Tümer Türkbay GATA-Çocuk Psikiyatrisi Anabilim Dalı Çocuk İstismarı ve İhmali.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GÜVENLİ AİLE ORTAMI.
Advertisements

STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
BUILDING STRONG SCHOOL-FAMILY-COMMUNITY RELATIONSHIPS LLP No: RO1-GRU AİLE İÇİ DİSİPLİN VE OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ.
OKULA UYUM OKUL FOBİSİ. Okul Fobisi Değil, Anneden Ayrılma Korkusudur.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
STRES YÖNETİMİ.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
ÇOCUK VE AİLE EĞİTİM SEMİNERLERİ Psikolog Arzu Seven.
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
ÇOCUK İSTİSMARI Çocuk istismarı, 0-18 yaş grubundaki çocuğun;
FRAJEL-X
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
İhmal ve İstismar Kavramları
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Teröre maruziyet sonrası krize müdahale
It’s My Life It’s My Choice
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
ENGELLİ PSİKOLOJİSİ Prof Dr Süheyla Ünal.
YAŞLILIKTA DEMANS (BUNAMA)
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
TUTUM VE ALGILAR.
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ŞİDDET DÖNGÜSÜ ve Kadına Yönelik Şiddet
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
TEST DIŞI TEKNİKLER.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
ÖĞRENME STİLLERİ.
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
AİLE TUTUMLARI.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
BAĞIMLILIK NEDİR? NE DEĞİLDİR?
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Sunum transkripti:

Tümer Türkbay GATA-Çocuk Psikiyatrisi Anabilim Dalı Çocuk İstismarı ve İhmali

İHMAL Çocuğa, barınak, yiyecek, giyecek, eğitim, denetim, tıbbibakım, fiziksel, bilişsel ve duygusal yetilerinin gelişimi için gerekli olan gereksinimlerinin karşılanmasında yaşa uygun olan bakımın verilmemesi……. olarak tanımlanır. En yaygın kötüye kullanım şeklidir.

İhmalin Göstergeleri-I Tıbbi bakım ve hijyen koşullarının yerine getirilmemesi Tıbbi bakım ve hijyen koşullarının yerine getirilmemesi Eksik ya da kötü beslenme Eksik ya da kötü beslenme Büyüme geriliği ( Bu gerilik organik bir nedene bağlanamıyorsa) Büyüme geriliği ( Bu gerilik organik bir nedene bağlanamıyorsa) Sık sık kazaya uğruyorsa, ailesi çocuk hakkında soruları yanıtlıyamıyorsa yada bilmiyorsa Sık sık kazaya uğruyorsa, ailesi çocuk hakkında soruları yanıtlıyamıyorsa yada bilmiyorsa

İletişim kurmada güçlüğü var ise ……Uyaran eksikliğine bağlı olarak İletişim kurmada güçlüğü var ise ……Uyaran eksikliğine bağlı olarak Zihinsel gelişme geriliği ve öğrenme güçlüğü var ise……. Yetersiz beslenme ve uyaran eksikliğine bağlı olarak Zihinsel gelişme geriliği ve öğrenme güçlüğü var ise……. Yetersiz beslenme ve uyaran eksikliğine bağlı olarak Sağlık kurumuna başvurmakta gecikiliyor ya da baş vurulmuyorsa Sağlık kurumuna başvurmakta gecikiliyor ya da baş vurulmuyorsa Tedavi, bakım ve koruma önerilerine uyulmuyorsa Tedavi, bakım ve koruma önerilerine uyulmuyorsa Yeterli derecede denetlenmiyorsa Yeterli derecede denetlenmiyorsa Terkedilmiş ve evden kovulmuş ise Terkedilmiş ve evden kovulmuş ise İhmalin Göstergeleri-II

Fiziksel İstismar Fiziksel istismar-İstismarın en iyi tanınan şeklidir. Fiziksel istismar-İstismarın en iyi tanınan şeklidir. ‘Bir kaza olmaksızın, fiziksel travma ya da yaralanmalarla sonuçlana herhangi bir davranış biçimi’ olarak tanımlanır. ‘Bir kaza olmaksızın, fiziksel travma ya da yaralanmalarla sonuçlana herhangi bir davranış biçimi’ olarak tanımlanır.

Fiziksel istimar yaralanmaları Çimdikleme, ısırma, vurma, tekmeleme, yakma Çimdikleme, ısırma, vurma, tekmeleme, yakma Herhangi başka bir şekilde çocuğun bedenine zarar vermektir. Herhangi başka bir şekilde çocuğun bedenine zarar vermektir. Bu yaralanmaların bir kısmı, çocuk oyun oynarken, kaza ile olmuş olabilr, ancak yaraların yeri, yaralanmanın sıklığı istismardan şüphelenmeye yönlendirmelidir. Bu yaralanmaların bir kısmı, çocuk oyun oynarken, kaza ile olmuş olabilr, ancak yaraların yeri, yaralanmanın sıklığı istismardan şüphelenmeye yönlendirmelidir.

Fiziksel İstismarın Sonuçları Kısa dönemde görülenler: Kısa dönemde görülenler: Morluklar, yaralar, kırıklar. Morluklar, yaralar, kırıklar. Uzun dönemde görülenler : Uzun dönemde görülenler : Düşük benlik saygısı Düşük benlik saygısı Saldırganlık Saldırganlık Bazen yasal olmayan davranışlar Bazen yasal olmayan davranışlar Öfke ve intikam duyguları Öfke ve intikam duyguları Kendine yönelik zarar verici davranışlar Kendine yönelik zarar verici davranışlar Kaygı, korku Kaygı, korku Okul sorunları ve başarısızlık Okul sorunları ve başarısızlık Mutsuzluk ya da depresyonun diğer belirtileri Mutsuzluk ya da depresyonun diğer belirtileri Madde bağımlılığı Madde bağımlılığı Evden kaçma Evden kaçma

Duygusal İstismar Duygusal istismar sistemli bir şekilde çocuğun aşağılanması ya da görmezlikten gelinmesi gibi, onun sağlıklı gelişmesini ciddi bir biçimde etkileyen davranış kalıpları olarak kabul edilir. Duygusal istismar sistemli bir şekilde çocuğun aşağılanması ya da görmezlikten gelinmesi gibi, onun sağlıklı gelişmesini ciddi bir biçimde etkileyen davranış kalıpları olarak kabul edilir. En sık görülen ancak en zor anlaşılan istismar biçimidir. En sık görülen ancak en zor anlaşılan istismar biçimidir. Duygusal istismar, ihmal, fiziksel, istismar ve cinsel istismar gibi tüm istismar türlerine eşlik eder. Duygusal istismar, ihmal, fiziksel, istismar ve cinsel istismar gibi tüm istismar türlerine eşlik eder.

Duygusal İstismarın Türleri Reddetme Reddetme Umursamama…… Aldırmazlık Umursamama…… Aldırmazlık Yıldırma Yıldırma Yoksun bırakma Yoksun bırakma Sözel olarak saldırganlık Sözel olarak saldırganlık Aşırı baskı Aşırı baskı Davranış bozukluklarına göz yumma Davranış bozukluklarına göz yumma

Umursamama Yetişkin çocuğun gelişimi için gerekli olan uyarıcı ya da tepkilerden onu yoksun bırakması ismiyle hitap etmemesi, sevgi göstermemesi, hiç bir davranışını önemsemesi, onu yok saymasıdır.

Davranış bozukluklarına göz yumma Yetişkin, çocuğun antisosyal davranışlarını görmezlikten gelir, bu davranışları destekler ve çocuğun sosyal normlara uyumunu engeller.

Duygusal istismarın derecesi Kasıt ve verilen zararla ilişkilidir. Eğer bir davranışın altında kasıt/niyet var ise bu zarar verme amacını da beraberinde getirir ve ileri düzeyde istismara girer (Sen doğmasan her şey daha iyi olacaktı). Duygusal istismar değerlendirmesinde, çocuğun, anababanın ve aile dinamiklerinin çok iyi irdelenmesi gerekmektedir.

Duygusal İstismarın Etkileri Saklı yaralar bırakan istismar Saklı yaralar bırakan istismar Güvensizlik Güvensizlik Zayıf benlik saygısı Zayıf benlik saygısı İçe kapanma İçe kapanma Temel becerilerin gelişmemesi Temel becerilerin gelişmemesi Alkol ya da madde bağımlılığı Alkol ya da madde bağımlılığı İntihar ve ilişki kurama zorluk İntihar ve ilişki kurama zorluk Yıkıcı davranışlar Yıkıcı davranışlar

Cinsel İstismar Çocuğun, bir erişkinin cinsel gereksinim ya da isteklerinin doyumu için cinsel nesne olarak kullanılması ya da kullanılmasına göz yumulmasıdır.

Ensest Çocuğun, ailesinin birey ya da bireyleri tarafından cinsel amaçlar uğruna kötüye kullanılmasıdır.

Cinsel İstismara Uğrayan Çocuklarda Ortaya Çıkabilecek Belirtiler Cinsel içerikli konulara aşırı ilgi ya da bunlardan aşırı kaçınma Uyku sorunları, kabuslar Depresyon ya da aile/arkadaş ilişkilerinde içe kapanma Tahrik edici davranışlar Bedeninin kirli ya da zarar gördüğü şeklindeki söylemler, ya da genital organlarında bir sorun olduğu düşünceleri Okul devamsızlığı ya da kurallara uymama Aşırı ketum tavırlar Çizim, oyun ve fantazilerinde cinsel saldırganlık öğeleri Aşırı sinirlilik, agresyon İntihar düşünceleri / girişimleri

Cinsel kötüye kullanımın olası sonuçları 1. Cinsellik üzerine etkiler 2. Emosyonel etkiler 3. Depresif duygudurum üzerine etkiler 4. Anksiyete şeklindeki etkiler 5. Davranışsal etkiler 6. Kişilik gelişimi üzerine etkiler 7. Diğer etkiler

Cinsel İstismara Uğrayan Çocuk Neler Hisseder? Shergold (1990), cinsel istimarın çocuğun üzerindeki etkisini ‘ruhun ölümü’ olarak tanımlamıştır. İstismara uğramış bazı çocuklar sanki içlerinde - ta derinlerde birşeylerin bozulduğunu, parcalandığını hissettiklerini dile getirmektedirler.

Cinsel İstismarın Etkileri Cinsel istismar, çocuk ve gencin hem yakın hem de uzak gelecekteki, ruhsal ve sosyal uyumunu etkileyen çok önemli bir sorundur.

Cinsel İstismarın Etkisinin Derecesi İstismarın, SIKLIĞINA, SÜREKLİLİĞİNE, TÜRÜNE ve İSTİSMARCININ KURBANA YAKINLIK DERECESİNE bağlı olarak değişmektedir.

Cinsel İstismarın Belirtileri DUYGUSAL DAVRANIŞSAL SOSYAL sorunlar bağlamında ortaya çıkar.

Neden Bazı Çocuklarda Belirti Görülmez ? Deneyim belirti çıkaracak düzeyde olmayabilir. Bu çocuklar istirmara ilişkin güçlüklerle başedebilecek güçte, korunma düzeyi yüksek çocuklar olabilir. Henüz klinisyenler ve araştırmacılar istismarın neden olabileceği sorunları nasıl ortaya çıkarabileceklerini tam olarak bilmiyor olabilirler. Çocuklar ‘ kaçınma savunma düzeyini’ kullanarak, istismara ilişkin çatışma ve sıkıntılarını başarılı bir şekilde bastırabilir ve bu yol kısa süreli de olsa işlevsel olmuş olabilir.

Etkilenme Derecesini Etkileyen Ara Değişkenler Bireysel özellikler Aile çevresi Toplumun özellikleri Çocuğun olaya ilişkin düşünceleri

Bireysel Özellikler Kendini koruma yetisi yüksek Güçlü çocuklar Zorlu yaşam olaylarından daha az etkilenmektedir.

Aile Özellikleri Sıcak Sıcak Destekleyeci Destekleyeci Tutarlı Tutarlı Dengeli Dengeli Düzenli aile ortamı Düzenli aile ortamı

Yeniden İstismara Uğrama Olasılığı Araştırmalar, cinsel istismara uğramış bireylerin daha sonra yeniden istismara uğrama olasılıklarının yüksek olduğunu göstermektedir. Bunun nedenleri; Bireylerin yaşadıkları cinsel davranış o zaman diliminde, kendi davranış repertuarına uymayan bir davranışdır Yeterlilik duygusunun azalması ve kendini değersiz hissetmesi, Çarasizliğin öğrenilmesi (Khahe ve ark. 1999)

Cinsel İstismara Uğramış Çocuk ve Genç İstismar edenden, İstismar edenden, Sorun çıkardıkları için, Sorun çıkardıkları için, Kendileri için önemli kişileri kaybetmekten, Kendileri için önemli kişileri kaybetmekten, Farklı Olmaktan KORKARLAR Farklı Olmaktan KORKARLAR

Çocuk ve Genç; Kendilerinde birşeylerin değiştiğini hissettikleri için, Başlarından geçen deneyimde yalnız kaldıkları için, İstismara ilişkin konuşmakta güçlük çektikleri için YALNIZLIĞA YÖNELİRLER

Çocuk ve Genç; İstismarcıya, İstismarcıya, Kendilerini koruyamayan yetişkinlere, Kendilerini koruyamayan yetişkinlere, Kendilerine ÖFKE duyarlar. Kendilerine ÖFKE duyarlar.

Çocuk ve Genç; Kendilerinden birşeyler alındığı için, Bedenlerinden birşeyler kaybettikleri için Çok çabuk büyüdükleri için Güvendikleri kişi ya da kişiler tarafından aldatıldıkları için ÜZGÜNDÜR.

Çocuk ve Genç; İstismarı durduramadıkları için, Böyle bir deneyime katıldıkları için, Bedenlerinin verdiği tepki için SUÇLULUK DUYARLAR.

Çocuk ve Genç; Her şeye karşın hala istismarcıyı seviyor olmaktan dolayı, Her şeye karşın hala istismarcıyı seviyor olmaktan dolayı, Duygularının sürekli değişiyor olmasından dolayı KARMASIK DUYGULAR YAŞAR. Duygularının sürekli değişiyor olmasından dolayı KARMASIK DUYGULAR YAŞAR.

NORMAL Cinsel Gelişim Davranışları 0-4 yaş; ara sıra cinsel organlarına eller, cinsel organlarını gösterir, cinsel organlar arasındaki farkı keşfetme /ilgilenmeye başlar, nadir de olsa küfür benzeri sözcükler kullanma, evcilik ve doktorculuk oynama (taklit ve model alma) 5-8yaş; kendine dokunma, cinsel içerikli şakalar yapma, diğer çocuklarla oynarken kendisinin doktor rolünü oynamayı isteme, öpme, kışkırtıcı mimikler kullanma, cinsel sözcükler içeren mektupler yazmak, 9-12yaş; Kendisinin ve başkalarının cinsel organlarına dokunma, kendini gösterme, öpme/ sevgilisinin olduğunu söyleme,kendi cinsinden olanlarla cinselliği konuşma, cinsel organların ve işlevleriyle ilgilenme, kitap ve magazinlere ilgi duyma, cinsel içerikli şiirler, mektuplar

Cinsel İstismar Kapsamına Giren Davranışlar Sözel olarak cinsel uyarı Çıplaklık Soyunma Pornografik filmler izlemeye zorlama Cinsel organları gösterme, gözetleme Uzayan ve aşırı biçimde yakınlık telkin eder bir biçimde ÖPME, OKŞAMA

Çocuğun önünde masturbasyon yapma Erkek ya da kadın organına ağız ile temas Anüse, vajene parmak sokmak Anüse, vajene penil penetrasyon Cinsel muayeneye zorlama Cinsel İstismar Kapsamına Giren Davranışlar

İstismar Sürecinin Aşamaları HAZIRLIK Çocuk ile yalnız kalma, kandırma, güven sağlama, çocuktan yardım isteme çocuğa cinsel ilişkiyi oyun gibi doğal bir etkinlik içersinde, sevginin bir biçimi olarak sunma, şiddet ya da tehdit kullanma.

CİNSEL ETKİLEŞİM;......çıplaklığa maruz bırakma………… dokunma………okşama………penetrasyon......çıplaklığa maruz bırakma………… dokunma………okşama………penetrasyon

Gizlilik Aile sisteminin korunması Aile sisteminin korunması Failin kendini koruması Failin kendini koruması Failin cinsel eylemi tekrarlayabilmesi Failin cinsel eylemi tekrarlayabilmesi

AÇILMA ORTAYA ÇIKMA TESADÜFEN Başka ruhsal belirtiler Çocuğun yaşca küçük çocuklarla ya da yaşıtlarıyla oynadığı tekrarlayıcı cinsel içerikli oyunlar Görülme….. İhbar Gebelik Cinsel ilişki ile bulaşan hastalıklar

Çocuğun yaşına uygun olmayan bir biçimde cinsel bilgi ve davranışlar sergilemesi Fiziksel yaralanma PLANLANARAK

ÖRT BAS ETME Namus kavramı Olaydan toplumun haberdar olması Tedavi girişiminin engellenmesi Sistemin kendini koruması Çevre baskısından korunma Çocuğun başına gelen olayın inkarı

Çocuğun suçlanması Çocuğun sistem içinde izole edilmesi Çocuğun verdiği ifadenin güvenirliğinin azalması Davanın düşürülmesi yönünde girişim

Risk Etmenleri İstismarın türü İstismarın özellikleri (süresi, sıklığı, zorlama / tehdit...) Yaş İstismarcı ile yakınlığı İstismarcı sayısı / kurban sayısı Diğer aile üyelerinin tutumları İstismarcının tepkisi

Çocukların Tepkileri Özetle; Aldatılmışlık Kızgınlık, suçluluk, utanç Ne olduğuna ilişkin karmaşık duygular İstirmarcıya ilişkin duyguların karmaşıklığı Bütün bu olanların ne anlama geldiğni merak etme Kirlenmişlik hissetme Kaygılı olma Utanç ve güvensizlik

Kendini suçlama Düşük benlik saygısı İyiymiş gibi görünmek Anne, baba, kardeşler ve diğer kişilere yönelik öfke Başına gelenlerden gizlice hoşlandığı için endişe duyma

Anne ve Babaların Duyguları Kızgınlık Suçluluk, öfke Şok, inanamama Çocuktan uzaklaşma Çaresizlik Yas ve aldatılmışlık İntikam

Anne ve Babalarda Ortaya Çıkan Davranışlar Çocuğa ve diğer çocuklara karşı aşırı koruyucu ve kollayıcı tutumlar Utanç Olayın inkarı Evlilik sorunları

İstismarı Önleme Adımları American Academy of Pediatrics Öğretin (Bedeninin özel olduğunu) Dinleyin (özellikle bir şeyleri anlatmakta zorlanıyorsa) Zaman ayırın ve ilgilenin Tanıyın (Arkadaşlarını, bakıcıları, oynadığı alanları....) İzleyin (İstismarı önleme programlarını)(başlatın) Konuşun (İstismar hakkında) Danışın (Çocuğunuzun ya da başka çocukların istismarından şüpheleniyorsanız)

Neler Yapılabilir Çocuklar size bir şey söylemek istediğinde, ONLARI DİNLEYİN. Çocuklar size bir şey söylemek istediğinde, ONLARI DİNLEYİN. Çocukların başkaları hakkında anlattıklarını CİDDİYE ALIN. Çocukların başkaları hakkında anlattıklarını CİDDİYE ALIN. Çocuğunuz okulda başka çocuklar tarafından hırpalanıyor,alay ediliyor ya da farklı davranılıyor ise bunu DİKKATE ALIN. Çocuğunuz okulda başka çocuklar tarafından hırpalanıyor,alay ediliyor ya da farklı davranılıyor ise bunu DİKKATE ALIN.

Çocuğunuzun etrafındaki güvenebileceğiniz büyüklerin çocuğunuzla ilgilenmesini İSTEYİN, Çocuğunuzu güvenmediğiniz akraba, yetişkin ya da arkadaşlarla yalnız BIRAKMAYIN.

Aşırı tepki vermeyin. Sakin ve durumu tepkisel olmadan ele alın. Çocuklar böylece sizin geri bildiriminize GÜVENEBİLSİN. Cezalandırmayın, Bağırmayın, Bilgilendirin.

Eğer cinsel istismardan şüpheleniyorsanız; AŞAĞIDAKİ TUTUM VE DAVRANIŞLARA ÖZEN GÖSTERİN, Kendinizi tanıtın. Ne iş yaptığınızı ve işlevinizin ne olduğunu açıkca ve anlaşılır bir dil ile anlatın. Onunla konuşurken bulunduğu bilişsel düzeyi hep hatırda tutun. Çok hızlı gitmeyin, ardı ardına soru sormayın, onu ürkütebilirsiniz.

Sakın ve rahat bir yer seçin, hiç bir koşulda rahatsız edilmeyeceğinizden emin olun. Odanızda oyuncaklar ve boyama kitapları bulundurun. Çocuk merkezli- görüşme teknikleri kullanın. Göz teması kurun. Kendini daha rahat hissedecektir.

Anne – Babalara Öneriler Olağan davranın Olağan davranın Çocuğunuza inanın Çocuğunuza inanın Çocuğu suçlamayın Çocuğu suçlamayın Suçlanacak olan yetişkindir Suçlanacak olan yetişkindir Doğru yerden yardım isteyin Doğru yerden yardım isteyin Çocuğunuza güvende olduğu duygusu verin Çocuğunuza güvende olduğu duygusu verin Meraklı olmayın Meraklı olmayın Olanları tamamen unutmaya çalışmayın Olanları tamamen unutmaya çalışmayın Olayların iyi taraflarını anlatma fırsatı verin Olayların iyi taraflarını anlatma fırsatı verin Aşırı koruyucu olmayın, kısıtlamayın Aşırı koruyucu olmayın, kısıtlamayın Eskisi gibi sevgi gösterin Eskisi gibi sevgi gösterin Cinsel istismar konusunda eğitin Cinsel istismar konusunda eğitin Diğer çocuklarınızı ihmal etmeyin Diğer çocuklarınızı ihmal etmeyin

Yapılmayacaklar – Yapılacaklar Öğüt verin Öğüt verin Konuyu değiştirin Konuyu değiştirin Önemsiz detayları sorun Önemsiz detayları sorun Sorunu entellektüelize edin Sorunu entellektüelize edin Duygusal davranın Duygusal davranın Onun yerine karar verin Onun yerine karar verin Kaçamak baştansavıcı olun Kaçamak baştansavıcı olun Herşeyi kendiniz halledin Herşeyi kendiniz halledin İlişki oluşturun Dikkatli dinleyin Duygularla başa çıkın Konuşmaya teşvik edin Sakin olun Kendi kararlarını vermesine yardım edin Güvenilir ve doğal olun Kendi karar vermesine yardım edin

Yapılmayacaklar - Yapılacaklar “Neden-Niçin” soruları “Neden-Niçin” soruları Ona acıyın Ona acıyın Espirilerle şımartın Espirilerle şımartın Resmi, soğuk duyarsız olun Resmi, soğuk duyarsız olun Sözünü kesin Sözünü kesin Yargılayın Yargılayın Görüşmeyi kısa kesin Görüşmeyi kısa kesin “Nasıl-Ne” soruları Onunla birlikte hissedin Espiriyi uygun kullanın Sıcak, duyarlı, spontan olun İletişimi açık bırakın Biray olduğunu unutmayın Kapınızın her zaman açık olduğunu hissettirin

İkincil Yaralar Damgalanma (Stigmatizasyon) Damgalanma (Stigmatizasyon) Profosyoneller Profosyoneller Aile için (inanmama suçlama) 2 o travma Aile için (inanmama suçlama) 2 o travma Bireysel düzeyde (Seksüel davranışlar nedeniyle tekrar istismar, dışlanma cezalandırılma) Bireysel düzeyde (Seksüel davranışlar nedeniyle tekrar istismar, dışlanma cezalandırılma) İyileştirici olmayan tedavi (profosyonel olmayanların ya da konuyu basite indirgeyenlerin yaklaşımları) İyileştirici olmayan tedavi (profosyonel olmayanların ya da konuyu basite indirgeyenlerin yaklaşımları)

Çok Önemli***** Çocuğun çeşitli kişiler tarafından tekrar tekrar sorgulanmasını azaltın. İstismarın bir başka türüne aracı olmayın. Çocuğun çeşitli kişiler tarafından tekrar tekrar sorgulanmasını azaltın. İstismarın bir başka türüne aracı olmayın. Mümkünse çoklu disiplin yaklaşımı kullanın. Mümkünse çoklu disiplin yaklaşımı kullanın.

Alınması Gereken Bilgiler Cinsel istismarla ilgili bilgi / inanç düzeyi Cinsel istismarla ilgili bilgi / inanç düzeyi Önceki fizik ve cinsel istismar öyküsü Önceki fizik ve cinsel istismar öyküsü Yaşam Koşulları Yaşam Koşulları Eğitim ve iş durumları Eğitim ve iş durumları Çocuk bakımı yetileri Çocuk bakımı yetileri Disiplin Disiplin Eş ilişkileri Eş ilişkileri Cinsel öykü Cinsel öykü Madde-alkol kullanımı Madde-alkol kullanımı Ruhsal hastalık / zeka sorunları Ruhsal hastalık / zeka sorunları Suç öyküsü Suç öyküsü

İstismarcı Olmayan Ebeveyn ile Görüşme Ek bilgi (istismar hakkında) Destekleyicilik ve koruyuculuk yetisi Çocuğun inkar etmesine neden olacak tutum sergileyebilir mi? İstismara yol açan dinamikler nelerdir ? Çocukla ilişki düzeyi ( + / -) Bağımlılık düzeyi (istismarcı ile)

Terapinin Amacı Çocuğun bilişsel kapasitesi ve sınırlılıkları açısından travma ile başedebilmeyi kolaylaştırmak. Çocuğun gelecek gelişim basamaklarına doğru ilerlemesini sağlamak

Terapide öncelikle çalışılacak temalar; Temel güven duygusu Bağlanma Travmanın etkisi

Terapide Gözlenen Özellikler Fiziksel uzaklık Regresyon Öfke Geri çekilme ve izolasyon

SÜREÇLER Temel güven duygusunun oluşması Fiziksel uzaklık ve izolasyonun aşılması Yeniden yapılanma Sağlıklı bağlanmanın oluşması Açılım.. Travmanın oyun ortamına taşınması

Bağlanmanın terapistten aileye aktarımı, Değişim sürecinde sağlıklı yapıların oluşumunun izlenmesi