Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HAZIRLAYAN: hüseyin çaglar Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
GİRİŞ ETKİNLİĞİ Aşağıdaki sorularla ilgili düşünceleriniz nelerdir? Yağmur niçin yağar? Sıcak havalarda yağmur yağarken, soğuk havalarda kar yağmasının.
Mastarlar.
İnsanlar; duygu, düşünce ve isteklerini cümlelerle dile getirir. Cümleler ise sözcüklerden oluştuğu için sözcükler, dilin en önemli öğesidir. Sözcükler,
2-A SINIFI BİLGİ YARIŞMASINA HOŞ GELDİNİZ Yarışmada; Hayat Bilgisi 5 soru Türkçe 6 soru Matematik 5 soru ve Genel kültür 4 soru olmak üzere Toplam 20 soru.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
Karakalem Tekniği ve Özellikleri
SANAT ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
1 ZAMİRLER Dil, kısa, öz anlatımı sever. Konuşurken, yazarken gereksiz, sevimsiz tekrarlardan kaçınmak için, daha önce anılan bir ismin yerine, onu karşılayacak.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
TANIMI: TANIMI: Görevdeş sözcükleri,söz öbeklerini veya cümleleri birbirine bağlayan sözcüklere bağlaç denir. Genel olarak söylenirse ya görevdeş öğeleri.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
TC Windows Editörü DevC++. KURULUM PROGRAMIN KURULACAĞI YER BURADA BELİRLENİYOR.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Literatür taramasının önemi  Daha önce neler yapıldığını çıkarmaya çalışmayan araştırmacılar alanlarında önemli katkı sağlama fırsatından yoksun kalırlar.
TAMLAMALAR.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
2014 ORTA ÖĞRETİME YERLEŞTİRME SİSTEMİ – 2015 E ğ itim- ö ğ retim yılında altı temel ders için 8. sınıfta ö ğ retmen tarafından dönemsel olarak.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
FIRAT OZTURK Konu: Basit Cümle.
EĞİTİMDE DRAMA.
4 oğul 4 mevsim... SLAYTCAFE.COM
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metinlerin Sınıflandırması
GÖKTÜRK KİTABELERİ.
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
PARAGRAF Hüdayi Can Çankırı, 2015.
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
10. HAFTA TUR181 TÜRK DİLİ l.
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
BİLGİSAYAR 1 AD: MÜRŞİDE SOYAD: EREN BÖLÜM: TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ (İ.Ö)
TEMEL GEOMETRİK KAVRAMLAR VE ÇİZİMLER
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
VELİLER İÇİN ANKET GİRİŞİ
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
CÜMLENİN YAPISI (SIRALI CÜMLE)
Buluş nedir?.
KÜMELER HAZIRLAYAN : SELİM ACAR
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
DÜŞÜNME.
Okul Öncesi Eğitim.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Yazı Sistemleri.
HAZIRLAYAN: Kübra ASLAN Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
Tezin Olası Bölümleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
CİHANGİR ÇAĞLAR ZAMİRLER
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
7. HAFTA TUR182 TÜRK DİLİ II.
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV
Sunum transkripti:

Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak anlatan yazıdır.

Paragraf Nedir?-2 & Paragraf bir yazının küçültülmüş bir örneğidir. & Yazıda olan giriş, gelişme, sonuç bölümleri paragrafta da vardır. & Paragraftaki düşünceler hem kendi aralarında birbirine bağlı hem de ana düşünceye bağlıdır.

Paragrafta Konu & Üzerinde durulan; hakkında söz söyleme, yazı yazma gereği hissedilen kavramdır. & Herhangi bir olay, bir roman, bir şiir, bir toplumsal problem, bir resim konu olabilir.

Paragrafta Konu-2 & Konu, bir yazıda veya paragrafta “Ne?” sorusunun cevabıdır. Örnek: “Bu yazı veya paragraf ne söylüyor, neyin üzerinde duruyor?” şeklinde düşünebiliriz.

Paragrafta Konu-3 Not: Konunun belirlenmesi ana düşüncenin belirlenmesi için ilk aşamadır. Konu,genellikle paragrafın ilk cümlesinde yer alır.Kimi zaman da ikinci cümlede yer alır.

Paragrafta Konu-4 Örnek: “Sabun köpüklerinde gökkuşağının renklerini, lapa lapa yağan karda uçuşan serçeleri görebildiğimiz için Tanrı’ya şükredelim. Eğer bize verilen nimetleri ve bütün güzellikleri göremeyecek kadar kör isek utanalım. Elimizdeki nimetleri sayalım. Ufak tefek çabalarla ortadan kaldırılabilecek sıkıntıları değil.”

Paragrafta Konu-5 “Şimdi bu paragrafı dikkatlice okuyup anladıktan sonra paragrafa şu soruyu soralım: “Parçada neden söz ediliyor?” Bu sorunun cevabı “Mutlu olabilmek için hayatın kötü yönlerini değil güzel yönlerini görmeye çalışmak gerekir.” cevabını alıyoruz.”

Anafikir & Bir yazının yazılmasına sebep olan ve yazının temeli oluşturan düşüncedir. & Bir yazının yazılış amacını ortaya koyar. & Anafikir yazarın konuyu yorumlayış biçimidir.

Anafikir-2 & Anafikir; yazının başına, sonuna veya herhangi bir yerine sindirilmiş olabilir. & Anafikir, şu cümlede bulunur demek doğru değildir.

Anafikir-3 Örnek: “Kışın beyaz güzelliğinin de yazın sıcak ve nemli günlerinin de zevkine var. Her mevsim, her gün, her an gelir geçer ve hiçbiri asla birbirinin aynı ya da tekrarı değildir. Kış soğuğunun ortasında yazı, yazın bunaltıcı sıcağında kışı özlemek yerine, her mevsimi kendi güzelliğiyle kabul et.”

Anafikir-4 Parçada, her mevsimin, her anın kendine göre bir güzelliğinin olduğu, bir mevsimi yaşarken bir başka mevsimin hayalini kurarak yaşamamak ve içinde bulunduğumuz mevsimin tadını çıkararak yaşamak gerektiği anlatılıyor. Öyleyse bu paragrafın ana düşüncesi: “ Hayatın her mevsiminin tadını çıkarmak gerekir.” olmalıdır.

Paragrafta Yardımcı Fikirler & Bir paragrafta, anafikri destekleyici yardımcı fikirler bulunur. & Yardımcı düşüncelerin sayısı bir veya birden fazla olabilir.

Paragrafta Yardımcı Fikirler-2 & Yardımcı fikirler, anadüşünce ile aynı doğrultuda olur. & Anafikri kuvvetlendirmeye, inandırıcı hale getirmeye yarar.

“Sanat, insanoğlunun yarattığı en yüce değerdir. Çünkü bir sentezdir. Bütün çağların, bütün çağlardaki insanların akıllarının yaratışıdır. Bundan dolayı etki gücü çoktur. Toplumları bir arada tutan güç olması bundandır. ” Örnek Paragraf

Konu: Sanat, Anafikir: Sanatın toplum üzerinde etkisi büyüktür. Yardımcı Fikirler: Sentez olması, insanoğlunun yarattığı en yüce değer olması vb. Örnek Paragraf-2

& & Paragraf, bir yazının küçültülmüş şeklidir. & Bir yazıda bulunması geren düzen paragrafta da bulunmalıdır. & Paragrafta konu bütünlüğü esastır. Paragrafın Yapısı

& Düzenli yazılmış bir paragrafta giriş, gelişme, sonuç bölümleri bulunur. & İyi bir paragrafta cümleler, birbirine zincirin halkası gibi bağlanır. Paragrafın Yapısı-2

& Her paragrafın bir giriş bölümü vardır. & Giriş bölümünde konu tanıtılır, bildirilir. & Paragrafın giriş cümlesi genel hüküm taşır. & Ayrıntıya girilmez. Giriş Bölümü

& Genellikle örneklere yer verilmez. & İlk cümlede, cümleyi kendinden sonraki cümleye bağlayacak bağlaçlar, zamirler, edatlar yer almaz. & Genellikle tek cümleden oluşur. Giriş Bölümü-2

Aşağıdaki cümleler bir paragrafın giriş cümlesi olamaz: “Sanatçı bu yüzden topluma yönelmek zorundadır.” “İşte, aydın bunun için vardır.” “Hayli zamandır gelmesini bekliyorduk.” “Ama okuyucu bu durumu dikkate almıyor.” Giriş Bölümü-3

& Bu bölümde konu açıklık kazanır, genişletilir. & Gelişme bölümü iki veya daha çok cümleden oluşabilir. & Konu ile ilgili örnekler verilebilir. Gelişme Bölümü

& Giriş ile gelişme bölümü arasındaki bağ, çeşitli bağlayıcı sözlerle kurulur. & İlk cümledeki düşünce sonraki cümlelerde açıklanır, cümleler birbirine bağlanır. Gelişme Bölümü-2

& Paragrafın başında örneklerle ve fikirlerle geliştirilen konu, sonuç cümlesi ile hükme bağlanır. & Sonuç cümlesi paragrafta tanıtılan konuyu özetleyici mahiyettedir. & Genellikle tek cümledir. Sonuç Bölümü

& Yazar, çoğu zaman anafikri bu son cümleye saklar. & Anafikri paragrafın bir başka yerinde vermiş olsa bile, sonuş cümlesinde tekrarlama gereği duyar. & Bir yargıya varılan bölümdür. Sonuç Bölümü-2

& Bir yazının başlığı, o yazıda işlenen konunun, anadüşüncenin en kısa, en yalın ve açık şeklidir. & Başlıktan, paragrafın ne söylediği, neyin üzerinde durduğu tespit edilebilir. Paragrafta Başlık

& Başlık, konu ve anafikir ile doğrudan bağlantılıdır. & İyi seçilmiş bir başlık anafikirle uyumlu olur. & Seçilen başlığın kısa ve etkileyici olması da önemlidir. Paragrafta Başlık-2

Örnek Sözü uzatmak, büyütmek, dallandırmak, gereksiz kelimelerle doldurmak yoktur onda. Ne diyecekse en açık, en doğru biçimde söyler. Ama bu sözler bir araya geldi mi bir derinlik, bir anlam çoğalması, üzerinde uzun uzun durmak, incelemek, düşünmek gerekliliği yaratır. Paragrafta Başlık-3

Bu paragrafın ana düşüncesi, “Söyleyeceği sözü uzatmadan açıkça söylemek.” olduğuna göre, başlık da düşüncenin özeti olan “özlü anlatım” olmalıdır. Paragrafta Başlık-4