MÜKELLEFİN VERGİ DUYARLILIĞI, BEKLENTİ ve EKONOMİ POLİTİKALARINA ETKİSİ ÜZERİNE KAZIM YILMAZ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
6. ADIM İşçinin Ücretini Zamanında ve Eksiksiz Öde.
‘Türkiye’de ırk, etnik köken, dini inanç ve dil temelinde ayrımcılığa ilişkin mevzuat ve uygulama’ Nurcan Kaya Uluslararası Azınlık Hakları Grubu “Türkiye’de.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Cam Vakıf Türkiye Şişe ve Cam Fabrikaları A.Ş. Ve İştirakleri Sosyal Güvenlik ve Bilimsel Araştırma Vakfı Temsilciler Meclisi Olağan Genel Kurul Toplantısı.
GÖREVİ KÖTÜYE KULLANMA SUÇU (TCK 257. MADDE).
KESİN HESAP KANUNU VE ÖZELLİKLERİ
Serbest muhasebeci mali müşavir sigortası. Serbest muhasebeci mali müşavir sorumluluk sigortası Bu sigorta ile Sigortacı, Sigortalının vermekte olduğu.
Sosyal güvenlik Devletin; sosyal sigorta, sosyal yardım ve benzeri araçlarla halkın sosyal durumunu güvence altına almasıdır.
VERGİ DENETİM KURULU BAŞKANLIĞI VERGİ MÜFETTİŞ YARDIMCISI OLUNUR ? NASIL.
Avukatlık sözleşmesi. Sözleşmenin tarafları Bu sözleşmenin tarafları; baro levhasına kayıtlı ve işten yasaklanmamış avukat ile ondan hukuksal yardım talep.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
Siyaset Sosyolojisi.
1 KAMU İHALE KANUNU KİK YAVUZ ATEŞ MALİ HİZMETLER UZMANI.
SPOR TAHKİM MAHKEMESİ (CAS)
KIYMETLİ EVRAK HUKUKU Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
KESİN HESAP KANUN TASARISI
KAMU ZARARI. Kamu zararı tanımı Türk mali sistemine köklü değişiklikler getiren “5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu” ve bu çerçevede oluşturulan.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
Vergilendirme İşlemleri
Kamu Mali Yönetimine İlişkin Sorunlar. Türkiye’de kamu yönetiminin karşılaştığı en önemli sorun alanlarının başında mali konular gelmektedir. Mali disiplinin.
Bunu,bu ülkenin her vatandaşı DİKKATLE OKUMALI. VERGİDE BAGIŞ SİSTEMİ SADAKA VE FİTRE DİYEREK ÜLKEMİZ NASIL SOYULUYOR?
Kadir AKTAŞ YASAMA UZMANI. Katılımda ana kurum AY-74 Başvuru hakkı, inceleme ve karar verme görevi 3071 sayılı dilekçe hakkının kullanılmasına dair kanun.
OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN DEMOKRATİKLEŞME HAREKETLERİ
9. Hafta KAMU HİZMETİ. HEDEFLER Kamu hizmeti kavramını tanımlayacak Kamu hizmeti türlerini öğrenecek Kamu hizmetine hakim olan ilkeleri öğrenecek Kamu.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
VARLIK BARIŞI VERGİ AFFI
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
DEMOKRASİ NASIL GELİŞTİ?
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
6745 SAYILI “YATIRIMLARIN PROJE BAZINDA DESTEKLENMESİ İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN”DA YER ALAN ÖNEMLİ.
CEZA HUKUKUNA HAKİM OLAN TEMEL İLKELER
Haydar BEKTAŞ Sosyal Güvenlik Denetmeni
Belediye Bütçesi Süreç , 5393 sayılı kanun temelinde
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
BÖLÜM 3-GELİR VERGİSİ & VERGİ MATRAHININ TESPİTİ
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
KONU XI AİHS’nin Kapsamı ve Başlıca Özellikleri
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
CEZA HUKUKUNUN GENEL ESASLARI İNSAN HAKLARI EVRENSEL BEYANAMESİ, AVRUPA İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMESİ VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA ALIR.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Görev ve Sorumluluklar
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE KATKILAR, KESİNTİLER ve DENETİM
VERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
VEYA DAVA SAFHASINDA BULUNAN ALACAKLARLA İLGİLİ DÜZENLEMELER
VERİ MERKEZLERİ VE BİLGİ GÜVENLİĞİ
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
DAVA İŞLEMLERİ 02 – 05 MAYIS 2017.
Başlangıç Hükümleri- 2. Hafta
HUKUK BAŞLANGICI ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM.
Burhan ERAY Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
Ceza Hukukunun Temel İlkeleri
Bütçe Hukuku.
BORÇ.
VERGİNİN YAPISI Devletin kamu hizmetlerini yerine getirmek üzere, vatandaşlarından zora dayanarak aldığı iktisadi değerler olarak tarif edilebilir. Kamu.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
9- BELEDİYELERDE TEŞKİLİ ZORUNLU GECEKONDU FONU İLE İLGİLİ TÜM İŞLEMLER :
(Merkezi Yönetim) Bütçenin Hazırlanması
KUSURSUZ SORUMLULUK (SEBEP SORUMLULUĞU)
Devlet Maliyesi Açık Veri Uygulaması
Sunum transkripti:

MÜKELLEFİN VERGİ DUYARLILIĞI, BEKLENTİ ve EKONOMİ POLİTİKALARINA ETKİSİ ÜZERİNE KAZIM YILMAZ

KONU SEÇİMİ  Bu konuşmamda vergilerin nereye ne kadar harcandığına değil,  Savaş için harcanan paraları barış için, gelir artırıcı yatırımlar için kullansaydık milli gelir ne kadar olurdu,  Milli gelir o kadar olunca ülke bugün yaşadıklarını yaşar mıydı konusuna değil,  Vergide adaletsizliğe ve harcamalarda yolsuzluğa değil,  Bunların karşısında mükellefin yani kendimizin tutumuna değinmek istedim.  Yöneticileri eleştirmek gereklidir ama yöneticiler dahil herkesin özeleştiri yapması daha da önemli bir gerekliliktir.

MÜKELLEFİN VERGİ POLİTİKALARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ  “Parayı veren kuralı koyar” mı?  “Parayı veren düdüğü çalar” mı?  Peki parayı veren mükellef devlet harcamaları üzerinde ne kadar söz sahibi?  Mükellefin vergi politikaları üzerine etkilerini inceleyebilmek için öncelikle, böyle bir isteğinin, çabasının, mücadelesinin olup olmadığını tespit etmek gerekir.  Bunun için özet bir tarih anımsatması yapalım.

Vergide mükellefin söz hakkına ilişkin bazı tarihi anımsatmalar

 1215 Magna Carta:   “Krallığımızda, Krallık Toplu Meclisi’nin izni olmadıkça zorla koruma parası ya da yardım parası tarh edilemez.”   Yani; vergilerin kanunla konulması ilkesi

 1272 yılında tahta çıkan 1. Edward 1273 yılında topladığı Meclisten (Magnum Concilium) geçirdiği bir yasayla vergilerinin kanunili ilkesini uygulamaya koyar.  1628 İngiliz Haklar Dilekçesinde şu ifade yer alır.   “… kralımıza, … Kral I.Edward zamanında çıkarılıp, yürürlüğe konulmuş bir yasayı hakirane anımsatırız. Bu imparatorlukta, kralın ya da varislerinin, imparatorluk bünyesindeki başpiskopas, psikopas, kont, baron, şovalye ve soyluların ve diğer özgür kişilerin onayları ve rızaları alınmadan hiç bir vergi ya da yardım parası tarh edemeyeceği ya da oranlarını yükseltemeyeceği yolunda bir yasaydı.”

 1689 İNGİLİZ HAKLAR BİLDİRGESİ  Parlamento verginin kanuniliği ilkesine aykırı uygulamanın sonucunu bir uyarı olarak ilan eder.

 4 Temmuz 1776 AMERİKAN BAĞIMSIZLIK BİLDİRGESİ  İngiltere Kralının yaptıkları sayılır:  “Bize rızamız olmadan vergi yüklemek”

FRANSIZ İNSAN VE YURTTAŞ HAKLARI BİLDİRİSİ 3 Eylül 1791  Madde 13  Kamu gücünün devamını sağlamak ve idarenin masraflarını karşılamak için herkesin bir vergi vermesi kaçınılmazdır. Vergi tüm yurttaşlar arasında olanakları oranında eşit olarak dağıtılır.  Madde 14  Tüm yurttaşların bizzat ya da temsilcileri aracılığı ile verginin gerekliliğini belirlemeğe, vergilemeyi serbestçe kabul etmeye, vergi gelirlerinin kullanılmasını gözlemeye ve verginin miktarını, matrahını, tahakkuk biçim ve süresini belirlemeye hakkı vardır.

TÜRKİYE’DE

SenedSened-i İttifak Etkisiz ve kısa ömürlüdür ( ). iİttifak Senediİttifak  Hanedanlar ve ileri gelenler yoksulun ve Hıristiyan uyrukların verecekleri vergi konusunda adalete uymaya dikkat etmek için devlet yöneticileri ve taşra hanedanları birlikte karar verir; kararın sürekli olmasına ve kiyim ve adaletsizlik olmamasına özen gösterilir. (Madde 7)  Vergide adalet ve eşitlik ilk kez bir Osmanlı Hukuk sisteminin içine girmiştir.  Vergi kararlarının sürekli olması ilkesi, (belirlilik ilkesi) (içinde halk ve halkın mücadelesi yoktur – Kısa ömürlüdür.)

1839 Tanzimat Fermanı (Gülhane Hattı Hümayunu)  “ülkemiz insanlarının her biri için, malına ve gelirine göre belirli bir verginin saptanması ve kimseden bundan çok bir şey alınmaması gerekir. Devletimizin karada ve denizdeki askeri giderleri ile öbür giderleri de yasalarla belirlenip sınırlandırılmalı ve uygulama ona göre yapılmalıdır”  Vergide adalet, ödeme gücü ilkesi  Devlet harcamalarının kanuna dayanması  “Memurlara yeterli aylık bağlanmış olup, henüz bağlanmamış olanlarınki de belirlenecektir. Bu yolla da, şeriata aykırı olan ve ülkenin gerilemesinde başrolü oynayan rüşvet belası güçlü bir yasa ile ortadan kaldırılmış olacaktır.” Rüşvetin ortadan kaldırılması, (Talep ve baskı yabancılardan)

1856 Islahat Fermanı  Eşit vatandaşlık….  “Madde 8) Vergilerde eşitlik esastır.” (Kırım Savaşı barış koşulu, (ateşkesten 18 gün sonra)

1875 Ferman-ı Adalet  “Vergiler varlıkları ölçüsünde hak ve adalete uygun olacaktır. Şayet vergiler Devlet giderlerini karşılayamayacak durumda ise, memleketin imar ve kalkınmasına yarayacak imkanların teminine yarayacak tedbirlerle gelir kaynaklarının çoğaltılması çareleri araştırılacaktır.”  1875 büyük ekonomik krizin etkisiyle; bir taraftan ödeme gücüne göre vergi alınacağı belirtilirken bir taraftan da vergilerin giderleri karşılamaması durumunda, ki durum budur, başka gelir kaynakları aranacağı kabul edilmiştir. Ancak bu kaynaklar sadece fiskal amaçlı olmayacak, memleketin imar ve kalkınmasına yaracak nitelikte olacaktır.  Ancak kriz ortamında ferman işe yaramayacaktır. Tepkilerin büyümesi ve önlenmesinin mümkün olmayacağının anlaşılması 1876 Anayasasını getirir.

1876 Kanun-i Esasi  Madde 20; «Tekâlifi mukarrere nizamatı mahsusasına tevfikan kâffei tebaa beyninde herkesin kudreti nisbetinde tarh ve tevzi olunur».  Anlam olarak; vergiler yapılmış olan düzenlemelere uygun olarak bütün tebaadan herkesin ödeme gücü oranında alınacağı belirtilmiştir.  Metinde verginin, önceden kararlaştırılmış olması yani belirlilik, genellik ve ödeme gücü ilkeleri benimsenmiştir.

 Madde 25 «Bir kanuna müstenit olmadıkça vergi ve rüsumat nâmı ile ve nâmı aherle hiç kimseden bir akçe alınamaz».  VERGİLERİN KANUNİLİĞİ İLKESİ  Kanuna dayanmayan vergi, resim ve diğer adlarla kimseden para alınamayacağı belirtiliyor.

 Madde 96 «Tekâlifi devletin hiçbiri bir kanun ile tâyin olunmadıkça vâz ve tevzi ve istihsal olunamaz»  96’ncı madde ise devletin vergilerinin kanunla konulup tahsil edilebileceği hükme bağlanmıştır. 25’inci maddeyi tekrarlar nitelikte ama vergilere özel bir hükümdür.

 Bütçe hakkı: İlk defa 1876 Anayasası ile kabul edilmiştir.  Devletin bütçesi tanımlanmış, gelir ve giderlerin bölümler itibariyle onanması ve bütçenin yıllık olması ilkeleri,  Sayıştay denetimi  Kesin Hesap Kanunu esasları kabul edilmiştir.

1876 Anayasası ve onun getirdiği parlamenter sistem geniş bir halk hareketinin sonucu gerçekleşmediğinden, savunabilecek bir örgütün bulunmaması nedeniyle 1878’de kolaylıkla yürürlükten kaldırılabilmiştir.

 Cumhuriyet döneminin ilk bütçesi 1924 bütçesidir.  Çağdaş bütçe hakkı 1927 yılında kabul edilen Muhasebe-i Umumiye Kanunu ile gelmiştir.

BUGÜN  Bugüne geldiğimizde vergi sistemimizin çağdaş bir sistem olduğu, ancak bu sistemin giderek bozulduğudur.  Çağdaş vergi sistemi beyan esasına dayanan sistemdir.  Sistemin bozulduğunun ilk göstergesi beyan esasına dayanan vergi sistemimizin giderek beyan esasından uzaklaşarak kesinti sistemine dönüşmesidir.  İkincisi de idarenin düşüncesinin kanunun önüne geçmesi yani verginin kanuniliği ilkesinden uzaklaşılmasıdır.

BEYAN ESASI  Beyan esasında vergi gönüllü olarak beyan edilir ve ödenir

GÖNÜLLÜ OLARAK VERGİ ÖDEMEK İÇİN  Verginin gerekliliğine,  Vergilerin adilliğine İnanılması  Ve cezai yaptırım olması gerekir

VERGİNİN GEREKLİLİĞİ KANISI  Fransız Yurttaş Hakları Bildirisinde de belirtildiği üzere; “Kamu gücünün devamını sağlamak ve idarenin masraflarını karşılamak için herkesin bir vergi vermesi kaçınılmazdır.”  Verginin başka amaçlar için kullanıldığı, israf edildiği, yolsuzluğun finansmanında kullanıldığı kanaati kamu hizmetlerinin karşılanması için kullanılmadığı kanısını besler.  Bunun sonucu da verginin kamu hizmetlerine harcanmadığı için gerekli de olmadığı kanısının doğmasıdır.  KİMSE PARASININ YOLSUZLUĞA HARCANMASI İÇİN GÖNÜLLÜ VERGİ ÖDEMEZ  PARASININ GEREKLİ OLMAYAN YERLERE HARCANACAĞINI BİLEN KİŞİ ANCAK MECBUR KALIRSA VERGİ ÖDER.  ESKİDEN YSE VARDI VE “ÖDEDİĞİNİZ VERGİLER YOL SU ELEKTRİK OLARAK SİZE DÖNECEK” DENİRDİ.  Vatandaş ödediği paranın kendisine hizmet olarak, eğitim, sağlık, adalet olarak kendisine döneceğine inanırsa vergi ödemeye de gönüllü olur.  Vergiler ya da kamunun varlıkları yolsuzlukların finansmanında kullanırsa vergi ödeyenler iki şekilde tepki gösterebilir.  Ya düzeltilmesi için çaba gösterir, mücadele eder ya da vergi ödememenin yollarını arar.

VERGİNİN GEREKLİLİĞİ KANISI  VAVEK kurulduğundan beri, Kesin Hesap Kanununun Bütçe Kanunundan ayrı görüşülmesi gerektiğini belirtiyoruz. Çünkü Kesin hesap Kanunu Bütçe kanunu ile verilen harcama yetkisinin nasıl kullanıldığının denetimidir.  Oysa ki, geçtiğimiz yıllarda Sayıştay’ın kendisine denetim yaptırılmadığı yönünde rapor vermesine karşın TBMM Kesin Hesap Kanununu kabul etti.  Kesin Hesap Kanununun denetim yapılmadan kabul edilmesinin ilk örneği yaşandı.  Oysaki Kesin Hesap Kanununun kabul edilmemesi hükümetin düşmesi demektir.  Bütün bunların yanında TBMM’nin yolsuzlukları yargıya yansıtmadan aklama yeri haline geldiğinin örneklerini de öteden beri görüyoruz.  BU KOŞULLARDA VATANDAŞIN ÇOK DA İSTEYEREK VERGİ ÖDEMESİNİ BEKLEMEK MÜMKÜN DEĞİLDİR.

VERGİLERİN ADİL OLDUĞU KANISI  Vergide adalet herkesin ödeme gücüne göre vergi ödemesi olarak tanımlanmaktadır.  Bunu sağlayabilirseniz insanların vergi ödemeye isteksizliği azalır  Memleketin sahibi durumunda olanlar vergi ödemezse düşük gelirliden gönüllü almak zordur.  VAVEK olarak seçim dönemlerinde bütün milletvekillerine, siyasi partilere o dönem TBMM’den vatandaşın verginin gerekli ve adil olduğuna kanaat getirmesi için yapılması gerekenleri bir rapor halinde sunuyoruz.  Daha etkili sonuç alınabilmesi için daha güçlü bir toplumsal talep olarak ortaya çıkmak gerekiyor.

VERGİ CEZALARI  Ceza gönüllü olarak vergi ödemeyenler için bir önlemdir  Verginin gönüllü ödenmesi için diğer koşullar sağlandıktan sonra  Gönüllü vergi ödemek açısından cezalar sadece destek önlemidir. Diğer koşulları sağlarsınız ve vergi ödemeyenleri cezalandırırsınız. Bu ceza da vergi ödeyenlerle kendi arasında fark yaratmanın karşılığıdır.

TARİHİN KARŞILAŞTIRILMASI  Yukarıda dünya vergi tarihinden verdiğimiz örneklerin tamamı iktidara karşı verilmiş mücadeleler ve bu mücadelelerin sonuçlarıydı.  Bizim tarihimizde vergiye karşı ayaklanma olmadığı gibi önemli sayılabilecek protestolar dahi yoktur.  Osmanlı döneminde yabancı baskısı ile bazı şeyler yapılmıştır, Cumhuriyet döneminde ise aydın bürokratların çabalarıyla.  Ancak 1942 yılında çıkarılan vergilerin kanuniliği ilkesine aykırı olan ve eşitlik ilkesi de uygulamada ortadan kaldırılarak, servetin el değiştirmesi sonucu doğuran Varlık Vergisi Kanununun uygulamasını da aynı bürokratlar yapmıştır.

BUGÜNKÜ DURUM  Halk ya vergi ödememekte ya da vergi ödediğini bilmemektedir.  Bilenlerde de vergiye çok güçlü bir direniş vardır.  Ücretlinin, serbest meslek erbabının, çiftçinin, müteahhidin gelir vergisi kesinti yoluyla alınmaktadır.  KDV’nin önemli bir kısmı kesinti yoluyla alınmaktadır.  Kesinti yoluyla vergi ödeyenler ödediği verginin bilincinde olmamakta, eline geçen parayı algılamaktadır.  VERGİ ÖDEMEYİNİN DE ÖDEDİĞİNİ BİLMEYENİN DE VERGİNİN GEREK TOPLANMASI GEREKSE HARCANMASI AŞAMASINA DUYARLI OLMASI BEKLENMEMELİDİR

BU NEDENLE  VERGİ İDARESİ GİDEREK VERGİLERİ DAHA ÇOK KESİNTİ YOLUYLA ALMAKTADIR.  BEYANNAME ÜZERİNDEN VERGİ ÖDEYEN ÖDEDİĞİ VERGİNİN ADİL OLMADIĞINI, GEREKLİ YERE DÜRÜSTÇE HARCANMADIĞINI DÜŞÜNDÜKÇE ÖDEME İSTEĞİ AZALMAKTA,  ONUN İSTEĞİ AZALDIKÇA İDARE KESİNTİ YOLUYLA VERGİ ALINAN ALANLARI GENİŞLETMEKTEDİR

1215  1215 YILINDA DÜNYA VERGİ HUKUKU DOĞMUŞ VE VERGİNİN KANUNİLİĞİ İLKESİ KABUL EDİLMİŞTİR.

2016 (801 YIL SONRA)  2016 YILINDA HAZILANAN VERGİ USUL KANUNU TASARISININ 5’İNCİ MADDESİ ŞÖYLEDİR:  MADDE 5-(1) Vergi kanunları lafzı ve ruhu ile hüküm ifade eder. Lafzın açık olmadığı hallerde vergi kanunlarının hükümleri, konuluşundaki maksat, hükümlerin kanunun yapısındaki yeri ve diğer maddelerle olan bağlantısı gözönünde tutularak uygulanır.  (2) Vergilendirmede vergiyi doğuran olay ve bu olaya ilişkin muamelelerin gerçek mahiyeti esastır.  (3) Vergi kanunları hükümlerinin dolanılması, olması gereken vergi yükümlülüğünün dışında kalınması veya vergi yükümlülüğünün lehe etki doğuracak şekilde planlanması gibi yöntemlerle vergiyi doğuran olay veya bu olaya ilişkin muamelelerin gerçek mahiyetinin gizlenmesi veya değiştirilmesine yönelik muamelenin vergi yükümlülüğüne yönelik etkisi dikkate alınmaz. Bu muamelenin hukuken geçerli olması, bir sicile tescil edilmesi ya da resmî şekle tabi olması bu sonucu değiştirmez.  (4) Vergiyi doğuran olay ve bu olaya ilişkin muamelelerin gerçek mahiyeti yemin hariç her türlü delille ispatlanabilir. Şu kadar ki vergiyi doğuran olayla ilgisi tabii ve açık bulunmayan şahit ifadesi ispatlama vasıtası olarak kullanılamaz.  (5) Vergiyi doğuran olay ve bu olaya ilişkin muamelelerin gerçek mahiyeti ile bu maddedeki diğer hükümlere uygun olarak yapılan bir tespit veya tarhiyatın iktisadi, ticari ve teknik icaplara uymadığının veya olayın özelliğine göre normal ve mutad olmadığının mükellef tarafından iddia olunması hâlinde ispat külfeti kendisine aittir.  (6) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca belirlenir.

2016  2016 YILINDA HAZIRLANAN BİR TASARI İLE 1215 YILINDA VERGİ HUKUKUNUN DOĞMASINA NEDEN OLAN VERGİDE KANUNİLİK İLKESİ KALDIRILIYOR.  UYGULAMANIN NASIL YAPILACAĞI DA İDARENİN YETKİSİNE BIRAKILIYOR  NASIL KULLANILABİLECEĞ KONUSUNU DÜŞÜNÜNCE VARLIK VERGİSİNİ ANIMSAMAK GEREKİYOR

2016  TARİHSEL OLARAK VERGİYE DUYARLILIK OLMADIĞI GİBİ, BU GÜN DE YOK, VAR OLAN DUYRLILIK VERGİLER KESİNTİ YOLUYLA ALINARAK YOK EDİLİYOR  VERGİSİNİ ÖDEYENLERDEN GÜÇLÜ BİR SES YOK VE ÇOĞUNLUK YA BİREYSEL AYRICALIK YA DA BİR ŞEKİLDE VERGİ ÖDEMEME PEŞİNDE  ÖYLE İSE; KABAHATİN ÇOĞU BİZDE

ÖDED İĞİ VERG İ YE DUYARLI OLANLARIN DERNE Ğİ