HEMŞİRELİĞİN KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
REHBERLİK Yıldız KOCADAĞ.
Advertisements

T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
SAĞLIK–HASTALIK KAVRAMLARI
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
SAĞLIĞIN TANIMI: KİŞİLERİN, SADECE HASTA OLMAMASI HALİ DEĞİL, BEDENEN, RUHEN VE SOSYAL YÖNDEN TAM BİR İYİLİK HALİDİR. Sağlık Otoriteleri tarafından kabul.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
2. Sağlık hizmetleri.
SAĞLIK KAVRAMI.
SAĞLIK.
1. Sağlık ve Sağlık Düzeyini Etkileyen Faktörler
REHBERLİK.
AMELİYATHANEDE RİSK YÖNETİMİ
İnsan Sağlığına Etki Eden Etmenler Nelerdir?
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
HALK SAĞLIĞINA GİRİŞ Dr. Ferit Koçoğlu.
Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyonda Disiplinler Arası Yaklaşım
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
REHBERLİK DERSİ III.
KORUYUCU HEKİMLİK.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKELERİ
HAS 5030 İş ve Sağlık İlişkisi
SAĞLIK VE HALK SAĞLIĞINA GİRİŞ
İYİLİK HALİ YILDIZI MODELİ ve KENDİ YAŞAM KOÇUMUZ OLMAK
HEMŞİRELİKTE TEMEL KAVRAMLAR
YAŞAM BOYU SAĞLIK.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
Yrd. Doç. Dr. Özdem Nurluöz
Yakın Doğu Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı
TEMEL SAĞLIK BİLGİLERİ Dr
HEMŞİRENİN EĞİTİMCİ ROLÜ
1.  İç Hastalıkları tıbbın tüm klinik branşlarına temel teşkil eden bir disiplindir.  Genellikle iç hastalıkları klinikleri çocukluk çağını aşmış bireylerin.
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI HİZMETLERİ. Meslek Nedir? Meslek, kişilerin belli bir eğitimle edindikleri ve hayatlarını kazanmak için sürdürdükleri düzenli.
PSİKOSOSYAL RİSK ETMENLERİ. Amaç; İşyerindeki sağlığa zararlı psikososyal risk etmenleri hakkında bilgi sahibi olmak.
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Motivasyon Dürtüler Güdüler
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
SAĞLIĞIN TANIMI Dünya Sağlık Örgütü (WHO) sağlığı; sadece hastalık ve sakatlığın olmayışı değil, aynı zamanda fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden tam bir.
KADIN SAĞLIĞI İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU ÇOCUK HEMŞİRELİĞİ
HEMŞİRELİK NEDİR??? DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
HEMŞİRELİĞİN TARİHÇESİ ve DOĞASINI OLUŞTURAN KAVRAMSAL ÇERÇEVE
YOĞUN BAKIM HEMŞİRESİNİN ÖZELLİKLERİ, GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
GÜNLÜK YAŞAM AKTİVİTELERİ
2 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ
Beslenme Durumunun Saptanması GİRİŞ
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
Risk faktörleri-koruyucu faktörler perspektifi
ÇEVRE ve SAĞLIK. AMAÇ: Çevre sağlığı ve sağlığın korunması konusunda bilgi kazandırmak ÖĞRENİM HEDEFLERİ: Çevre kavramını açıklayabilme Çevre kavramını.
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
REHBERLİK DERSİ III.
ÇOCUK RUH SAĞLIĞI VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
GELİŞİM.
Sunum transkripti:

HEMŞİRELİĞİN KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK

İnsan Sağlık-hastalık Çevre Hemşirelik Hemşirelik eğitimi ve uygulamalarına ışık tutan bilimsel içeriğin oluşumunda gerekli kavramsal çerçeveyi oluşturan ana kavramlar İnsan Sağlık-hastalık Çevre Hemşirelik

İNSAN Bilim ve sanattan oluşan hemşirelik mesleğinin varoluş nedeni, insan varlığını bir bütün olarak ele alabilmek ve onu tüm yönleriyle tanımak ve anlamaktır

Türkçe sözlükte insan; memelilerden, iki eli olan ve iki ayağı üzerinde dolaşan, sözle anlaşan aklı ve düşünme yeteneği olan en gelişmiş canlı olarak tanımlanmıştır.

İnsan daha geniş anlamda insan kalıtımsal ve doğal gereksinimlerle (hava, su, beslenme, uyku vb.) donanmış olarak belli bir toplum ve kültür içinde doğan ve o toplumda kültürlenerek gelişen, yani biyo-psiko- sosyo-kültürel bir varlıktır Hemşireler bireyi ele alırken, onun fizyolojik, psikolojik yönleri kadar bütünlüğünü oluşturan ailesi, ait olduğu grubu ve toplumu da dikkate almak, sosyal ilişkilerini irdelemek durumundadır.

SAĞLIK-HASTALIK Sağlık ya da iyilik durumu sadece hastalığın olmayışı anlamına gelmemektedir. WHO (1974) sağlığı; sadece hastalık ve sakatlığın olmayışı değil, fiziksel, mental ve sosyal iyilik hali olarak tanımlamıştır

Sağlık, iyi olma durumunu sürdürmek için iç ve dış çevredeki değişikliklere bireyin adaptasyonunu sağlayan dinamik bir durumdur. Homeostazis, hücrenin yaşamını sürdürebilmesi için, iç ortamın dengesini korumasıdır.

SAĞLIĞIN BİLEŞENLERİ FİZİKSEL SAĞLIK SPİRİTÜEL SAĞLIK DUYGUSAL-RUHSAL SAĞLIK SOSYAL SAĞLIK

FİZİKSEL SAĞLIK Fiziksel muayene ve tanı işlemleriyle saptanabilen hastalık ya da bozukluğun olmamasıdır.Fiziksel gereksinimlerin (beslenme, solunum, boşaltım vb) tam olarak yerine getirilmesidir.

SPİRİTÜEL SAĞLIK Bir kişinin yaşamının anlamını, ölümünün kabulünü ve daha yüksek bir güçle bireysel bir ilişkiyi vurgular. Bu boyut, sıklıkla sağlık bakımında kişinin sürekliliğini tehlikeye sokan fiziksel ve duygusal tehditler olduğunda bireyi destekler ve rahatlatır.

DUYGUSAL-RUHSAL SAĞLIK Bireyin kendisi ve çevresiyle sürekli bir denge ve uyum içinde olmasıdır. Bu denge durağan değildir.

Bu kişiler; Günlük kaygı ve üzüntüleriyle başedebilirler. İçinde yaşadığı yakın ve uzak çevrede ilişkiler kurup sürdürebilir, iş ilişkileri dışında arkadaşlıklar kurabilir. İnsanlarla geçinme ve işbirliğinin ötesinde sevgi ve saygıya dayalı bağlar kurabilir, eş seçiminde tek başına sorumluluk alabilir. Kendine güvene ve gerçeğe uygun özsaygıya sahiptir.

Bu kişiler; Değer ve inançlara sahiptir. Kendini geliştirebilir, toplumda bir yeri ve görevi olduğu duygusuna sahiptir. Geleceğe yönelik tasaya, umuda ve savaşım gücüne sahiptir. Kendi başına kararlar alabilir, yaptığı işlerin sorumluluğunu alabilir, sonuçlarına katlanabilir. Mesleği dışında eğlendirici, dinlendirici ve kendini geliştirici uğraşılara sahiptir.

SOSYAL SAĞLIK Bireyin diğer insanlarla olan iletişimi, sevilme, ait olma, iş durumu, aile içi ve çalışma arkadaşları ile ilişkileri, dernekler, tiyatro, sinema gibi yaşamını ve gelişimini etkileyen sosyal uğraşılarının olması sosyal sağlığı belirleyen en önemli etkenlerdir.

Hastalık ise, sadece doku ve hücrelerde yapı ve fonksiyonel olarak anormal değişikliklerin yarattığı bir durum değildir. Hastalık, insan yapısında var olan biyo-psiko-sosyal, fiziksel,kültürel, spiritual boyutlardan birinin bir veya birden çok nedenle iç veya dış etmenlerden dolayı bir bozukluğa uğraması ve bu fonksiyonların azalması veya kaybıdır

Florence Nightingale, Sağlığı, iyi olma ve kişinin varolan potansiyelini mümkün olan en üst düzeyde kullanma olarak tanımlamıştır. Hastalığı ise, tamir edilebilecek bir süreç olarak görmektedir

SAĞLIĞI KORUMA Primer Koruma: Fiziksel ve emosyonel yönden sağlıklı bireylere uygulanır. Primer koruma, sağlık eğitim programları, bağışıklama, olumsuz beslenme alışkanlıklarını düzeltme, genetik danışmanlık, vektör kontrolü ve sosyoekonomik koşulların düzeltilmesi yönündeki aktiviteleri kapsamaktadır

SAĞLIĞI KORUMA Sekonder Koruma: Erken tanı ve tedavi, sakatlıkların sınırlandırılması amaçlı sağlık uygulamalarını içerir. Uygulamalar bireyi mümkün olduğunca çabuk bir şekilde maximum düzeye çıkarmaya yöneliktir. Sekonder hemşirelik bakımları, evde, hastanede, çeşitli merkezlerde verilebilmektedir

SAĞLIĞI KORUMA Tersiyer Koruma: Bu düzeydeki bir korumada, herhangi bir hastalık olgusunu durdurmak değil, hastalık sonucu bireyde meydana gelen anatomik ve fizyolojik değişikliklerle ortaya çıkan sakatlığın ve yetersizliğin, bireyin yaşamındaki olumsuz etkilerini en düşük düzeyde tutmak amaçlanır. Hemşirelik girişimleri komplikasyonları önleme ve rehabilitasyonu sağlamada odaklanır

SAĞLIĞI GELİŞTİRME Bireylerin fiziksel ve ruhsal yönden yüksek sağlık düzeyine ve sosyal çevreye erişebilmeleri için davranışlarını değiştirmelerini sağlayan yolları ve değişim sürecini etkileyen faktörleri tanımlayan bir süreçtir Sağlığı geliştirme aktivitelerini 2 başlık altında toplamak olasıdır: Bireye, sağlıklı yaşam biçimi kazandırılması ve sürdürülmesine yönelik davranışların kazanılması Kazanılan davranışların sürdürülmesini destekleyen çalışmalar

TEMEL İNSAN GEREKSİNİMLERİ Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesinde insanların temel gereksinimlerinin karşılanması son derece önemlidir. Gereksinimleri karşılanmamış insan optimum iyilik halinde değildir

Saygınlık gereksinimi Sevgi ve ait olma gereksinimi İnsanın temel gereksinimlerinin karşılanmasında kullanılan model Maslow’un(1954) Temel İnsan Gereksinimleri Modeli’dir Kendini Gerçekleştirme Saygınlık gereksinimi Sevgi ve ait olma gereksinimi Güvenlik gereksinimi Fiziksel güvenlik Psikososyal güvenlik Fizyolojik gereksinimler Oksijen Su Beslenme Boşaltım Sex

SAĞLIĞI ETKİLEYEN RİSK FAKTÖRLERİ Bireysel Faktörler Çevresel Faktörler Kalıtım Yaş Irk Cinsiyet Gelişimsel dönemler Meslek Alışkanlıklar Fiziksel Faktörler ( ısı, ışık, nem, soğuk, sıcak, travma vb.) Kimyasal Faktörler ( karsinojenler,zehirler) Biyolojik Faktörler ( mikroorganizmalar, parazitler vb.) Sosyoekonomik Kültürel Faktörler

ÇEVRE Florence Nightingale Bireyi çevreleyen ve onu etkileyen tüm şartları, etkileri, durumları kapsar. Florence Nightingale İlk olarak çevrenin birey üzerindeki etkilerini vurgulamıştır. Hastalık ve yaralanmalardan korunabileceği, sağlığın geliştirilebileceği ve bunun güvenli bir çevrenin oluşturulması ile mümkün olduğu inancını vurgulamıştır.

ÇEVRE Biyolojik Çevre İnsanın kendi özellikleri ve çevresinde bulunan kendisinden başka diğer canlı varlıkların tümüdür. Mikroorganizmalar, bitkiler, hayvanlar

ÇEVRE Fiziksel Çevre Yakın çevreyi tamamlayan ve doğal koşulları yapay yolla destekleyen veya geliştiren bir ortamdır. Hava, su, toprak, gıda, aydınlatma, soğutma, ısıtma, havalandırma, sağlıklı barınak

ÇEVRE Sosyal Çevre İnsanın geniş ve evrensel çevresi ile etkileşim sürecine bağlı bireyin toplumsallaşma ortamıdır. Kişinin ailesi, okul, arkadaşlar, komşular, hobi klüpleri, toplum

TEŞEKKÜRLER