ZEYNEP TOPRAK
KAYNAKLARIN ETKİLİ KULLANIMI Kurumsal ve kamusal kaynakların etkili kullanımı öğretmenlerden beklenen önemli bir etik davranıştır. Kaynakların bazıları geri dönüşümle tekrar kazanılabilirken, bazılarının geri dönüşümü yoktur.
Telafisi olmayan kaynakların başında zaman gelir. En kıt ve değerli kaynak zamandır. Bu açıdan “öğretim zamanının” etkili kullanımı, öğrencilerin yararını en üst düzeye çıkaracaktır. Öğretmenler belli kazanımları belirlenen sürede bir plan program dâhilinde yetiştirmekle mükelleftir.
Öğretim zamanının etkili kullanılmadığının göstergeleri Derse geç girmek Erken ayrılmak, ders süresince zamanı iyi kullanmamak Kişisel işlerini eğitim-öğretim ortamında yapmak Eğitsel değeri olmayan konuşmalarla zamanı tüketmek Öğrenci çalışmalarına ve ödevlerine yeterince zaman ayırmamak Öğrencilerin soru sormalarını ve tekrarlar yapılmasını geçiştirmek Derse hazırlıksız gelmek
ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN ETİĞİ VE ETİK KODLARI M eslek etiği belirli bir meslek grubunun, mesleğe ilişkin olarak oluşturup koruduğu, meslek üyelerine emreden, onları belli şekilde davranmaya zorlayan, kişisel eğilimleri sınırlayan, yetersiz ve ilkesiz üyeleri meslekten dışlayan, meslek içi rekabeti düzenleyen ve hizmet ideallerini korumayı amaçlayan mesleki ilkeler bütünüdür.
Meslek etiği, meslek grubunu oluşturan bireylerin kendi aralarında ve toplum ile olan ilişkilerini düzenler. Mesleki etik ilkelerinin geliştirilmesinin sağladığı yararlar: Meslektaş baskısı sağlayarak bireyleri etik davranış göstermeye güdüler Belirsiz durumlarda nasıl davranılacağına ilişkin rehberlik eder. Yönetici ve patronların hükümran gücünü kontrol eder.
Etik Kod Çalışanların hangi davranışlarının kabul edilebilir bulunduğuna ilişkin olarak yol gösteren, meslek ya da örgüt tarafından beklenen resmi ifadelerdir. Bir meslek ya da uygulama alanında etik öğeler bir araya getirilerek etik kod adı taşıyan yazılı dizgeler oluşturur. Her meslekte bulunan bu etik kodlara, o mesleğe mensup bireyler uymak durumundadır.
Mesleki etik kodların bilinen en eski örneği tıp alanındaki "Hipokrat Andı"dır. KEBAPÇI YEMİNİ: Halk sağlığını önde tutacağıma, YEMEDİĞİMİ YEDİRMEYECEĞİME '. Bozuk gıda satmayacağıma, Mesleğime saygı duyacağıma, Namusum ve şerefim üzerine And İçerim
Öğretmenlik mesleği için belirlenen mesleki etik ilkeleri : AED Eğitimciler İçin Etik Kodları Amerikan Eğitimciler Derneği Danışma Kurulu ve Yönetim Komitesi tarafından geliştirilmiştir. 1. Öğrencilere karşı etik davranış 2. Performans ve uygulamalarda etik davranış 3. Meslektaşlara karşı etik davranış 4. Topluma ve velilere karşı etik davranış
Prof. Dr. İnayet Aydın = Öğretmenlerin mesleki etkileşimleri dört temel değere uygun olmalıdır: 1. Özerklik: Bireylere sahip oldukları onur ve değere uygun biçimde davranılması hakkını gözetmek 2. Adalet: Gücün paylaşılması ve gücün kötüye kullanımının önlenmesi 3. Sorumlu ilgi: Başkalarına verilebilecek zararın en aza indirilmesi ve yararın artırılması 4. Gerçek : Kendine ve başkalarına dürüst davranmak
ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN ETİK DAVRANIŞLARI