Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği Öğr.gör. Latife Utaş Akhan.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
RUH SAĞLIĞI Zafer Zengin Özel Fatih Fen Lisesi Biyoloji Zümre Başkanı
Advertisements

İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
REHBERLİK Yıldız KOCADAĞ.
ÇOCUK İSTİSMARINA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
2. Sağlık hizmetleri.
ÇOCUK HAKLARI.
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
ŞİZOFRENİDE PSİKOSOSYAL TEDAVİLER PROJESİ
REHBERLİK.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
6. HASTANE ORGANİZASYONU.
REHBERLİK DERSİ III.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ÇOCUĞUN OKUL BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
OKUL HEMŞİRESİNİN GÖREV YETKİ SORUMLULUKLARI
ÖZEL EĞİTİM UYGULAMALARI
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
İŞYERİ HEMŞİRESİNİN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI
YB 207- UĞRAŞ TERAPİSİ FZT. MELİS BAĞKUR.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
Sağlık Hizmetlerinin Sınıflandırılması Ve yaralanma Yolları
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
HEMŞİRENİN EĞİTİMCİ ROLÜ
Klİnİk öğretİmde etİk.
Kişisel Rehberlik.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
DANIŞMANLIK Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
HEMŞİRELİĞİN KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
HEMŞİRELİK FELSEFESİ VE BAKIMDAKİ DEĞİŞİMLER
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
HEMŞİRELİK NEDİR??? DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.
ENGELLİ OLMAYA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR
AFETLERDE TRİAJ HEMŞİRELİĞİ
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
GÜNLÜK YAŞAM AKTİVİTELERİ
ÇOCUK ONKOLOJİ HEMŞİRESİNİN ROLLERİ VE HEMŞİRELİK STANDARTLARI.
TERAPİSTİN ROLÜ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
Psikiyatri hemşireliği tarihçe, standartlar, roller Prof. Dr
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
olmadığında uygun koşullar sağlanarak
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
AİLEDE İLETİŞİM.
REHBERLİK DERSİ III.
ÇOCUK RUH SAĞLIĞI VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER.
Sunum transkripti:

Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği Öğr.gör. Latife Utaş Akhan

Ruh Sağlığı: Bireyin kendi kendisiyle ve çevresiyle dinamik bir denge ve uyum içinde olmasını gerektirir. Ruh Sağlığını Etkileyen Faktörler: Kalıtımsal özellikler Çocukluk dönemindeki büyüme ve gelişim aşamalarının nitelikleri Yaşam koşulları Çevresel özellikler Kültürel etkenler

Ruh Sağlığı Yerinde Olan Bireyin Nitelikleri: Ruhsal yönden sağlıklı olan birey, hastalık belirtisi olan anksiyete, kuruntu, kuşku, üzüntü, güvensizlik gibi belirtilerden uzak olup stresi tolere edebilir, stresle başa çıkabilir, bozukluk olduğunda kısa sürede normale dönebilir. Kendini ve başkalarını kabul eder, kendine güveni vardır, öz – saygısı gelişmiştir, aşırı bir üstünlük ya da aşağılık duygusu yoktur. Toplumda bir yeri ve görevi olduğu duygusunu edinmiş olmalıdır. Sorumluluk alır ve yerine getirir. Geleceğe yönelik tasarımları, amaçları olup bunlara normal yollarla ulaşma çabası içindedir. Geleceğe ümitle bakar ve mücadele eder. Hayal ve gerçeği ayırma yetkisine sahiptir.

Ruh Sağlığı Yerinde Olan Bireyin Nitelikleri: Etkin ve bağımsız olarak girişimlerde bulunur, öz – eleştiri yapar, bireysel kararlar alır, uygular ve başarısız sonuçlar elde ederse sonucuna katlanabilir. Yetenek ve becerisizliklerinin farkındadır. Sorunlarını çözebilme yeteneği vardır. Ailesi, yakın ve uzak çevresiyle tutarlı ilişkiler içindedir. İnsanlarla işbirliği yapabilir, sevgi ve saygıya dayalı bağlar kurabilir. Yaşadığı çevre ve toplumla ters düşmeyen inandığı değerleri ve inançları olan bir kişidir. Başkalarının inançlarını paylaşmasa da saygılı ve hoşgörülü davranır, iyimserdir. Ruhça sağlıklı bir insanın mesleği dışında eğlendirici, dinlendirici ve kişiyi geliştirici uğraşları vardır.

Freud, ruh sağlığını “sevmek” ve “çalışmak” olarak özetlemiştir.

Ruh Sağlığı Bozuk Olan Bireyin Nitelikleri: Ruhsal bozukluğu olan bireyde zayıf bir benlik kavramı ve yetersizlik duygusu vardır. Stresle başa çıkamaz. Anlamlı ilişkiler kuramaz. Karar veremez ve yerinde yargılamalarda bulunamaz. Sorumsuzca davranır ya da sorumluluk alamaz.

Ruh Sağlığı Bozuk Olan Bireyin Nitelikleri: Kötümser ve karamsardır. Yetersizlik ve becerisizliklerinin farkında değildir. Gereksinimlerini gidermede başkalarına bağımlıdır. Gerçekleri algılama ve kabulde yetersizdir. Sorunlardan kaçınır. Zevklerini ertelemesini bilmez ve topluma uyum sağlayamaz.

Psikiyatri Hemşiresi: Ruh hastalıklarından korunmada sağlık eğitimi ve danışmanlık yapabilen; sağlam ya da hasta bireyin psikolojik durumunu anlayıp davranışlarını değerlendirebilen, psikolojik gereksinimleri kavrama yeteneği yüksek, hastaya gerekli bakım, rehberlik, rehabilitasyon ve desteği sağlayabilen, kişilerarası ilişkilerde bilgi ve becerisi olan hemşiredir. Psikiyatri Hemşireliğinin Amacı: Hastaların kendileri ve çevreleri ile olan iletişim ve ilişkilerinin sağlıklı olmasında yardım etmek, onları toplumsal yaşama yeniden dönebilecek duruma gelmelerinde ve tedavinin olumlu yönde sonuç vermesinde, ayrıca toplum ruh sağlığının korunmasında rol almak psikiyatri hemşireliğinin amacıdır.

Psikiyatri Hemşireliğinin Felsefesi:  Bireyin doğar doğmaz bir değeri olduğuna, kendine özgü özelliği, kişiliği ve bütünlüğü içinde hak ve mahremiyetine saygı gösterilmesi gerektiğine,  Bireyin çevresiyle bir bütün olarak etkileşimde bulunduğuna ve sağlıklı bir ortamda yaşamaya hakkı olduğuna,  Her bireyin ortak temel gereksinimleri olduğuna ve sağlıktan sapmaları olduğu zaman bu gereksinimlerin karşılanmasında optimal sağlık bakımını almaya hakkı olduğuna,  Psikiyatri hastasının tüm davranışlarının anlamlı, yaşamla başa çıkma kapasitelerinin farklı olduğuna,

Psikiyatri Hemşireliğinin Felsefesi:  Cinsiyet, yaş, din, dil, renk, kültürel farklılık gözetmeksizin tüm bireylerin eşit hemşirelik bakımını almaya hakkı olduğuna,  Bireyin kendi fiziksel ve ruhsal sağlığı ile ilgili alınacak kararlara katılmaya hakkı olduğuna,  Kişilerarası ilişkilerin sağlığın gelişiminde ve hemşirelik sürecinin uygulanmasında bir araç olduğuna,  Psikiyatri hemşireliğinin kendine özgü bilgi ve oldular içeriği olan bir sağlık disiplini olduğuna,  Hastanın daha çabuk iyileşmesinde sağlık ekibi ile işbirliği yapılmasına,  Topluma hizmet götürme işlevinde diğer sağlık meslekleri ile sıkı bir işbirliği yapılmasına inanır.

Psikiyatri Hemşireliğinin Tarihsel Gelişimi: Psikiyatri hastalarının bakımına ilk kez önem veren ve özen gösteren kişi Dorothea Lynde Dix’tir (1841). Dix’in asıl mesleği öğretmenliktir fakat psikiyatriye duyduğu ilgisinden dolayı akıl hastanelerinin açılması için uğraş vermiştir.. Çalışmaları nedeniyle 1901 yılında Amerikan Kongresi onu “Bütün tarih boyunca insanlığın en asil örneklerinden biri” olarak nitelendirmiştir – 1840 yıllarında hemşirelik, Nightingale’in ‘Sanitasyon İlkeleri’ne dayanıyordu. -Kişisel hijyen ve çevre hijyeni -Havalandırma -Yeterli beslenme ve uyku - Hastalara karşı iyi tutum ve davranış

1873 yılında Linda Richards ilk profesyonel psikiyatri hemşiresi olmuştur ve Nightingale’in yöntemlerinden esinlenmiştir. Psikiyatri hemşireliği ile ilgili programlar düzenlemiş, Amerika Birleşik Devletleri’nde ilk kez Massachusetts’te 1882 yılında psikiyatri hemşiresi yetiştiren okulu açmıştır. İki yıllık eğitim programları hazırlamış ve bu programda fiziksel bakıma ağırlık vermiştir. Fiziksel bakımda beslenme, hijyen, koğuş aktiviteleri, pskolojik yaklaşımda ise kibar olma ve toleranslı olma üzerinde durmuştur – 1930 yılları arasında fazla bir değişim olmamıştır. Hemşireler sadece fiziksel bakım uygulamıştır. Psikiyatri ve psikiyatrik tedavilerde de gelişmeler olmuştur. 1930’da uyku terapisi, 1935’te İnsülin şok tedavisi, 1937’de elektroşok terapisi ve 1935’te psikoiruji psikiyatri hemşirelerinin işlevlerinin gelişmesine neden olmuştur.

1952’de Hildegard Peplau “Hemşirelikte İnsanlar Arası İlişkiler” adlı eserini yayınladı – 1960 yılları arasında psikiyatri kliniklerinde çalışan hemşireler, bireysel grup terapileri, genel hemşirelik bakımının psikolojik yönleri, aile terapisi, toplum ruh sağlığı hemşireliği hakkında bilgilendirilmeye başlandı. İkinci Dünya Savaşı askerlerinin %43’ünde savaş sonrası ruhsal bozukluklar ortaya çıkınca 1946 yılında askerleri tedavi edebilmek için Milli Akıl Sağlığı Enstitüleri açılmıştır. Bu dönemde dört çeşit program geliştirilmiştir. Bunlar: Profesyonel psikiyatri personelinin eğitim programı Psikiyatride araştırmaları destekleme programı Ruh sağlığı gelişimini sağlama program Psikiyatri hemşireliğinin eğitim programı Böylece artık eğitimin hemşireler için kaçınılmaz olduğu ortaya çıkmıştır.

1950’de Kalkman psikiyatri hemşirelerinin rollerini şöyle vurgulamıştır: Psikiyatri hemşiresi bilimsel bir gözlemcidir. Terapötik çevrenin yaratıcısıdır. Sosyal işlevlerde bulunur. Psikoterapötik işlemlerde bulunur yılında Amerika Birleşik Devletleri’nde ilk defa sağlık okullarının programında psikiyatri hemşireliği kuramı yer almıştır. 1958’de ilk master programları açılmış ve 1960’da Boston Üniversitesi’nde Psikiyatri Hemşireliği Doktora Programı açılmıştır. İlk defa Maxwell Jones “Terapötik Toplum” kavramını kullanmış ve hemşirenin toplumdaki rolü ve tedavideki etkilerini vurgulamıştır. 1963’te psikiyatri hemşireleri toplum ruh sağlığını koruma ve geliştirme aktivitelerini üstlenmiştir.

PSİKİYATRİ HEMŞİRESİNİN DÜNYADA KABUL EDİLEN GÜNCEL ROLÜ  Psikoterapötik rol  Kişilerarası ilişkilerde terapötik yol  Davranış terapisindeki rol  Terapötik toplumsal rol  Araştırmacı rol

Robinson, psikiyatri hemşirelerinin gelecekte daha çok toplum içine girip;  Danışman (konsültan) olarak rol alacaklarını ve toplum ruh sağlığının korunmasında yapıcı olacaklarını,  Lisans üstü eğitim görenlerin dolaysız hasta bakımında daha etkili olabileceklerini,  Yönetim ve eğitim hizmetlerinde roller alacaklarını,

 Özellikle stresle başa çıkmada hasta ya da sağlam bireylere yol göstereceklerini,  Cerrahi – Dahiliye klinikleri gibi diğer alanlarda görev alacaklarını,  Hastaneye kabul edilmeden önce özellikle ev ortamında hasta ile ilk temas eden kişiler olacaklarını,  Sağlık politikalarının gelişmesinde katkıları olabileceğini belirtmektedir. Bu düşünce bugün de geçerliliğini korumaktadır.

ÜLKEMİZDE PSİKİYATRİ HEMŞİRELİĞİ 1963’te sağlık kolejlerinin müfredat ders programında Psikiyatri derslerine yer verilmemiştir – 1961 yıllarında hemşirelik yüksekokullarının açılması ile psikiyatri hemşireliği dersi programda yer almıştır ancak tıbbi psikiyatri bilgisi ağırlıklı olmak üzere dersler işlenmiştir. 1968’te akademikleşmeden sonra psikiyatri hemşireliği dersleri geliştirilmiştir. Günümüzde, psikiyatri hemşireleri tedavi edici hizmetlerde daha çok görev almaktadırlar.