SIK RASTLANAN DAVRANIŞ SORUNLARI "YEME ve UYKU SORUNLARINA YAKLAŞIM"

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
Advertisements

OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE BESLENME EĞİTİMİ
İLKÖĞRETİM OKULLARINDA SAĞLIKLI BESLENME EĞİTİMİ PROGRAMI
KADIN VE AİLE SAĞLIĞI HİZMETLERİ
OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA BESLENME
OBEZİTENİN ÖNLENMESİ.
ÇOCUKLARDA YEME PROBLEMLERİ VE ÇÖZÜMLERİ
KADINLARIN BESLENMESİ, SAĞLIĞI VE DOĞURGANLIĞI. BESLENME  Annenin beslenme durumu onun sağlığını, enerjisini ve iyilik durumunu etkiler.  Annenin hastalığında.
BESLENMEDE DANIŞMANLIK EĞİTİMİ
ERGENLİK DÖNEMİ BESLENME.
ANNE SÜTÜ İle BESLENMEDE DANIŞMANLIK EĞİTİMİ Ağlama Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü.
OTİZM (AUTISM).
ANNE SÜTÜ OLUŞUMU VE YARARLARI
İLKÖĞRETİM OKULLARINDA SAĞLIKLI BESLENME EĞİTİMİ PROGRAMI
DİYABETİK HASTA TAKİBİ VE DİYABETİK AYAK
0-1 YAŞ DÖNEMİNDE BESLENME
SÜT VE SÜTÜN ÖNEMİ SAĞLIKLI BESLENME VE HAREKETLİ HAYAT TÜRKİYE
ÇOCUĞA SINIR KOYMAK (OCAK 2012)
OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA BESLENME
ÇOCUKLARDA GELİŞİM VE ANA-BABA YAKLAŞIMLARI
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE BESLENME KASTAMONU HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
DENGELİ DÜZENLİ BESLENME
SAĞLIKLI BESLENME VE BİLİNEN YANLIŞLAR
Op. Dr. Mehmet Ali TUNÇBİLEK Kulak Burun Boğaz Uzmanı
OKULDA DİABET (ORTAOKUL LİSE)
YETERSİZ SÜT Dyt. Nazan ÇETİN.
YETERSİZ SÜT.
GÜVENLİ ANNELİK.
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
İLK TEMEL ALIŞKANLIKLAR
BÖLÜM 5 Yenidoğan.
BESLENMEDE DANIŞMANLIK EĞİTİMİ
0-1 YAŞ DÖNEMİNDE BESLENME
DENGELİ BESLENME, TEMİZLİK VE HİJYEN
EMZİRME ÖYKÜSÜ NASIL ALINIR?
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
BESLENME REHBERİ 2.
SAĞLIKLI BESLENME.
SAĞLIKLI BİR HAYAT İÇİN GENEL ÖNERİLER
Emzirme Öyküsünün Alınması. Amaç: Emzirme ile ilgili sorunları tanımada yardımcı olacak bir emzirme öyküsünün alınması konusunda bilgi ve beceri kazanmak.
Feyza KOÇ Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
YETERLİ VE DENGELİ BESLENME
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
SAĞLIKLI YEME DAVRANIŞININ GELİŞİMİ ve YEME SORUNU
DENGELİ BESLENME, ÖZBAKIM BECERİLERİ VE BULAŞICI HASTALIKLAR
4- EKMEK VE TAHILLAR En çok karbonhidrat içeren besin grubu tahıllardır. Enerjinin büyük bir kısmını karbonhidratlardan dolayısıyla ekmek ve tahıllardan.
İLKÖĞRETİM OKULLARINDA SAĞLIKLI BESLENME EĞİTİMİ PROGRAMI
1-3 yaş grubu çocuklarda beslenme
OBEZİTE NEDİR ? SEBEPLERİ NELERDİR?
BÖLÜM 15 BESLENME. BÖLÜM 15 BESLENME Bebek ve çocuğun sağlıklı büyüme ve gelişmesi ancak uygun bir beslenme ile sağlanabilmektedir.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
GÖRME TARAMA GKD ANNE SÜTÜ.
Kadın Sağlığı Tacettin İnandı. Kapsam Kadın sağlığı düzeyi ölçütleri Kadınlarda sık gözüken sağlık sorunları Sadece kadınlarda görülen sorunlar.
Öğr.Gör. Dr. Songül DOĞANAY
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
EMZİKLİLİK DÖNEMİNDE BESLENME Muhammet Özgür DEMİR.
Yrd. Doç. Dr. TÜLAY KUZLU AYYILDIZ 2016
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
Eğitim-Öğretim Yılı Doç.Dr. Mustafa AYDIN
OKUL ÖNCESİNDE DİŞ SAĞLIĞI
OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA BESLENME Dyt. Şebnem Saral.
Sağlıklı Beslenme. YETERLİ VE DENGELİ BESLENME VÜCUDUN BÜYÜMESİ, YENİLENMESİ VE ÇALIŞMASI İÇİN GEREKEN DÖRT TEMEL BESİN GRUBU OLAN ”SÜT VE ÜRÜNLERİ”,
UYKU VE RÜYALAR….
İLKOKUL ÇOCUKLARINDA BESLENME
Sunum transkripti:

SIK RASTLANAN DAVRANIŞ SORUNLARI "YEME ve UYKU SORUNLARINA YAKLAŞIM"

YEME SORUNU NEDİR?

TANIM Annelerin tanımı: “çocuğum hiçbir şey yemiyor, az yiyor, emziremiyorum, yemeyi reddediyor, yemeğe karşı isteksiz, iştahsız, kusuyor, yediklerini ağzında tutuyor, kilo alamıyor, yemek zamanlarında çok öfkeleniyor” Hekimlerin tanımı: ailenin çocuğun yemesinden memnun olmadığı her durum ailenin kaygı bildirmemesine karşılık hekimin çocuğun yeterince beslenememesi nedeniyle büyümenin ve gelişimin etkileneceğini düşündüğü durumlar

TANIM DC: 0-3R Tanı Sınıflaması: Çocuğun beslenme davranışında yeterli besin alımında güçlükler göstermesi yemek yemeyi fizyolojik gereksinimlerine göre düzenleyememesi Zero to Three National Center for Clinical Infant Programs 0-3 Yaş Tanı Sınıflaması

SIKLIK Sağlıklı gelişen bebek ve küçük çocuklarda yeme reddi, çok az yeme, yemek seçme, yiyeceklerden kaçınma, kendi kendini beslemeye geçişte gecikme gibi yeme sorunlarının sıklığı %25-50 Gelişimsel sorunu olan çocuklarda %80 Manikan ve Perman, J Clin Gastroenterol, 2000 Kerwin, J Pediatr Gastroenterol, 1999

YEME SORUNUNUN NEDENLERİ 1. Organik nedenler Ağızdan beslenmenin bilinen bir nedenden dolayı geç başlaması (prematürite) Yutmada gecikme (örneğin yarık damak dudak) Nörolojik sorunlar ve gelişimsel gecikmeler (örneğin serebral palsi, otizm) Gastrointestinal hastalıklar (örneğin gastroözefageal reflü)

YEME SORUNUNUN NEDENLERİ 2. Yeme-yedirme ilişkisi ile ilgili nedenler Çocuğun gelişim dönemine duyarlı beslenmemesi Çocuğun gelişim dönemi ve mizacı Yediren kişinin Ruhsal ve bilişsel durumu Çocuğu algılayışı (kırılgan çocuk, gelişim dönemi özelliklerinin yanlış algılanması) Kendi yeme isteği Çocukluğunda yediriliş deneyimleri Çevrenin etkisi (gelenek, kültür, kıyaslama, anneyi yetersiz kılma isteği, "başkasının çocuğu ")

SAĞLIKLI YEME DAVRANIŞININ GELİŞİMİ

SAĞLIKLI YEME DAVRANIŞINI ETKİLEYEN NEDİR? Çocuğun gelişimsel özellikleri ve mizacı Çocuğun sağlık durumu Annenin özellikleri, bildikleri ve uyguladıkları Yemeğin kokusu, dokusu ve tadı Yemeğin sunulma şeklinin kişinin beğenisine uygunluğu Yemekte birlikte olunan kişilerin uyumu

ÇOCUĞUN GELİŞİMSEL ÖZELLİKLERİ Yaş Duygusal gelişim Ağız gelişimi Hareket gelişimi Besin ve sunum şekli 0-6 ay Düzenleme, açlık-tokluk sinyalleri, Bağlanma Emme, kokulara duyarlılık Emme refleksi, baş kontrolü Sıvı Şefkatli, duyarlı emzirme, farklı kokulara alıştırma

0- 6 AY

ÇOCUĞUN GELİŞİMSEL ÖZELLİKLERİ Yaş Duygusal gelişim Ağız gelişimi Hareket gelişimi Besin ve sunum şekli 6-9 ay Araştırma Yalama, ezme, kemirme Destekli oturur, tutar, elden ele geçirir, desteksiz oturur Kaşık besinleri püre, pürtüklü araştırabileceği kaşıklayabileceği kemirebileceği besinler Kirletebilme özgürlüğü Zaman

6- 9 AY

6- 9 AY

ÇOCUĞUN GELİŞİMSEL ÖZELLİKLERİ Yaş Duygusal gelişim Ağız gelişimi Hareket gelişimi Besin şekli Sunum şekli 9-18 ay Bağımsız araştırma, ayrışma Dilin lateralizasyonu,çiğneme Kıskaç, kabı tutma, oturma, yürüme Kemirme, parmak besinleri kendini besleme 18-24 ay ve sonrası Özerklik Başarma ve özgüven Yan çiğneme, ısırma, kesme erişkin tipi çiğneme, içme Hareketin ve yutağın kontrolü, koşma, oyun, yemeğe ulaşma Sert çiğ sebze meyveler, etler, kendisinin alıp yiyebileceği tüm besinler

18-24 AY

DEĞERLENDİRME Öykü: Yeme ve yedirme öyküsü Muayene (büyümenin değerlendirilmesi) Yeme-yedirme ilişkisinin gözlenmesi

1. ÖYKÜ: NELERİ NASIL SORALIM? Her sağlıklı çocuk izleminde sorulabilecek 3 soru Beslenmesi, iştahı ve yemeyi sevmesi nasıl gidiyor, bir kaygınız var mı? Siz onu beslerken kendinizi nasıl hissediyorsunuz? Bundan sonraki dönemde yemeyi sevmesi için neler yapmayı düşünürsünüz? Sormak istedikleriniz var mı? http://brightfutures.aap.org/about.html

1. ÖYKÜ: NELERİ NASIL SORALIM? Yeme biçimi: Bir öğününü anlatır mısınız? Ne zaman, nerede, kiminle yer, yedirirken nasıl tutulur? Yediği miktar ve besin çeşitliliği: Son iki günde çocuğunuz neler yedi? Hangi kıvamdaki besinleri yer? Neleri severek yer? Yutma, öğürme, kusma: Öğürme/kusma var mı? Ne sıklıkta? Ağzında uzun süre gıdayı tutup yutmadığı olur mu? Zorlama ya da oyalama: Bazen aileler çocukları yemiyor diye o kadar kaygılanabilirler ki onu yemesi için zorlayabilirler, zorla yedirmeniz gereken zamanlar oluyor mu? Çocuk sizce ne hissediyor? Oyalayarak yediriyor musunuz? Bunun yararı, zararı ne oldu?*

1. ÖYKÜ: NELERİ NASIL SORALIM? Tedavi için olumlu başlangıç noktalarının belirlenmesi Ailenin duyguları ve düşüncelerinin öğrenilmesi Ailenin çocuğun gelişimi ile ilgili düşüncelerinin ve kaygılarının öğrenilmesi

2. MUAYENE: NELERE DİKKAT EDELİM? Ayrıntılı bedensel muayene Büyüme eğrisinin değerlendirilmesi Çocuğun ağız-hareket becerileri - Emme, yutma, çiğneme, dil ve çene kontrolü, ağız hijyeni, dişler, dudakların kapanması Kendini besleme becerileri

LABORATUVAR Yeme sorununun tanısı laboratuvar bulgularına dayanmaz. Eşlik eden anemi, enfeksiyon, enfestasyon düşünülmekteyse tam kan sayımı, periferik yayma, tüm idrar tetkiki ve kültürü, dışkı tetkiki yapılması gereklidir.

3. YEME YEDİRME İLİŞKİSİNİN GÖZLENMESİ BESLEYEN KİŞİ Çocuk istemese de devamlı bir şey yedirme gayreti içinde olmak (Bir lokma daha, bir kaşık daha) Zorla ağzını açma ve yedirme Dikkatini besinden uzaklaştırıp yedirme (televizyon seyrederken, kandırarak) Uzamış yemek saatleri Saatlerce peşinde dolaşarak yedirme BEBEK/ÇOCUK Yemeyi tümden reddetme Bazı besinleri yemeyi reddetme Belli bir kişi tarafından yedirilmeyi reddetme Belli bir kıvamdaki besini reddetme Bir besine ya da kıvamına takılma Acıkmasının beklenmemesi Kaşığı, tabağı görünce, yemek kokusu duyunca öğürme Kaşığa, biberona başını çevirme Levy, JPGN, 2009

YEME SORUNUNUN İLK BULGULARI NELERDİR? Boy Kilo Baş çevresi Kusma Yedirileceğini anladığında huzursuzlanmaya başlama Sorun var

TEDAVİ KARARI Yeme sorununun şiddeti belirlenir. Büyüme normal Kusma, öğürme yok Ağızda tutma yok Severek yediği bir besin var Büyümede duraklama Kusma, öğürme var Hafif Ayaktan tedavi Çocuk hekimine danış Ağır

TEDAVİNİN AMACI Doğal yeme davranışını geri getirmek ve yeme yedirme ilişkisini düzeltmek Çocuğun severek yemeye başlaması Çocuğun açlığı-tokluğu öğrenmesi Ailenin yeme ile ilgili kaygılarının kalmaması

TEDAVİDE NELER YAPMALIYIZ? Ailenin güvenini kazanalım, suçlayıcı olmaktan kaçınalım Ailenin kaygılarını azaltalım (muayene) İlaç ve gereksiz tetkik önermeyelim

TEDAVİDE NELER YAPMALIYIZ? Yeme için zorlamayı hemen durduralım.

TEDAVİDE NELER YAPMALIYIZ? Yemesi gereken miktar dile getirilmez İstediği yerlerde, istediği şey, istediği zaman yedirilir Ağız zevki engellenmez (emzirme sürdürülür) Öğün aralarının azaltılması çocuğun öğünlerde masaya gelmesi ve daha fazla yiyebilmesinin desteklenir Parmak besinleri çeşitlendirilir, kalori ve protein artırıcılar (peynir, makarna, yumurta, zeytin, yoğurt, patates) verilir.

TEDAVİDE NELER YAPMALIYIZ? Ailenin bebeği hayatta tutma istekleri önemle değerlendirilmeli ve yaptıkları tüm olumlu girişimler desteklenmelidir. Oyunların, konuşmanın ve uyaranların çocuğun iştahını arttırdığı anlatılmalıdır. Her yeme sorunu olan çocuk oyunlarının arttırılması yönünde gelişimsel destek almalıdır. Aile dinamikleri ya da çocuğun duygusal durumu ile ilgili ağır sorunlar saptandığında çocuk/erişkin ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanından danışım alınmalıdır.

YEME BOZUKLUKLARININ UZUN DÖNEM SONUÇLARI Yeme sorunları devam etmekte Kaygı bozukluğu/Depresyon Kurallara uymama gibi davranış bozukluğu Sosyal sorunlar Duygusal zorluklar Sosyal fobi, okul fobisi M.Ammaniti et al. Journal of Eating Disorders, 2012

YEME SORUNLARININ ÖNLENMESİ Yeme davranışını gelişimin parçası olarak görelim Kalori hesabına dayanan değil gelişim bilgisine dayanan beslenme önerelim Aileye zorlamanın sonuçlarını baştan anlatalım Gelişim dönemine, aileye uygun ve esnek olmayan, çeşitlendirilemeyen beslenme önerileri vermeyelim: "Yesin, Yemeli, Yedirin, Yedirmelisiniz" Yeme-yedirme ilişkisini izleyelim, sorun yoksa bunu vurgulayalım Riskleri ve sorunları erken fark edelim, tedaviye erken başlayalım

UYKU ÖRÜNTÜSÜ ve DÜZENSİZLİKLERİ

HATIRLAYALIM Dandini dandini destana Danalar girmiş bostana Kov bostancı danayı Yemesin lahanayı Lahana da yemez Kürkünü yer Benim yavrum lokum yer Ninni, ninni. E çeker e çeker Kuyulardan su çeker Benim yavrum büyüyene kadar Zavallı annesi ne çeker

UYKU BÖLÜMLERİ REM uykusu: Hızlı göz hareketleri, düş görme ve kolay uyanma gibi özellikler taşır. REM DIŞI uyku: Daha sessiz ve derin uykudur. Çocukların uykularının % 50’si, erişkinlerin ise % 20’si REM uykusudur. Bebek ve çocuklar erişkinlere göre daha hareketli ve küçük uyanma süreleri içeren uykular uyurlar. 6-12 aylık bebeklerin % 25-50’sinde gece uyanmaları görülür.

UYKU DÖNGÜSÜ REM N REM N REM REM

UYKU SÜRESİ Yenidoğan: 15 – 18 saat/ gün 6 aylık bebekler: 12-14 saat/ gün Bebekler ilk 4 aydan sonra beslenmek için geceleri hiç uyanmayabilecekleri gibi 1-2 kez/gece, meme emmek için uyanabilir ancak kısa sürede uykuya dalarlar 15. aydan sonra genellikle bir saatlik bir öğlen uykusu yeterli olur, 4 yaştan sonra da gündüz uyumazlar.

sleep onset association disorder UYKU SORUNLARI Çocukluk çağında davranışsal uyku sorunları Uykuya dalmada zorluk yaşama Gece sık sık uyanma Ailenin uyku düzenine sınır koymada zorlanması nedeniyle ortaya çıkan uyku sorunu (limit setting sleep disorder) Uyku apnesi sleep onset association disorder

UYKU SORUNLARININ SIKLIĞI Bebeklik ve erken çocukluk döneminde %25-30 çocukta uyku sorunu ile karşılaşılmaktadır. Mindell & Owens, 2003

UYKU DÜZENSİZLİKLERİNİN NEDENLERİ Ferber R. Solve your child’s sleep problems, Simon and Schuster, New York, 1985. UYKU DÜZENSİZLİKLERİNİN NEDENLERİ Organik nedenler Nörolojik, kardiyak, metabolik, farmakolojik ya da enfeksiyöz Solunum güçlüklerine bağlı uyku bozuklukları Tıkayıcı uyku apnesi sendromu Organik olmayan nedenler Anne baba ve bebeğin gün içinde aşırı yorgunluğu Ailenin bebeği uyutma alışkanlıkları REM uyku dönemindeki kısa uyanıklık sürelerinin yanlış algılanması Gece sık beslenme Carey eds. Developmental & Behavioral Pediatrics, 2011

Uykuya dalmada zorlanma ÇÖZÜM ÖNERİLERİ Uykuya dalmada zorlanma Gece sık sık uyanmalar REM N REM N REM REM

ÇÖZÜM ÖNERİLERİ UYUMAYI REDDETME Çocuğa uyku saatlerinin tartışmaya açık olmadığını ama pijama seçimi ya da iyi geceler hikayesinin seçimi konusunda kendi yetkisini kullanabileceğinin belirtilmesi Uyku saatleri konusunda ailenin kararlı olması ve çocuklara uygun sınırlar koyması Uykudan önce sakin ve aile ile beraberce zaman geçirilebilecek etkinlikler, uyku törenleri düzenlenmesi Uykudan önce çocuğun uykusunu kaçırabilecek aşırı hareketli oyunlardan kaçınılması Çocuğun yatağa aç olarak gönderilmemesi, hafif ve onu tok tutacak bir yiyecek-içecek verilmesi Gece saatlerinde çocukların uyarıcı özelliği olan yiyecek ve içeceklerden uzak tutulması (kahve, çay, çikolata gibi)

ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 1. UYKUDAN ÖNCE… UYKU ORTAMI 2. DAVRANIŞÇI YAKLAŞIMLAR Odanın loş bir ışıkla aydınlatılması Sevilen bir battaniye ya da örtü Aracısız uyutma Uyku törenleri "eee! piş piş!" gibi uyku sesleri Odada TV ve bilgisayar bulunmaması Ortamda sigara içilmemesi 2. DAVRANIŞÇI YAKLAŞIMLAR 3. ANNE-BABA EĞİTİMİ

AİLELERE UYKU İLE İLGİLİ VERİLEBİLECEK ÖNLEYİCİ BİLGİLER Bebeğin uyku döngüleri, süresi ve kendi kendini uyutabilmesinin önemi ve yönteminin aktarılması Bebeklerin gece boyunca uykusunun hafiflediği ve derinleştiği zamanların olduğu, her hareketin uyanıklık anlamında yorumlanmaması gerektiğinin belirtilmesi Bebeğin yatağına daha yenidoğan döneminde uyur uyanık halde bırakılması ve böylece kendi kendine uyumayı öğrenmesinin sağlanması Bebeğin sallanma, emme gibi bir ‘aracı’ gereksinimi olmadan uyumayı öğrenmesi Bebeğin uyuduktan sonra yerinin mümkünse değiştirilmemesi Bebek yatağa bırakılırken sevdiği bir nesne (ayıcık, bebek, tülbent, battaniye gibi) ile beraber uyumasına izin verilmesi Uyku saatlerinin bebeğin gereksinimlerine göre aile tarafından belirlenmesi ve bu saatler için ödün verilmemesi Gece uykuya gidilen saatlerin erken olması ve çocuğun gün içinde daha çok uyanık kalmasının sağlanması Çocuğa uyku saatlerinin tartışmaya açık olmadığını ama pijama seçimi ya da iyi geceler hikayesinin seçimi konusunda kendi yetkisini kullanabileceğinin belirtilmesi Uyku saatleri konusunda ailenin kararlı olması ve çocuklara uygun sınırlar koyması Uykudan önce sakin ve aile ile beraberce zaman geçirilebilecek etkinlikler, uyku törenleri düzenlenmesi Uykudan önce çocuğun uykusunu kaçırabilecek aşırı hareketli oyunlardan kaçınılması Çocuğun yatağa aç olarak gönderilmemesi, hafif ve onu tok tutacak bir yiyecek-içecek verilmesi Gece saatlerinde çocukların uyarıcı özelliği olan yiyecek ve içeceklerden uzak tutulması (kahve, çay, çikolata gibi) Çocuğun odasının çok karanlık olmamasına, ortamın nem ve ısısının yeterli olmasına, odanın havalandırılmasına ve odada sigara içilmemesine özen gösterilmesi