BÜŞRA KOCAMAN
ETKİLİ İLETİŞİM İletişim, iletilmek istenen bilginin hem gönderici hem de alıcı tarafından anlaşıldığı ortamda, bilginin bir göndericiden bir alıcıya aktarılma sürecidir. Doğası gereği iletişim kurmak insanın temel ihtiyaçları arasındadır. Aile, okul, iş, arkadaş, eş, kurumlar hatta devlet bile bireyin iletişim kurduğu birimlerdir. Her birimle farklı iletişimler kurmak, bu iletişimleri dengede tutmak, anlaşılır, algılanabilir olmak gerekir. Kişinin bireysel, psikolojik, sosyal konumunu belirleyen gerekliliğe iletişim adı verilir.
İletişimde Yapılan Hatalar 1. Göz temasından kaçınmak. 2. Sözleriniz ve yüz ifadeleriniz arasındaki dengesizlik. 3. Biriyle konuşurken saate bakmak 4. Emir vermek 5. Konuyu saptırmak 6. Yargılamak 7. Tehdit etmek, Uyarmak 8. İsim takmak 9. Alay etmek 10. Suçlamak
Etkili bir iletişim kurmanın temel kuralları vardır; Kendini tanımak Kendini doğru ifade etmek Karşımızdakini etkin ve ilgili dinlemek Empati kurabilmek (kendimizi karşımızdaki kişinin yerine koyabilmek) Hoşgörülü ve önyargısız olmak Eleştirilere karşı açık olmak Beden dili, göz kontağı, hitap, ses düzeyi vb. kurabilmek, İletişimi daha başarılı, uyumlu, dengeli hale getirir.
İletişim sözel ve sözsüz olmak üzere ikiye ayrılır. Sözlerle kurulan iletişimde kelimeler ve kullanış şekli önemlidir. Sözlü iletişimde en önemli unsur konuşmadır. Konuşmanın ilkelerinin bilinmesi konuşurken daha dikkatli olunmasına, dinleyicinin dikkatini toplamaya ve konuşmanın etkili olmasına yardımcı olur. Güzel ve etkili bir konuşmanın ilkeleri şunlardır 1. Konuşmanın bir planı,konusu ve amacı olmalıdır 2. Konuşma konusu seslenilecek kişi veya kişilere uygun olmalıdır 3. Konuşmada bilgi yanlışlığı yapılmamalıdır 4. Konuşmada bütünlük olmalıdır, çelişkili düşünceler içermemelidir 5. Konuşma gerekliyse örneklerle zenginleştirilip anlaşılır kılınmalıdır.
Sözsüz iletişim, sözcük kullanmadan anlaşılan dildir. Sözsüz iletişimde, gözler, kılık kıyafet, duruş, mimikler, dokunmalar, eller, oturuş şekilleri önemli ve mesaj vericidir. Etkili iletişim kurmanın temel doğrularının yanında, özel iletişim durumları için farklı ve ayrıntılı kurallar da mevcuttur. Bir öğrencinin öğretmeniyle kurduğu iletişimle, işe girmek üzere görüşme yapanın kurduğu iletişim, iş toplantılarında kurulan iletişim, aile arasında kurulan iletişim farklıdır.
Etkili ve doğru bir iletişim kurabilmek için aynı zamanda konuşanın aksine iyi bir dinleyici olmamızda gerekir. İyi Bir Dinleyicinin Özellikleri 1. Dikkatini karşısındaki kişiye verir. 2. Konuşmacıyı sözünü kesmeden dinler. 3. Dinlerken başka bir işle meşgul olmaz. 4. Yargılamadan, suçlamadan dinler (önyargılı değildir). 5. Göz teması kurar.
MEVZUAT Bir ülkede yürürlükte bulunan yasa, tüzük, yönetmelik, kararname vb. şeylerin tümüne denir. YÖK ÖĞRENCİ MEVZUATI Öğrencilerle ilgili alınacak kararların, uygulamaların, programların uygulanacak esaslara ilişkin maddeleri düzenleyen yönetmeliktir.
, Öğrenciler ile ilgili yönetmeliklerin bazıları şunlardır ; Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Bu Yönetmelik yükseköğretim kurumlarında yürütülen yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarından oluşan lisansüstü eğitim ve öğretimi düzenler. Açık Yükseköğretim Yönetmeliği 2574 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin (d) ve (f) fıkraları ile 43 üncü maddesinin (e) fıkrası gereğince üniversitelerde yapılacak açık yükseköğretim bu Yönetmelik hükümlerine göre yürütülür. YÖK Arasında Öğrenci ve Öğretim Üyesi Değişim Programına İlişkin Yönetmelik Bu Yönetmelik, üniversite ve yüksek teknoloji enstitüleri bünyesinde ön lisans, lisans, yüksek lisans ve doktora düzeyinde eğitim-öğretim yapan yükseköğretim kurumları arasında öğrenci ve öğretim üyesi değişim esaslarını kapsar.
Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği Bu yönetmeliğin amacı, yükseköğretim kurumları öğrencilerine verilecek disiplin cezaları ile soruşturma usul ve esaslarını düzenlemektir.Bu yönetmelik yükseköğretim kurumlarındaki tüm öğrencileri kapsar. Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Konseyleri ve YÖK Ulusal Öğrenci Konseyi Yönetmeliği Bu Yönetmeliğin amacı; Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarına kayıtlı öğrencilerin eğitim, sağlık, spor ve kültürel ihtiyaçlarının karşılanması ve geliştirilmesinde haklarını gözetmek, bunları ulusal ve uluslararası düzeyde temsil etmek ve ulusal çıkarlar konusunda duyarlı olmalarını sağlamaktır. Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dille Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik Bu Yönetmeliğin amacı, yükseköğretim kurumlarında yabancı dil öğretimine ve yabancı dille öğretimin amaç, kapsam, uygulama ve değerlendirme hususlarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
SORULAR 1. İletişimin hayatımızdaki yeri nedir? 2. Sözel ve sözsüz iletişim arasındaki en belirgin farklar nelerdir? 3. İletişimde yapılan hatalar nelerdir? 4. İyi bir dinleyicinin özellikleri nelerdir? 5. YÖK öğrenci mevzuatı nedir?
CEVAPLAR 1. İnsanlar doğası gereği okul, iş, arkadaş devlet kurumları gibi her alanda kendi ihtiyaçlarını giderebilmesi için etkili ve anlaşılır bir iletişimde bulunması gerekmektedir. 2. Sözel iletişim konuşmayı esas alır, kelimeler ve kullanış şekli önemlidir. Sözsüz iletişimde ise sözcükler kullanılmadan, mimikler, gözler, eller ve oturuş şeklinin önemli olduğu bir iletişim şeklidir. 3. Alay etmek,tehdit etmek, göz temasından kaçınmak, emir vermek vb. 4. Göz teması kurar, önyargılı değildir, dikkatini karşıdakine verir ve söz kesmez. 5. Öğrencilerle ilgili alınacak kararların, uygulamaların, programların uygulanacak esaslara ilişkin maddeleri düzenleyen yönetmeliktir.