ADLER TERAPİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Advertisements

ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI ADLER TERAPİSİ
GERÇEKLİK TERAPİSİ.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
PSİKANALİTİK TERAPİ.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
Program Tasarım Modelleri
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
Yetişkinliğe Geçiş Dönemi; Ergenliğe kIsa bİr bakIş
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Neden sevilmez.
Program Tasarım Modelleri
Evlilik ve Aile Danışması
TUTUM VE ALGILAR.
PSİKANALİTİK YAKLAŞIM
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
BENLİK VE KİMLİK.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Eğitsel Rehberlik.
TEST DIŞI TEKNİKLER.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
Etkileşime dayalı teknikler - I
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Toplumsal CİNSİYET SİNEMA & GÖRME BİÇİMLERİ
Tüketici Davranışları
Nitel Araştırmalar.
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
SINAV KAYGISI VE ÇOCUK RUH SAĞLIĞI
Sunum transkripti:

ADLER TERAPİ

TARİHÇESİ Bireysel Psikolojinin kurucusu Alfred Adler (1870-1937), Viyana/Avusturya’da bir hububat tüccarının ikinci çocuğu olarak dünyaya gelmiştir.

Geçmişten daha çok, istek ve beklentilerimiz davranışlarımızı yönlendirmektedir. Davranışın amaçlı olduğunu vurgulamıştır. Bireyin kendine özgü hedeflerine ulaşmada yaşam stili oluşturduğunu ifade etmiştir.

İnsan doğası görüşü Adler’in ilgi odağı bireylerin geçmişi ne şekilde algıladıkları ve karşılaştıkları olaylara ne şekilde yorum getirdiğidir. Freud’la diğer ayrı düştüğü konular: İnsanlar cinsel dürtülerden çok sosyal ilişkilerle motive edilirler. Davranış amaçlıdır ve hedefe yöneliktir. Terapinin odağı bilinç düzeyidir.

Adler, insan koşullarını iyimser bir bakış açısıyla ele alan bir gelişim kuramcısı olarak algılanmaktadır. Adler, insanların doğuştan mükemmellik için çabalama eğilimlerinin olduğuna ve insanın bu çabasının da davranışlarının en önemli yönlendiricisi olduğuna inanmıştır.

Çabanın kaynağı, aşağılık duygusudur. Bu duyguyu, zayıflığın bir işareti olarak görmemekte, yaratıcılığın kökeni olduğuna inanmaktadır. Bu duygu, başarıyı yakalamada bireyi motive etmektedir.

İnsan davranışlarını sadece kalıtım ve çevre belirlememektedir. Birey, olayları yorumlama, etkileme kapasitesine sahiptir. Adler, inançlar, hedefler ve bireyin gerçeği algılama şekline vurgu yapan ilk kişidir. Adler, sosyal, hedefe yönelik ve insancıl yaklaşımın öncüsü olmuştur.

Kişilik Bütünlüğü ve Çabası Bireysel psikoloji, tüm insan davranışlarının bir amacı olduğunu vurgulamaktadır. Geçmişten gelen etkilerin önemi azımsanmadan, gelecekle ilgilenilmektedir. Adler, filozof Hans Vaihinger’in «insan hayalleriyle, kafasında kurguladıklarıyla yaşar» görüşünden etkilenmiştir.

Üstün olma çabası, algılanan düşük konumdan hissedilen artıya ilerlemek anlamında kullanılmıştır. Yaşam tarzı, bireyin yaşam yönelimidir. Diğer bireylerden ayrı olan, davranışlarımız ve alışkanlıklarımızdır. Çocukluk yaşantılarımızı yeniden değerlendirerek, bilinçli bir şekilde yani bir yaşam tarzı oluşturabiliriz.

Adler, üç evrensel yaşam görevinden bahseder. Adler bakış açısına göre, sosyal ilgi geliştikçe aşağılık duygusu ve yabancılaşma azalmaktadır. Bireysel psikolojide mutluluk ve başarının temelinde sosyal ilgi yatar. Adler, üç evrensel yaşam görevinden bahseder. Arkadaşlık kurma Yakın ilişki kurabilme Topluma katkıda bulunabilme

Bireyin, aile içindeki yeri hakkındaki kişisel algısı, gerçek doğum sırasından daha önemlidir. En büyük çocuk İkinci çocuk Ortanca çocuk En küçük çocuk Tek çocuk

TERAPÖTİK AMAÇLAR Terapinin amaçları: Danışanda ait olma duygusunun geliştirilmesi Toplumsal duygu ve sosyal ilgi davranışlarını benimsemesine destek olma Cesaretlendirme Yaşama ilgi duyma konusunda danışanlar eğitilirler.

Terapistin işlev ve rolü Adler yaklaşımını benimseyenler, temel hatalarını keşfettiği ve bunları düzelttiği taktirde danışanların daha iyi eylemlerde bulunacaklarını belirtirler. Güçlüklerinin üstesinden gelmede ve kendi yaşam hikayelerini değiştirmede danışana yardımcı olunur.

Terapide danışanın rolü Danışmanın dayanak noktası, danışanın davranış amaçlarını keşfetme ve davranışlarıyla ilgili temel hataları keşfetmedir. Ve bunların nasıl düzeltileceğini öğrenmektir.

Örneğin; kesinlikle sevilmez biriyim Beni herkes reddediyor İncinmemek için kendimi gizlemeliyim. Bu geliştirilen kişisel mantık uyumsuz davranışlara neden olmaktadır. Danışanlara davranışlarını altında yatan amacını sormalıyız. Düşünceler, duygularımızı ve davranışlarımızı etkilemektedir.

Danışma ilişkisi Eşit düzeyde birlikte çalışmaya vurgu yapılır. Amaçları ve eylemleri içeren sözleşme yapılması önerilir. Hem danışmanın hem de danışanın sorumlulukları vurgulanır.

TERAPÖTİK TEKNİK VE İŞLEMLER Danışmada dört aşama bulunmaktadır. İlişki kurulması Bireysel dinamiklerin araştırılması Kendini anlamayı ve içgörü kazanmayı cesaretlendirme Yeni tercihleri için danışana yardımcı olma

1. İlişki kurulması Özen, ilgi ve yakınlık, Danışanı sorunlarını anlatmasını kolaylaştırmaktadır Cesaretlendirerek güçlü yanlarına vurgu yapılır Olayları farklı görmesine yardımcı olunur.

2. Bireysel dinamiklerin araştırılması Yaşamın nasıl farklı olabilir?. Bu soruna sahip olmasaydın başka ne yapardınız? Soruları amacını ve yaşadıkları kaygıyı ortaya koyar. Objektif görüşmede bireyin ayrıntılı araştırması yapılır.

Sorunların nasıl başladığı, Hızlandırıcı bir olayın olup olmadığı Tıbbi geçmişi, Sosyal geçmişi, Danışmaya gelmesinin nedenleri Yaşam görevlerine karşı verdiği mücadele Yaşam tarzıyla ilgili değerlendirme

Danışanın aile bütünlüğünü anlamak için bazı sorular sorulmaktadır En sevilen çocuk kimdi? Babanızın çocuklarla ilişkisi nasıldı? Bir çocuk olarak ailedeki konumunuz nasıldı? Anne babanız nasıl geçinirdi? Bu sorular danışanın geçmişini nasıl algıladığı konusunda önemli bilgiler verir.

Asıl inançları ve temel hataları yansıtan anılarla çalışılır. Danışanın mücadele tarzı saptanır Anıların egemen olduğu konular tespit edilir.

Kişilik öncelikleri; belirgin davranış kalıplardır Üstünlüğü kullanan kişiler; bu yönde çabalarlar Kontrollü kişiler; alay konusu olmamak için garantili davranışlar sergilerler Rahatlık arayan kişiler; stres ve acıyı önlemeye çalışırlar, olaylardan kaçınırlar Hoşnut olmayı amaçlayan kişiler; sürekli onaylanmak için aşırı kabul edici davranışlar sergilerler

3. Kendini anlama için cesaretlendirme Yorumlama içgörü kazanma sürecini kolaylaştırır. İçgörü değişimin temelini oluşturur. Yorumlar, olasılık belirten sorulardır.

4. Yeni tercihler için danışana yardımcı olma Cesaretlendirme. Danışana güçlü yönleri gösterilmelidir. Danışmanın her aşamasında olabilir. Cesaretsizlik, bireylerin işlevini bozar. Danışanlar değişim için sorumluluk almalıdırlar. Çözüm için alternatifler üretilmelidir.

Uygulama alanları Önleyici ruh sağlığı çalışma alanıdır. Okullarda etkin olarak kullanılmıştır. Evlilik danışmanlığında uygulanması. Aile danışmanlığında uygulanması Grup çalışmasına uygulanması

STAN OLGUSU İLE ÇALIŞMA Stanla iyi bir çalışma ilişkisi kurulması. Birlikte hedefler konuldu Aile içi deneyimler ve ilk anılar ele alındı

Dinamiklerinin anlaşılması. Aşağılık duygusundan kurtulmak için çok çalışarak kendisini stres altına sokma eğilimindedir İçgörü geliştirmesi için yardımcı olma. Stan, zor duruma düşmemek için, kontrolü sağlamak için yaptığı kaçınma davranışları karşısında büyük bedel ödediğinin farkına varmaya başlamıştır.

Temel bilişsel hataları tespit edilmiştir İncittikleri için diğer insanlarla ilişki kurmamalıyım Annem babam beni sevmedikten sonra, kimse sevmez. Mükemmel olursam kabul görürüm. Erkek olma duygularını gizlemek demektir Yeni seçimler yapması için yardımcı olma. Stan, kendisi için yeni bir yaşam oluşturabileceğini hissetmeye başlamıştır.

SINIRLILIKLARI Görüşlerinin dağınık ve basit olduğu belirtilmiş Araştırma sonuçlarıyla desteklenmesine gereksinim duyulmaktadır Kısa sürede çözüm bekleyen için çocukluk yaşantıları ve ilk anılar sınırlılık oluşturmaktadır.

SON SÖZ Bireysel psikoloji, kişilerin sosyal faktörlerle motive edildiğine, kendi eylemlerinden sorumlu olduklarına, kendi yaşamlarının yaratıcıları olduğuna ve geleceğe bakarak hedefleri doğrultusunda ilerlediklerine vurgu yapmaktadır.