıştır. Bu yüzyılın en tipik oyuncağı el kuklalarıdır. Gölge oyununun geçmişi çok öncelere dayanmaktadır.

Anadolu’da yaşayan uygarlıklara ait birçok mezar taşında da çocuk yaşantısıyla ilgili bilgiler bulunmaktadır. Maraş’ta Genç Hitit Dönemi’ne ait aşık kemiği ve kırbaçla oynayan çocuk resimlerine rastlanmaktadır. Türklerdeki oyunlarla ilgili yazılı bilgileri Dede Korkut Hikâyeleri’nde bulmak mümkündür. Diğer önemli bir kaynak ise Evliya Çelebi’nin Seyahatname adlı eseridir.

Anadolu’da ağaç gövdesinden boru şeklinde üfleyerek ses çıkaran oyuncaklar yapmışlar ve askercilik ve cengaverlik oyunları oynamışlardır. Anadolu’da çocuklar oyuncağını doğada bulduğu malzemelerden yararlanarak kendisi üretmiştir. Eski Çin kaynakları uçurtmanın üç bin yıldan fazla geçmişi olduğunu belirtmiştir.

Kaynaklar Aral, N., Gürsoy, F. ve Köksal, A. (2001). Okul öncesi eğitimde oyun. İstanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama San. ve Tic. A.Ş., Kaptan Ofset. Durualp, E. ve Aral, N. (2014). Oyunun gelişimi ve türleri. Her yönüyle okul öncesi eğitim 3. (Ed: A.B. Aksoy), (s. 231-254). Ankara: Hedef CS Basın Yayın. Maden-Ellialtıoğlu, F. (2005). Okul öncesi dönemde oyun ve oyun örnekleri. İstanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama San. ve Tic. A.Ş. Sevinç, M. (2004). Erken çocukluk gelişimi ve eğitiminde oyun. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Seyrek, H. ve Sun, M. (2005). Okul öncesi eğitimde oyun. İzmir: Müzik Eserleri Yayınları. Tuğrul, B. (2014). Oyunun gücü. Oyun. (Ed: A.B. Aksoy), (3-24), Ankara: Hedef Yayıncılık.