Üretim Yönetimi Talep Tahminleme ve Ürün Yönetimi Hafta 4

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ZAMAN SERİLERİ -1 ÖNGÖRÜ :
Advertisements

ALPER LAÇİN SERDAR TAŞAN
ÜRETİM PLANLAMA ve KONTROLÜ
ÜPK FİNAL ÖNCESİ ÇALIŞMA SORULARI
İçerik Projenin Amacı Veri (toplama & işleme) Tahmine Giriş
Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
Bütünleşik Dökümhane Çözümü
SÜREÇ YÖNETİMİ Dr. Selami ERARSLAN İstanbul 2011.
Yeditepe Üniversitesi Hastanesi/ İş Geliştirme Yöneticisi
Talep Tahminleri.
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi Grup: BigM Proje Danışmanları M. Gökhan ATALIK Çağlar GÜVEN Serhat BAŞKAYA Serhan DURAN Koray.
Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi Grup: BigM Proje Danışmanları M. Gökhan ATALIK Çağlar GÜVEN Serhat BAŞKAYA Serhan DURAN Koray.
Yechicken Kurumsal Kimlik  Yechicken markası Türkiyedeki 2 milyar dolarlık fastfood sektöründe Amerikan sermayeli restoran zincirlerine alternatif olarak.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
Ar-Ge ve Girişimcilik Ekibi
NAKİT BÜTÇESİ İşletmenin gelecekteki çalışmaları ile ilgili olup,belirli bir dönem(genellikle bir yıl) nakit giriş ve çıkışlarının gösterildiği bir tablo.
3. Üretim Sistemi Geliştirme Planı ve Üretim Planının Hazırlanması
Tamir Bakım Planlaması
ÖNGÖRÜMLEME (Forecasting)
Öngörü Tekniğinin Seçimi-I
Artık (Residual) Pazarlıo ğ lu De ğ işkenlerin cari de ğ erleri ile öngörü de ğ erleri arasındaki fark artık (residual) olarak adlandırılmaktadır.
İşletmeyi neden kurarız ?
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
İşletme Bölümü GÜZ TEKRAR.
Süreç Yönetimi.
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
ÖĞRENME AMAÇLARI İki değişken arasındaki “ilişki” ile neyin kastedildiğini öğrenmek Farklı yapıdaki ilişkileri incelemek Ki-kare analizinin uygulandığı.
İnsan Kaynakları Planlaması ve İşgören Seçimi
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
Operasyon Yönetimi Talep Tahmini-II Doç. Dr. Mustafa Yüzükırmızı
Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)
İşletmelerin Kuruluşu, İş Planı ve Fizibilite
Modern bir konaklama işletmesinde genel yönetim fonksiyonunun yanı sıra üç temel fonksiyon daha vardır. Bunlar satın alma, mal ve hizmet üretme ve son.
MRP (Malzeme İhtiyaç Planlama)
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Chapter 8 Vollmann, Berry, Whybark, Jacobs
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
 Bölüm 6: Talep Tahmini Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
TAHMİN I see that you will get an A this semester.
Üretim Yönetimi 1 Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Üretim Yönetimi’ne Giriş Üretim Sistemleri ve Özellikleri Hafta 2 Yrd.
Üretim Yönetimi 1 Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Ürün ve Hizmet Tasarımı Ürün ve Hizmet Tasarımı Hafta 3 Yrd. Doç. Dr.
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 9. Hafta İşlevsel veya Bölümsel Stratejiler Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Konu 3 Kalite kontrolünün amaçları
Yrd. Doç. Dr. Sümeyra Gazel
KİTAP: PROF.DR. BÜLENT KOBU
ÜRETİM ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
ÜSTEL DÜZLEŞTİRME YÖNTEMİ
ÜNİTE 2: ÜRETİM YÖNETİMİ.
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Üretim Yönetimi Talep Tahminleme ve Ürün Yönetimi Hafta 4 Hazırlayan:
Üretim Yönetimi Hafta 6 Hazırlayan: Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel
slayt kodu: 01 DERS KAPAĞI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Tedarik Zinciri Yönetimi:
ZAMAN SERİSİ YÖNTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Nitel Araştırmalar I.
Sunum transkripti:

Üretim Yönetimi Talep Tahminleme ve Ürün Yönetimi Hafta 4 Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

Giriş Bu hafta talep tahminleme ve ürün yönetimini inceleyeceğiz. İşleyeceğimiz ana başlıkları madde madde sayabiliriz: Tahmin nedir? Tahmin metotları nelerdir? Talep Tahminleme Süreci 4. Talep Tahminleme Çeşitleri 5. Talep Araştırmasında Yapılması Gerekenler Talep Araştırma Yöntemleri Talep Tahmin Yönteminin Seçimi Hizmet Sektöründe Tahminleme Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

Tahmin Nedir? Genel anlamda tahmin gelecekteki olayları bilmenin sanat ve bilimidir. Tahmin aynı zamanda; bazı matematik modellerle tarihsel verileri alarak geleceğe göre tasarlamaktır. Üretim dersimizde tahmin etme, ekonomik ve teknolojik tahminlemelerin yanı sıra öncellikli olarak talep tahmini konusunu içermektedir. Talebi tahmin ederek gelecekte ne kadar üretmemiz gerektiğine karar veririz. Satış/Pazarlama Bölümleri “Talep Tahminleme“ Üretim Planlama Bölümü Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

Talep Tahmin Yapıları Zaman Serileri : Bir hizmetin ya da ürünün talebinin ortaya çıkışının tekrarlayan gözlemleri. Beş temel talep zaman serisi yapısı bulunmaktadır: 1. Yatay: Sabit bir ortalama etrafında verinin dalgalanması. 2. Trend: Zaman içerisinde serinin ortalamasındaki sistematik artış ya da azalış. 3. Mevsimsellik: Günün, haftanın, ayın veya mevsimin zamanına bağlı olarak talepteki artış ya da azalışın tekrarlayan yapısı. 4. Devirsellik: Daha uzun zaman periyotlarında (yıl, on yıl, vb.) talepteki daha az öngörülebilir kademeli artış ya da azalışlar. 5. Rastgele: Talepte tahmin edilemeyen değişim. Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

Talep Yapıları Kaynak: Lee J. Krajewski, Larry P. Ritzman, Manoj K. Malhotra (Çeviri: Prof. Dr. Semra Birgün) Üretim Yönetimi, Nobel Yayınları, 2013.

Tahmin Etmede Önemli Kararlar Neyin Tahmin Edileceğine Karar Verme -Toplama Düzeyi Toplama : Benzer hizmetleri ya da ürünleri, ürün aileleri şeklinde tahminlerini ve planlamalarını yapabilmek için kümelemek. -Ölçüm Birimleri Tahmin Sisteminin Seçimi İş Birliğine Dayalı Planlama, Tahmin ve İkmal (CPFR) : Tedarikçi ve müşterilere, internet kullanarak talep tahmini yapmada iş birliği imkânı sağlayan dokuz adımlı tedarik zincirinin bütünleşmesi süreci. Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

Tahmin Tekniği Türünün Seçimi Yargısal Yöntemler : Yönetici fikirlerini, uzman görüşlerini, müşteri araştırmalarını ve satış grubunun öngörülerini kantitatif tahminlere dönüştüren tahmin yöntemi. Nedensel Yöntemler : Talebi tahmin etmek için tanıtım kampanyaları, ekonomik koşullar ve rakiplerin eylemleri gibi bağımsız değişkenlerin geçmiş verilerini kullanan kantitatif tahmin yöntemi. Zaman Serileri Analizi : Gelecekte talebin büyüklüğünü tahmin etmek için ağırlıklı geçmiş tarihsel veriye dayanan, trendleri ve mevsimsel yapıları tanımlayan istatistiksel bir yaklaşım. Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

Yargısal Yöntemler -Satış ekibinin tahminleri Satış Ekibinin Tahminleri : Firmanın satış ekibinin üyeleri tarafından periyodik olarak yapılan öngörülerden derlenen tahminler. -Yönetici görüşü Yönetici görüşü : Bir ya da birden fazla yöneticinin ya da müşterinin görüşlerinin, tecrübelerinin ve teknik bilgilerinin tek bir tahmine ulaşmak için özetlendiği tahmin yöntemi. Teknolojik Tahmin : Teknolojideki son gelişmeleri takip etmek için yönetici görüşü yaklaşımı Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

Yargısal Yöntemler (devam) -Pazar araştırması Pazar Araştırması : Dış müşterinin bir hizmete ya da ürüne ilgisini, veri toplama anketleri ile hipotezler oluşturarak ve test ederek belirleyen sistematik yaklaşım. -Delphi yöntemi Delphi Yöntemi : Anonimlik sağlayarak bir grup uzmanın uzlaşı sağlama süreci. Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

Tahmin Metotları Tahmin metotları hem nitel (qualitative), hem de nicel (quantitative) özelliktedir. Nitel metotlar; 1. Yöneticilerden oluşan düşünce jürisi 2. Bileşik satışlar kuvveti 3. Delphi metodu 4. Tüketici pazar incelemesi/Pazar araştırması 5. Toy yaklaşım Nicel metodlar ise; 1. Hareketli ortalama 2. Üstel düzeltme 3. Trend tahminleri 4. Doğrusal regresyon Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

Talep Tahminleme Süreci İleride gerçekleşecek olan üretim faaliyetlerinin planlanmasında, öncelikli konu üretilmesi gereken veya istenen miktarlardır. Üretilmesi düşünülen ürüne ne kadar talep olacağı bilinmeden herhangi bir planlamaya geçilmemesi gerekir. Hammadde, yedek parça, yarı mamul, makina, insangücü ve yatırım ihtiyaçlarının saptanmasında temel veri talep tahminleridir. Talep tahminleri, firmanın birden çok bölümü tarafından belirlenir ve birbirinden faklılıklar gösterebilir. Örneğin: Üretim yapan A firmasında, talep tahminlerini satış veya pazarlama bölümleri yapar. Sonuçların kullanılması ise üretim planlama bölümü tarafından yapılır. Bu sebeple taleplerle ilgili veriler bir takım tahminler sonucunda ayarlanır. Talep tahminleme açısından, üretim planlama ile satış/pazarlama arasında çok yakın bir işbirliği vardır. Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

Talep Tahminleme Süreci Şimdi iki bölüm arasında oluşabilecek görev dağılımıma bakalım: Görevler Sorumlu Bölüm 1.Talep Tahminleme…………………………………Satış/Pazarlama 2. Üretim Planlarında Veri Kullanma……………...Üretim Planlama 3. Gerçek değerlerle satışlar arasındaki sapmaların tespiti………………………………….…Üretim Planlama 4. Sapmaların nedenlerinin araştırılması……………………………………………Satış/Pazarlama 5. Düzeltmelerin yapılması ………………………….Satış/Pazarlama 6. Düzeltmelerin üretim planlarına yansıtılması…………………………………………….Üretim Planlama Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

Talep Tahminleme Çeşitleri Tahminleri zaman aralığına göre sınıflandırmak mümkündür. Çok Kısa Vadeli Tahminler: günlük, haftalık Kısa Vadeli Tahminler: 3-6 aylık Orta Vadeli Tahminler: 6 aydan, 5 yıla kadar Uzun Vadeli Tahminler: 5 yıl ve daha uzun süre Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

‘Çok Kısa Vadeli’ Tahminler Haftalık veya günlük olarak parça, malzeme ve ürün stoklarının kontrolü veya montaj hattı iş programlarının hazırlanması amacıyla yapılmaktadır. Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

‘Kısa Vadeli’ Tahminler Uygun olan üretim hacimlerini, tedarik zamanlarının, sipariş büyüklüğünün saptanmasını kapsar. Makinalarla iş yükleme ve insan gücü ihtiyaçlarının tespiti faaliyetlerine veri hazırlamak için de yapılır. Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

‘Orta Vadeli’ Tahminler Tedarik süresi belirsiz veya uzun olan malzeme alımlarının, üretim prosesi karmaşık ürünlere ait üretim faaliyetlerinin, talebi mevsimsel dalgalanma gösteren ürün stoklarının planlanması amacına hizmet ederler. Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

‘Uzun Vadeli’ Tahminler Fabrikanın upgrade edilmesi, genişletilmesi, yeni makinalar/robotların alınması gibi yatırım planlamasını ilgilendiren konulara veri sağlama amacını taşırlar. Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

Talep Araştırmasında Yapılması Gerekenler Tahmin Yönteminin Seçimi ve Hata Hesaplamalarının Yapılması Verilerin Toplanması Talep Tahmin Periyodunun Tespiti Tahmin Sonuçlarının Geçerliliğinin Araştırılması Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

Talep Araştırma Yöntemleri Tecrübelere Dayanan Talep Araştırması Ekonomik Göstergelere Dayanan Talep Araştırması Kişi başına düşen yıllık gelir Nüfus artışı Çalışan/çalışmayan nüfus Fiyat artışları İstatistik Yöntemlerle Yapılan Talep Araştırması Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

Talep Tahmin Yönteminin Seçimi Bilimsellik Derecesi Zaman Kararların Niteliği Bilgi Kaynakları Değişmelerde İstikrar Karar Vericinin Niteliği Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

Hizmet Sektöründe Tahminleme Kısa vadeli geçmiş kayıtları takip ederek, gelecek satışları tahmin etmek hizmet sektöründe de önemli bir tekniktir. Örnek: Fast-food Restoranda gerçekleşmiş olan saat bazındaki satış rakamlarını görmektesiniz. Saat 12.00’de 10 birim satılırken, saat 13.00’de 18 birim satılmaktadır. Gün içinde belli zamanlarda yoğunluk yaşanmaktadır. Şekil 1: Fast-food restorandaki saat bazında satış oranları Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme

Sonuç Bu hafta, tahminleme konusunu inceledik. Üretimde tahminleme, talebin tahmin edilmesinden oluşmaktaydı. Doğru tahminleme üretimin önemli adımlarından bir tanesidir. Gelişmiş yöntemler arasından en uygununa karar vermeli ve firmalarımızda uygulamalıyız. Bir sonraki dersimizde, stratejik kapasite planlama ve yönetiminden bahsedeceğiz. Tartışma Soruları: 1. Talep tahminleme sürecinde firmanın hangi bölümleri önemli rol oynamaktadır? 2. Talep tahminleme çeşitlerini sınıflandırarak bir firma üzerinden örneklerle açıklayınız. Kaynaklar: 1. Prof. Dr. Bülent Kobu, Üretim Yönetimi, Beta Yayınları, İstanbul, 2013. 2. Yrd. Doç. Dr. Murat Ayanoğlu, Üretim Yönetimi, Sakarya Yayıncılık, 2006. 3. Lee J. Krajewski, Larry P. Ritzman, Manoj K. Malhotra (Çeviri: Prof. Dr. Semra Birgün), Üretim Yönetimi, Nobel Yayınları, 2013. Yrd. Doç. Dr. Aslı Tuncay Çelikel MAN518T Üretim Yönetimi Ders: Talep Tahminleme