Fransa Eğitim Sistemi Fadime Gül AYDIN Esra SİVRİKAYA Yahya GİRAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM Yrd. Doç. Dr. Zeynep DEMİRTAŞ.
+ Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi. + Sunum İçeriği Eğitim Fakültesi Tarihçesi Eğitim Fakültesinin Şu Anki Durumu Öğrenci/Öğretim Elemanı Sayısı.
DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
 1 – 5 Yaş Grubu  6 Yaş Anaokulu  7 – 16 Yaş İlk öğretim  Lise Eğitimi İSVEÇ EĞİTİM SİSTEMİ.
UNI-SET Toplantı Notları
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ MADDE ay arasındaki özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin okul öncesi eğitimi zorunludur. Ancak,
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DESTEK EĞİTİM ODASI.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
ERDEMLİ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ TARIM ALANI.
Bu slayt, ön lisans öğrencilerimize son sınıfta ya da mezun olduktan sonra başvuru yapabilecekleri sınavlar hakkında bilgi verme amaçlı hazırlanmıştır.
ERASMUS+ YÜKSEKÖĞRETİM HAREKETLİLİĞİ ULUSLARARASI İLİŞKİLER OFİSİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
İNGİLTERE.
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
KA1 – Yüksek Öğrenimde Bireylerin Öğrenme Hareketliliği
Bütünleştirme uygulamaları
«Tarımsal Eğitimin Adresi»
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
Fransa Eğitim Sistemi Dr. Yar Ali METE.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘f’
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
1- İmam Hatip Okulları nedir?
ABD Eğitim Sistemi.
“Çinlilerin eğitime ilişkin çok yüksek beklentileri var
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Okul Öncesi Eğitim.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ EDEBİYAT FAKÜLTESİ COĞRAFYA BÖLÜMÜ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası. DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası.
BATMAN ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ ( )
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yasal Çerçeve Yapılan Çalışmalar Yapılması Gereken Çalışmalar
Fransa Eğitim Sistemi.
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM ŞUBESİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Üniversite ve Akademik Dürüstlük Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

Fransa Eğitim Sistemi Fadime Gül AYDIN Esra SİVRİKAYA Yahya GİRAN Gamze YÜKSEL

İÇERİK Fransa Hakkında Genel Bilgiler Eğitim Sisteminin Amaçları Okul Sisteminin Yapısı ve İşleyişi Eğitim Sisteminin Yönetim ve Denetim Sistemi Fransa’da Öğretmen Yetiştirme Fransa Eğitim Sisteminin Türkiye Eğitim Sistemiyle Karşılaştırılması

GENEL BİLGİLER DEVLETİN ADI: Fransa Cumhuriyeti BAŞKENTİ: Paris YÜZÖLÇÜMÜ: 674.843 km² NÜFUSU: 63.587.700 RESMİ DİLİ: Fransızca PARA BİRİMİ: Euro , Franc

Coğrafi Konumu: Batı Avrupa'da, kuzeyde Lüksemburg, Belçika ve Marş Denizi, batıda Atlas Okyanusu ve Biskay Körfezi, güneyde İspanya ve Akdeniz, doğuda da İtalya, İsviçre ve Almanya ile çevrilidir.

Fransa’nın Ekonomisi: Kişi Başına GSYİH : 32.750 Avro (2015 yaklaşık) Enflasyon Oranı : %0 (2015) İşsizlik Oranı : %10,4 (2015) Bütçe Açığı : %3,5 (2015) Fransa, AB içerisinde Almanya ve az farkla İngiltere’den sonra üçüncü, dünyada ise altıncı en büyük ekonomik güçtür. Fransa, 2015 yılında yaklaşık 85 milyon turistle dünyanın en çok yabancı turist çeken ülkesidir. Hizmet sektörü ekonomideki katma değerin %78,9’unu, sanayi %19,4’ünü ve tarım %1,7’sini oluşturmaktadır.

Siyasi Yapı : François Hollande Fransa 1958 anayasası gereğince parlamenter rejime sahip bir cumhuriyettir. Fransa’da yasama gücü Ulusal Meclis ve Senato’ya aittir. Ulusal Meclis halk tarafından iki turlu seçimle gelen milletvekillerinden oluşur. Senato’nun üyeleri de seçimle belirlenir. Bu üyelerin üçte biri için üç yılda bir seçim yapılır. Fransa’da yürütmenin başı Cumhurbaşkanı ve Hükümettir. Cumhurbaşkanı halk tarafından iki turlu bir seçimle belirlenir. Cumhurbaşkanı sorumsuzdur. Başbakan ise hem Cumhurbaşkanı’na hem de Ulusal Meclis’e karşı sorumludur.

Fransa; Birleşmiş Milletler’in kurucu üyelerindendir. Frankofon’un G8 Zirveleri’nin Latin Birliği’nin ve NATO’nun katılımcılarındandır. Ayrıca Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi'nin beş daimi üyesinden biridir.

Din: Roma Katolikleri %83-88, Protestan %2, Musevi %1, Müslüman %5-10, inançsız %4 Diller: Fransızca %100, bazı bölgesel lehçe ve diller de konuşulmaktadır (Provencal, Breton, Alsatian, Corsican, Catalan, Basque, Flemenkçe) Okur yazar oranı: 15 yaş ve üzeri için veriler; %99

Eğitim Sisteminin Amaçları 1789 devriminden önce din adamları, asiller ve halk olarak üç temel sınıftan oluşan Fransa'da; Devrim' le birlikte egemen olan düşünce paralelinde eğirim, ilk defa bir insanlık hakkı olarak kabul edilmiştir. Buna göre eğirim, bireylerin sosyal yasamdaki işlevlerim yerine getirebilmelerinin, kendi kendilerim yönetebilmelerinin ve haklarım kullanabilmelerinin temel koşuluydu. Bu nedenle 24 Temmuz 1793 tarihli Anayasa'nın 22. maddesinde devletin görevi, doğal olarak herkesin hakkı olan eğitimle toplumun genel kültürünü desteklemek ve öğretimi vatandaşın basan yeteneğine göre düzenlemek olarak belirtildi.

2. Her genci istenilen düzeyde bir eğitime hazırlamak, Fransa da eğitimle ilgili amaçlar, 1989'daki eğitim harekeli ile aşağıdaki biçimde belirtilmiştir: 1. Her öğrencinin kendi ile ilgili planlarını gerçekleştirmesine olanak sağlamak, 2. Her genci istenilen düzeyde bir eğitime hazırlamak, 3. öğrencilerin yüksek öğretime devam edebilmelerim sağlayacak biçimde diploma almaları için eşit olanaklar sunmak, 4. Bireyleri yeni "Avrupalılık" ve uluslararası işbirliği düşüncesiyle yetiştirmek.

Fransa eğirim sisteminin öğretim kademelerine göre amaçları; A- Anaokulunun Amaçları Başlangıç eğitim olanaklarım eşitleyerek, her bireye yetenekleri oranında gelişme olanağı sağlamak Yaratıcı etkinliklerle kişiliklerinin gelişimim sağlamak, Diğer insanlarla olan ilişkilerinde gereksinim duydukları becerileri kazandırmak, Kendi vücutlarının farkına varmalarım sağlamak, Öğrencilerin ilk dönem gelişimlerinde gerekli olan zihinsel, psikomotor ve duygusal yeterliliklerini geliştirmelerim sağlamak,

Çocuğun zihinsel ve toplumsal gelişimim sağlamak Çocukların dili kullanmalarım sağlamak, Çocuğun ailesinden getireceği yanlış eğitsel davranışları ortadan kaldırarak onu geleceğe ve ilköğretime hazırlamaktır.

B- İlköğretimin Amaçları; Temel matematik ve okuma yazma becerileri kazandırmak, Kendi vücutlarının, dünyadaki varlıkların, uzay ve zamanla ilgili oluşumların farkına varmalarını sağlamak, Dünyayı anlamak için bir yabancı dili öğrenmelerim sağlamak, Çocukların fiziksel, zihinsel ve ahlaki değerlerle sosyalleşmelerim' sağlamak,

C- Ortaöğretimin Amaçları Tüm çocukların toplumsal kültürel engellerini ortadan kaldırarak yeterli eğitim olanağı kazandırmak, Genel kültür ve temel bilgileri vermek, Bireysel yeteneklere uygun iyi bir yönetme sağlamak, Her öğrenciye kendine uygun eğitimi seçebilmesi için değişik seçim olanakları vermek, Ulusal gereksinimlere uygun olarak en geniş biçimde üst kademelere geçiş olanakları sağlamak,

D- Yükseköğretimin Amaçları; Bilginin  hazırlanması  sürecinde;  öğrencileri  etkin bir iletişim becerisiyle geliştirilmek, araştırma fikrini geliştirmek ve insanı yetiştirmek, Kültür ve araştırmaları en üst düzeye ulaştırarak, kültür ve araştırma olanağım, yetenek ve kapasitesi olan herkese açık hale getirmek, Teknik ve endüstriyel devrimlerle demokratik gelişmeye uygun olarak, her bölgenin ekonomik ve toplumsal gelişimine katkıda bulunacak biçimde her alandan eleman yetiştirmek, Öğretim üyeleri ve araştırmacılara öğretim ve araştırmada bulunabilmeleri için gerekli olanakları sağlamak,

Ulusal eğitimin gereksinim duyduğu öğretmenleri yetiştirmek, Öğrenimine devam edememiş olanlara, eğitim olanakları yaratarak yaşamda yükselme ve meslekleri değiştirme olanaktan sağlamak, Yeni iletişim ve bilgi yayma araçlarından da yararlanarak tüm kategorilerde bilginin sürekli yenilenmesini sağlamak, Kısmen ya da tümüyle Fransızca öğretim yapan üniversitelerle işbirliğini geliştirmek ve  Avrupa Birliği'ne üye ülkelerin üniversiteleri ile yeni bağlar kurmak.

OKUL SİSTEMİNİN YAPISI VE İŞLEYİŞİ

Fransa Milli Eğitim sistemi yaygın eğitim ve örgün eğitim olmak üzere iki ana bölümden oluşmaktadır. 6-16 yaş arası zorunlu eğitim uygulanmaktadır.İlkokul, ortaokul ve lise (1.sınıf) zorunlu eğitim kapsamındadır. Zorunlu eğitim döneminde eğitim ücretsizdir.Zorunlu eğitim uygulamasından okul müdürü sorumludur.

GENEL-MESLEKİ VE TEKNİK LİSE ORTAÖĞRETİM 2. KADEME YAŞ EĞİTİM DÜZEYİ EĞİTİM KADEMELERİ 19-26 DOKTORA YÜKSEK LİSANS LİSANS ÖN LİSANS YÜKSEKÖĞRETİM 16-17-18 GENEL-MESLEKİ VE TEKNİK LİSE ORTAÖĞRETİM 2. KADEME 12-13-14-15 KOLEJ ORTAÖĞRETİM 1.KADEME 10-11 8-9 7 İKİNCİ DEVRE BİRİNCİ DEVRE HAZIRLIK İLK EĞİTİM 6 ANASINIFI (2)-3-4 ve 5 BÜYÜK-ORTA-KÜÇÜK GRUPLAR OKUL ÖNCESİ

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM Fransa' da okulöncesi eğitim kurumları ilk defa 1771 yılında "Pastör okulları" adıyla Vosges’te açılmıştır. Bugünkü yapısına 1989 yasası ile şekillenmiştir.Okul öncesi eğitimin %85’i kamu okullarıdır. Kilise ve özel kişilere ait özel okullar %15 civarındadır. Bu okullar devletten yardım almaktadırlar. Anaokulları büyük yerleşim yerlerinde bağımsız veya zorunlu eğitim kurumlarına bağlı olarak açılır. Küçük yerleşim yerlerinde ise ilköğretim okullarının bünyesinde açılırlar. 2/3-5 yaş arası çocukların eğitimini kapsamakla birlikte zorunlu değildir.

Okul öncesi kurumlarının yapısı: • Küçük Grup (Petitesection) ;2-4 yaş arası çocuklar, • Orta Grup (Moyennesection) ;4-5 yaş arası çocuklar, • Büyük Grup (Grandesection) ;5-6 yaş arası çocuklar.

Okul Öncesi Eğitimde ; Küçük ve orta gruplarda: Dilsel anlatım, iletişim becerileri geliştirilir. Büyük gruplarda : el işleri, sanat ve spor etkinlikleri,temel okuma, yazma ve aritmetik çalışmaları… Okul öncesi eğitimin birinci yılında öğrenciler yarım gün eğitime katılabilmekte, ikinci ve üçüncü yılda ise eğitim tam gün yapılmaktadır. Okulöncesi eğitimde haftada 26 saat eğitim yapılmaktadır. Değerlendirme : Öğrenciyi öğretmen veya öğretmenlerden oluşan öğretme takımları değerlendirir. Okul öncesi eğitimde görev alan öğretmenler, “ilkokullarda” çalışan diğer öğretmenler gibi professeursdesécoles (okul öğretmenleri) adı verilen aynı mesleki kategori içerisinde yer alırlar.

İLKOKUL (İLKÖĞRETİM) İlkokul Temel Öğrenimler Devresi ve Yoğunlaşma Devresi olarak iki devreye ayrılmıştır. İlkokulda eğitim tam gün yapılmaktadır.

Temel Öğrenimler Devresi 1. Sınıf (CP) (hazırlık dönemi) 2. Sınıf (CE1) Yoğunlaşma Devresi (Becerileri Geliştirme Dönemi) 3. Sınıf (CE2) 4. Sınıf (CM1) 5. Sınıf (CM2)

TEMEL ÖĞRENME DEVRESİ DERSLERİ VE SAATLERİ YILLIK DERS SAATİ SAYISI HAFTALIK DERS SAATİ SAYISI FRANSIZCA 360 10 MATEMATİK 180 5 BEDEN EĞİTİMİ 108 3 DÜNYANIN KEŞFİ 81 2 MODERN DİL 54 SANATSAL UYGULAMALAR VE SANAT TARİHİ / TARİH- COĞRAFYA-YURTTAŞLIK VE AHLAKİ EĞİTİM TOPLAM 864 24

BECERİLERİ GELİŞTİRME EVRESİ DERSLERİ VE SAATLERİ YILLIK DERS SAATİ SAYISI HAFTALIK DERS SAATİ SAYISI FRANSIZCA 288 8 MATEMATİK 180 5 BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR 108 3 DENEYSEL BİLİMLER VE TEKNOLOJİ 78 2 MODERN DİL 54 SANATSAL UYGULAMALAR VE SANAT TARİHİ TARİH- COĞRAFYA-YURTTAŞLIK VE AHLAKİ EĞİTİM TOPLAM 864 24

1 Ocak 1992 tarihinden beri haftada yirmi altı saat ders görülmektedir. Okullar genellikle Çarşamba günleri, Cumartesi öğleden sonra ve Pazar günleri kapalı olur. Kural gereği aileler yaşadıkları bölgedeki okullara kaydettirirler, ancak istisnai durumlarda ailelerin çocuklarını kendi seçtikleri okullara göndermelerine izin verilir. İlkokul sonunda bitirme sınavı yapılmaz ve diploma verilmez.

Değerlendirme, her devrenin sonunda ulaşılması öngörülen eğitim amaçlarına göre yapılır. Öğretmen, öğrencileri hem davranış yönünden hem de kazandığı temel bilgi ve beceriler yönünden değerlendirir. Başarı değerlendirmesi, ilk üç sınıfta öğretmenin doğrudan gözlemleri ile sınıf içi etkinliklere göre yapılır. Genel olarak yazılı ve sözlü sınavlara dayalı başarı değerlendirmesine 4. sınıftan itibaren yer verilir. Tüm değerlendirmeler öğrencinin kişisel dosyasına yazılır, başarısız olan öğrenciler devre sonunda sınıf tekrar ederler.

ORTAÖĞRETİM (LİSE) Ortaöğretim iki bölüme ayrılmaktadır: Kolej (4 yıl) Lise (3 yıl)

Kolej (1.Devre) 6,7,8,9.sınıfları kapsar. Zorunlu eğitim kapsamındadır. Her kolej haftalık ders saatlerini kendileri düzenler. Çarşamba ve Cumartesi günleri eğitim yapılmamaktadır. Değerlendirme, öğretim yılı boyunca yapılan yazılı ve sözlü sınavlar ile sınıf içi yapılan çalışmalardan alınan notlara göre yapılır. Öğrencinin notları dönem sonunda bir karne ile veliye bildirilir.

Kolejlerde eğitim üç döneme ayrılmıştır; • Uyum devresi; altıncı sınıfı kapsar. Ortaöğretimin temel bilgilerini vererek ilkokulda görülen konuları pekiştirir ve tamamlar. • Merkezi devre ( pekiştirme devresi );yedinci ve sekizinci sınıfları kapsar. Öğrencilerin bilgilerini, yeteneklerini geliştirmek ve pekiştirmek için olanak sağlar. • Rehberlik devresi( yönlendirme devresi); dokuzuncu sınıfı kapsar. Öğrencilerin bilgilerini tamamladığı ve liseye geçişleri için hazırlanmalarını sağlar.

İlkokul eğitiminin sonunda okulda ve/veya sosyal hayatlarında büyük zorluk çektiği saptanan öğrenciler,..kolejlerde özel olarak uyarlanmış genel ve mesleki öğretim bölümlerine alınırlar (SECPA). Ayrıca “dördüncü” sınıftan itibaren dönüşümlü olarak öğrencilere sağlanan okul/işyeri imkânı, zorluk çeken öğrencilerin iş dünyasını doğrudan tanıyabilmelerini ve farklı mesleklerle ilgili daha fazla şey keşfetmelerini mümkün kılmaktadır.

LİSE (2.DEVRE) Birinci yıl “belirleme”, ikinci ve üçüncü yıllar ise “Bitirme” devresidir. Zorunlu eğitimin son yılı lise birinci sınıftır. Teknik &Mesleki & Genel Eğitim Genel ve teknik liseler üç yıl sürer.

Üç sınıfı başarıyla tamamlayan öğrenciler lise bitirme sınavı olan bakalorya (baccalauréat)'ya hazırlanırlar. Genel ve teknik lise diplomaları öğrencilere yükseköğretime girme hakkını kazandırır. Bu çağ öğrencilerinin okullaşma oranı %92'dir. Lise öğrencilerinin %70'i bakalorya (baccalauréat) düzeyine ulaşmaktadır.

Liselerdeki üç yıllık ( 10. 11. Ve 12 Liselerdeki üç yıllık ( 10. 11. Ve 12. sınıflar ) öğrenimleri sırasında öğrenciler; • Genel eğitim olgunluk diploması(générale) • Teknik eğitim olgunluk diploması (technologique) • Teknik meslek diploması (professionnelle) Alanlarında bitirme derecesine hazırlanırlar.

ÖZEL EĞİTİM, Fransa’da özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler özel eğitime muhtaç olan yaşıtları ile aynı sınıflarda eğitim görürler. Ana programın işlendiği sınıflarda eğitim görmesi mümkün olmayan özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için okulların içinde özel sınıf alternatifleri ya da yarı zamanlı veya tam zamanlı özel okullarda eğitim alma olanağı vardır.

YÜKSEKÖĞRETİM Yükseköğretime girişte aranan temel koşul, kişilerin bir olgunluk diploması almış olmaları veya bir yıllık bir hazırlık öğreniminden sonra yetkili üniversiteler tarafından ulusal düzeyde yapılan üniversiteye giriş sınavını kazanmaları ya da olgunluk diplomasına eşdeğerliğini resmen tanınan ülke içinde veya dışında alınmış bir diplomaya sahip olmalarıdır.

Fransa’da yükseköğretim dört basamaktan oluşmaktadır; • Ön Lisans; baccalaureat üzerine 2 yıl eğitim, • Lisans; baccalaureat üzerine 3 yıl eğitim, • Yüksek lisans; baccalaureat üzerine 4 yıl eğitim, • Doktora; baccalaureat üzerine 5 yıl eğitim.

İki yıllık eğitimden sonra verilen DEUG ara derecesi, onu takip eden bir yıllık eğitim sonucunda verilen Licencederecesi, Licencederecesinden sonra bir yıllık eğitim sonucunda verilen Mâitrisederecesi Doktora yüksek lisansa dayalı olarak gerçekleştirilir DESS,Mâitrise derecesinden sonra verilen bir yıllık lisansüstü derecedir. Diplômed’EtudesAppronfondies(DEA), Mâitrisederecesi sonrasında verilen bir yıllık programdır ve doktora çalışmasının başlangıç noktası olarak kabul edilir.

OKULLAŞMA ORANLARI İlkokul :%100 Kolej :%100 Ortaöğretim:%92'dir.Öğrencilerinin%70'i bakalorya(baccalauréat) düzeyine ulaşmaktadır.

NOT SİSTEMİ 16-20 Çok İyi - très bien (very good) 14-15.9 İyi - bien (good) ) 12-13.9 Biraz İyi - assez bien (quite good 10-11.9 Yeterli - passable (satisfactory) 8-9.9 -

EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPILANMASI YÖNETSEL YAPILANMA: 1.Merkezi bir yönetimin oluşturulması, 2.Eğitim için özel bir yönetimin oluşturulması, 3.Kilise ve devlet ayrımı.

Eğitimin merkezi yapısı 1808 Napolyon dönemine kadar gitmektedir. 1828’e kadar Kilise’nin başı, aynı zamanda eğitim bakanlığının da başındaydı. Üniversitelerin başkanı eğitimin başı oldu. 1945’te Milli Eğitim Bakanlığı oluşturuldu. 2007 başkanlık seçiminden sonra eğitim sisteminden sorumlu iki bakanlık bulunmaktadır.

Eğitim Bakanı görevlerini yerine getirebilmek için aşağıdaki birimlerin yardımına ihtiyaç duyar: 1.Genel birimler : Milli Eğitim Genel Teftişi, Milli Eğitim ve Araştırma Yönetimi Teftişi 2.Bakanlığın merkezi yönetimini oluşturan bir grup bölüm, hizmet birimi ve ofisler 3.Sendika ve Bağımsız Örgütler

Eğitimin iç danışma birimleri iki tanedir: Eğitim Yüksek Konseyi Ulusal Program Konseyi

AKADEMİLER: Dış idari bölgelerdir. (30) 26 tane metropolitan, 4 tane deniz aşırı yerler. Akademilerin başında rektörler bulunmaktadır. Her akademinin pek çok bölümü vardır.

YEREL DÜZEYDE GENEL YÖNETİM: Yerel seviye il yönetimi ile aynı düzeydedir. İl yönetimi başında Akademi Müfettişi bulunur.İlköğretim ve ortaöğretim düzeyindeki eğitimden sorumludur. Yükseköğretim örgütünün yönetimi: Üniversiteler, Üniversite dışındaki okullar,Yurt Dışındaki Fransız Okulları Yükseköğretim Bakanlığının sorumluluğundadır.

Eğitimle ilgili diğer örgütler Mesleki Danışma Komisyonu Okuma için Ulusal Gözlemevi Yükseköğretim ve Araştırma Ulusal Konseyi Okulda Başarı için Ulusal Yenilik Konseyi Okul Değerlendirme Yüksek Konseyi

YÖNETİMSEL KONTROL VE TEFTİŞ: Genel Müfettişler, Yardımcı Genel Müfettişler, Müfettişler. Genel Müfettişler Bakanlar Kurulu, Yardımcı Genel Müfettişler ve Müfettişler Eğitim Bakanlığı tarafından atanır. Okullarda ortak program, ortak bitirme sınavları, parasız ve laik eğitim uygulanmaktadır.

EĞİTİM SİSTEMİNİN YÖNETİM ve DENETİM SİSTEMİ

Tüm eğitim personelinin ücreti devlet tarafından ödenir. Ulusal Düzeyde Yönetim Milli Eğitim Bakanlığı Yükseköğretim ve Araştırma Bakanlığı Ulusal düzeyde eğitim sisteminin işleyişinden sorumlu iki bakanlık bulunmaktadır. Tüm eğitim personelinin ücreti devlet tarafından ödenir.

Genel Teftiş Heyeti Bakanlık düzeyinde yetkili olan bu heyet Paris’te bakanlık ile bütün ülke genelindeki okullar arasında bağlantıyı sağlayan yüksek kademede bir memurlar grubudur. Memurlar grubu, okulları ziyaret ederler ve bakana bilgi verirler.

Eğitim Bakanının yetkileri Düzenleme : Genelgeler, talimatlar, bölüm notları için kullanılır. Göreve atama : Başbakanın sorumluluğunda yapılmakta. Personelin belirli kategorilere ilişkin atamaları, başbakanın bu gücü rektöre vermesiyle yapılır. Hiyerarşik gücü sağlama : Ast-Üst ilişkilerini düzenler Disiplini sağlama gücü : Bakanlık çalışanları ve memurların disiplinini düzenler. Düzenlemeyi sağlama gücü : Bölümlerin bütçesini çerçevelendirmek için giderleri düzenler.

Mahalli birimler (Commune) Fransa eğitim sistemi bölgesel düzeyde 3 idari bölgeye ayrılmıştır. Yönetim ve denetimin kolay bir şekilde gerçekleşmesi de bu bölgeler aracılığıyla gerçekleştirilir. Akademik Bölgeler Taşra teşkilatı Mahalli birimler (Commune)

Akademik Bölgeler 28 Adet bölge bulunmaktadır. Bu bölgelerin başında Rektörler bulunmaktadır. Üniversitenin dekanları arasından bakanlık tarafından belirlenir ve Cumhurbaşkanı onayıyla atanırlar. Rektör, bölgesinde idari görevlere adayların atamasını yapar, sınav komisyonu üyelerini tayin eder.

Taşra Teşkilatı Burada eğitimin yönetim ve denetiminden sorumlu kişi Paris’ten yapılan Valilerdir. Vali, bölümlerdeki ilkokul örgütünün başıdır. Öğretmenleri tayin eder ve bazı bursların verilmesine nezaret eder.

Mahalli Birimler (Commune) Mahalli seviyede sayıları 38000 olan ve “Commune” olarak adlandırılan birimlerdir. Commune’ün başında Commune meclisi tarafından seçilen ve vali ile ulusal hükümete karşı sorumlu tutulan belediye başkanı vardır. Belediye başkanının Commune sınırlerı içinde eğitimle ilgili kesin yetkileri ve sorumlulukları vardır. Her Commune de kendi içinde “Kanton”lara ayrılmıştır ve başında bir müfettiş vardır. Müfettişler bağlı oldukları Kantonların iletişimleri sağlarlar ve Rektör ile yerel okullar arasındaki koordinasyonu da sağlamakla yükümlüdürler.

ÖĞRETMEN YETİŞTİRME Fransa’da, öğretmenler ve onların yetiştirilmesi eğitim-öğretim sisteminin en temel konusudur. Geçmişten günümüze, bu alanda var olan sorunlar için üretilen çözümler ve geliştirilen iyileştirme projeleri, Fransız devlet yönetimi gündeminin ayrılmaz bir parçası olmuştur.

Öğretmen yetiştirme işi Öğretmen Yetiştirme Enstitülerinin (IUFM) ve yüksek öğretmen okullarının işidir. Bu okullara girmek için başarı testinden geçer puan alma, 2 yıllık ön eğitim almış olma ve üniversite mezunu olma şartları aranır.

Fransa’da, son yıllarda, toplumsal, akademik ve ekonomik kökenli nedenlerden dolayı bu mesleğe yönelen gençlerin sayısı azalmıştır.

ÖĞRETMEN NİTELİKLERİ İlk ve orta öğretim derecesindeki eğitim kurumlarında çalışacak öğretmenlerin yedi yıl eğitim almaları gerekmektedir. (3 yıl lisans, 2 yıl lisans üstü, 2 yıl uzmanlık ve araştırma tezi) Dijital ortam becerisine sahip öğretmen yetiştirmek Fransa eğitiminin bir parçasıdır.

ÖĞRETMEN YETİŞTİRME BAĞLAMINDA BENZEŞİMLER VE FARKLAR Her iki ülkenin öğretmen yetiştirme sistemi merkeziyetçi yapıdadır. Fransa’da alan bilgisi yeterliği yanı sıra sınıf yönetimi, etkili iletişim ve sorun çözme konularında öğretmenlerin üst düzey beceriye sahip olmaları istenmektedir.

Türkiye'de ortaöğretim alan öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans düzeyine çekilmiştir ve son düzenlemeye göre süresi 5 yıldır. Fransa’da ise bu süre 7 yıldır. Uygulama eğitimi hem Türkiye hem de Fransa’da aşama ve içerik olarak benzerdir. (Okul Deneyimi I/II)

Fransa’da danışman rehberlik konusunda önemli bir fark; danışman-rehber öğretmenle adayın birlikte yaşadığı süreç oldukça uzundur. Ayrıca bu öğretmen uygulama okulundaki deneyimli öğretmendir.

Geri kalmış bölgelerde, özel coğrafi bölgelerde görev yapanlara ek ders ücreti ödenerek görev cazip hale getirilmiştir.

Fransa Eğitim Sisteminin Türkiye Eğitim Sistemiyle Karşılaştırılması Laik eğitim 17 yaşa kadar zorunlu eğitim 16 yaşa kadar zorunlu eğitim Parasız eğitim Okul öncesi, orta öğretim, yüksek öğrenim benzer

Eğitim politikasını belirleyen bakanlık Okula başlama yaşı; 5,5 Zorunlu okul süresi 12 yıl Zorunlu eğitim süresi 10 yıl Din dersleri tüm öğrencilere zorunlu bir kültür dersi olarak okutulmaktadır. Devlet okullarına gidenler dilerlerse Çarşamba günü papazlardan din eğitimi alırlar.

163 üniversite var (65’i vakıf) 80 üniversite var 4 yıl lisans 3 yıl lisans 163 üniversite var (65’i vakıf) 80 üniversite var Okullaşma oranları ilkokulda %98,60, ortaöğretimde %67,37 İlkokul ve kolejde %100, ortaöğretimde %92 Okul öncesi, orta öğretim, yüksek öğrenim benzer

Kaynakça http://cache.media.education.gouv.fr/file/scolarisation/92/6/turc_286926.pdf http://www.ogretmeninsesi.com/sistemler/fransa1.htm  http://politikaakademisi.org/2013/03/13/siyasal-sistemler-fransa/  http://www.mfa.gov.tr/fransa-ekonomisi.tr.mfa http://www.cografya.gen.tr/siyasi/devletler/fransa.htm http://www.fransa.info Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı(1), 327-343[2013] http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/167/index3-sungu.htm http://urn.meb.gov.tr/ulkelerpdf/FRANSA.pdf Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri : Pegem Akademi Yayıncılık