MORFEMLER. MORFEM TÜRLERİ Şu örneklere bir göz atalım: Boyacının elleri beyaz. Öğrencilerde hefer olmalı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
Advertisements

İnsanlar; duygu, düşünce ve isteklerini cümlelerle dile getirir. Cümleler ise sözcüklerden oluştuğu için sözcükler, dilin en önemli öğesidir. Sözcükler,
 1 – 5 Yaş Grubu  6 Yaş Anaokulu  7 – 16 Yaş İlk öğretim  Lise Eğitimi İSVEÇ EĞİTİM SİSTEMİ.
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
Varlıkların Özelliklerini Belirten Kelimeler (Sıfat – Ön Ad)
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
Göksel KURT Türkçe Öğretmeni1 1. BÜYÜK ÜNLÜ UYUMU.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
YAZIM KURALLARI.
İSİM GRUBU. Bu konu için önerilen literatür: 1. İSİM TAMLAMASI: Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 2008, İYELİK GRUBU VE İSİM.
SÖZCÜKTE ANLAM.
SES BİLGİSİ MUSTAFA DEMİRCAN.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
EK FİİL (EK EYLEM). İsim soylu sözcüklere eklenerek onları cümle içinde yüklem yapan; basit zamanlı fiillere gelerek de onları birleşik zamanlı olmasını.
DİYARBAKIR 2008.
SES BİLGİSİ SES: 1-Kulağımızla duyabildiğimiz, doğadaki titreşimlere ses denir. 2-Dilin en küçük parçasına “ses” denir. HARF: Dildeki seslerin, yazıdaki.
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
ZARFZARF (BELİRTEÇ) ZARF yer zamanölçüniteliksoru belirteçBir fiilin, bir fiil şeklinin (fiil ismi, sıfat-fiil, zarf-fiil), sıfatın veya kendi türünden.
Bedenim ve Ben (Bedenim Değerlidir)
Sözsüz İletişimin Özellikleri
SIFAT ( ÖN AD) ÖRNEKLER: * Beyaz tahta * Görgülü kişi
TÜRKÇE EŞ ANLAMLI KEL İ MELER. EŞ ANLAMLI KEL İ MELER NED İ R EŞ ANLAMLI SÖZCÜKLER (Anlamdaş Sözcükler) Sesleri farklı, anlamları aynı olan sözcüklere.
ZAMIRLER(ADILLAR). ZAMİR (ADILLAR) İsimlerin yerine kullanılan sözcüklerdir. Bütün zamirler sıfatlardan farklı olarak isim çekim eki alabilir.
İşlev Açısından Kelime Türleri
Metinlerin Sınıflandırması
MORFEMLER.
SES OLAYLARI.
Ders 14 Matematik becerileri
10. HAFTA TUR181 TÜRK DİLİ l.
BİLGİSAYAR 1 AD: MÜRŞİDE SOYAD: EREN BÖLÜM: TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ (İ.Ö)
Adlar (İsimler) Ad soylu sözcükler Fiiller
TÜRKÇE FATMANUR ŞAHİN 6/A 523.
Yazım kuralları konusunun önemli bölümlerinden birisi de –de ve –ki eklerinin yazımıdır. Bu belgede konu ayrıntılı olarak işlenmiştir. ADI: AYDIN SOYADI:
TÜRKÇENİN SESLERİ. TÜRKÇENİN SESLERİ ÜNLÜLER VEÖZELLİKLERİ Sesler,ses yolunda bir engelle karşılaşmadan çıkarılan sesler ve ses yolunda bir kapanma.
Anlamlarına göre sözcük çeşitleri
Hazırlayan: Eray POLAT Numara:
10. HAFTA TUR181 TÜRK DİLİ l.
Hazırlayan: Eray POLAT Numara:
Klavye Kullanımı.
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
Bilgisayar 1 dersi ödevi Konu : Ünlü Uyumları
Kırınım, Girişim ve Müzik
KÜMELER HAZIRLAYAN : SELİM ACAR
OKUMA-YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Sözcük Türleri İsimler(Adlar)
SES BİLGİSİ Ali MUTLU MUTLUCAN.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
KONUMUZ 5. SINIF ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK, KİTABIMIZIN 4. ÜNİTESİDİR
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
KELİME TÜRLERİ FİİLLER.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Tezin Olası Bölümleri.
Öğr. Gör. Asuman Reyhan KURT
Değerler ve Değişkenler
Gelişim ve Temel Kavramlar
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ZAMİRLER(ADILLAR) 6.SINIF.
CİHANGİR ÇAĞLAR ZAMİRLER
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
Hazırlayan: Eray POLAT Numara:
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
TÜRKÇE - SES OLAYLARI CİHANGİR ÇAĞLAR.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Sunum transkripti:

MORFEMLER

MORFEM TÜRLERİ Şu örneklere bir göz atalım: Boyacının elleri beyaz. Öğrencilerde hefer olmalı.

MORFEM TÜRLERİ Bundan hareketle, Türkçede morfemler iki çeşit olabilir: a) Anlamlı morfemler b) Görevli morfemler

ANLAMLI MORFEMLER Anlamlı morfemlerin kendi başına kelime anlamı vardır. Bu anlam soyut veya somut olabilir: Benim de düşlerim var. ben (somut), düş (soyut), var (somut). Odaya şen çocuk girdi. oda (somut), şen (soyut), çocuk (somut), gir- (somut). Anlamı olduğu için, cümlede kendi başına kullanılabilir: Aşk, herkesin hakkıdır. Bize gel.

ANLAMLI MORFEMLER Türkçede anlamlı morfemler köklerdir. Kökler kendi kendine yeterdir. Ek almadan da cümlede kullanılabilir. Kökler, anlam kaybı olmadan daha küçük birimlere ayrılamaz. Dolayısıyla kökler, anlamı olan en küçük birimlerdir.

ANLAMLI MORFEMLER Bugün Türkçede kullanılan bütün köklerin eskiden tek heceli oldukları iddia edilebilir. Bugünkü tüm iki veya daha çok heceli kökler büyük bir ihtimalle eskiden ya birleşik, ya türemiş, ya da yabancı kelimelerden gelmiştir. Ancak elimizde o dönemlere ait yazılı belgeler olmadığı için, bugün bunları kök olarak ele almaktayız.

ANLAMLI MORFEMLER Anlamlı morfemler, neyi karşıladıklarına (referanslarına) göre, ikiye ayrılır: a) İsim kökleri – Tüm nesne ve varlıkların isimlerini karşılayan köklerdir. İsim kökleri şöyle olabilir: - Tek heceli isim kökleri: göz, el, kız, yüz, yağ, su, saç, kör, diş, o, bir, yüz, vb. - İki heceli isim kökleri: ağaç, ayak, ana, balık, çiçek, çocuk, gece, demir, güzel, odun, kavun, kulak, yılan, vb. - Üç heceli isim kökleri: araba, karınca, kelebek, yumurta, vb. - Dört heceli isim kökleri: kertenkele, kaplumbağa, vb.

ANLAMLI MORFEMLER Türkçede “yansıma kökler” diyebileceğimiz kökler de vardır. Bunlar, aslında, ses yansımalarıdır ve isim kökleri olarak kabul edilir: ağ+la-, cız+ır-tı, çat+ır-tı, çın+la-, fıs+ıl-tı, fokur+da-, gıc+ır-tı, hav+la-, hır+ıl-tı, hor+la-, kah+kah+a me+le-, pat+la-, piş+ir-, şan+gır-tı, şır+ıl-tı, tü+kür-, vız+ıl-tı, zıp+la-, vb.

ANLAMLI MORFEMLER b) Fiil kökleri – Bir işi, hareketi, oluşu, kılışı bildiren kelime kökleridir. Türkçede fiil kökleri genelde tek hecelidir. İki heceli fiil kökleri ise çok azdır. - Tek heceli fiil kökleri: al-, bul-, çal-, çiz-, gel-, git-, kalk-, sat-, ver-, yaz-, vb. - İki heceli fiil kökleri: büyü-, küçü-, oku-, öde-, yıka-, yürü-, vb. Standart Türkçede kullanılan fiil köklerinin tamamı, Türk kökenlidir.

ANLAMLI MORFEMLER Türkçede sesteş (eş sesli) kökler de vardır. Bu köklerin aynı ses yapıları olmasına rağmen, farklı anlamda ve görevdedirler. Bunlar hem isim hem de fiil kökü olabilirler. Sesteş kökler şöyle olabilirler:

ANLAMLI MORFEMLER 1. Aynı kökten gelen sesteş kökler – Bunlar aynı kökten gelmesine rağmen, hem isim hem de fiil kökleri olabilir. Anlamları da birbirine çok yakındır: acı / acı-, barış / barış-, boya / boya-, damla / damla-, dik / dik-, don / don-, ekşi / ekşi-, eski / eski-, göç / göç-, güreş / güreş-, güven / güven-, kuru / kuru-, savaş / savaş-, sık / sık-, sıva / sıva-, şiş / şiş-, tat / tat-, toz / toz-, yama / yama-, yarış / yarış-, vb. NOT: Bunlara sesteş kökler yerine, “ortak kökler” de denilebilir.

ANLAMLI MORFEMLER 2. Farklı anlamda olan sesteş kökler – Bu köklerin ses yapıları tamamen aynı, ancak anlamları çok farklıdır: al / al-, at / at-, büyü / büyü-, gül / gül-, kan / kan-, kır / kır-, kaz / kaz-, taş / taş-, var / var-, yüz / yüz-, vb.

GÖREVLİ MORFEMLER Türkçede morfemlerin bir kısmının kendi başlarına anlamları yoktur. Bunların sadece görevleri oldukları için, görevli morfemler olarak adlandırılır. Türkçede görevli morfemler eklerdir. Köklere kıyasen, ekler çok daha azdır, ancak bunlarla, köklerden kat kat fazla kelime elde edilmiştir.

GÖREVLİ MORFEMLER Bundan hareketle, Türkçede eklerin çok önemli yeri vardır. Türkçe eklemeli bir dil olduğu için, çok gelişmiş bir ek sistemi vardır. Hint-Avrupa dillerinde yeni bir konuşmacı bir dili çok çabuk öğrenmeye başlar, ancak uzmanlaşması çok zordur. Türkçede ise, yeni bir konuşmacı dili başlangıçta çok zor öğrenmeye başlar, ancak sonra çok kolay ilerler. Neden?

GÖREVLİ MORFEMLER Ekleri daha ayrıntılı bir şekilde ele almadan önce, eklerin varyantlarını ve kurallarını incelemek gerekecek: Alomorf Teorisi

ALOMORF TEORİSİ Anlamlı morfemlerin, anlamda farklılık yaratmadan farklı bir varyantı olmadığı için, burada sadece görevli morfemlerden (eklerden) bahsedilecektir. Kıyasla: fonem : alofon = morfem : alomorf Alomorfun tanımı: Bir görevli morfemin, görevde farklılık göstermeden farklı ses yapısına alomorf denir.

ALOMORF TEORİSİ Diğer sözlerle, bir ekin farklı varyantına alomorf denir. Alomorf teorisi (kuramı), eklerin varyantlarını ve bunların kullanışlarındaki kuralları ortaya koyan bir sistemdir. Türkçede eklerin; ünlü uyumları (büyük ve küçük), ünsüz uyumu ve ünlü-ünsüz uyumundan dolayı, farklı varyantları vardır.

ALOMORF TEORİSİ Ünlü-ünsüz uyumu sadece konuşma dilinde görüldüğü için, yazıda ünsüzlerin farklı varyantları yoktur. Dolayısıyla, alomorfların (eklerin varyantlarının) sadece ünlü bazlı kuralları incelenecektir. Büyük ünlü uyumundan dolayı (en önemli uyum), eklerin en az iki varyantı vardır.

ALOMORF TEORİSİ Şu durumlar, ek varyantlarının seçiminde istisna oluştururlar: - Son hecesinde “l” sesini içeren tüm yabancı kelimelerde bu ünsüz ince okunur. Ardından gelen ekler de ince ünlü içerir: radikal+i, Alp+ler, Real’den, rol+ü, sual+i, vokal+ler, vb. - Son hecesinde ince “a” ( ǝ, æ) sesini içeren yabancı kelimelerden sonra gelen eklerin ince ünlü içerir: harf+i, dikkat+ler, hakikat+i, saat+i, vb. (NOT: Harf Devrimi, 1 Kasım 1928)

ALOMORF TEORİSİ Eklerin yazılışları: - İki yan çizgi arasında yazılırlar: /- / - Değişen sesler büyük harflerle, değişmeyen sesler küçük harflerle yazılır: Değişen ünlüler: /-A/, /-An/, /-mİş/, /-DİkçA/, /-İncA/ Değişen ünsüzler: /-Dİ/, /-Gİ/, /Gİn/, vb.

ALOMORF TEORİSİ Alomorfların gösterdikleri özellikler şunlardır: 1.Tek varyantlı ekler – Farklı tarihi nedenlerden dolayı, bugün bazı eklerin tek varyantı vardır. Bunlar istisna eklerdir ve büyük ünlü uyumuna uymazlar: /-yor/: alıyor, geliyor /-ken/: çekerken, bakarken /-ki/: seninki, onunki /-leyin/: geceleyin, sabahleyin /-mtırak/: sarımtırak, yeşilimtırak

ALOMORF TEORİSİ 2.Çift varyantlı ekler – Bu ekler, geniş ünlü içerirler. Geniş ünlülerden “o” ve “ö” sesleri sadece ilk hecede geldiği için, eklerde kullanılmaz. Dolayısıyla, geniş ünlülerden geriye sadece “a” ve “e” sesleri kalır. Örneğin: /-A/, /-lA/, /-sA/ vb. Çift varyantlı ekler sadece büyük ünlü uyumuna uyarlar.

ALOMORF TEORİSİ 3.Dört varyantlı ekler – Bu ekler şu durumlarda görülebilir: a) Ek, dar ünlü içerir: /-İp/, /-mİş/, /-lİ/, vb. Bu ekler hem büyük hem de küçük ünlü uyumuna uyarlar. b) Ek, hem sedalı hem sedasız karşılığı olan bir ünsüzle başlar ve geniş bir ünlüyle devam eder: /-DA/, /-DAn/, vb. Bu ekler büyük ünlü uyumu ve ünsüz uyumuna uyarlar.

ALOMORF TEORİSİ 4.Sekiz varyantlı ekler – Bu ekler, hem sedalı hem de sedasız karşılığı olan bir ünsüzle başlar ve dar ünlüyle devam eder: /-Gİn/, /-Dİ/, /Dİk/, vb. Bu ekler, hem büyük hem de küçük ünlü uyumu ve ünsüz uyumuna uyarlar.

ALOMORF TEORİSİ Sedalı/sedasız ünsüzle başlayan ve ünlüyle devam eden birleşik eklerde varyant sayısını bulmak için, sadece ilk iki sese bakmak gerekir. Örneğin: /-DİkçA/: 2X4=8 varyant Sadece ünsüzden oluşan eklerin (“g”, “k”, “l”) konuşma dilinde iki varyantı var, ama alfabede tek bir harfle karşılanmışlardır. Ünlü-ünsüz uyumundan dolayı ikinci harfe gerek duyulmamıştır.

TEŞEKKÜR EDERİM