İş ve Meslek Danışmanlarının Atanma ile Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik’e Değişiklik Önerileri DANIŞMANLAR DERNEĞİ
İl Müdürlüğü Teşkilat Şeması
SERVİS SORUMLUSU VE GÖREVLERİ Servis Sorumlusu: İl/Hizmet merkezi müdürü tarafından belirlenen şef veya üzerindeki unvanlara sahip personeli, Görevleri: a) Danışmanlık faaliyetlerinin mevzuata uygun olarak yürütülmesini sağlamak, b) İş ve Meslek Danışmanlarının sevk ve idaresini sağlamak, c) Grup sorumluları tarafından hazırlanan çalışma planları ile İş ve Meslek Danışmanları tarafından hazırlanan bireysel çalışma programlarını takip etmek, gruplar halinde çalışılmayan durumlarda ise çalışma planının hazırlanmasını sağlamak ve takibini yapmak.
GRUP SORUMLUSU VE GÖREVLERİ (1) Grup Sorumlusu: Şefler veya İş ve Meslek Danışmanları arasından bağlı bulunduğu servis sorumlusunun talimatları doğrultusunda grup üyeleri arasında işbölümü ve işbirliği sağlayarak işlerin yürütülmesinden ve verilen görevlerin süresi içinde yerine getirilmesinden sorumlu olmak üzere bir grup sorumlusu görevlendirilebilir.
(2) Grup Sorumlusunun Görevleri a) Çalışma planını hazırlayarak İş ve Meslek Danışmanları arasında koordinasyonu sağlamak ve faaliyetlerin ilgili çalışma planına uygun olarak yürütülmesini takip etmek, b) İş ve Meslek Danışmanlarının çalışmalarının zamanında ve doğru olarak portala aktarılmasını takip etmek, c) Bağlı bulunduğu servis sorumlusunun talimatlarını İş ve Meslek Danışmanlarına iletmek, ç) Grup sorumlusunun İş ve Meslek Danışmanı olması halinde, ayrıca 7 nci maddede sayılan görev ve sorumlulukları (İş ve meslek danışmanlarının görev ve sorumlulukları) da yerine getirmek.
İş ve Meslek Danışmanı-Güncel Durum Bugün gelinen noktada İş ve Meslek Danışmanı mesleği sahip olduğu mali ve özlük haklar (özellikle görevde yükselme imkanı) sebebiyle Kurumun taşra teşkilatı içinde hedef bir meslek halini almıştır. Yardımcı Hizmetler sınıfı haricindeki kadrolu çalışanların birçoğu artık İş ve Meslek Danışmanı olmak hedefiyle Mesleki Yeterlilik Belgesi alma yoluna gitmektedir.
Kurumda çalışan birçok Şef, Eğitim Uzmanı, Uzman vb Kurumda çalışan birçok Şef, Eğitim Uzmanı, Uzman vb. ünvanlı personel İş ve Meslek Danışmanı olmak istemektedir. Kurumda 5. Yılını dolduran İş ve Meslek Danışmanlarının ise Görevde Yükselme Sınavıyla geçebilecekleri tek kariyer hedefi 10 yıllık hizmet süresi gerektiren Şube Müdürlüğüdür.
İş ve Meslek Danışmanlarının özlük haklarını düzenleyen Yönetmeliklerdeki kariyer ve liyakat ilkeleriyle çelişen durumların ortadan kalkması, mevcut Yönetmelikler ile uygulanacak bir Görevde Yükselme Sınavıyla doğabilecek sorunlar ve ikinci 5 yıllık dönemimizde İş ve Meslek Danışmanlarına artı bir motivasyon unsuru yaratması gerekçeleriyle ’’İş ve Meslek Danışmanlarının Atanma ile Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik’’e değişiklik önerisi getirilmiştir.
Değişiklik Önerileri
Değişiklik Önerileri
KURUM İÇİ İŞ VE MESLEK DANIŞMANI ALIMI
Mesleki Yeterlilik Belgesi sahibi Kurum personelinin mali ve özlük haklarının iyileştirilmesi, farklı bir alanda çalışarak kariyer imkanlarının geliştirilmesiyle motivasyonlarının artırılması fikrini destekliyoruz. Kurumun ve İş ve Meslek Danışmanlığı Hizmetinin daha nitelikli bir geleceğe sahip olması için ‘’Kurum içerisinden İş ve Meslek Danışmanı alımı uygulama yönteminin’’ revize edilmesini öneriyoruz.
Değişiklik Önerileri Kurum içerisinden İş ve Meslek Danışmanı alımını düzenleyen ’’İş ve Meslek Danışmanlarının Atanma ile Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik’’ Madde 11’ in yürürlükten kaldırılarak Madde 12’ nin yeniden düzenlenmesi ve Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği Madde 5 ve Madde 7’ ye Kurum içerisinden İş ve Meslek Danışmanı alımını gösteren ifadelerin eklenmesini öneriyoruz.
Değişiklik Önerileri
Değişiklik Önerileri
Sonuçlar -Kurum içi İş ve Meslek Danışmanı alımının bir takvime bağlanması sağlanacaktır. Bu sayede Kurum ve İş ve Meslek Danışmanı adayları kendi planlamalarını rahatlıkla yapabileceklerdir. -Kurum bürokrasisi İş ve Meslek Danışmanı alımı konusunda oluşturulan siyasi ve bürokratik baskıdan arınacaktır. Mevcut yönetmelik var oldukça bitmeyen bir döngüyle İş ve Meslek Danışmanı alımı konusunda talepler var olacaktır. -Kurumun belli sayıda kadroya atama yapabilmesi sağlanacaktır.
Sonuçlar -Daha genç ve dinamik Kurum personelinin sisteme dahil olma konusunda önü açılacaktır. -’’Hukuk Müşaviri, Şube Müdürü, Şef, Eğitim Uzmanı, Araştırmacı, Uzman, Sivil Savunma Uzmanı, Çözümleyici, Muhasebeci, Ayniyat Saymanı, Bilgisayar işletmeni, veri hazırlama ve kontrol işletmeni, memur, dava takip memuru, daktilograf, veznedar, santral memuru, koruma ve güvenlik görevlisi, fotoğrafçı ve şoför’’ mesleklerine görevde yükselme suretiyle atanabilmek için ’’İlan edilen kadro için bu şartı sağlayan personel bulunmaması durumu hariç olmak üzere, Kurumda en az iki yıl görev yapmış olmak’’ hükmü geçerlidir. Kurum içi İş ve Meslek Danışmanı alımında böyle bir uygulama yoktur. Bu eksiklik sebebiyle mevcut uygulamanın doğurabileceği mağduriyetler değişiklik ile aşılacaktır.
Sonuçlar -Yapılacak bu düzenlemeler ile beraber İş ve Meslek Danışmanlarına Kurumda geçirecekleri ikinci 5 yıllık dönemde motivasyonlarını artırıcı ara sorumluluk basamakları oluşturulabilecektir. Kuruma ve Devlete herhangi bir ekstra maliyeti olmayan bu değişiklik ile çalışanlar arasında olumlu manada oluşacak rekabet iş verimini de beraberinde getirecektir. Ayrıca Grup sorumluluğu ve Servis Sorumluluğu görevlerini üstlenen çalışanlar yöneticilik vasıflarını öğrenecek/artıracak böylece Şube Müdürlüğü veya diğer üst görevlere bir hazırlık dönemi geçireceklerdir.
Sonuçlar -Mesleğe giriş koşulları arasındaki uyumsuzluklar ve mali-özlük haklar arasında farklılıklar İş ve Meslek Danışmanlığı ve Şeflik arasında bir ast-üst ilişkisi kurulumunu zedelemektedir. Kariyer ve liyakat ilkeleriyle bağdaşmayan bu durum, yapılacak bu değişiklikler ile düzeltilecektir. 2012-2013 dönemi için belki bir zorunluluk olan Şeflerin İş ve Meslek Danışmanlarını koordine etmesi durumu, içinde bulunduğumuz dönemde geçerliliğini her geçen gün kaybederek farklı problemlerin doğmasına neden olabilecek bir hal almaktadır.
Sonuçlar 2018-2023 yılları arasında uygulanacak bir Görevde Yükselme Sınavıyla ortaya çıkabilecek olası sorunlar önlenebilecektir. Bir örnek ile konuyu açıklarsak: 2012 yılında göreve başlayan bir İş ve Meslek Danışmanı eğer daha önce başka bir hizmeti yoksa 2022 yılından önce bir Görevde Yükselme Sınavına giremeyecektir. Şef olabilmek için 5 yıllık hizmet süresi yeterlidir. 2018 yılı itibariyle 2013 yılında göreve başlayan bir VHKİ veya farklı bir ünvandaki personel, Şef olmak için yeterli hizmet süresine sahip olacaktır. Önümüzdeki yıllarda yapılacak olası bir Görevde Yükselme Sınavıyla hizmet süresi daha az olan, İş ve Meslek Danışmanlığı birimine hâkim olmayan personellerin İş ve Meslek Danışmanlarının Grup sorumlusu, Servis Sorumlusu olması sorunu ortaya çıkacaktır.