DOWN SENDROMLU BİREYLERİN TÜRKÇE ÇEKİM EKLERİNİ KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ Gültaze Yıldız, Çağdaş Eğit. Uyg. Okulu ve İş Eğit. Merkezi Funda.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
Advertisements

1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, 2 Koç Üniversitesi
YAZAR: Aylin TUTGUN ÜNAL
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
BİR ÜNİVERSİTE HASTANESİNDE HEMŞİRELERİN ARAŞTIRMA KULLANIMINA İLİŞKİN ALGILADIKLARI ENGELLER VE KOLAYLAŞTIRICILAR Gülseren KOCAMAN*, Şeyda SEREN*, Seyyare.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği-2
WEB TABANLI ÖĞRENME ORTAMLARINDA ETKİLEŞİM
Hazırlayan Aysun BİLGİÇ Türkçe Öğretmeni

OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
A Deep Approach to Turkish Teaching and Learning Wisconsin Center for Education Research, University of Wisconsin-Madison Prepared by Esra Alagöz.
Gözde Ocak, Yasemin Koçak Usluel, Günnur Uzunbeycan, Galip Kaya
İNGİLİZCE WANT, WOULD LIKE
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
Örneklem Dağılışları.
BBY606: Araştırma Yöntemleri
Golombok-Rust Evlilik Durumu Envanteri
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
NOKTA ŞEYMA ARPACIKTAŞ – İSMAİL BÜYÜK
Maliye’de SPSS Uygulamaları Doç. Dr. Aykut Hamit Turan SAÜ İİBF/ Maliye Bölümü.
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
Örneklem Dağılışları ve Standart Hata
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
Grup Tek Burcu Ketencioğlu
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Hakan Satılmış (Türkçe Öğretmeni) Biz uygarlıktan,bilimden ve fenden güç alıyor ve ona göre yürüyoruz.
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
Doç.Dr. FİKRET RAMAZANOĞLU Hazırlayanlar ELİF OFLU & K.TANYA ŞAMDAN
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
Habibe GÜLER1, Nazan ÜZÜM1, Kurtuluş OLGUN1
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ÇOCUK EĞİTİMİNDE TEKNOLOJİNİN KULLANIMI
KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ
ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ MERKEZ KAMPÜSÜNDE EĞİTİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN TEMEL AFET BİLGİ DÜZEYLERİNİN ÖLÇÜLMESİ Uğur YAYLA, Nurçin KÜÇÜK KENT, Ünal YAPRAK,
Sınav Analizleri. Sınav Analizleri SINAV ANALİZLERİ 1- FREKANS 2- MADDE ANALİZLERİ FREKANS Dağılımdaki her puanın kaç kez tekrar etiğini gösteren sayı,
Bir Eğitim Hastanesi Psikiyatri Kliniğinde Yatarak Tedavi Gören Gebe Olguların Değerlendirilmesi Gözde Salihoğlu, Burak Okumuş, Çiğdem Uygur, Ahmet Erkan,
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
Computerized ways to analyze language data
Meral TUTULMAZ & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
İki Eş Arası Farkın Önem Kontrolü İki Yüzde Arası Farkın Önem Kontrolü
ALICAN OZTURK Konu: İsim(Ad).
NİTEL ARAŞTIRMALARDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
UYGULAMA II.
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
Yrd.doç.dr.h.deniz gülleroğlu
TARTIŞMA ABSTRACT METHOD SONUÇ GİRİŞ ÖNERİLER BULGULAR
Ortaöğretim Matematik Konularındaki Güçlük Düzeylerinin Belirlenmesi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
2.Hafta Dağılım İç tutarlılık Tek Örneklem t Testi
3.Hafta Bağımsız Örneklem t Testi (Independent t Test) Mann Whitney U
EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
Sunum transkripti:

DOWN SENDROMLU BİREYLERİN TÜRKÇE ÇEKİM EKLERİNİ KULLANIM ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ Gültaze Yıldız, Çağdaş Eğit. Uyg. Okulu ve İş Eğit. Merkezi Funda Acarlar, Ankara Üniversitesi Özel Eğitim Böl. GİRİŞ Down sendromlu (DS) çocukların dil becerileri bilişsel gelişimleriyle eş zamanlı gelişim göstermemekte, dil gelişimleri bilişsel becerilerinin gerisinde kalmaktadır (Chapman, Seung, Schwartz ve Kay-Raining Bird, 1998; Miller,1988). DS’li bireylerde, ifade edici dildeki gecikmenin özellikle sözdizimi ve biçimbirimbilgisini etkilediği görülmektedir. DS’li çocukların dilde güçlü ve zayıf oldukları alanlar ayrıntılı olarak betimlenmiş olmakla birlikte, kullanılan dilin yapısına özgü farklılıklar söz konusu olabilmektedir. Ana dili Türkçe olan DS’li çocukların dil gelişimi konusunda yapılmış ayrıntılı bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu çalışmanın amacı, DS’li çocukların biçimbirimbilgisi gelişimlerini, kullandıkları ekler ve yaptıkları hatalar açısından inceleyerek betimlemektir. Bu amaç doğrultusunda aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. DS’li bireylerin Türkçe isim ve fiil çekim eklerini kullanım ve hata sıklıkları nasıl bir dağılım göstermektedir? 2. DS’li bireylerin çekim eklerini kullanırken yaptıkları hata tipleri nelerdir? 3. Ortalama Sözce Uzunluğu (OSU) DS’li bireylerin çekim eklerini kullanım ve hata sıklıklarında farklılığa neden olmakta mıdır? 4. DS’li bireylerde dil örneği bağlamı OSU’nu etkilemekte midir? OSU arttıkça isim çekim eklerinin kullanım sıklığı artmakta, hata yüzdesi ise düşmektedir. DS’li bireylerde V.OSU düzeyinde bazı ad durum eklerinde yapılan hatalarının devam ettiği, iyelik eklerinin ise OSU 4 olduğunda hatasız kullanılabildiği görülmektedir (Tablo 2). Tablo 2. OSU’na göre isim çekim ek. kullanım sıklık. ve hata yüzdeleri (en sık kullanılan ve/veya hata yapılanlar) SONUÇLAR DS’li bireylerin en sık kullandıkları isim çekim ekleri yönelme, bulunma, belirtme ad durum ekleri ile 1. ve 3. tekil iyelik ekleridir. En sık kullanılan fiil çekim ekleri ise zaman ve kişi ekleridir. DS’li bireylerin fiil çekim eklerinin kullanımında hemen hiç hata yapmadıkları, fiil çekim eklerinin ortalama doğru kullanım yüzdesinin 99,4 (Sd= 1,03) olduğu bulunmuştur. DS’li bireylerin temel güçlüğünün isim çekim eklerinin kullanımında olduğu belirlenmiştir. İsim çekim eklerinin ortalama doğru kullanım yüzdesinin 90,6 (Sd= 10,74) olduğu bulunmuştur. DS’li bireylerin hata yaptıkları isim çekim eklerinin dil örneklerindeki zorunlu bağlamı ile yapılan hata yüzdeleri Tablo 1’de yer almaktadır. Tablo 1 . DS’li bireylerin hata yaptıkları isim çekim ekleri Hata tipleri incelendiğinde (Şekil 1) DS’li bireylerin en fazla ekleri atma şeklinde hata yaptıkları bulunmuştur. İki dil örneği bağlamındaki OSU puanları karşılaştırıldığında, öyküleme bağlamındaki OSU’nun sohbet bağlamındaki OSU’dan daha yüksek olduğu bulunmuştur [t(19)= -3.4, p<.05]. İsim çekim ekleri Zorunlu Bağlam Hata- Hata Yüzdesi Belirtme 192 21 (% 10,9) Araç 107 11 (% 10,2) Yönelme 271 27 (% 9,9) Tamlayan 92 7 (% 7,6) Çıkma 85 5 (% 5,8) Bulunma 253 7 (% 2,7) 1. Çoğul iyelik 11 1 (% 9,09) 3. tekil iyelik 172 9 (% 5,2) 1. tekil iyelik 387 17(% 4,4) TARTIŞMA DS’li bireylerin ana dili İngilizce olan DS’li bireylerle yapılan çalışmaların sonuçlarına benzer olarak eklerin kullanımında güçlükleri olduğu görülmektedir (Chapman, 1997; Chapman ve ark., 1998). Türkçe’de erken dönemde edinilen ad durum eklerinde (Aksu-Koç ve Slobin, 1985; Ketrez ve Aksu-Koç, 2004) DS’li bireylerin ileri OSU düzeylerinde de hataları devam etmektedir. Acarlar (2008) da aynı OSU’ndaki normal dil gelişimi gösteren çocukların eklerin kullanımında hemen hiç hata yapmadıklarını, dil bozukluğu olan çocukların ise özellikle isim çekim eklerinin kullanımında hatalar yaptıklarını bulmuştur. Ana dili ingilizce olan DS’li bireylerin temel güçlüğü Türkçenin tersine isim çekim eklerinde değil fiil çekim eklerindedir (Chapman ve ark., 1998). Bu farklılığa Türkçe’de fiil çekim eklerinin cümle sonunda yer alması nedeniyle algılanması ve hatırlanmasının daha kolay olmasının neden olduğu düşünülebilir. Chapman ve ark. (1998) bulgularına benzer şekilde bu çalışmadaki DS’li bireylerde de sıklıkla ekleri atma şeklinde hata tipinin söz konusu olduğu görülmektedir . DS’li bireylerde OSU’nun öyküleme bağlamında daha yüksek olmasında kullanılan resimli kartlarla hatırlamayı kolaylaştırıcı görsel ipucu sağlanmasının etkili olduğu düşünülebilir. YÖNTEM Örneklem 8’i erkek, 12’si kız toplam 20 DS’li birey. Yaş ortalaması 13.8 (5.6-32.8 aralığında ) Çalışmaya; En az iki sözcüklü cümle kurma Annelerinin en az lise mezunu olması Konuşma anlaşılabilirliğinin düşük olmaması (Ankara Artikülasyon Testi-AAT, Ege, Acarlar ve Turan, 2004) İşitmelerinde bir sorun olmaması ölçütlerini karşılayan DS’li bireyler alınmıştır. İşlem Sohbet ve öyküleme bağlamlarında 12’şer dakikalık dil örnekleri . Sohbet bağlamında standart oyuncakların kullanıldığı serbest oyun ortamında ve önceden seçilmiş standart konuları içeren soruların yöneltildiği sohbet yoluyla dil örneği alınmıştır. Öyküleme bağlamında resimli olay kartları kullanılmıştır. Katılımcılara “Bu resimdekileri bana anlatır mısın? Hadi burada neler oluyor bana anlat” yönergesi verilmiştir. Çevriyazı güvenirliği Her dil örneğinin ilk 50 sözcesi için Sohbette sözcelere ayırma %97–100 ,biçimbirimlere ayırma %95–100 Öykülemede sözcelere ayırma %96–100, biçimbirimlere ayırma %97–100 Verilerin analizi Dil örneklerinin analizinde Türkçe SALT (Acarlar, Miller ve Johnston, 2006) dil örneği analiz programı kullanılmıştır. Şekil 1: Çekim eklerinde yapılan hata tiplerinin dağılımı 85,4% 13,8% 0,8% Atma Yerine koyma Ekleme KAYNAKLAR Acarlar, F., Miller, J.F. & Johston, J.R. (2006). Systematic Analysis of Language Transcripts (SALT), Turkish (Version 9), Language Analysis Lab, University of Wisconsin-Madison. Acarlar, F. (2008). Verb and noun morphology in Turkish children with atypical language development. Poster presented at the 29th Annual Symposium on RCLD, University of Wisconsin, Madison. Aksu-Koç, A. & Slobin, D.I. (1985). The Acquisition of Turkish. In D.I.Slobin (ed.). The crosslinguistic study of language acquisition. Chapman, R. S. (1997). Language development in children and adolescent with Down Syndrome.. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Review, 3, 307-312. Chapman, R.S., Seung, H., Schwartz, S.E. & Kay-Raining Bird, E. (1998). Language skills of children and adolescent with Down syndrome: II. Production deficits. JSLHR, 41(4), 861–873. Miller, J. (1988). The Developmental Asynchrony of Language Development in Children with Down Syndrome. In L. Nadal (Ed.) The Psychobiology of Down Syndrome. Ketrez, F.N., & Aksu-Koç, A. (2004). Early nominal morphology in Turkish: Emergence of case and number. In U. Stephany & M. Voeykova (Eds.) Development of Noun Inflection in First Language Acquisition: A Cross Linguisitc Perspective. acarlar@education.ankara.edu.tr