Sözlüklerde ve ansiklopedilerde bilimin değişik tanımları vardır.Fakat bu tanımlar bilimi eksiksiz olarak açıklayamaz. TDK sözlüğünde bilim şöyle tanımlanıyor: Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneysel yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkar- maya çalışan düzenli bilgi.
Bilimin asıl uğraşı alanı doğa olaylarıdır. Yalnızca fiziksel olguları değil, sosyolojik, psikolojik, ekonomik, kültürel vb. bilgi alanlarının hepsi doğa olayıdır. Özetle insanla ve çevresi ile ilgili olan her olgu bir doğa olayıdır.
Bilim yüzyıllar süren bilimsel bilgi üretme sürecinde kendi niteliğini,geleneklerini ve standartlarını koymuştur. Bu süreçte çağdaş bilimin dört önemli niteliği oluşmuştur: çeşitlilik, süreklilik, yenilik ve ayıklanma.
Bilimsel çalışma hiç kimsenin tek elinde değildir, hiç kimsenin iznine bağlı değildir. Bilim herkese açıktır. İsteyen her kişi ya da kurum bilimsel çalışma yapabilir. Dil,din, ırk, ülke tanımaz.Böyle olduğu için, ilğilendiği konular çeşitlidir; bu konulara sınır konulamaz. Hatta bu konular sayılamaz, sınıflandırılamaz.
Bilimsel bilgi üretme süreci hiçbir zaman durmaz. Her zaman devam eder.
Bir evrim süreci içinde her gün yeni bilimsel bilgiler, yeni bilim alanları ortaya çıkmaktadır. Dolayısıyla, bilime, herhangi bir anda tekniğin verdiği en iyi imkanlarla gözlenebilen, denenebilen ya da var olan bilgilere dayalı olarak usavurma kurallarıyla geçerliği kanıtlanan yeni bilgiler eklenir.
Bilimsel bilginin geçerliği ve kesinliği her an, isteyen herkes tarafından denetlenebilir. bu denetim sürecinde, yanlış olduğu anlaşılan bilgiler kendili- ğinden ayıklanır; yerine yenisi konur.
Bilim mantıksal ve metadolojik olarak tutarlı bir önermeler yığını olarak tanımlanabilir. Bilim, iç bağlantılarla kendi aralarında birbirine bağlı olan bir önermeler sistemidir. Sınıflandırma ise konular ve kavramları sistemli olarak bölümleme ve sıraya koyma işlemidir. Bilimlerin sınıflandırılması, bilimleri belli açılardan hareketle tasnif etmektir; konulan, amaçlan, yararlan, sadelik veya karmaşıklıkları, edinme yolları vb. dikkate alınarak bilimler sınıflandırılmıştır.
Bilimler gelişerek birbirlerinden ayrılmaya başladıktan, birer özel bütün halinde ortaya çıktıktan sonra, bilim adamları bunları sınıflara ayırmak, bir tasnif ve düzene tabi tutmak ihtiyacını duymuşlardır. Bilimlerin sınıflandırılması konusunda ortaya atılan ayrımlar iki bölümde sıralanabilir:
Keyfi olarak (rastgele) seçilmiş, bir takım ayırdedici vasıflara dayalı ve ancak herşeyi yerli yerinde bulmak amacına yönelik olan sınıflandırmalar.
Aralarında en fazla doğal benzerlik bulunan nesneleri karşılaştırmak ve bu yöntemle bir takım kanunların keşfedilmesine yol açmak amacına dayalı sınıflandırmalar.
Aristoteles bilimleri tasnif eden ilk filozoftur.
Astronomi Fizik Kimya Biyoloji Sosyoloji
Gök bilim olarak da bilinir. Gökcisimlerinin uzaydaki durumlarını, hareketlerini, fiziksel, kimyasal yapılarını inceleyen bilim dalıdır.
Madde ile enerji arasındaki etkileşimi inceleyen ve doğada gerçekleşen olaylarla ilgili mantıklı açıklamalar yapan uygulamalı bir bilim dalıdır.
Doğada mevcut olan bütün maddeleri, maddelerin yapılarını ve birbirleri ile etkileşimlerini inceleyen bilim dalıdır.
Yaşayan ya da fosil canlıları, canlıların yaşamını ve bütün fizikokimyasal yönleri ile yaşamı inceleyen bilim dalıdır.
Toplum bilimi olarak da bilinir. Toplum ve insanın etkileşimi üzerinde çalışan bilim dalıdır.
BİLİM NEDİR? ÇAĞDAŞ BİLİMİN NİTELİKLERİ NELERDİR? BİLİMLERİN SINIFLANDIRILMASINDA ORTAYA ATILAN AYRIMLAR NELERDİR? BİLİMİNİN SINIFLANDIRILMASINDA GENEL BAŞLIKLAR NELERDİR? FİZİK BİLİMİ NEDİR?
Bilim, evrenin veya olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneye dayanan yöntemler ve gerçeklikten yararlanarak sonuç çıkarmaya çalışan bilgi edinme ve yöntemli araştırma sürecine denir. Çeşitlilik, süreklilik, yenilik ve ayıklanma. Keyfi sınıflandırma ve tabii sınıflandırma. Astronomi, fizik, kimya, biyoloji, sosyoloji. Madde ile enerji arasındaki etkileşimi inceleyen ve doğada gerçekleşen olaylarla ilgili mantıklı açıklamalar yapan bilim dalı.
MİHRİBAN HARMANCI