TURİZM İŞLETMELERİNİN UYGULAMA İLE İLGİLİ SORUNLARI: TÜKETİCİ HAKLARININ KORUNMASI Hazırlayan: Gökhan GÜMÜŞ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜKETİCİ HAKLARI.
Advertisements

TÜKETİCİNİN KORUNMASI
TÜKETİCİNİN KORUNMASI VE TÜKETİCİ HAKLARINA İLİŞKİN BİLİNÇ DÜZEYİ
AVRUPA BİRLİĞİ TÜKETİCİ POLİTİKASI
Pazarlama Karma Elemanları: DAĞITIM
HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALAR
UZLAŞMAZLIKLAR ve ÇÖZÜM YAKLAŞIMLARI
TEMEL İNSAN HAKLARINDAN BİRİDİR
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
TANITMA NEDİR Turizmde tanıtma; yurt içinde veya yurt dışında insanların ilgilerini bir ülkenin bölgenin ya da turistik bir yerin turistik ürünleri üzerine.
GİRİŞ A) TANIM Turizm hukuku, turisti ve turizm endüstrisi kuruluşlarını ilgilendiren kurallar topluluğudur. B) NİTELİKLERİ Evrensel nitelikli kurallar.
15-22 MART BİLİNÇLİ TÜKETİCİ HAFTASI
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-1
Ayhan TOZER Telekomünikasyon Uzmanı
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
Türkiye’de 2008 yılında, yaklaşık 494 bin tonu avcılıkla, 152 bin tonu yetiştiricilikle olmak üzere toplam 646 bin ton su ürünleri üretilmiştir. Avcılıkla.
9. HAFTA TURİSTİN HAK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM VE ANİMASYON GİZEM TANIŞ
E- Ticaret Altyapısı.
1 YASED BAROMETRE II 16 EYLÜL 2008 İSTANBUL ULUSLARARASI YATIRIMCILAR DERNEĞİ.
TÜRK İ YE’DE TÜKET İ C İ N İ N B İ LG İ LEND İ R İ LMES İ VE ÖRGÜTLENMES İ KONUSUNDA İ ZLENMES İ GEREKEN ADIMLAR.
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
TÜKETİCİ HAKLARI.
İŞLETMENİN SORUMLULUKLARI
TÜRKİYE BİLİŞİM DERNEĞİ Kamu Bilişim Platformu - 17 E-Ticaret Güvenlik Sertifikasyonu ve Hukuksal Düzenlemeler 1 Çalışma Grubu ve Ötesi Kamu Hizmetlerinde.
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ DİLEKÇE ve BİLGİ EDİNME HAKKI
TURİZMDE EĞİTİM SORUNLARI
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
TÜKETİCİ HUKUKUNA GİRİŞ YRD. DOÇ. DR. İ smayıl İ SMAYILLI.
TUR İ ZM HUKUKU VE MEVZUATI DR. OSMAN AVŞAR KURGUN DR. AYHAN GÖKDEN İ Z DR. MURAT SEL İ M SELV İ DR. GONCA KILIÇ DR. ELBEYI PEL İ T Ö Ğ R. GÖR. HÜSEY İ.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü 6502 SAYILI KANUN VE MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ İLE GETİRİLEN.
1 CONSUMER ACADEMY ‘CONSUMER ACADEMY’ TÜKETİCİ AKADEMİSİ Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü.
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
TÜKETİCİ AKADEMİSİ TOPLANTISI 1. Ulusötesi Proje Toplantısı Macaristan 17 Şubat 2016 Kurumsal İletişim Uzmanı Güldem Ulutürk.
TÜKETİCİNİN KORUNMASI VE TÜKETİCİ HAKLARINA İLİŞKİN BİLİNÇ DÜZEYİ
DEVRE TATİL SÖZLEŞMESİ Bir yıldan uzun süre için kurulan ve tüketiciye bu süre zarfında birden fazla dönem için bir veya daha fazla sayıda Gecelik konaklama.
Tüketici kredisi nedir? Tüketim amacıyla satın alınan mal ve hizmetlerin finansmanını karşılamaya yönelik bir kredi şeklidir. Kredi ; mallarının bugün.
Ayıplı Mal Nedir? Aldı ğ ınız ürün beklentilerinizi karşılamamışsa ya da beklentilerinizi azaltmışsa bu ürün ayıplı mal olarak nitelendirilir. Ürünlerin.
İHRACATA YÖNELİK DEVLET DESTEKLERİ ULUSLARARASI REKABETÇİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ 2010/8 sayılı Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi.
TAKSİTLİ SATIŞ. “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun” ile tüketici hakları yasal güvence altına alındı. Tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ilgili, ekonomik.
PAZARA GİRİŞ ENGELLERİ ve ÇÖZÜM YOLLARI. Pazara Giriş Engeli Nedir ? Pazara giriş engelleri; tarifeler, tarife dışı tedbir ve diğer idari uygulamalardan.
Tüketicinin ihtiyacı; Eğitim Örgütlenme (Tüketici Dernek ve Vakıflarına üye olma) Bilgilendirilme.
MESAFELİ SÖZLEŞMELER.  Mesafeli sözleşmeler bilişim hukuku ve e-ticaret hukuku konusuna giren ve aynı zamanda tüketici mevzuatıyla alakalı olan bir kavramdır.
TERME MESLEK YÜKSEKOKULU PAZARLAMA PROGRAMI 2
Aldatıcı hareket veya dürüstlük kurallarına aykırı diğer şekillerde ekonomik rekabetin her türlü kötüye kullanılmasıdır.  Başka bir işletmeye ait ürünlerin,
DÜNYADA TÜKETİCİ HAKLARI ve UYGULAMALARI
Tüketici kavramı Ürün çeşitliliği ve bilgisizlik Alış verişte karar verme yetisi Tüketicinin eğitilmesi ihtiyacı Tüketici koruma yolları, Tüketici örgütlerine.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
BİLİNÇLİ TÜKETİCİ.
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
Y A N G I N G Ü V E N L İ Ğ İ ve T A H L İ Y E.
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
MÜŞTERİ KAVRAMI Piyasadaki herhangi bir ürünü satın alan ya da faydalanan bu kişiler tüketici olarak adlandırılmaktadır. Ancak, ürün farklılaşması talep.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
“Gizlilik, Bireysel Haklar, Kişisel Verilerin Korunması”
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
Uluslararası İşletme Yönetimi
Fikri Mülkiyet ve Gümrük Mevzuatı Masaları
TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ VE TÜKETİCİ MAHKEMESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
Tarım sektörünün önemi
Sunum transkripti:

TURİZM İŞLETMELERİNİN UYGULAMA İLE İLGİLİ SORUNLARI: TÜKETİCİ HAKLARININ KORUNMASI Hazırlayan: Gökhan GÜMÜŞ

Sunumun İçeriği: Giriş Tüketim ve Tüketici Hakkında Bilgiler Tüketici Sorunları Tüketicinin Korunma Nedenleri Türkiye’de Tüketici Haklarının Tarihçesi Tüketici Haklarının Korunması ile İlgili Hükümler Türkiye’de Turist Şikayetlerinde Başvuru Mercileri Sonuç ve Öneriler 2

GİRİŞ Turizm günümüzde yaşam standartlarının yükselmesi, çalışanların tatil haklarının artırılması, refah seviyesinin artması, iletişim ve ulaşım imkânlarının gelişmesi, ülkeler arası seyahatin kolaylaşması gibi etkenler sayesinde tüm dünyada önemli bir sektör haline gelmiştir. Turizmdeki bu gelişmeler getirilerinin yanı sıra tüketici sorunlarını ve buna bağlı olarak çözümleri kaçınılmaz hale getirmiştir. 3

Tüketim, Bir defada tüketilen dayanıksız mallar, araba, mobilya gibi dayanıklı mallar veya temizleme, tamir, sigorta, kredi, tatil gibi mallarla ilgili hizmetler yanında, tıbbi muayene ve tedaviler, hukuki anlaşmalar gibi entelektüel hizmetleri de içerisine alan ürün ve hizmetlerin tüketilmesidir(İlban, 2002:4). Tüketici ise, Şahsi ve ailevi ihtiyaçların karşılanması için mal ve hizmet satın alan kişidir(Resmi Gazete, 2013). Tüketim ve Tüketici Kavramları 4

Tüketici Sorunları Tüketici sorunları şu şekilde toplanabilir(İlban, 2002:7): Mal ve hizmetlerin kalitelerinin düşüklüğünden kaynaklanan sorunlar, Mal ve hizmetlerin satın alınmasında sunulan hizmetlerin yetersizliği, Malla ilgili olarak verilen teknik bilgilerin yetersizliği, Tüketicilerin gerçek dışı, aldatıcı ve yanıltıcı reklamlara hedef olması, İnsan sağlığı ve güvenliğine aykırı olarak üretilen mallar, Taksitli, kredili veya indirimli satışlarla ilgili yanlış uygulamalar ve eksik bilgiler, Mal ve hizmetlerin fiyatlarındaki aşırı artışlar vb. dir. 5

Tüketicinin Korunma Nedenleri 6 Kamu yararına uygun olarak tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ekonomik çıkarlarını koruyucu, zararlarını tazmin edici, çevresel tehlikelerden korunmasını sağlayıcı, tüketiciyi aydınlatıcı ve bilinçlendirici önlemleri almak, tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerini özendirmek ve bu konulardaki politikalarının oluşturulmasında gönüllü örgütlenmeleri teşvik etmeye ilişkin hususları düzenlemektir(Resmi Gazete, 2013).

Türkiye’de Turistik Tüketici Haklarının Tarihçesi 7 Türkiye’de tüketici haklarının korunması ile ilgili ilk çalışmalar resmi kurumlar aracılığı ile değil dernekler vasıtası ile başlamıştır. Tüketicinin Korunması ile ilgili kanun ise 1995 yılında kabul edilmiştir (Gurur, 2013). Tüketici Hakları ile İlgili Türkiye’de Çıkarılan Yasa ve Yönetmelikler: Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun -Ayıplı Mal ve Hizmet -Paket Tur Sözleşmeleri -Tüketici Hakem Heyeti -Tüketici Mahkemeleri

8 2.Turizm Tesisleri Yönetmeliğinde Tüketici Hakları ve Korunmasına İlişkin Hükümler: -Genel Güvenlik Önlemleri -Tanıtım, Bilgilendirme ve Fiyat Tarifeleri Sayılı Seyahat Acenteleri ve Seyahat Acenteleri Birliği Kanunu’nda tüketici hakları ve korunmasına ilişkin hükümler 4.Türkiye’de Turistik Tüketici Haklarını Korumada Geçerli Kabul Edilen Kütahya Çizelgesi

Türkiye’de Turistik Şikayetlerde Başvuru Mercileri 9 1. TÜRSAB Tahkim Kurulu 2. Turizm Bakanlığı İşletmeler Genel Müdürlüğü 3. Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri 4. Tüketici Mahkemeleri

Tüketicinin Korunması ve Tüketici Haklarına İlişkin Bilinç Düzeyi Araştırması yılında Sanayi ve Ticaret Bakanlığının katkıları ile Tüketici ve Çevre Eğitim Vakfı(TÜKÇEV) ve Hacettepe Üniversitesi Tüketici Pazar – Araştırma – Danışma – Test ve Eğitim Merkezi(TÜPADEM) ortak çalışması

11 Tüketici Hakları Denilince Akla Gelen İlk İfade

Hakem Heyetlerine Başvurma Usulü ile İlgili Bilgi Düzeyi 12 Hakem Heyetlerinin Nerede Görev Yaptığını Bilme Durumu

Özetle; 13 Tüketicilerin % 37,8’ i yasal haklarından haberdar değildir. Tüketicilerin %84,8’ i ayıplı mal veya hizmetle karşılaştığında çözüm için başvuracağı yerleri bilmemektedir. Tüketicilerin % 77,3’ ü Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri’ni hiç duymamıştır. Tüketicilerin %75,8’ i tüketiciyi koruma amaçlı sivil toplum kuruluşlarını bilmemektedir.

14 Tüketicilerin %90,4’ ü “Alo Tüketici Danışma Hattı” telefon numarasını bilmemektedir. Tüketicilerin 54,2 si 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’u bilmemektedir. Tüketicilerin %42,1’ i haklarının korunmadığını düşünmektedir. Tüketicilerin sadece % 0,5’ i tüketici örgütlerine üyedir.

15 Tablo 1. Konularına Göre Tüketici Sorunları Hakem Heyetine Ulaşan Tüketici Şikâyetleri Konular 2015 AdetPayı (%) Finansal Mal ve Hizmetler (Bankacılık) ,3 Ayıplı Mal ve Hizmetler, Turizm Şikâyetleri ,7 Mesafeli ve Abonelik Sözleşmeleri ,3 Taksitli, Ön Ödemeli Satışlar, İş Yeri Dışındaki Satışlar ,7 TOPLAM Kaynak: T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine Ulaşan Tüketici Şikâyetleri

SONUÇ VE ÖNERİLER 16 Son yıllarda artan kitle turizmi tüketici sorunlarını da beraberinde getirmiştir. Bu konuda yapılan çalışmalar çerçevesinde tüketici haklarının korunması üzerine kanunlar, yönetmelikler çıkarılmıştır. Çıkarılan kanunlar ve yönetmelikler, tüketici davranışlarındaki değişimler nedeniyle tüketici sorunlarını çözmekte yetersiz kalmaktadır.

17 Kanunlar ve yönetmelikler üzerinde düzenlemeler yapılsa da; tüketicilerin kendilerini korumakla ilgili üzerine düşen hak ve sorumlulukların neler olduğu konusunda yeterince bilgi sahibi olmamaları bu düzenlemelerin tüketici haklarını korumakta istenilen sonuca ulaşmamasına neden olmaktadır.

Tüketici bilgilendirilmeli, doğrudan veya dolaylı yoldan tehdit ve tehlikelerden, yanıltıcı etkilerden korunmalıdır. Sesini duyurma hakkı, temel tüketici haklarının vazgeçilmez bir unsuru olmalı ve tüketici desteklenmelidir. Tüketicilerin, işletmelerin ve toplumun çıkarları birlikte göz önünde tutulup, pazarlama faaliyetleri yürütülmelidir. 18

Tüketici şikâyetleri dikkate alınmalı ve kısa sürede sonuçlandıracak yöntemler geliştirilmelidir. Seyahat acenteleri, turisti her konuda ayrıntılı, yeterli, doğru bilgilerle donatmakla yükümlü kılınmalı, tüketicinin de bilgilenme hakkının da bir gereği olan bu yükümlülük, uygulamada etkin bir denetim ile tamamlanmalıdır. Turizm Bakanlığı, belediyeler ve mesleki kuruluşlar otel fiyatlarıyla ilgili bilgileri halka duyurmalıdır. 19

Yerli turistik tüketici ile yabancı turistik tüketiciye uygulanan farklı fiyatlar, yerli turistin mağduriyetine yol açmaktadır. Bu farklı uygulamadan vazgeçmeli, denetimlerin bu yönde de yoğunlaştırılması sağlanmalıdır. Turizm sektöründe faaliyet gösterip kötü niyetli davranan kuruluşlara caydırıcı hükümler uygulanmalı ve kamuoyu ile paylaşılmalıdır. Anayasada yer alan tüketicinin korunması konusu, devlet politikası haline getirilmelidir. 20