BBY 204 Derme Geliştirme II

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Web sitemizden kütüphane hizmetleri ve kaynaklarının kullanımı konusunda tüm bilgilere erişebilirsiniz.
Advertisements

Genel sekreterlik Genel Sekreterlik, bir Genel Sekreter ile en çok iki Genel Sekreter Yardımcısından ve bağlı birimlerden oluşur. Genel Sekreter, üniversite.
Hazırlayan : Semiha SARAÇ
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı
Kaynak Paylaşımı: Neler Yapıyoruz. Neler Yapabiliriz
Yasal Yönleri ile Açık Erişim İlkay Holt, Kütüphane Direktörü 50. Kütüphane Haftası, Panel: Bilimsel Bilgiye Erişimin Sorunları ve Açık Erişim Hareketi.
Kütüphanelerarası İşbirliğinin ABC’si
Bu menü, ILL, Katalog, Konu başlıkları, Kütüphane Yönergesi dışında kalan tüm sayfalarda aktiftir Araştırma sürecinizi kolaylaştırmak, kütüphane kaynaklarına.
Kütüphane Web Sayfası Kullanıcı Eğitimi
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
Emre Hasan Akbayrak ODTÜ Kütüphanesi Hizmetiçi Eğitim Seminerleri
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
KULLANICI / KÜTÜPHANECİ EĞİTİMİ GRUP ÇALIŞMALARI ANKOS 5. Yıllık Toplantısı Haziran 2005 Süleyman Demirel Kütüphanesi, Sakarya.
Amaç Açık Erişim Nedir? Neden Açık Erişim? Açık Erişim Nasıl sağlanır?
KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DAİRESİ BAŞKANLIĞI
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
İstanbul Medipol Üniversitesi
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
TÜRK ULUSAL SİTE LİSANSI (Turkish National Site License - TRNSL) Pamela Kontowicz Elektronik Kaynaklar Sorumlusu Bilkent Üniversitesi Kütüphanesi.
KÜTÜPHANELERDE BÜTÇE YÖNETİMİ
KOÇ ÜNİVERSİTESİ SUNA KIRAÇ KÜTÜPHANESİ
OKUL KÜTÜPHANELERİNİN ÖNEMİ
ANKOS 3. ULUSLARARASI TOPLANTISI 6-7 HAZIRAN 2003 ANKARA.
©Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı
BBY 105 B İ LG İ N İ N ORGAN İ ZASYONU I Prof. Dr. Gülbün Baydur.
BBY 105 Bilginin Organizasyonu I
BBY 105 Bilginin Organizasyonu I
Uzm. Fatma BAŞAR Cahit Arf Bilgi Merkezi Eğitim ve Tanıtım Sorumlusu 22 Eylül 2010 T.C. Sağlık Bakanlığı Eğitim Toplantısı TÜBİTAK.
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
Bilgiye Erişimin önemi ve Bilgi kaynakları
BBY 370 Müzelerde Bilgi Yönetimi
TÜBİTAK ULAKBİM Cahit Arf Bilgi Merkezi Araştırma Faaliyetleri ve Bilimsel İçeriğe Erişimde Cahit Arf Bilgi Merkezi & Dünden Bugüne TÜBİTAK EKUAL.
İYİ UYGULAMALAR: SİNOP ÜNİVERSİTESİ Hazırlayan Müslüm Yurtseven 3. Ulusal Açık Erişim Çalıştayı Yüksek Öğrenim Kurulu Başkanlığı Ekim 2014, ANKARA.
URQUHART YASASI.  Urquhart Yasası bilimsel dergilerin “kütüphane ötesi kullanımı”nın (supralibrary use), bu dergilerin her kütüphanenin “kütüphane içi.
AÇIK DERS MALZEMELERİ SAMİYE TUNCER
ÖNCELİK 6 : HAYAT BOYU ÖĞRENME İZLEME ve DEĞERLENDİRME SİSTEMİNİN GELİŞTİRİLMESİ
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
dijitalleşme ve Kütüphaneler
BBY 204 Derme Geliştirme VIII
ESER İSTEK (KİTAP SİPARİŞİNDE BULUNMA) Kütüphanenin ana sayfasından Giresun Üniversitesi Katalog Tarama tıklanır. Gelen ekranda Oturum Aç sekmesi seçilir.
ESOGÜ KÜTÜPHANESİ Tarihçe  ESOGÜ Merkez Kütüphanesi tarihinde hizmete açılmıştır m2 kapalı alana sahip olup, oturma kapasitesi
Hafta 1: Dizinleme ve Özler BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
Haziran 2014, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, BİLKENT - ANKARA Ebru KAYA İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Kütüphanesi ÜNİVERSİTE KÜTÜPHANELERİ.
Derme Geliştirme Süreci Ayıklama ve Değerlendirme
Politika Oluşturma, Planlama, Bütçe Hazırlama
NOT: Bu slayt üzerindeki resmi değiştirmek için resmi seçin ve silin. Ardından, kendi resminizi eklemek için yer tutucudaki Resimler simgesini tıklatın.
3. ULUSAL AÇIK ERİŞİM ÇALIŞTAYI AÇIK ERİŞİM ÜNIVERSİTELERDE NELERİ DEĞİŞTİRECEK? Ekim 2014 Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı BİLKENT ANKARA İlkay Holt.
Hafta 2: Dizinleme ve Öz Hazırlamaya Giriş BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama
Hafta 4: Dizinleme Süreçleri ve Dizinleme İşlemleri BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
BİLGI KAYNAKLARıNA ERIŞIM METODLARı Hazırlayan= Halil Yenilmez.
Kütüphane ve Dokümantasyon
KÜTÜPHANELER YURT İÇİ KÜTÜPHANELER Üniversite Kütüphaneleri
BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ
ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ
KÜTÜPHANE OTOMASYON SİSTEMİNİN KULLANIMI
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Bilgi Yönetiminde Kullanıcı Faktörü
Oxford Dergılerını Tarama ve Tarama Seçeneklerini
Bölüm 2 ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
Dijital kütüphane işlevleri
I Ğ DIR ÜN İ VERS İ TES İ KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DA İ RE BA Ş KANLI Ğ I Kütüphane kullan ı m ı ve elektron İ k kaynaklara er İŞİ m Kütüphanec İ : Ercan.
Gurbet Gunturk Evsel, MLIS
Öğretim Yılı Oryantasyon Programı
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Akademik Özgeçmiş Tabanlı Fakülte Bilgi Sistemi
Sunum transkripti:

BBY 204 Derme Geliştirme II

Derme geliştirme Derme geliştirme kütüphanelerin en kritik işlevlerinden birisidir. Neden? Bir kütüphanenin varoluş amacını yerine getirebilmesi, sahip olduğu ya da erişim sağladığı derme ile ilişkilidir. Kütüphaneler için “derme” oldukça pahalı bir yatırımdır ve bu pahalı yatırımın kütüphanelerden beklenen yararı karşılaması gerekir. Bu kritik işlevin yerine getirilmesi, kütüphanelerin bir derme geliştirme politikalarının olması ve derme değerlendirmelerinin yapılmasına bağlıdır.

Derme geliştirmede amaç kullanıcıların bilgi ihtiyaçlarının karşılanmasıdır. Kullanıcıların sadece güncel ihtiyaçlarının değil, gelecekteki ihtiyaçlarının da dikkate alınması gerekir. Kullanıcı ihtiyaçlarının farklılığı, kaynak çeşitliliği, bütçe sorunları vb. gibi pek çok neden derme geliştirme ve yönetimini zorlaştırmaktadır.

Derme geliştirme hangi işlemleri kapsar? Kullanıcıların gereksinimlerinin zamanında ve ekonomik yoldan karşılanması için bilgi merkezleri tarafından dermenin etkin hale getirilmesi süreci derme geliştirme olarak tanımlanmaktadır. Söz konusu süreç altı bileşenden oluşur : Kullanıcı kitlesi analizi Seçim politikası Seçim Sağlama Ayıklama Değerlendirme

kullanıcı BİLGİ MERKEZİ DERME seçim ve sağlama kataloglama danışma bilgi merkezleri Diğer Üretici/Yayıncı okuyucu hizmetleri kullanıcı Kaynak: Bayram, 2009

Derme geliştirmeyi etkileyen faktörler İç faktörler Kullanıcı hizmetleri Teknik hizmetler Dış faktörler Yayınevi Dağıtıcı & aracı firmalar Diğer bilgi merkezleri

Bilgi merkezinde derme Derme geliştirmeden sorumlu uzmanlar tarafından seçilen ve sipariş edilecek materyaller, sağlama bölümüne iletilir. Sağlama bölümü tarafından bilgi merkezine çeşitli yöntemlerle sağlanan materyal, kataloglama bölümüne gönderilir. Kataloglanan materyal rafta kullanıcının hizmetine sunulmaya hazırdır. Elektronik ortamdaki kaynaklar için kataloglama işlemi çoğu zaman gerekmez (örneğin elektronik dergiler, dergi ya da kitap veri tabanları). Neden? Tarama özellikleri…

Derme geliştirme işlemleri İhtiyaç duyulan materyallerin seçimi Sağlama için stratejiler geliştirmek Hangi tür kaynak hangi yollarla kaynak dermeye dahil edilecek? Tekil abonelik, konsorsiyumlar aracılığı ile abonelik, satın alma, değişim, fotokopi, vs? Bağışlar hangi kurallara göre kabul edilecek / kabul edilecek mi? Düzenli kullanım analizleri yapmak Derme ihtiyaçları karşılıyor mu, kaynaklar talep ediliyor mu/kullanılıyor mu? Ayıklama kurallarını belirlemek Kullanılmayan materyaller Yıpranmış materyaller (yenisi alınacak mı?) Eski kaynaklar (bilgi eskimiş, değişmiş olabilir)

Dikkat edilmesi gerekenler Kullanıcıların bilgi gereksinimleri neler?.. Elimizde ne var (parasal kaynaklar, mekân, personel kaynaklar)?.. Seçilen kaynaklar için daha önceki kullanım istatistikleri elde edilmiş mi?.. (Kaynağı alıyoruz peki kullanılacak mı?) Önceliklere nasıl karar verilecek? Bir kitaplık para var iki ayrı kullanıcıdan iki farklı talep var. Hangisine öncelik verilecek?.. Seçilen kaynaklar derme dengesini bozuyor mu?.. Kullanıcıların olanakları (teknik olanaklar, vs.) neler?..

kullanıcı BİLGİ MERKEZİ DERME seçim ve sağlama kataloglama danışma Üretici/Yayıncı BİLGİ MERKEZİ DERME seçim ve sağlama kataloglama danışma kullanıcı okuyucu hizmetleri bilgi merkezleri Diğer Kaynak: Bayram, 2009

Tartışma/Senaryo: Yeni kurulan bir üniversite kütüphanesine yönetici olarak atandınız. Yayıncı ve aracı firmalar size “çekirdek koleksiyon” listeleri getirdiler. Ayrıca daha önce çalıştığınız kurum bazı, konsorsiyumlar aracılığı ile A, B, C veri tabanlarına aboneydi, sizin de abone olmanız gündemde. Bütçeniz bunların tamamını karşılayacak miktarda. Sıfırdan bir koleksiyon oluşturmanız gereken bu durumda nasıl hareket edersiniz?

Yayınevleri, üretici ve aracı firmalar bilgi merkezinin sağlama ve derme geliştirme sürecinin yürütülmesine yardımcı olurlar. Nasıl? Yayıncı katalogları Tek bir aracı yardımıyla farklı yayın evlerinin kaynaklarının sağlanması, vb. Diğer bilgi merkezleri de bu sürecin en ekonomik yollarla gerçekleştirilmesinde önemli rol üstlenirler. Ortak işbirliği protokolleri, konsorsiyumlar, vb. Ancak:

Değerlendirme Derme geliştirme, bir kütüphanede bulunması ya da bir kütüphanenin erişim sağlaması gereken her türlü materyalin seçimini ve bu materyallerle ilgili değerlendirmelerin yapılmasını (örn. kullanım analizleri) gerektirir. Sahip olunan dermenin ne kadarının kullanıldığının ya da ihtiyacı ne ölçüde karşılayabildiğinin, hangi materyallerin kullanılıp hangilerinin kullanılmadığının, kısacası dermeye yapılan bu yatırımın ne kadar doğru bir yatırım olduğunun araştırılması gerekir.

Sahip olunan dermenin büyük olması iyi olması anlamına gelmemektedir Sahip olunan dermenin büyük olması iyi olması anlamına gelmemektedir. Daha küçük ama iyi seçilmiş materyallerden oluşan bir derme, büyük ama kötü seçilmiş materyallerden oluşan bir dermeden daha etkin kullanılmaktadır. Hem sahip olunması planlanan hem de var olan dermenin değerlendirmesini yapabilmek için derme ile ilgili kullanım bilgilerinden yararlanmak gerekmektedir.

Değerlendirme için örnekler Elektronik kaynakların kullanım istatistikleri. Aracı firmalardan talep edilebilir. Hangi veri tabanları başka kurumlarda daha yoğun kullanılıyor, gibi sorular yanıtlanabilir. Aracı ve kaynak sağlayan bazı firmaların web sitelerindeki oylamalar (raitings). En fazla talep edilen kaynaklar Örn. Amazon’da en fazla satılan kaynaklar Toplu kataloglar aracılığı ile hangi tür kütüphanelerin hangi kaynaklara dermelerinde yoğun olarak yer verdiği bilgisine ulaşılabilir: TOKAT

Yaygın kabul gören kurallar Hizmet verilen topluluğun niceliği arttıkça bireysel bilgi gereksinimlerindeki farklılık ve çeşitlilik de artacaktır. Bireysel bilgi gereksinimleri çeşitlilik kazandıkça diğer bilgi merkezleri ile işbirliği programlarına duyulan gereksinim de artacaktır. Bütün bireylerin her birinin tüm bilgi gereksinimini karşılamak mümkün değildir. Bu kurallar çerçevesinde tutarlı derme geliştirme ve derme yönetimi uygulamaları için ne yapılmalı?

YANİ “…… tarihlerden eski kaynaklara yer verilmez.” “…….kaynaklardan birden fazla kopya alınabilir.” “…….kaynakların yayıncılarından izin alınarak fotokopi yoluyla çoğaltılabilir ya da kaynaklar sayısallaştırılarak kullanıcıların hizmetine açılabilir.” “Fiziksel olarak tamir edilemeyecek kaynaklar dermeden çıkarılır.” “Ders kitaplarının dışındaki kaynakların satın alınabilmesi için dermede var olmayan kaynaklar olması gerekmektedir.” “Süreli Yayınların sayılarında devamlılık sağlanmalıdır.” “Ansiklopedi vb. çok ciltli eserlerin bütünlük oluşturması gerekmektedir.” “……..koşullarını taşımayan bağışlar kabul edilemez.” YANİ

Politika geliştirme Yazılı bir politika ne işe yarar? Kişilerden bağımsız kurumsal anlamda tutarlılıkları olan bir belge olduğu için baskı gruplarına karşı kalkan görevi görür. Dermenin güçlü ve zayıf yönleri belirlenerek önceliklere karar verilebilir, yazılı bir politika karar vermeye yardımcı bir araç olarak kullanılabilir. Zamanı geldiğinde hangi kaynakların derme dışında bırakabilineceğini belirler. Kullanıcılardan gelebilecek baskılara karşı da kalkan görevi görebilir. Zaman, bütçe ve personel kaynaklarının etkin kullanımı sağlar.

Politika geliştirirken dikkat edilmesi gerekenler İç etkenler Yıllar içinde bütçenin durumu (artış, azalış) Kullanıcı gereksinimleri İşgücü (özellikle basılı materyal alan kütüphanelerde önemli) Teknolojik olanaklar Bina olanakları Kurumsal destek

Politika kapalı kapılar ardında oluşturulup biten bişey değildir Politika kapalı kapılar ardında oluşturulup biten bişey değildir. Birçok farklı etmenin değerlendirilmesi gerekir. Dış etkenler

Dış etkenler Değişkenlerin piyasa şartlarına egemen olması Değişkenler arası ilişkilere bakılır Sayısal verilerden niteliksel çıkarsamalar yapılır Okuma yazma oranının düşük olduğu bir yer ile teknolojik açıdan gelişmiş kişilerin olduğu bir yerde kütüphane politikaları değişir.

İç ve dış etmenlerin analizi için çeşitli yöntemler kullanılabilir: PEST analizi Political Environmental Sociological Technological

Kaynaklar: Bayram, Ö. (2009). Derme geliştirme ders notları. http://80.251.40.59/humanity.ankara.edu.tr/obayram/ders_k aynaklari.html. Ünal, Y. (2008). Dergi Kullanım verilerinin bibliyometrik analizi ve koleksiyon yönetiminde kullanımı. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Ünal, Y. (2002). Belge sağlamanın maliyet analizi:ULAKBİM örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.