Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO BÜRO YÖNETİMİ Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mastarlar.
Advertisements

Veri Tabanı Yönetim Sistemleri Hafta 1. 2 Temel Kavramlar Veri Olguların, kavramların, veya talimatların, insan tarafından veya otomatik yolla iletişim,
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
YEDEKLEME NEDIR? Gülşen Güler. YEDEKLEME NEDIR? Yedekleme, en genel anlamıyla, bir bilgisayar sistemini işlevsel kılan temel birimlerin, üzerinde çalışan.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Spor tesis işletmesi-2.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
KESİN HESAP KANUN TASARISI
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
DONANIM VE YAZILIM.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
MUHASEBE VE FİNANSMAN ALANI 1-TANIMI VE KAPSAMI işletmelerin kuruluşu, faaliyetlerine ait belgelerin tasnifi, kayıt işlemleri, dosyalama ve arşivleme işlemleri,
HAZIRLAYANIN; ADI SOYADI; İLVE ÇEBİ NUMARA:
NETWORK YÖNETIMI Ş. Bü ş ra Güngör NETWORK YÖNETIMI NEDIR? Network, sunucu, yazıcı, bilgisayar ve modem gibi veri ileti ş im araçlarının güncel.
Doç. Dr. Sait Y. KAYGUSUZ. SEMİNER İÇERİĞİ Pazarlama 1.FİNANSAL ANALİZDE KULLANILAN YÖNTEMLER 2.ANALİZ KAPSAMINDA İNCELENECEK KONULAR.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
ERP YAZILIMLARI ERKAN KARATAŞ
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
İşletmelerde Tesis Yönetimi
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
Bütünleştirme uygulamaları
MUHASEBEYE GİRİŞ Muhasebenin Tanımı Muhasebenin Türleri
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Bölüm 1 Stratejik Yönetim İlgili Terim ve Kavramlar
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
İŞLETİM SİSTEMLERİ Bilişim Teknolojileri Araçlarında
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
FI – Finansal Muhasebe Genel Sunumu
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Örgütlerde STRATEJİK PLANLAMA
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Bilgi Yönetimi Uygulamaları II
Tezin Olası Bölümleri.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Nitel Araştırmalar.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO BÜRO YÖNETİMİ Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı

1. Büro Kavramı Büro sözcü ğ ü, Fransızca bir kelime olan “Bureau”dan gelmektedir. Danı ş ma ve kayıt tutma i ş lerinin yürütüldü ğ ü bir i ş yeri, bir i ş letmenin idari i ş lerinin yürütüldü ğ ü yer anlamındadır. Bürolar; yönetme ve kırtasiye (sekreterlik) i ş lerinin yürütüldü ğ ü bir alan olarak yönetim için gerekli veri ve bilgilerin toplandı ğ ı, kayıt altına alınarak yönetimin gerekli i ş lerinin yapıldı ğ ı bir yer, yani kurulu ş lardaki yönetsel i ş lerin yürütüldü ğ ü bölümler ş eklinde tanımlanabilir. Bazı kurulu ş lar büro terimine “bölüm, ş ube, kısım, servis, ofis, kalem, yazıhane, çalı ş ma odası, i ş yeri” gibi kelimeler kullanmaktadır.

Bürolar, gördükleri faaliyetler açısından plan, proje, bütçe, muhasebe, personel ve bunlara benzer pek çok i ş in ve i ş lemin yapıldı ğ ı alanlar olarak tanımlanmaktadır. Gittikçe kompleks bir yapıya bürünen çalı ş ma hayatında bürolar; bu alanda kaydedilen geli ş meler sonucunda “modern büro” ş ekline dönü ş erek, kolay, çabuk, rasyonel ve düzenli çalı ş mayı sa ğ layan, bütün gerekli tesisatı ihtiva eden ideal bir çalı ş ma yeri olarak görülmeye ba ş lanmı ş tır. Gittikçe kompleks bir yapıya bürünen çalı ş ma hayatında bürolar, bu alanda kaydedilen geli ş meler neticesinde “modern büro” ş ekline dönü ş erek kolay, çabuk, rasyonel ve düzenli çalı ş mayı sa ğ layan, bütün gerekli aracı içinde bulunduran ideal bir çalı ş ma yeri olarak görülmeye ba ş lanmı ş tır.

Bürolar gördükleri faaliyetler açısından “plan, proje, bütçe, muhasebe, personel ve bunlara benzer pek çok i ş in ve i ş lemin yapıldı ğ ı alanlar” olarak tanımlanmaktadır. İş levsel açıdan bakıldı ğ ında büro, bir örgütte veya kurumda bilgi üretimi ve akı ş ını sa ğ lamaya yönelik i ş lemler ve bu i ş lemlerin gerçekle ş tirilmesini sa ğ layan insan-makine sistemleri olarak tanımlanabilir. Büro i ş leri sadece örgütün sınırlandırılmı ş bir mekânında yani bir odada ya da katta de ğ il, örgütün tüm alanlarına yayılmı ş bir ş ekilde yapılmaktadır. En üst yöneticiden en alt düzeyde çalı ş an personele kadar her düzeydeki çalı ş an, yazı ş maların yapılması, dosyalama, hesaplama, kaydetme, kopyalama, ileti ş imi sa ğ lama vb. pek çok büro i ş iyle me ş guldür. Yani büro i ş leri tek bir bölümde ya da tek bir birimde de ğ il, yaygın olarak örgütün tümünde uygulanmaktadır. Bu nedenlerle büronun bir mekân ya da bazı faaliyetler olarak tanımlanması yerine i ş levleri ve i ş levlerin özellikleri göz önüne alınarak yapılacak bir tanımlama daha açıklayıcı ve do ğ ru olacaktır.

2. Büro Tanımı Gerek kamu kurulu ş larında, gerek özel tesebbüslerde yöneticilerin, uzmanların, memurların ve sekreterlerin yönetsel islerinin büyük bir bölümünün yürütüldü ğ ü yerlere büro denir. Bürolar; yönetme ve kırtasiye (sekreterlik) islerinin yürütüldü ğ ü bir alan olarak yönetim için gerekli veri ve bilgilerin toplandı ğ ı, kayıt altına alınarak yönetimin gerekli islerinin yapıldı ğ ı bir yer, yani kurulu ş lardaki (yönetsel) islerin yürütüldü ğ ü bölümler seklinde tanımlanabilir. Bürolar gördükleri faaliyetler açısından plan, proje, bütçe, muhasebe, personel ve bunlara benzer pek çok isin ve i ş lemin yapıldı ğ ı alanlardır.

Bu açıklamalar ı ş ı ğ ında geni ş anlamıyla bürolara; bir kurulu ş la ilgili giren ve çıkan evrakın kayıt edildi ğ i, yazı ş malara ait tüm i ş lemlerin yapıldı ğ ı, dosya ve dokümanların saklandı ğ ı bir çalı ş ma birimidir, diyebiliriz veya büroları yönetimin ihtiyacı olan bilgiyi üretmek için insan, malzeme ve araç-gerecin bir bütün olarak bir arada bulundu ğ u ve üretim faaliyetleri için kullanıldı ğ ı yer olarak tanımlayabiliriz. İ lgili literatür incelendi ğ inde büronun farklı tanımları oldu ğ u görülmektedir:  Bir örgütün idari i ş lerinin yürütüldü ğ ü yer.  Yapılacak i ş in niteli ğ ine gore, gerekli insan ve ekipmanla donatılmı ş çalı ş ma yeri.  Kayıtlar tutulan, ş u veya bu ş ekilde ka ğ ıt i ş leriyle u ğ ra ş ılan bir yer.  Kalem ve mürekkep kullanarak, ciltli büyük defterlere elle kayıt dü ş en ve yorucu hesaplar yapan insanların doldurdu ğ u bir oda.

Bu tanımlarda büronun, yapılan i ş ler ya da i ş lerin yapıldı ğ ı mekanla sınırlandırıldı ğ ı görülmektedir. Bu sınırlamalarla büronun tanımlanması yetersiz kalır. Büro i ş leri örgütün yalnızca sınırlandırılmı ş bir mekanında gerçekle ş tirilmez. Büro i ş leri örgütün bir odasında ya da katında de ğ il tüm alanlarında yapılmaktadır. En üst yöneticiden en alt düzey çalı ş ana kadar her düzeyde personel yazı ş maların yapılması, dosyalama, hesaplama, kaydetme, kar ş ıla ş tırma, kopyalama, ileti ş imi sa ğ lama vb.pek çok büro i ş ini gerçekle ş tirir. Büro i ş leri tek bir bölümde ya da tek bir birimle sınırlandırılmamakta, yaygın olarak örgütün tümünde uygulanmaktadır. Büronun örgütler açısından önemi, bilgi üretme, ileti ş imi sa ğ lama; para, stok, kıymetli belge gibi varlıkları koruma merkezi olmasından ileri gelmektedir. Büroda yapılan faaliyetlere ba ğ lı olarak, büro yöneticisinin, uygun ve yeterli bilgiyi, do ğ ru ki ş ilere, do ğ ru zamanda ve do ğ ru biçimde sa ğ laması ve iletmesi gerekir.

Bürolar bilgiyi alan, kaydeden, düzenleyen, aktaran, depolayan yönetim birimleri olarak tanımlanabilir. Bürolar örgütlerin çe ş itli faaliyetlerine ili ş kin bilgileri bir araya toplayan, bu bilgileri kaydeden ve düzenleyen, ihtiyaç duyan bölümlere sunarak onların faaliyetlerini etkili bir ş ekilde yerine getirmelerini sa ğ layan birimlerdir. Bir büro bilgi i ş leme merkezidir. Bilgiler oraya akar, orada depolanır, orada de ğ erlendirilir, ba ş ka bilgilerle yeniden ş ekillendirilerek kullanılır ve da ğ ıtılır. Bürolar “bilgi ve/veya hizmet üretmeye yönelik faaliyetlerin yürütüldü ğ ü insan makine sistemleridir.”

Bilgi ve ileti ş im teknolojileri alanındaki geli ş melere ba ğ lı olarak yapısı ve i ş levleri önemli ölçüde de ğ i ş en bürolar; post-modern örgütlerde bilgi i ş leyen birimler haline dönü ş mü ş tür. Büroların yeni anlamıyla “bilgi i ş leyen birimler” durumuna dönü ş mesi, tasarımlarının da farklıla ş masını gerekli kılmı ş tır. Bilgi ve ileti ş im teknolojisi alanındaki geli ş meler ve teknolojik altyapı, büroları i ş yerine ba ğ lı “sabit bir mekan” olmaktan çıkarmı ş “tele-work” çalı ş ma olana ğ ı sa ğ layarak “mobil bürolar” veya “ev bürolar” gibi yeni büro kavramının geli ş mesine neden olmu ş tur. Teknoloji alanındaki geli ş meler sayesinde büroların asıl i ş levleri olan verileri toplayıp bilgiye dönü ş türme, örgütün iç ve dı ş Çevresi arasında etkin ileti ş im sa ğ lama ve örgütlerde kayıt ve rapor gibi belge üzerinde yapılan i ş lemler dijital ortamlarda yapılmaya ba ş lanmı ş tır.

Bürolarla ilgili genel bir kanı da, büro i ş i ile kırtasiye-kayıt tutma ve yazı i ş lerinin (paperwork) e ş anlamlı oldu ğ udur. Tabii ki bürolarda kayıt tutma ve yazı i ş leri a ğ ırlıklı olarak yapılmaktadır. Ancak, bürolarda çok sayıda ve farklı i ş lerin yapıldı ğ ını ö ğ renince bu kanının tamamen do ğ ru olmadı ğ ını göreceksiniz. Büro i ş leri, sadece i ş letmenin sınırlandırılmı ş bir mekânında, yani bir oda ya da katta de ğ il, i ş letmenin tüm alanlarına yayılmı ş bir ş ekilde yapılmaktadır. En üst yöneticiden en alt düzeyde çalı ş an personele kadar her düzeyde, herkes, yazı ş maların yapılması, dosyalama, hesaplama, kaydetme, kar ş ıla ş tırma, kopyalama, ileti ş imi sa ğ lama vb. pek çok büro i ş iyle me ş guldür. Yani, büro i ş leri, tek bir bölümde ya da tek bir birimde de ğ il, yaygın olarak i ş letmenin tümünde uygulanır. Bu nedenlerle, büronun, bir mekân ya da bazı faaliyetler olarak tanımlanması yerine i ş levleri ve i ş levlerinin özellikleri dikkate alınarak tanımlanması daha açıklayıcı ve do ğ ru olur.

Büronun i ş letmeler açısından önemi, bilgi üretme, ileti ş imi sa ğ lama; para, stok, kıymetli belge gibi varlıkları koruma merkezi olmasından ileri gelmektedir. Büroda yapılan faaliyetlere ba ğ lı olarak, büro yöneticisinin, uygun ve yeterli bilgiyi, do ğ ru ki ş ilere, do ğ ru zamanda ve do ğ ru biçimde sa ğ laması ve iletmesi gerekir. Ayrıca i ş letmenin varlıklarının do ğ ru biçimde korunması da büyük önem ta ş ımaktadır. Bürolar bu temel i ş levlerini yerine getirirken “insan-makine sistemleri” olarak faaliyet gösterirler. Çünkü büroların temel unsuru olan insan, bürodaki i ş leri yapabilmek için makinelerden yararlanır. Böylece “insan-makine- i ş ” üçlüsü büronun en belirgin görünümü olarak kar ş ımıza çıkar.