BBY469 Öğretim Yönetim Sistemleri Eğitim Bilimine Giriş Turgay Baş 1
Eğitim Nedir ? 2 Eğitim, öğrenmenin gerçekleşebilmesi için yaşantı düzenlenmesidir. Kasıtlıdır ve davranış değişikliği yaratmayı hedefler.
Eğitim Eğitimin bir amacı, amaç doğrultusunda bir planı (müfredat) ve bu planı uygulayabilmek için yöntem ve teknikleri vardır. 3
Eğitim Eğitimin amaçları, Genelden özele Uzaktan yakına Soyuttan somuta Doğru daralır, belirginleşir ve kesinleşir. 4
Eğitimin Bileşenleri Amaç/Plan/Program ne istiyorsun? İçerik ne öğretilecek? Yöntem/Teknik nasıl öğretilecek? Birey kim öğretecek, kime öğretecek? Ortam nerde öğretilecek? 5 ? ? ?
Öğrenme Öğretme Öğretim Eğitim Bireyin davranışında yaşantı sonucu oluşan değişim öğrenme olarak ifade edilir. Bu değişim istendik bir şekilde başkası tarafından gerçekleştiriliyorsa buna öğretme denir. Değişimin gerçekleşebilmesi için planlı bir şekilde yaşantılar düzenlenmesi öğretim olarak ele alınır. Eğitim hepsini kapsar. 6
Formal Eğitim / İnformal Eğitim Formal Eğitim, amaçlı ve kasıtlıdır. Önceden hazırlanmış ve sürekli takip edilen bir programı vardır. İstendik davranışlar kazandırır. İnformal Eğitim için net bir amaç ve somut bir plan yoktur. Genelde kendiliğinden oluşur. Kontrolsüzdür. 7
Örgün Eğitim / Yaygın Eğitim Örgün eğitim, kademeli, aşamalı, yaş gruplarına göre ayrılmış, uzun süreli, düzenli ve kısmen zorunludur. Yaygın eğitim, tamamen isteğe bağlı ve esnektir. Gereksinim doğrultusunda düzenlenir ve yaşam boyu öğrenmeyi amaçlar. 8
Geleneksel Eğitim / Uzaktan Eğitim Geleneksel Eğitim, sınıf veya benzeri bir ortamda yüz yüze yapılan eğitimi ifade eder. Uzaktan Eğitim, zaman ve mekandan bağımsız olarak, genelde bilgisayar ve internet teknoloji kullanılarak yapılan eğitimi ifade eder. Her ikisinin bir arada kullanıldığı eğitim modeline ise karma eğitim denir. 9
kişi kendini eğitecekse, kendi kendine öğrenecekse… Yaşamboyu Öğrenme Bireysel Öğrenme Kendi Kendine Öğrenme 10
Eğitimin Aşamaları 11 AMAÇ Plan/ Program Organizasyon Öğrenme/ Öğretme Etkinlikleri DEĞERLENDİRME
Belli bir amaç ile başlayan eğitim, son olarak değerlendirilmek zorundadır. Bu değerlendirmenin amacı kişilerin başarısını ölçmek değil eğitim programının etkililiğini ölçmektir. 12
Nasıl Öğreniriz ? Dinleyerek Gözlemleyerek Yaparak ve yaşayarak 13
Öğrenmeyi Ne Etkiler ? İç Etkenler Motivasyon Tutum Hazır Bulunuşluk (Olgunlaşma, Ön Öğrenmeler vs.) İlgi Dikkat Dış Etkenler Ortamın Özellikleri Öğrenme Materyalinin Özellikleri Yöntem ve Teknik 14