ECZACILIK FİNANSI
Amaçlarına ulaşmak isteyen bir eczacılık işletmesi : İşgücü Sermaye Yönetim becerisi Kaynakların akılcı ve yetkin bir şekilde kullanılması gerektirir.
Eczacılık İşletmelerinin başarısızlığının % 80 i nin sebebi: Sermaye yetersizliği Yanlış kullanım
Eczacılık işletmeleri ne boyutta olursa olsun finans ilkelerinin uygulanmasını gerektirir.
SERMAYE GEREKSİNİMİ 1. Ne kadar sermayeye gereksinimim var? 2. Geçici bir piyasa krizinin etkilenmeden atlatabilmem için ne büyüklükte bir sermayeyi döndürmeliyim? 3. Eczane belli bir ticaret hacmine ulaşırsa ne kadarlık bir envantere ihtiyaç duyacağım?
Bazı durumlarda yeni bir ticari başlangıç için gerekli sermayeyi borç almadan elinde bulunan sermaye ile karşılayamayacağını anlayan girişimcinin cesareti kırılır. Toplumun ihtiyaçlarına cevap vermekte yetersiz kalacak şekilde işletmeyi açan girişimci daha sonra ek kaynaklardan da bu durumu karşılayamama durumu ortaya çıkabilir. Yatırımcılar veya kredi veren kurumlarda daha başlangıç aşamasında kendilerine güvence veremeyen işletmeleri desteklemek istemeyecektir.
İstikrarlı bir yatırım için talep edilen yüksek meblağlı krediye istenen faiz oranı ve masraflar, daha belirsiz bir yatırım için talep edilen daha düşük bir meblağ için istenilenden daha az olabilir. Bu nedenle yeni kurulan veya hali hazırda çalışan bir teşebbüsün finansmanı her anlamda dikkatli bir şekilde planlanmalı ve ele alınmalıdır. Sermaye gereksinimlerinin belirlenmesi, mali giderlerin tahmin edilmesi ve planlanması, sermaye kaynaklarının bulunması kreditör kurum ve kişilerle pazarlık finans dünyasında yetkin bir işletmecinin sahip olması gereken bilgilerdir.
SERMAYE ÇEŞİTLERİ Eczacılık teşebbüslerinde işletilen sermaye temel olarak iki ana grupta sınıflandırılabilir: 1. sabit sermaye 2. döner sermaye
Sabit Sermaye: Ticari faaliyete etkili bir şekilde bağlanmış, ihtiyaç duyulduğu anda nakde çevrilemeyecek veya çevrilmesi durumunda teşebbüsün faaliyetlerini sürdürmesini ciddi biçimde güçleştirecek para miktarı olarak düşünülebilir. Arazi, bina, dükkan gibi sabitler, eczacılık ekipmanı, ofis malzemeleri ve taşıma araçları için yapılan harcamalar.
Döner Sermaye: Eczacılık teşebbüsünün günlük ticari faaliyetleri için kullanılan ve ihtiyaç duyulması halinde nakde çevrilebilecek para miktarıdır. Bankada yada eczane kasasında bulunan para, müşteri alacakları ve ticaret envanterini içerir.
Yeni bir teşebbüsün ticari hayatının ilk evrelerinde döner sermayenin %50 si ticaret envanteri olarak saklanmalı ve kalanı acil durumlarda kullanılmak ve ilerideki alışlarda indirim sağlanabilmesi için faturaların düzenli ödenmesinde kullanılmak üzere saklanmalıdır. Buna ek olarak belli miktarda döner sermaye öngörülen masrafların karşılanması amacıyla hazır tutulmalıdır.
Yeni bir teşebbüsün hayata geçirilmesinde gereksinim duyulabilecek sermaye kalemlerinden bazıları: A. AİLE HARCAMALARI 1. Son işin bırakılması ile yeni teşebbüsün hayata geçirilmesi arasında kalan zamanda aile geçiminin sağlanması için gerekli gelir, 2.Gerekli taşınma masrafları, 3. İşin kurulmasını takiben üç aylık gelir.
B. DANIŞMANLIK ÜCRETLERİ 1.Finansal, ticari,sigorta, muhasebe, mühendislik, mimari,yasal ve diğer benzeri servislerin karşılanması için alınacak hizmetler. 2.Bunlar için üç aylık tasarruf,
C. İZİNLER; DEPOZİTLER VE ÖN ÖDEMELER 1. ilk ve son ayın ödemesi, 2.Arazi,bina ve ekipman için ödenecek peşinatlar 3. Su, elektrik vb depozitler 4.Eczane izni, 5.Resmi vergi kurumlarına ödenecek harç, vergi vb, 6. Sigorta poliçeleri için ödenecek peşinatlar
İLANLAR 1. Eczane tabelasının yapımı ve kurulması 2.Reçete formları
Yeni bir teşebbüsü hayata geçirirken bir eczacının yapması gereken masraf; Eczanenin tipi Yeri Alım ve kiralama masrafları Teşebbüsün devir alınıyor veya yeni açılıyor olmasına bağlı olarak çok ciddi miktarlara ulaşabilir. Bu miktar 30.000$ -120.000$ arasında değişebilir.
Her ne kadar, yeni bir teşebbüse girişen eczacının gerekli bütün sermayeye ilk andan itibaren nakit olarak sahip olmak zorunda olmasa da, göz önüne alınabilir bir miktarına sahip olmalı ve kalanına da gerektiği anda ulaşılabilecek düzenlemeleri yapmış olmalıdır.
Ayrıca bu durumda alınan borçlar için yapılması gereken geri ödemeleri ileride yapacağı kar ve harcama hesaplarında göz önünde tutmalıdır.
Girişimci sermaye ihtiyaçlarını sadece kendisinin değil kreditörlerinin, ortaklarının, hissedarlarının da kaynakların nasıl kullanılacaklarını ve geri ödemelerin nasıl yapılacağını anlayabileceği şekilde değerlen-dirmelidir.
SERMAYE İHTİYACININ BELİRLENMESİ Eczacılık teşebbüsünün finansal yapısını şekillendirme de kullanılacak üç prensip şunlardır: 1. Aşırı ürün envanterinden uzak durmak, 2. Yeterli döner sermayeye sahip olma ve alacaklıların tahmini gelirin karşılayamayacağı oranda olması durumlarına engel olmak, 3. Eczanenin sabit değerleri üzerinden aşırı harcama yapmaya engel olmak ve bu giderleri düzenli olarak takip etmek,
Birçok eczacılık teşebbüsünün karşılaştığı ticari güçlüklerin arkasındaki nedenler bu prensiplerin istismarına bağlanabilir. Teşebbüs sahibi ticari başarısızlığın bir çok zaman sermaye yetersizliği, yanlış kullanımı ve alınan borçların dikkate alınmaması ile beraber geldiğini veya direkt bunlardan kaynaklandığını bilmelidir.
Bir işletme alanında deneyimli birçok finansal danışman ilk sermayenin %25 ile %50 lik bir kısmının karşılıklı bir sermaye olması gerektiğini tavsiye etmektedir.Bu oran girişimciye, kreditörlere ve işletme cinsine göre değişebilse de altın kural şudur;
“Akıllı bir işletmeci kendisini teşebbüsünün muhtemelen getireceği gelirden daha fazla bir borç geri ödemesi yapmak zorunda kalacağı bir duruma düşürmeyecektir.”
Finansal yapının şekillendirilmesinde takınılacak daha tedbirli bir tavır; döner sermayenin etkili bir şekilde yaratılmasını, Yeterli uzun süreli planlamanın yapılmasını ve ilk değerlendirmede verilebilecek yanlış kararların telafisi için gerekli hata payının bırakılması olacaktır.
Cengiz Erol,Halil Sarıaslan, Finansal Yönetim,Kavramlar, Kurumlar, İlkeler Siyasal Kitapevi,2014. Mehmet Başar,Nurhan Aydın,Metin Coşkun, Finansal Yönetim,Detay Yayıncılık,2010.