Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Advertisements

Mal ve Faktör Piyasaları
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
15 Monopol.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
Toplam Talep ve Toplam Arz.
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
8 Kısa Dönem Maliyetler ve Çıktı Kararları B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
MİKRO İKTİSAT PROBLEM ÇÖZÜMLERİ 3 Aralık 2008
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Eksik rekabetçi bir firma
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Bölüm 6. Tüketici Dengesi Analizi Bölüm 7. Üretici Dengesi Analizi
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
MALİYETLER Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
Bölüm 5 Kısım 1 Fiyat Teorisi.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. 2 ENDÜSTRİ YAPISINI BELİRLEMEK İÇİN KULLANILAN YÖNTEMLER: TALEP VE MALİYET ile ÖLÇEK EKONOMİLERİ YÖNTEMİ Bu.
Beşinci Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON
FİYAT MEKANİZMASI.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
8. TAM REKABET PİYASASI.
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
Alternatif Makro Modeller: Klasik İktisat
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
Esnek Döviz Kuru Sisteminde Para Politikası
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 12 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
BİLGİ EKONOMİSİNİN MALİYETLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN TEORİK ANALİZİ
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
1960lardan 1980lere kadar işletme stratejileri genel olarak ürün-pazar seçimi konuları ile ilişkili idi. Ama bu durum pazarlama akademisyenlerinden kaynaklanmıyordu.
Alternatif Makro Modeller: Keynesyen İktisat
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ

ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :

3 ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR

* Endüstride pek çok firma, faaliyetlerini uzun süre devam ettiremez. Ekonomik faaliyetlerine son veren firmaların, bu kararı alma nedeni ekonomik kayıplardır. * Belli bir endüstrideki her potansiyel firmanın Şekil 5.1 panel (a)'da gösterilen maliyet eğrilerine sahip olduklarını varsayalım. Firmalar aynı girdilere aynı fiyatlarla ulaşabiliyorsa maliyet eğrileri benzer olacaktır. Böylece aynı üretim fonksiyonunu kullanacaklardır. Eğer bu şartlara sahip yeterince çok sayıda potansiyel firma bulunuyorsa, panel (b)'de LRS sembolü ile gösterilen endüstrinin uzun dönem arz eğrisi, marjinal maliyet eğrisi ile ortalama toplam maliyet eğrisinin kesiştiği P 0 fiyat düzeyinden geçen bir yatay doğru olacaktır. Arz eğrisi yataydır çünkü uzun dönem boyunca firmaların giriş çıkışları, fiyatı, her firmanın sıfır kâr ettiği P 0 fiyatında tutmaktadır. 4

* Şayet şu anda endüstride varolan firma sayısı (n 1 ), firmaların uzun dönemdeki sayısından daha küçük bir sayı ise endüstri içindeki her firma pozitif kâr elde etmektedir. Bu durum Şekil 5.2'de verilmiştir. * Endüstride çok az firma bulunduğunda, her firma pozitif kâr elde eder. Şekil 5.2.a’daki taralı alan. Çünkü endüstri fiyatı P 1 denge fiyatı P 0 'ı aşmaktadır Şekil 5.2.b. Bu pozitif kâr dışarıdakilerin endüstriye girişini uyarır. 6

* a- Serbest Girişler : Piyasaya yeni girmiş firmalar, potansiyel girişimciler ve halihazırda faaliyetini sürdüren firmalar eşit koşullarda rekabet ederler, faaliyette bulunurlar. * b- Engellenmiş Girişler: Piyasada halihazırdaki firma veya firmalar tarafından potansiyel girişçilere karşı uygulanan yöntemlerle girişler engellenmeye çalışılmaktadır, iki grup içerisinde toplayabileceğimiz bu değerlendirmelere göre; * ba- Girişi engellemenin etkin görülmemesi: Burada endüstrideki firmalar girişleri önleyebilir. Bunu yaparken monopolcü kârından daha düşük kâr sağlar. Girişleri durdurmanın maliyeti, sağlanacak kârdan daha fazladır. Bu nedenle etkin olmayan yöntem olarak adlandırılmaktadır. * bb- Girişi engellemenin etkin olması: Burada endüstrideki firmalar girişleri önleyebilir. Monopol düzeyinden daha az kâr sağlayarak girişleri önleyebilir. Girişleri durdurmanın maliyeti sağlanacak kâr'a göre daha düşüktür. 8

* c- Girişlerin olanaksız olması: Bu durumda piyasadaki firmaların girişi önlemek için herhangi bir faaliyette bulunmasına gerek yoktur. Çünkü girişler çok maliyetlidir. Örneğin doğal monopol gibi veya yasalar çerçevesinde gerçekleştirilmiş monopol gibi. 9

* Tam rekabet piyasası koşullarından bir veya birkaçının geçerli olmaması halinde ortaya çıkan eksik rekabet piyasalarında, örneğin oligopol piyasasında, piyasa yoğunlaşmasının yüksek olması nedeniyle az sayıda firma çeşitli yollarla yeni firmaların bu endüstriye girişlerini engelleyebilirler. Dolayısıyla giriş engelleri rekabetçi olmayan davranışların varlığı halinde ortaya çıkar. Diğer bir ifadeyle endüstriye giriş engelleri özellikle oligopol piyasalarında önemli bir unsur olarak ortaya çıkar. 10

* Bir endüstrideki firmalar, potansiyel girişçiler karşısında mutlak maliyet avantajına sahipseler, ürün farklılaştırması yapabiliyorlarsa ve büyük ölçeğin sağladığı avantajları varsa, piyasanın büyüklüğü yeterli değilse ve yitik maliyetler yüksekse önemli ölçüde bu endüstriye girişte engellerle karşılaşılır. 11

* Belirli bir üretim düzeyi (Şekil 5.3'de q 1 üretim düzeyi) uzun dönemde piyasadaki mevcut firmalarca, potansiyel girişçi firmalara kıyasla daha düşük maliyetle elde ediliyorsa, yani piyasadaki firmalar maliyet avantajına sahipseler bu endüstriye girişler engellenmiş olur. 12

* Piyasada faaliyetini sürdüren firmaların patentler veya gizlilik yoluyla üretim tekniklerini kontrolü (Örneğin Coca-Cola’nın titizlikle saklanan içeriği) * Piyasadaki mevcut firmalarca önemli bir üretim faktörünün arz kaynağını kontrol etmeleri * Arzı sınırlı bir faktörü potansiyel girişçi firmaların mevcut firmalar kadar uygun fiyatla elde edememeleri * Fon elde etmede potansiyel girişçi firmalara kıyasla, piyasada faaliyetini sürdüren firmaların daha avantajlı olmaları. * Bu koşullardan biri ve bir kaçı piyasaya yeni girecek firmaların girişine mutlak maliyet avantajları çerçevesinde önemli ölçüde engel oluşturur. 14

* Ürün farklılaştırması; birbirine benzer iki veya daha fazla malı tüketicilerin farklıymış gibi algılamaları durumudur. Reklam, pazarlama stratejileri, garantiler, kalite veya şekil değişiklikleri ve diğer satış artırıcı faaliyetler ürün farklılaştırmasının önemli unsurlarıdır. 15

* Mevcut firmaların markaların ve şöhretlerinin tüketicilerce kümülatif tercihi, * Etkin dağıtım kanallarının mevcut firmaların mülkiyeti ve ortak kontrolü nedeniyle yeni girecek firmaların bu kanalları oluşturmada katlanacakları maliyetlerin büyük olması * Garantiler ve özel hizmetlerde mevcut firmaların daha etkin faaliyetleri. 16

* Ölçek ekonomileri nedeniyle piyasaya giriş engellerinin oluşabilmesi için; * Piyasaya yeni girecek bir firmanın ulaşması gerekli minimum optimal ölçeğin endüstri üretiminin önemli bir oranını oluşturması * Küçük ölçeklerde ise yeni girecek firmanın daha yüksek maliyetlerle karşılaşması 17

* Bir endüstride piyasa talebinin büyüklüğü ve talebin büyüme oranı da giriş engeli oluşturabilir. * Küçük bir piyasa ise girişleri olumsuz yönde etkiler. * Yine bu endüstride gelecek için belirsizlikler fazla ise yeni giriş yapacak firmaların motivasyonu azalır. * Bir başka giriş engeli endüstrideki yüksek düzeylerdeki AR-GE harcamalarıdır. Bu düzeylerde AR-GE için fon ayıramayacak firmaların endüstriye girişi önlenmiş olur. 18

* Nasıl ki pozitif kârlar endüstriye girişleri uyarıyorsa, sürekli oluşan zararlarda firmaların endüstriyi terk etmelerine yol açar. Endüstri içerisinde faaliyetini sürdüren bir firmanın bazı sabit maliyetleri yanında, değişken maliyetleri de önemli yer tutmaktadır. Firma marjinal maliyetin, marjinal hasılata eşit olduğu üretim düzeyinde faaliyette bulunuyorsa ve piyasa fiyatı ortalama değişken maliyetin altında bulunuyorsa en mantıksal çözüm firmanın endüstriyi terk etmesidir. * Endüstriden çıkışlarda da bir takım engellerle karşılaşılır. Çıkış engelleri; bir firmanın bulunduğu endüstriden çıkış yapması durumunda katlanmak zorunda olduğu maliyetlerdir. 19

* Bu engellere rağmen piyasada kalmakla katlanılacak kayıplar yüksekse, gelecekle ilgili beklentiler olumsuzsa firmanın piyasadan çekilmesi gerekir. 20

* Gelecek Haftaya kadar iyi çalışmalar… 21