MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Advertisements

T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
EĞİTİMDE DRAMA.
SAYILAR ve RAKAMLAR.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Uzamsal Düşünme Mekanda konum Parça-bütün ve Alan ilişkisi
DESEN.
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Öğretimin Uyarlanması
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
Kozmik Materyalleri ve Çalışmaları Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÇOCUĞUN GELİŞİM ALANLARI İLE İLİŞKİSİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR. BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TARTIŞMA YÖNTEMİ Hazırlayan:Yalçın ÇERMAN.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Eğitsel Rehberlik.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Geçerlik ve Kullanışlılık
Okul Öncesi Eğitim.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Oyun İçine Gömülü Öğretim
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Kozmik Materyalleri ve Çalışmaları Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ÖĞRENME.
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Sunum transkripti:

MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI

GÜNLÜK YAŞAM BECERİLERİ Okul öncesi eğitiminde genellikle ‘öz bakım alıştırmaları’ adı altında kullanılan çalışma alanı, Montessori eğitiminde ‘pratik hayat uygulamaları’ alıştırmaları ya da ‘Günlük Yaşam Becerileri’ alıştırmaları olarak adlandırılabilir.

Materyaller çocuğun yaşadığı toplumun kültürel özelliklerine uygun eşyalardan olmalıdır. Bu nedenle herhangi bir ülkede hazırlanacak materyaller ancak o ülkenin kültürel özelliklerini taşıyacaktır.

Montessori Eğitimi’nde günlük yaşam becerileri alıştırmaları, sadece çocuğun kendi işini başarması ve bağımsızlaşmasını sağlayacak çalışmalar olarak yorumlanır.

Tüm materyal gruplarında olduğu gibi Günlük Yaşam Becerileri alıştırmalarında ellerle çalışmak çok önemlidir. Ellerini kullanarak alet yapma sadece insana özgü bir özelliktir. Çünkü alet yapmak zeka gerektirir. Aynı zamanda ellerin kullanılması sonucu zekanın geliştiği kanıtlanmıştır. İnsan zihni, çevresiyle özel ilişkilere girer. Maria Montessori ‘İnsan çevresine elleriyle sahip olur’ der.

Küçük çocuklar Günlük Yaşam Becerileri alıştırmalarını, özellikle 2 yaşından itibaren büyük bir istek ve hayranlıkla yaparlar. Çocuklar bu alıştırmalarla hareketlerini koordine ve kontrol etmeyi, sabırlı olmayı ve odaklanarak çalışmayı öğrenirler. Bu alıştırmalar duyu, konuşma, matematik ve evrensel öğrenme alıştırmaları için bir ön hazırlık görevi görür.

Çocuğa sunulan her alıştırmanın doğrudan ve dolaylı amaçları vardır Çocuğa sunulan her alıştırmanın doğrudan ve dolaylı amaçları vardır. Burada esas olan; hedeflenen amaca hemen ulaşmak değil, bir alıştırmadaki bütün yan çalışmalarla da meşgul olarak çocuğun bütünsel gelişimine destek olmaktır.

Montessori eğitimi çocuğa uygun boyutlarda hazırlanmış çevrede uygulanır. Bu çevre hazırlanırken eşyaların sadece çocuğun gücüne ve boyutlarına uygunluğu değil çocuğun içinde yaşadığı kültürüne de uygun olmasına özen gösterilir. Çünkü çocuk bu yaşta çevresindeki dili, davranış biçimlerini geliştirdiği gibi içine doğduğu kültürü de özümser.

Günlük Yaşam Becerileri alıştırmaları beş alanda gruplandırılabilir: Hareket Eşgüdümü ve Toplumsal Yaşama Uygun Etkinlikler Öz Bakıma Yönelik Alıştırmalar Yaşadığı Çevreye Karşı Olan Sorumluluk Duygusunu Geliştirme Alıştırmaları Davranış Biçimleri Alıştırmaları; selamlaşma, vedalaşma vs. Çizgi Üzerinde Yürümek ve Sessizlik Alıştırmaları

Günlük Yaşam Becerileri Alıştırmaları ile çocuk; Deneyimleri yaşayarak kazanır. Materyallerin özellikleri sonucu duygularını hassaslaştırır ve öğrenir. Materyallerle doğrudan ilişki aracılığı ile deneyimler kazanır. Kazandığı deneyimlerle eşyanın ve insanın yasalarını keşfeder. Nedensel ilişkiler hakkında deneyimler toplar. Kendi sınırlarını ve yeterliliklerini geliştirmeyi öğrenir; böylece yaratıcılığının ve kendi gücünün farkına varır. Yaptığı işe odaklanmayı ve çalışmayı sonuna kadar devam ettirme alışkanlığı geliştirir. Deneme ve yanılma konusunda deneyimler toplar. Bir çalışmanın farklı aşamalarındaki mantıksal sırayı kavrar.

Maria Montessori, Günlük Hayat Uygulamaları Alıştırmalarının; ‘Meditasyon’ özelliği sonucu, çocuğun uysal bir davranış biçimi geliştirdiğini ve ‘iç huzura’ kavuştuğunu söyler. Eğitimcinin dikkatli gözlem sonucu gelişimini tamamlayan çocuk, işi seven, sorumluluk duygusu taşıyan, güçlüklerden yılmayan, sorunlarla başa çıkabilen, kendisi ve çevesiyle barışık bir kişilik geliştirir.

HAREKET KOORDİNASYOU VE TOPLU YAŞAM İÇİN ÖN ALIŞTIRMALAR

SANDALYE TAŞIMA

MASA TAŞIMA

HALI TAŞIMA

KAPI AÇMAK-KAPAMAK

MENDİL KATLAMA

SAÇ ÖRGÜSÜ

KAŞIKLAMA (BİR KAPTAN DİĞERİNE)

KAŞIKLAMA (BÜYÜK KAPTAN KÜÇÜK KAPLARA)

DÖKME ÇALIŞMALARI (TAHILLARLA DÖKME)

DÖKME ÇALIŞMALARI (SIVILARLA DÖKME)

DÖKME ÇALIŞMALARI (HUNİ YARDIMIYLA DÖKME)

SESSİZLİK ÇALIŞMASI

ÖZBAKIM BECERİLERİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER

GİYSİLERDE KULLANILAN AÇMA-KAPAMA ÇALIŞMALARI

EL YIKAMA

AYAKKABI BOYAMA

ÇAMAŞIR YIKAMA,KURUTMAK İÇİN ASMA VE ÜTÜLEME

BULAŞIK YIKAMA,DURULAMA,KURULAMA

AYNADA KENDİSİNİ İNCELEME VE GEREKLİ DÜZELTMELERİ YAPMA

DİŞ FIRÇALAMA,SAÇ TARAMA VE BÜTÜN VÜCUT TEMİZLİĞİ

BURUN SİLME

YAŞADIĞI ÇEVREYE KARŞI SORUMLULUK DUYGUSUNU GELİŞTİRME

MASA YÜZEYİNİ SÜPÜRME

TOZ ALMAK (MASA YÜZEYİ)

MASA ÜZERİNİ YIKAMAK

METAL PARLATMAK

ÇİÇEK DÜZENLEME

KAYNAKLAR Çakıroğlu Wilbrant, E KAYNAKLAR Çakıroğlu Wilbrant, E. Okul Öncesi Eğitimde Montessori Yaklaşımı, Kök Yayıncılık, 2012.