HİZMET ÖNCESİ ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE TOPLUMSAL CİNSİYET DUYARLILIĞI: SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ Giriş Eğitim, hem toplumsal hem de bireysel bağlamda etkin.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Page  1 BUCAK MEHMET CADIL ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ COMENIUS PROJE TANITIMI.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
Politika Oluşturma, Planlama, Bütçe Hazırlama
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Kayna ş tırma Uygulamaları ve Ö ğ retmen Yeterlilikleri: Ö ğ retmenler Yeti ş tirilmeli mi? Geli ş tirilmeli mi? Doç.Dr. Hasan Gürgür Bu çalı ş ma Türkiye.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü ERASMUS+ Gençlik KA3. Yapılandırılmış Diyalog.
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
DİYARBAKIR 2008.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
Eğitimden veriler.... Düzey Toplam Kadın Erkek Fark İlköğretim
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Medya okuryazarlığı eğitimi dersi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
MBT-303 Özel öğretim yöntemleri-ı
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
31 Ocak - 2 Şubat 2007 Dumlupinar Üniversitesi Kütahya
Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Filiz KUŞKAYA MUMCU Tülin HAŞLAMAN Yasemin KOÇAK USLUEL
Bologna Eşgüdüm Komisyonlarının
KİŞİSEL REHBERLİK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
AİLE VE TOPLUMSAL CİNSİYET
Sunum transkripti:

HİZMET ÖNCESİ ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE TOPLUMSAL CİNSİYET DUYARLILIĞI: SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ Giriş Eğitim, hem toplumsal hem de bireysel bağlamda etkin bir değişim aracı olarak, toplumsal gruplar ve toplumsal cinsiyetler arasındaki farklılıkları en aza indirebilecek anahtar bir kurumdur. Eğitimin bu temel işlevini hayata geçirmekle yükümlü olan en önemli aktörlerse, öğretmenlerdir. Öğretmenler de toplumsal cinsiyete göre tabakalaşmış toplumlarda yetiştikleri, o toplumun değerlerinin ve kültürel kodlarının taşıyıcısı oldukları için, öğrencilerin cinsiyetçi kalıplar çerçevesinde şekillenmiş düşünce ve davranışlarını, eğitsel ve mesleki seçeneklerini desteklemekte, böylece eşitsizliğe katkıda bulunmaktadırlar. Dolayısıyla, cinsiyetler arasındaki eşitsizlikleri en aza indirmek için mümkün olan en iyi stratejilerden biri öğretmenlere toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin duyarlılık ve farkındalık kazandırmaktır. Araştırmalara göre, öğretmenlerin derslik etkinliklerinde ve öğrencilerle kurdukları ilişkilerde (bilinçli ya da bilinçsiz) toplumsal cinsiyete ilişkin kalıpyargılardan yola çıktıkları gözlenmektedir. Örneğin, öğretmenler erkek öğrencilerle daha fazla ilgilenmekte, onları daha fazla desteklemekte, özellikle fen ve matematik derslerinde erkek öğrencileri odağa çekmekte, kız öğrencileri görmezden gelerek öz-güvenlerini olumsuz yönde etkilemektedirler (Gray & Leith, 2004; Smith et al., 2007). Öğretmenlerin, kız ve erkek öğrencilere davranışlarındaki farklılıklar, öğrencilerle kurdukları etkileşim biçimleri, öğrencilere verdikleri görev ve sorumluluklar, genellikle cinsiyetler arası hiyerarşik yapıyı devam ettiren ataerkil bir dünya görüşüyle belirlenmektedir (UNESCO, 2004). Bu durum kızları çeşitli alanlarda cesaretsizleştirmekte ve eğitsel gelişimlerini, kariyer/meslek seçimlerini etkilemektedir. adresinden alınmıştır. Amaç Öğretmenler okul öncesi süreçlerde öğrenilmiş olan cinsiyetçi kalıp-yargılarla mücadele ederek, öğrencilerin geleneksel toplumun sınırlandırmalarından kurtulmalarını, özgürleşmelerini ve eşit yurttaşlar olduklarının bilincine varmalarını sağlamalıdırlar. Bunun için mesleki eğitimleri sürecinde toplumsal cinsiyet eşitliği ve buna dönük öğretim stratejileri konusunda eğitilmeleri gereklidir. Öğretmen adayları (Erden, 2009) ve öğretmenlerle (Allana et al.,2010) gerçekleştirilen toplumsal cinsiyet eğitimleri başarılı sonuçlara ulaşıldığını göstermektedir. Fakat ne gelişmiş ne de gelişmekte olan ülkelerde öğretmen yetiştiren kurumlar, öğretmen eğitiminin bir parçası olarak toplumsal cinsiyet eşitliği konularına odaklanan sistematik bir eğitime yer vermemektedir (Cushman, 2010; Younger ve Warrington, 2008). Türkiye’de de öğretmen yetiştiren kurumların müfredatında, bu konuyu içeren zorunlu bir ders henüz bulunmamaktadır. Başbakanlık KSGM Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ulusal Eylem Planı (2008) Hedef : Eğitimciler, eğitim programları ve materyalleri “Toplumsal Cinsiyet Eşitliği”ne duyarlı hale getirilecektir. Strateji 1: Toplumsal Cinsiyet Eşitliği konularına eğitim fakültelerinin lisans ve lisansüstü programlarında yer verilmesi Strateji 2: Eğitimcilerin hizmet içi eğitim programlarına toplumsal cinsiyet eşitliği duyarlılık eğitiminin dâhil edilmesi Strateji 3: Eğitim ve öğretim programları, yöntemleri, ders kitapları ve diğer tüm eğitim araç ve gereçlerinin içeriklerinin toplumsal cinsiyet eşitliği duyarlılığı ile düzenlenmesi Strateji 4: Eğitimin her kademesinde örgün ve yaygın eğitim kurumlarında uygulanan öğretim programlarına toplumsal cinsiyet eşitliği konusunun alınması ve yaşam becerileri kapsamında verilmesi Yrd. Doç. Dr. Yasemin Esen Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğretmenler İçin Toplumsal Cinsiyet Duyarlılığı Eğitimi: Bir Ders Önerisi Toplumsal cinsiyet eşitliği fırsatlara, kaynaklara ve hizmetlere erişimde hiç kimsenin cinsiyetine dayalı bir ayrımcılığa uğramamasıdır (UNDP, 2001). Bu eşitlik anlayışının gelişebilmesi için, öğretmenlerin ve eğitimcilerin iki temel beceriye sahip olmaları gerekir; toplumsal cinsiyet farkındalığı ve duyarlılığı. Bu beceriler, cinsiyetler arasındaki farklılıkların öğrenilmiş davranışlara dayalı olduğunu kavramayı, sorunların ve eşitsizliklerin varlığını kabul etmeyi, görünür kılmayı ve bunu stratejiler ve eylemler içine dâhil edebilmeyi içerir (UNESCO, 2010). Böyle bir bakış açısı için gereken toplumsal cinsiyet eğitimi, toplumsal cinsiyetle ilgili bilgi ve beceri kazandırmayı, davranış değiştirmeyi, farkındalık ve duyarlılık yaratmayı amaçlayan bir geliştirme etkinliğidir (UNESCO, 2000). Bu çerçevede, öğretmen adaylarına verilecek eğitimin içeriği aşağıdaki kazanımlar çerçevesinde düzenlenmelidir: TOPLUMSAL CİNSİYET EĞİTİMİ KAZANIMLARI BİLGİ ve KAVRAMABECERİLER DEĞERLER VE TUTUMLAR  Eşit(siz)likle ilgili bilgi ve kavrayış  Açık/örtük ayrımcılıkla ilgili bilgi ve kavrayış  Kalıpyargıların/önyargı ların bir ayrımcılık biçimi olduğunu anlama  Cinsiyetçiliğin en sık karşılaşılan ayrımcılık biçimi olduğunu anlama  Okul kültürünün ve ikliminin cinsiyet ayrımcılığını yeniden üreten yapısını kavrama  Kendindeki ve kişiler-arası ilişkilerdeki kalıpyargıları/önyargıları fark edebilme  Toplumsal yaşam pratiklerine ve kurumların işleyişine sinmiş kalıpyargıları fark edebilme  Yazılı ve görsel materyallerdeki, toplumsal-kültürel örüntülerdeki kalıpyargıları fark edebilme  Öğretim programlarında, materyallerinde, yöntemlerinde ve derslik-içi etkileşim süreçlerinde mevcut olan cinsiyet ayrımcılığını fark edebilme  Toplumsal ve mesleki süreçlerde cinsiyet ayrımcılığıyla mücadele edebilme  Ayrımcılığa uğrayan kişi ve gruplarla empati kurma  Eşitliği geliştirme kararlılığına sahip olma  Bireylerin fark yaratabileceğine inanma  Kalıpyargılara/önyar gılara ilişkin şüpheci ve eleştirel bakışa sahip olma Bu kazanımlar çerçevesinde düzenlenecek ders içeriğinin şu noktalara odaklanması gerekmektedir:  Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet terimlerinin anlamları,  Toplumsallaşma sürecinde cinsiyet ve toplumsal cinsiyet rollerinin kazanılması,  Kültürel/toplumsal değerler bağlamında cinsiyet rolü kalıpyargıları,  Toplumsal yaşamın çeşitli alanlarında cinsiyetler arasındaki ayrışımlar,  Eğitim süreçleri ve okul kültürü bağlamında toplumsal cinsiyet  Toplumsal cinsiyet eşitliğine ulaşmada okulun ve öğretmenlerin dönüştürücü rolü Sonuç Eğitim süreçlerindeki kalıpyargılar ve ayrıştırma, eğitim ve istihdam alanlarında kadınların birey ve yurttaş olarak potansiyellerini sınırlandırmaktadır. Bu sorunu çözme konusundaki stratejiler, öğretmenlere odaklanarak önemli ölçüde güçlendirilebilir. Öğrenciyle yüz yüze ve yakın ilişki kurabilme şansı olan öğretmenler, toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasına yönelik yeni ölçütlerin, rollerin ve tutumların gelişmesinde çok önemli işlevlerde bulunabilirler. Bunun gerçekleşebilmesinin en önemli yolu, öğretmen yetiştirme politikaları çerçevesinde ‘nitelikli öğretmen’ tanımı içine toplumsal cinsiyet duyarlılığını da dâhil etmek ve öğretmen yetiştiren kurumların bu konuyu zorunlu dersler çerçevesinde ele almasını sağlamaktır. Bunun yanında, kapsamlı programlar (örneğin bir defalık farkındalık yaratmanın ötesine geçen öğretmen eğitimi atölyeleri), sürdürülebilir duyarlılık ve bilinç yükseltme seminerleri ve öğretmenleri destekleyici yasal ve politik bir ortam da gereklidir (Chisholm ve McKinney, 2003). Kaynakça Allana, A.; Asad N. ve Sherali, Y. (2010). Gender in Academic Settings: Role of Teachers. International Journal of Innovation, Management and Technology, 1(4), [Online]: Chisholm, L. ve McKinney, C. (2003). Reforms, innovations and approaches used to work with teachers to use them as change agents and facilitators of gender equality in different countries: Strengths and limitations. Paper commissioned for the EFA Global Monitoring Report 2003/4, The Leap to Equality. UNESCO, [Online]: Cushman, p. (2010). Three men teachers, three countries and three responses to the physical contact dilemma. International Journal of Education, 1 (1), Erden, F. T. (2009). A Course on Gender Equity in Education: Does it Affect Gender Role Attitudes of Preservice Teachers? Teaching and Teacher Education, 25, Gray, C. & Leith, H. (2004). Perpetuating Gender Stereotypes in the Classroom: A teacher perspective. Educational Studies, 30 (1), KSGM (2008). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ulusal Eylem Planı Ankara. [Online]: Smith, F., Hardman, F. & Higgins, S.(2007). Gender Inequality in the Primary Classroom: Will interactive whiteboards help? Gender and Education, 19 (4), UNDP (2001). Introductory gender analysis & gender planning training module for UNDP staff, [Online]: UNESCO (2000). Gender sensitivity, module 5. France: UNESCO, [Online]: UNESCO (2004). Gender sensitivity: A training manual for sensitizing education managers, curriculum and material developers and media professionals to gender concerns. Paris: UNESCO, [Online]: UNESCO (2010). Gender sensitizing. Reorienting teacher education to address sustainable development: Guidelines and tools. Bangkok: UNESCO, [Online]: Younger, M. & Warrington, M. (2008). The Gender Agenda in Primary Teacher Education in England: Fifteen lost years? Journal of Education Policy, 23(4), 429–445. Bu hedef çerçevesindeki stratejileri hayata geçirmede sorumlu olan kurum ve kuruluşlar MEB, KSGM ve YÖK’tür. Fakat henüz Türkiye’de bu konu, kurumsal ve akademik çevrelerde yankı bulmamıştır. Bu çalışma, öğretmenlerin toplumsal cinsiyet duyarlılıklarını geliştirmenin önemini vurgulamayı ve ulusal bağlamda uygulanabilecek bir öğretim programına ilişkin çeşitli önerileri tartışmaya açmayı amaçlamaktadır.